Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Mijn eerste natte ervaring met de Avanti Condor 9.0 - 2014

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Plaats reactie
AHD-Surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Mijn eerste natte ervaring met de Avanti Condor 9.0 - 2014

Bericht door AHD-Surfer » di mei 05, 2015 4:52 pm

Het zeil is ondertussen voor de eerste keer nat geworden. Hier mijn review

Afgelopen dinsdag voor de eerste keer, eerder toevallig, mijn grootste zeil, nat gemaakt.

Ik heb in mijn grootste maat niet gekozen voor een full race zeil, maar een drie camber freerace, met name de Avanti Condor 9.0.
Dit zeil heb ik gekocht in combinatie met de bijpassende Avanti mast, de 490 Avanti Powerride C95% carbon

Gisteren dus de eerste op het Veerse Meer, Oranje Plaat.
Volgens de eerste berichtgevingen onderweg van de surfmakkers, ging ik ruim voldoende hebben aan een maatje rond 7.+ zeiltje en board rond de 110 liter.

Toen ik echter op de spot aankwam, stond iedereen met deze maat in de aan en af modus , net als de wind. De wind was blijkbaar net sterk ingezakt.

Dus, op dat moment qua windsterkte, yes het ideale moment op mijn nieuwe Avanti Condor 9.0 eens uit te laten.
Het eerste keer optuigen is ook altijd spannend, daarom doe ik dit altijd (en later ook eigenlijk) rustig en neem ik daarvoor mijn tijd.
Ik had wel al een paar keer het optuigfilmpje voor deze Condor bekeken op youtube, wat heel duidelijk wordt uitgelegd door voormalig Avanti Teamrider, Dirk Doppenberg (dit filmpje vindt je hier,

Optuigen ging heel goed als je deze optuiginstructies volgt. Dirk zie je in het filmpje uiteindelijk een trimmolentje gebruiken om het zeil volledig neer te halen. Ewel, ik kan de mijnen in de vuilbak smijten, want net als op mijn Avanti racezeilen heb ik absoluut geen behoefte aan een trimmolen om het zeil voltjes en zonder mijn rug te overstrekken neer te halen. Gaat heel vlotjes (ik heb de grootste maat Condor neergehaald, dus als er onder zal even vlot of zelfs makkelijker neer te halen zijn, de grootste zeil maten zijn over het algemeen het zwaarst op dat punt, geen schrik van hebben bij een Condor dus).
Er steken van fabriek af geen spacers op de cambers (hoeft ook absoluut niet), verlenger had ik op de voorgeschreven verlenging staan van 18 cm, ik heb het zeil een kleine centimeter minder neergehaald, zo stond het al los genoeg naar mijn gevoel (zelfs los genoeg voor highwind trim, zie verder in mijn relaas).

Zo klaar, maar.... verdorie, die wind is terug sterk toegenomen, iedereen terug zeeeeeer vlotjes aan het speren met 7.8.
Verkleinen dan maar, nope damm, nu ga ik mijn grote set, al was het maar een paar rakjes proberen.
Pak aangetrokken, de RRD X-fire V4 122 (82 cm breed) met 48 cm vin gepakt, aan het zeiltje gekoppeld en het water op.

Klaar en gaan, damm, wat gaat dit vlotjes, wow ondanks de windsterkte niks van controle problemen.
Zeil was wel vlak getrokken op de uithaler en de clewsluiting dicht (dit is het advies bij gebruik in sterk gepowerde condities).
Gijpen, omslaan, cambers gaan over, klein rukje en alles ineens netjes terug op zijn plaats.
Voor een zeil splinternieuw uit de zak, zeer goede camberrotatie, zal allen maar beter worden door gebruik, dus ook op dat punt geen issue.
Camberrotatie zou ik voor de eerste maal gebruik, omschrijven als droog, maar vlot en correct, geen punt van opmerkingen voor een grote maat op SDM mast.

Het varen op zich was echt een super leuke ervaring. Het is op zich al een heel licht zeil (op de kant) voor zo'n grote maat, en dit geeft een super gevoel op het water.
Enorme controle en gebruiksgemak
Ook het up en downwind varen is super heel goed, doet mischien een beetje onder voor een full race zeil in het upwind pointen, maar echt bitter weinig was mijn ervaring, een vlaag pakken geeft een mooie versnelling en hoe harder het gaat waaien hoe leuker.
Ondanks de straffe wind die er zeker in het begin stond voor deze zeilmaat heb ik op geenenkel moment enig controle probleem ervaren (mijn huidig gewicht 70 kg, de meeste surfmakkers van mij, behoudens onze Koen, zijn een stukje zwaarder dan mij en stonden met een maatje 7.8).

Ook toen de wind ietsje minder werd, bleef ik toch lekker op gang komen. Surfmakker Koen stond toen op een GSR 8.7 en we waren toch mooi aan mekaar gewaagd.
Leuke ervaring dit dragracen met Koen, hij op zijn nieuwe full race zeil en ik op met mijn nieuw grote freerace machine.

Nope, een aanrader deze Avanti Condor voor mensen die opzoek zijn naar een licht handelbaar en competief freeracezeil en denk dat ik zelfs heel veel plezier zou kunnen bleven aan de kleinere maten.
Is een enorm handelbaar, stabiel en lang door te varen freerace zeil dat een windvlaag zeer vlotjes, maar zeer gecontroleerd omzet in versnelling.
De vereiste mast is bij Avanti CC curve, maar in het geval je een condor aangeschaft, koop er gewoon de passende Avanti C95 Powerride bij. Het is een prachtige highend afgewerkte mast en zo het je direct de perfekt passende curve voor dit zeil te pakken (bij aanschaf van een Condor met de bijpassende mast betaal je slecht 250 euro voor de mast)
Zeil heb ik eveneens bij Kater Funsport aangekocht in het kader van deze aanbieding http://www.kater.nl/windsurf/zeilen/fre ... -2014.html (deze is nog steeds actueel voor de geïntresseerden).

Het is mij helemaal duidelijk geworden waarom de Avanti Condor in de 2014 planchemag test tot 'Coup du Coeur' / test winnaar gekozen werd - hier de engelstalige versie van de test op de Avanti site - http://www.avantisails.com/news/80/Cond ... est_Winner

Ik word niet gesponsord (koop mijn spulletjes aan de gangbare tarieven in de shop) maar geef gewoon een eerlijke en persoonlijke ervaring mee.

Nog een filmpje van iemand die een Avanti Condor 7.4 test -

Mijn eigen combo in beeld vind hier http://www.surfforum.be/viewtopic.php?f=9&t=71075r , ik ben er blij mee :lol: mijn results van de dag http://www.gps-speedsurfing.com/?mnu=us ... 33&uid=795

AHD-Surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Re: Mijn eerste natte ervaring met de Avanti Condor 9.0 - 20

Bericht door AHD-Surfer » wo mei 13, 2015 7:45 am

Update 13/05/2015 :

Halfdagje verlof genomen gisteren om een namiddag watersportplezier te gaan beleven, in het zonnetje, gekozen voor Veerse Meer / Schotsman

Raar windje. Toen we aankwamen zakte die plots in (men zou al heel de tijd lekker gevaren hebben met zeilen tussen 7.0 en 7.8), dus.... grootste spul maar uithalen dan.

Wind was dusdanig ingezakt dat ik de Condor eens 1 cm neerhaler minder gegeven heb dan aanbevolen.

Pffffffffff.... (en dat was niet omdat ik zelf moest blazen) man direct meer power in huis, veel strakkere leesh en meer backend power.

Na een paar rakjes heen en terug, 't was precies of de wind er om deed, pikte deze toch terug goed op met een paar pittige vlagen er in.

De condor voelde op dat moment iets minder stabiel in de hardste momenten (teveel power ).

Dus naar de kant, en zoals bij mijn eerste sessie met dit zeil, lekker recommended settings er op.

Zalig gewoon, super controle en lekker blijven gaan, vlagen opvangen en windluwtes door cruisen. Super !

Lekker gevaren met het zonnetje er bij en daarna een lekker visje bij Wimpie.

Les voor vandaag: 1 cm minder neerhaler = lowwind trim. (het voorste gedeelte van de masthoes komt dan iets minder strak te staan, met een rimpeltje hier en daar, niet heel extreem uiteraard.
Veel meer backend power en pull in het zeil, als de wind gaat toenemen iets minder stabiel door de groter druk op de backend (gecombineerd met lossere uithaler uiteraard)

AHD-Surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door AHD-Surfer » wo jul 15, 2015 12:38 pm

Afgelopen zondag nog een sessie gemaakt met de Condor 9.0.

Die dag op Oranje Plaat gevaren (op zich al een vrij vlagerige spot), de wind had enorme aan / af kuren en was draaierig.

Bij aankomst stond iedereen opo 8+ zeiltjes, dus de 9.0 condor en RRD X-fire 122 genomen.

Ik was nog maar goed opgetuigd en het was weer van dat. Wind toegenomen, velen kwamen wisselen van zeil (en eventueel board). Meesten gingen over op zeilen tussen 7.0 en 7.8.

Maar... nope, proberen maar met de 9.0, Lekker strak getrokken en het liep lekker.

Na enige tijd surfen werd ik twee keer volledig uit het water gelift met de set door de harde windvlagen.

Tijd voor iets anders.

Even kijken of een RRD X-fire 114 met een 39 cm vin in combinatie met een 9.0 condor kan.

En.... ja hoor, terug volle controle, deze combinatie werk verrassend lekker en voelde tegen alle verwachtingen in, goed in balans.

Yups dit werk lekker, dus een groot zeil (eigenlijk de absolute bovengrens voor het board) werkt enorm goed.

Weer een +punt voor de Condor !

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Xfire V10&Avanti Machine M4, M5 Sonntag fins

Bericht door PieterW » wo jul 15, 2015 5:03 pm

Ja Kurt deze combinatie werkte ook bij mij afgelopen maandag de Falcon 111 met de Condor 9.0 en een 39 vin.
Wat een snelheid met deze combo.

WsurfMarc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WsurfMarc » wo jul 15, 2015 6:59 pm

Yep,

Ik heb m'n RRD XF 114 ook al een paar keer gebruikt in combinatie met m'n nieuwe LoftSails SwitchBlade 9.3.
Werkt ook voor mij goed, maar wel met een grotere vin 43. Ik wil volgende keer eens een 45 nemen. 39 vind ik enorm klein.
Ik weeg zelf 85kg. Wat wegen jullie ?

PS: Afgelopen zondag heb ik met een 5.5 en freewave board gevaren op Herkingen. Kleiner had ook nog gekund.

AHD-Surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door AHD-Surfer » za jul 18, 2015 9:33 am

WsurfMarc schreef:Yep,

Ik heb m'n RRD XF 114 ook al een paar keer gebruikt in combinatie met m'n nieuwe LoftSails SwitchBlade 9.3.
Werkt ook voor mij goed, maar wel met een grotere vin 43. Ik wil volgende keer eens een 45 nemen. 39 vind ik enorm klein.
Ik weeg zelf 85kg. Wat wegen jullie ?

PS: Afgelopen zondag heb ik met een 5.5 en freewave board gevaren op Herkingen. Kleiner had ook nog gekund.
Hoi Marc, ik flirt met de 70kg voor het moment. Ik zat lekker gepowerd in de vlagen met de 9.0, vlak getrokken op de giek. Maar de windsurfstek was dus zeer vlagerig, dat het echt wel super werkte om vol door de windgaten te planeren.
Gewoon fantastisch dat deze combo zo goed bij elkaar past op dat ogenblik (De RRD XF 114 V7 wordt voor mij mijn 7.6 M3 en 9.0 Condor boardje).
Hurrican SR6 39 cm gaf voldoende power en zero spinout met een goed aangepowerde 9.0 (ik hoefde natuurlijk ook niet veel druk op de vin te zetten om op gang te komen).

WsurfMarc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WsurfMarc » za jul 18, 2015 9:03 pm

OK, met jou gewicht klinkt dat vrij logisch.

Normaal gebruik ik enkel de Evo2 7.8 op de RRD114 XF en de SwitchBlade 9.3 enkel op de Ultrasonic.
Maar voor de lol toch eens de 9.3 op RRD114 geprobeerd en dat ging zelfs met mijn gewicht verbazingwekkend goed, dus ik snap waar je over praat.

Als ik het goed begrijp heb jij een RRD114 v7.
Ik heb de v6 van vorig jaar. Heb jij die ook gevaren en kan je vergelijken met de v7 ?

Toen ik dit jaar de Switchblade 9.3 heb gekocht, heb ik ook gekeken naar de Condor 9.0 omdat ik een zeer licht zeil in deze maat wou.
Heb jij jou Condor 9.0 al eens op de weegschaal gewogen ? Is die echt zo licht als ze beweren ?
Ik heb m'n switchblade 9.3 op de weegschaal gelegd en kom op 6.3 kg. Volgens specs 6,24 kg. Blijkt dus goed te kloppen.
M'n Evo2 7.8 is ietsjes zwaarder. Om maar te zeggen ...

Vóór de SB9.3 had ik een Gunsails MegaXS 8.8 van 2010. Megazwaar woog die (+/- 8,6 kg). Die MegaXS 8.8 had dezelfde mast- en gieklengte als de SB9.3. In het hoger windbereik vond ik de MegaXS stabieler, dwz minder trek op de zeilhand. Veel bredere mastslurf natuurlijk. In het midden en lager windbereik is de SB9.3 pure klasse. Wat je ook mag verwachten van zulk zeil. Vederlicht en planeert vanaf de minste bries.

AHD-Surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door AHD-Surfer » vr sep 18, 2015 5:50 pm

Zoals gevraagd, vandaag even de tijd genomen om mijn Avanti Condor 9.0 even te wegen. De weegschaal gaf 6.0 kg rond aan, volgens de specificaties zou hij 5.9 kg moet wegen. het zeil is natuurlijk gebruikt, wel gespoeld en gedroogd na de laatste sessie, maar toch bemerk je her en der nog wat licht vochtigheid, dat kan het kleine 100 gram gewichtsverschil met de specificaties verklaren natuurlijk.

In iedergeval het zeil voelt een stuk lichter aan dan de Loftsails Racing Blade 8.6 die ik voordien had. Planeert naar mijn gevoel wel wat vroeger en is op zijn minst even lang door te varen. Van trekkerig worden op de zeilhand heb ik in het hogere windbereik nog geen last gehad als ik het zeil voldoende doortrim (recommended). Ik zou deze zeker niet willen ruilen voor een full racing zeil.

Super tevreden van dit zeil tot nu toe. :)

Wat betreft jou X-fire vraag, het is mijn eerst in de 114 liter klasse, dus geen V6 114 gevaren (heb wel een V6 105 in de bus liggen :D maar dat valt 1 op 1 niet te vergelijken met een 114 )
Laatst gewijzigd door AHD-Surfer op do okt 08, 2015 5:17 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

longrider
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door longrider » za sep 19, 2015 10:39 pm

Best leuk om te lezen alles op dit forum, nooit eerder tijd voor genomen. Bij toeval hier bij dit item terecht gekomen en dit spreekt me aan om te reageren. Ter introductie, zelf surf ik met veel plezier van 1980, veel materiaal voorbij zien komen en op gevaren. De trend die er al een tijd is in surfland is dat je voor elke windkracht een plank of zeil nodig hebt!!!!! (althans dat doet de verkoop je geloven) Natuurlijk is dat waar, maar... voor een gedeelte. teveel materiaal is natuurlijk best leuk, maar kost best veel tijd om steeds een nieuwe plank/zeil te pakken en op te tuigen, laat staan het meenemen van het materiaal. Begrijp me goed, ik heb het ook gedaan. Door de jaren ben ik tot inzicht gekomen dat ik het meeste plezier beleef aan de surfsport met windkracht 2 tot max 5/6 en dan vooral in open water. In Nederland, zekere bij de kust, is er altijd windkracht 3. Maar ook elders in Nederland zijn er meer dagen met 3 bf dan dagen met 5-8 bf. Als je je materiaal daar op afstem kan je bijna het hele jaar varen, mooi toch!!
Dat heb ik gedaan, Ik gebruik voornamelijk en het liefst 1 plank. In mijn geval een free diamond 77 (2001), met zeilen van 7- 9.6 vaar ik heel veel.!! . Zelf weeg ik 95 plus. Bij 10 knopen planeren en doorgaan tot een ruime 5bf. Deze ahd geeft 160 liter drijfvermogen, dunne achterkant en rails. Oké het is wellicht een beetje tam op zo’n oldie ,maar dat ben ik zelf ook. Zelf hoef ik niet meer met 8 bf de zeel op en telkens mijn gps in de gaten te houden. Mijn inziens kan je met één plank ver komen en natuurlijk het MAXIMALE eruit halen. Al met al, wil je in alle condities het maximale eruit halen kan dat nooit met 1 surfplank. Kijk je naar het aanbod van de wind kan het mi wel. Succes ermee en aloha

edwingr
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Witchcraft / Starboard / Ezzy

Bericht door edwingr » zo sep 20, 2015 9:02 am

Neem aan dat je reactie voor dit topic bedoeld was ?

AHD-Surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door AHD-Surfer » do okt 08, 2015 5:06 pm

Dit seizoen tot nu toe een zes-tal sessies gemaakt met de deze Condor 9.0. Van echt lightwind (vlaagjes pakken en snelheid maken en proberen houden) tot echt full power sessies voor deze zeilmaat, in alle omstandigheden heel tevreden over de prestaties van het zeil.

Zoals ik al aangaf kon ik iets minder goed upwind pointen tav van een fullrace zeil (dit was toen in midweer tot highwind omstandigheden voor de 9.0 met mijn gewicht)

Eén van de voor laatste sessies die ik op het Veerse Meer de Schotsman gemaakt heb was het echt lightwind varen en toen merkte ik nogmaals dat ik bij de heel scherpe rakken het toch moet afleggen tegen de fullrace zeilen. Op de ander koersen en zekere halve wind doe ik in niks onder met mijn freerace zeil tav van een full race zeil.

Omdat niet alleen het zeil een rol speelt in de set mbt tot het goed upwind kunnen varen in lichtweer condities, maar ook de vin, heb ik daarin naar mijn gevoel wel een oplossing gevonden.
Onder de combinatie 9.0 met mijn RRD X-fire 122 voer ik een Gasoil CHR 48 cm. Een vin die mooi snelheid maakt en zeer lang is door te varen overpowerd.
Daarom heb ik mij onlangs een Hurricane SR6 M 49 cm aangeschaft. Deze vin heeft toch wel een iets bredere outline en kan bij het upwind varen toch wel een stukje meer druk verdragen waardoor het upwind pointen met deze combinatie toch wel verbeterd is volgens mijn eerste indruk (nu één sessie gemaakt met deze vin onder deze set).

Veel factoren spelen dus mee in het vaargedrag van een set.

Wat mij bijzonder meevalt aan de Condor is het mebraammateriaal.
Ik ben zeer zuinig op mijn materiaal, maar ondanks dat gaat door transport en gebruik het klassiek monofilm toch snel (zelfs na een twee-tal sessies) wat slijtage sporen/gebruikssporen gaan vertonen. Het membraam materiaal heeft daar zichtbaar veel minder last van (en het valt toch veel minder op). Een kreukje of deukje zal ook veel minder kwaad kunnen door de vele draden die doorheen het membraam lopen. Dat vind ik dus ook een zeer mooi pluspunt van het membraamdoek.
Bij mij is mijn zeil alvast nog 100% puntgaaf na toch wel vier pittige sessies (dik gepowerd) en twee echte lighwind sessies.

Net de eerste perview afbeeldingen van de Condor 2016 gezien. Een mens zou daar spontaan een speekselwaterval van in de mond ontwikkelen. :9~ :9~

Zeer mooi dus !

AHD-Surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door AHD-Surfer » do sep 22, 2016 11:47 pm

Haal ik hem nog een keertje naar boven.

Dit jaar niet zoveel met de 9.0 gevaren (2-tal keren, algemeen iets minder dit seizoen), maar toch weer even onder de aandacht om het volgende.

Zelf vond ik der rotatie van het zeil al zeer goed, zeker voor zo'n grote maat, maar kon het nog beter, eigenlijk vlekkeloos ? En ja dit is mogelijk is het antwoord hierop (ik gebruik in andere maten racezeilen, dus ben op dat punt wel wat gewoon).

Ik heb daarbij gebruik gemaakt van de ervaringen en adviezen van een Avanti rider van het eerste uur Caspar Verhaagen.

Caspar (beter gekend als de man achter de ondertussen wel legendarische Select Caspar Speed vinnen), verstrekt een super advies waarbij de rotatie van deze serie (2013 - 2014) Avanti Condor echt op een vlekkeloos niveau kan gebracht worden.
De ondersteuning via het Avanti forum is trouwens top (als je eigenaar bent geworden van een tweedehands exemplaar, meldt je dan ook even aan, daar is top advies te vinden van Caspar en teamrider Peter Dewit).

Een lichte aanpassing (tuning van de cambers) is daarbij vereist.
Dit houdt het volgende in, ik heb de U-dieptes van de drie cambers iets vergroot door ze tussen de 2 à 4 mm dieper te maken.
Doe dit geleidelijk, want kan bij ieders zeil of maat mischien wel iets verschillen.
Ook heb ik de voorkant van de camberwangen iets ingekort (tot net voor de tekst Avanti, deze staat er nog volledig op, maar het gedeelte er voor heb ik weggehaald/gezaagd, en uiteraard de uiteinde terug mooi rond gezet en glad geschuurd).

Het resultaat is nu een absoluut perfekte rotatie onder alle omstandigheden, vooral bij lightwind gebruik en goed merkbare verbetering.
De cambers roteren nu telkens als een kogel, zonder dat dit enige verder invloed heeft op de stabiliteit of prestaties van het zeil.
Bijkomend voordeel is dat door het iets inkorten van de camberwangen, het plaatsen van de cambers (in de smallere) masthoes een stuk makkelijker gaat.

Dus niks dan voordelen, dus een upgrade voor het gebruik en de prestaties van het zeil, door deze kleine ingreep.

Ik geef dit maar even mee voor de mensen die ondertussen een Condor zouden hebben aangeschaft en de prestatie (lees rotatie) van de cambers willen optimaliseren tot een absoluut vlekkeloos niveau. :D :D

Het zeil (2014 versie) doet bij mij nog steeds dienst (het blijft een dijk van een zeil), de nieuwe versie 2015/2016 is ondertussen ook reeds een tijdje beschikbaar bij Kater Funsport.

Ziet er bloedmooi uit trouwens.
Laatst gewijzigd door AHD-Surfer op ma sep 26, 2016 4:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

niels40+
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard Atom 110 en Naish Starship 90, KA Koyote en KA Kult: 8.2, 7.4, 6.6, 5.8, 4.7

Bericht door niels40+ » vr sep 23, 2016 3:32 pm

Waarom moet je een zeil met een stevige prijs zelf aanpassen om te laten doen wat ie altijd al zou moeten doen? Dat snap ik niet...

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » vr sep 23, 2016 8:46 pm

niels40+ schreef:Waarom moet je een zeil met een stevige prijs zelf aanpassen om te laten doen wat ie altijd al zou moeten doen? Dat snap ik niet...
Dat aanpassen is niet exclusief voor Avanti, ook andere zeilen moet je wel eens aanpassen. Meestal gaat over een spacer meer of minder achter de camber, maar hier moesten het er kennelijk minder dan NUL worden. Het is allemaal millimeterwerk en je past je zeil-met-toleranties aan op een mast-met-toleranties.

AHD-Surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door AHD-Surfer » za sep 24, 2016 10:34 am

niels40+ schreef:Waarom moet je een zeil met een stevige prijs zelf aanpassen om te laten doen wat ie altijd al zou moeten doen? Dat snap ik niet...
Even nuanceren Nelies, 'aanpassen', nope optimaliseren naar perfektie eigen wens yes, en laat het duidelijk zijn het zeil presteerde voor mij super, maar soms kan het nog net dat ietsje beter.

Dit is het soort reactie die ik wel verwacht had, maar waarom worden de bodems van splinternieuwe boards door sommige mensen opgeschuurd (kosten tegenwoordig ook dik boven de 2000 euro), die zijn toch ook goed vanaf fabriek (en ik doe dit persoonlijk nooit), maw zoeken naar de perfektie betekend niet dat iets standaard niet goed is (even ter duiding), maar het kan soms nog wel iets optimaliseerd worden.
Bij een volgende serie van een bepaald produkt wordt daarmee soms rekening gehouden.
Ander voorbeeld, waarom worden er soms twee sets cambers meegeleverd, het zeil werkt toch goed op SDM, nu ja, sommige mensen verkiezen het iets softere gevoel RDM en de vlottere rotatie op RDM dan op SDM en de grotere bedrijfszekerheid van RDM masten.
Soms wordt het standaard aangeleverd, soms kan een extra set bijgekocht worden (zoals bij Avanti) en soms moet je zelf aan de slag.
Een produkt aanpassen aan de eigen wensen en verwachtingen, ook als is dit standaard ok , aanpassing aan eigen wensen nog beter !
Sommige top riders combineren zelfs verschillende masten (toppen/bases) met mekaar in hun zoektocht naar de persoonlijke perfektie in het materiaal, is de standaard 100% mast van 1000 bikkels dan niet goed, toch wel, maar men wil meer !.

Maar goed, respekt voor ieders mening hierin hoor.

Huug is is mee in het verhaal, tolerantie naar iets minder dan nul gebracht en hoppa, ook zonder wind klapt het zeil vlotjes om, terwijl er anders iets meer winddruk nodig was.
En aangezien een 9.0 Condor die ik heb wordt bovengehaald als er weinig wind is, dan is het nog zo leuk dat je deze bij weggevallen wind ook lekker laat omslaan zonder druk.
Het leuke in dit verhaal is, dat hierdoor de prestatie bij toenemende wind niet werden beïnvloed door het bijwerken van de cambers en iets minder camberdruk.

Plaats reactie