Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Sonntag vinnen

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Plaats reactie
RaymondW
Beheerder
Beheerder
Zeilnummer: NED-160
Teamrider: North Fanatic ION
Surf spul: North Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Sonntag vinnen

Bericht door RaymondW » di sep 29, 2015 9:20 pm

Andere gear andere vinnen!

Na de laatste dubbeltest is er veel verandert in mijn spullen.
De geweldige Falcon 113 (2012) is uiteindelijk vervangen door een Falcon 110 (2014)
De 2013 Falcon 132 is nog steeds actief ;)
enz enz enz

Maar ik was op zoek naar wat anders dan de oude G10 vinnen, Peter Volwater heeft mij afgelopen jaar gewezen op de performance van de carbon vinnen en na het gebruik van oude PWA wedstrijd vinnen was ik wel overtuigd.
Na contact gehad te hebben met Sonntag besloten om 4 modellen te kopen:
- 20cm asy X1 SB(PvH Luderitz profiel)
- 23cm asy X1 SB
- 39cm SL-R
- 46cm SL-R

Na het overlijden van onze grote vriend heb ik een aantal vinnen kunnen overnemen
- 20, 21 en 22cm asy X1 SB
- 30cm SL-R

Alles bij elkaar een prima quiver.

Eerst het droge werk en de het uiterlijk

Hoesje
Stukje vinyl, het voldoet...

Afwerking
Perfect! :thumbup:

Board fit
Vinnen passen in al mijn boards zonder schuren oid.
Alleen de 39cm heeft een stukje alu tape op de kop.
Ook prima dus! :thumbup:

TOW

In de afgelopen 2 á 3 weken alleen maar gevaren met de Sonntag vinnen en tot mijn "verbazing" ga ik er idd een aantal km sneller mee... :D
- PR op de Alpha (+4km/h)
- Board PR met de Falcon 110 (+3km/h)

Qua lichtweer is de SL-R 46cm een klein wonder, vandaag op de Gouwzee heb ik geen moment stil gestaan en met iets meer wind ging het downwind ook echt hard.
Alle SL-R vinnen bieden mij dus de performance die ik er van verwacht :D

Komende weken hoop ik de asy X1 modellen ook te kunnen testen op een speedspot.

Punt van aandacht
De SL-R heeft een knikje in de achterkant van de vin waardoor de onderkant beter kan flexen
Hierdoor geeft de vin veel vertrouwen, maar kan hij ook een "kwispelend" gevoel geven.
Ik vind het niet negatief, maar voor een slalom wedstrijd surfer kan de SL-P of het 2016 model misschien beter zijn...

Je kan bij de verschillende team riders vinnen testen, probeer eerst voordat je koopt.
Het verschil is duidelijk te voelen!

Toekomst
Sonntag is druk bezig met een nieuw model voor 2016
Ontwikkeling is dus ook wel oké, hopelijk kan ik binnenkort een kleine test toevoegen van deze vin (proto M+/H vaart iig al goed)
Ook is hij goed in staat om een model na te bouwen mocht je echt een record vin in handen hebben en je een reserve wil hebben :D

RobC
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: GA - Exocet / Sonntag

Re: Sonntag vinnen

Bericht door RobC » di sep 29, 2015 11:13 pm

+1 ik vaar er nu al enkele jaren mee ( SLR - SLP - SLP_R2 en formula )
Nooit meer een spinout gehad, en heel snel

patrick91
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Angulo-RRD-GUN sails- JP speed

Bericht door patrick91 » wo sep 30, 2015 7:46 am

Het testen van vinnen is zeker aan te raden, ik heb 1x een sonntag onder mijn board gezet en ben voor einde rak snel omgedraaid en teruggevaren. Die vin was niet geschikt voor mijn vaarstijl.
Je kunt ze vanwege de diversiteit ook niet zomaar 2e hands kopen of je moet weten wat je nodig hebt. Beste is om te laten weten waar en hoe je vaart en wat je gewicht is.

Wat snelheid betreft lagen we dicht bij elkaar gisteren Raymond (locatie niet hetzelfde maar goed..) denk ook dat een nieuwe vin iets met je mindset doet trouwens.

Loop
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Eurofun
Surf spul: JP Speed / Neil Pryde Evo6-7, vinnen C3/IFins/Z / SUPs JP en zelfbouw quad

Bericht door Loop » zo okt 04, 2015 3:44 pm

Goede review Raymond en terecht inderdaad fijne vinnen.

Een paar jaar terug had ik een SLS 38cm slalomvin en die gaf enorm vertrouwen bij choppy water, ook heel vroeg aanplaneren en relaxed varen op alle koersen. Uiteindelijk na ruim een jaar toch afscheid van genomen omdat ik vooral topsnelheid zocht.
Voor relaxt varende carbon vinnen zijn volgens mij Hurricane en Sonntag de toppers voor een OK prijs.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de speed modellen.

elGeffe
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Exocet, Sonntag en Severne

Bericht door elGeffe » ma okt 05, 2015 8:59 pm

Na 1 x een tweedehands Sonntag SLP gekocht en getest te hebben, was ik om.
Ik vaar nu de 50, 53 en 58 SLP's onder 85 en 90 cm brede boards icm 8.6 en 9.5 free-race zeilen en vind het hele fijne vinnen!
Gecontroleerd en snel over de grevelingen chop varen is sindsdien gewoon een feest.
De lift die de vinnen genereren is prima en de flex in de tip tijdens de overpowered condities zorgt voor prettige controle.
Zodoende kun je ze lang doorvaren.
Ik heb de SLP 50 en 53 getest tegenover de Select V-max 51.
(Voor de V-max had ik Select S11, lightning evo en MXR Katana's, maar die hou ik maar ffe buiten beschouwing..)
In vergelijking met de Select V-max, heeft de SLP zkr mijn voorkeur!

Ik ben in de overtuiging dat Z-fins, I-fins en Hurricanes ook hele goede eigenschappen hebben.
Evenzogoed komen de goede eigenschappen van een vin niet bij een ieder tot z'n recht.
Er zijn veel factoren afhankelijk. Zoals persoonlijk gewicht, board volume, zeiloppervlak, vaarcondities etc..
Maar fabrikanten geven diverse eigenschappen per model op en daar kun je dan je voorkeur op selecteren.
Vervolgens is het afwachten of er tweedehands wat binnen bereik komt om te testen.
Ik zou er zelf niet voor kiezen om gelijk nieuw te kopen als je niet zeker van je keuze bent.
Sonntag geeft ook de gelegenheid om vinnen te testen, is mijn ervaring.
Ik heb de 58 begin van de zomer thuisgestuurd gekregen om te zien of deze mij bevalt.
Je zou er een mailtje naar Duitsland aan kunnen wagen..

Succes!

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door RaymondW » di okt 06, 2015 11:18 am

Loop schreef:Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de speed modellen.
Heb er 1 geprobeerd
http://gps-speedsurfing.com/default.asp ... 53&uid=130
Alles wat er fout kon was ook fout gegaan.
Aangezien ik er nu 5 heb wil ik wel wat uitlenen :wink:
(X1,asy, SB,20,21,21,22,23)

laat maar waaien
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Falcon 111 en 85, PD 100, Mistral speed 47, missile xs, KA sails, Finish fins & Sonntag fins

Bericht door laat maar waaien » di okt 06, 2015 11:41 am

Ook ik ben blij met mijn Sonntag vinnen. Ik vaar graag kleine vinnen en dat gaat zeer goed met de Sonntags! Ik heb de SLP-39 voor een matig tot medium windje 7,7 i.c.m. 70 breed en een SLP-35 voor de zelfde combi als het door gaat waaien. Verder nog een GPS- 4 31 voor 6.9 i.c.m. 58 breed en GPS-4 28 voor 6.1 en 58 breed.

De SLP blinken uit in vroeg aan planeren, hoogte lopen en controle. Voor hoge eindsnelheid op vlak water niet geschikt, in de chop subliem en als je durft zeer snel. Als ik mij goed kan herinneren ca. 68 max met een isonic 107 en 7.0 racing blade en als vin een SLP-38 in behoorlijke chop, ca. 40/50cm. De GPS-4 is voor mij een vin die zowel in de chop als op vlak water hard gaat.

Pas na aanschaf van deze vinnen kwam ik er achter dat het weinig zin heeft om een duur carbon slalom board aan te schaffen zonder daar een goede vin in te stoppen. Je vin is zo ontzettend belangrijk daar moet je niet op besparen. Ik heb voor Sonntag gekozen vanwege de goede prijs kwaliteit verhouding. Je krijgt na overleg en zoveel informatie als je maar wilt een echte custom vin voor jou vaarstijl, gewicht, materiaal en type vaarwater. Zeer goede ervaringen met Sonntag; reparaties zijn niet eens zo duur en hij meet gelijk de stijfheid van de vin na zodat je weer de vin terug krijgt met de zelfde eigenschappen, hij nam echt de tijd en moeite om zich te verdiepen in mijn wensen, kaartje en Sonntag T-shirt met de kerst etc....

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Boards & Severne Sails

Bericht door Halloween » wo okt 28, 2015 9:23 pm

Goeie topic. Deze had ik nog niet gezien.

Ik zal ook mijn toekomstige bevindingen hier melden.

patrick91
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door patrick91 » wo okt 28, 2015 10:05 pm

Wat ik trouwens eigenlijk nergens zie staan is wat ze kosten. De prijs zal variëren als je er meer dan 1 koopt wellicht..

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Halloween » do okt 29, 2015 10:56 am

Dat denk ik niet, de prijs zal variëren per lengte. Mss als je er 20 koopt dat je wat korting krijgt ;-)

Volgens mij heb ik ergens gelezen dat ze tussen de 189 en de 249 kosten.

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door RaymondW » do okt 29, 2015 11:22 am

Gisteren de laatste proto van de SL-X (proto nr.3) geprobeerd
https://gps-speedsurfing.com/?mnu=user& ... 18&uid=130

In vergelijkbare omstandigheden was de SL-X halve wind 2.3 km/h AVG sneller.
Waar de SL-R in vlakwater omstandigheden echt subliem is merk ik dat de vin in rommelchoppy omstandigheden soms niet volledig de druk aankan.
De SL-X daarentegen kan in de choppy omstandigheden zijn druk beter kwijt.
Wel merk je dat allround de SL-R beter de druk aankan en de SL-X in stappen versneld.
Nu nog een SL-X op vlakwater omstandigheden proberen :devil:

Waarom vergelijk ik nu de SL-R met de SL-X die nog niet te koop is en niet met de SL-P die wel te koop is?
De SL-P is gewoon niet mijn vin, ik kan er niet goed mee overweg.
Met het nieuwe model wat er aankomt pakt Sonntag alle feedback samen in een vin die lijkt op de SL-R, maar welke helemaal opnieuw vanuit CFD is opgezet.

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Halloween » di nov 03, 2015 8:22 pm

Ben benieuwd Raymond naar de vlakwater resultaten. De eerste bevindingen zijn belovend zo te horen.

Kan je uitleggen waarom de slp niet jou vin is? Het is toch gewoon een allround vin?

Joerg heeft mij namelijk de SL-P_R3 boven de SL-R geadviseerd. Maar dan wel met een aangepaste rake. Dit zou te maken heben met het type zeil waar ik mee vaar. Namelijk een freerace zeil en geen full racezeil.

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door RaymondW » di nov 03, 2015 8:29 pm

Qua design is de SL-P de snellere vin, maar hij moet ook bij je stijl en trim passen.
Met mijn trim had ik het gevoel dat de tail te diep in het water bleef liggen, dit veroorzaakte een draggy gevoel.

patrick91
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door patrick91 » di nov 03, 2015 8:33 pm

Ik hoorde van een sonntag gebruiker 260 euro. Je hebt dan wel een vin die voor je gemaakt is (zolang je dat board en zeil blijft varen zo lijkt het :) )
Out of my range voor een vin.

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Halloween » di nov 03, 2015 8:38 pm

Oke, wel typisch als je weet dat de SL-P(_R3) meer lift genereerd dan de SL-R.

Joerg mailde mij dat bij een full race zeil zoals jouw Warp de SL-R beter functioneert ivm de drukpunt van het zeil en hierdoor het drukpunt van de achterste voet. Mss is dat de reden van de drag in de tail van je board.

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Halloween » di nov 03, 2015 8:57 pm

@Patrick,

Ik geb inmiddels de offerte binnen. Het is afhankelijk van de type en lengte van de vin. Gemiddeld kost een SL-P_R3 249 euro. Maar de F_1-sl kost bv 299.

Hoop geld inderdaad. Maar niet duur voor een custom vin die is aangepast op jou lengte gewicht zeil en board en persoonlijke wensen.

Inmiddels ben ik wel overtuigd van de nut van een goede vin. Met een, goede, G10 kom je heel ver. Maar wil je pieken zal je toch een level hoger moeten kijken.

Ik zal een voorbeeld geven. Je hebt een top formule 1 auto (je board) met daarin een top formule 1 moter ( je zeil) maar met een matige aërodynamica (je vin) dan kan je je rondjes rijden maar zal je qua performance niet aan de top kunnen komen. Met goede aaërodynamica wel. Dus een goede customvin kan het verschil uitmaken. Uiteindelijk is het nog altijd het poppetje die het moet doen, maar je kan iig niet meer je spullen de schuld geven.

ik hoop dat een setje custom vinnen van Sonntag mij net dat zetje kan geven om op een hoger niveau te komen.

RobC
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: GA - Exocet / Sonntag

Bericht door RobC » di nov 03, 2015 11:51 pm

Mijn bevinding van de SL-P is dat deze vin heel veel zijdelingse druk kan hebben !!!

Boven de 44 vaar ik SL-P R2 en onder de 44 de SL-P

patrick91
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door patrick91 » wo nov 04, 2015 5:09 pm

Tussen 250 en 300 dus. Wat je zegt, voor echt custom niet gek.
Ik zou alleen wel altijd testen voor aankoop. In 44 en 46 zou ik voor onder de 80 met 8,7 en 7,9 wel interesse hebben. Eigen vinnen verkopen en dan valt de schade nog wel mee.
Ik zit nog niet aan de top met de huidige vinnen :P

NED 321
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-321
Surf spul: Speeeeeed...zie profiel
Contacteer:

Bericht door NED 321 » do nov 05, 2015 6:10 am

patrick91 schreef:...custom....testen voor aankoop...
:crazy:

AHD-Surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door AHD-Surfer » do nov 05, 2015 10:16 am

Als ik eens een kanttekening mag maken bij de tot nu overwegend lovende berichten.

Een surfmakker van mij heeft er een heel aantal(zeg maar een reeks) zeer geruime tijd gehad en gevaren.

Echter verschillende vinnen scheurden in net onder de vinbox (, bijvoorbeeld Select fins heeft daar ook wel eens keert last van gehad. Hij heeft er wel kunnen terugsturen die door Herr Sonntag netjes gereboxed werden, dus service was op dat punt top), maar dat is toch iets wat het vermelden waard is, zeker als je er tweedehands denkt te gaan aanschaffen iets om rekening mee te houden. :shh:

Kan gerust zijn dat dit een issue was die nu voor 100% onder controle is.

Plaats reactie