Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Sonntag vinnen

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Grompoe
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Fanatic Falcons 80, 91 en 125, F2 Missile XS, Loft Blade 6.3 + 7.0 + 7.8 en Sonntag fins

Re: Sonntag vinnen

Bericht door Grompoe » do nov 05, 2015 11:14 am

AHD-Surfer schreef:Als ik eens een kanttekening mag maken bij de tot nu overwegend lovende berichten.

Een surfmakker van mij heeft er een heel aantal(zeg maar een reeks) zeer geruime tijd gehad en gevaren.

Echter verschillende vinnen scheurden in net onder de vinbox (, bijvoorbeeld Select fins heeft daar ook wel eens keert last van gehad. Hij heeft er wel kunnen terugsturen die door Herr Sonntag netjes gereboxed werden, dus service was op dat punt top), maar dat is toch iets wat het vermelden waard is, zeker als je er tweedehands denkt te gaan aanschaffen iets om rekening mee te houden. :shh:

Kan gerust zijn dat dit een issue was die nu voor 100% onder controle is.
Dit klopt, de oude (donker blauwe) boxen willen nog wel eens scheuren. De licht blauwe boxen van tegenwoordig zijn echter oersterk.
De service wat reboxen betreft is top maar het blijft jammer natuurlijk.
Verder kan ik niet anders zeggen dat het topvinnen zijn!
En wat betreft het custom gedeelte, ik heb al mijn Sonntag vinnen tweedehands en van de 6 was er maar een die niet goed bij me paste. Die is daarom ook verkocht en omgewisseld met een andere Sonntag.

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Slalom 49, 59, 69 (85cm is nu in de maak :-)..) - Gun GS-R 5,6 tot 8,7
Contacteer:

Bericht door watermonster » do nov 05, 2015 12:41 pm

Geen belangen bij dit merk, maar wat ik bewonderenswaardig vind is dat als je 2 dezelfde vinnen koopt ze nagenoeg hetzelfde zijn (afmeting, rake, afwerking, stijfheid etc) wat bij andere merken behoorlijk te wensen overlaat. Hij hanteert ook zijn eigen systeem http://www.sonntag-fins.com/fins/bendin ... nce-chart/ om te classificeren wanneer iets bij wijze van 'soft' of 'hard' is waardoor je, bijvoorbeeld na wat verschillende vinnen getest te hebben, heel specifiek kan zeggen die 'super-super-soft' vin werkt bij mij het beste. Je bestelde 'super-super-soft' vin is daadwerkelijk hetzelfde als je ooit getest hebt en niet eentje die er maar een beetje op lijkt....

patrick91
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Angulo-RRD-GUN sails- JP speed

Bericht door patrick91 » do nov 05, 2015 3:56 pm

NED 321 schreef:
patrick91 schreef:...custom....testen voor aankoop...
:crazy:
De vin van je keuze is wellicht wel beschikbaar, zo gek is dat niet. Wil je een P een S een R, een 9 of een 10.. ik denk dat er best wat mogelijk is. Dat je iets test en dan aangeeft dat je bijvoorbeeld iets mist (upwind bijv) dan kan dat nog een beetje aangepast worden maar de basis weet je dan wel.
Zomaar op MP een sonntag kopen is pas is denk ik kansloos tenzij je weet je wat je nodig hebt.

RobC
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: GA - Exocet / Sonntag

Bericht door RobC » do nov 05, 2015 11:38 pm

Dan heb ik tot nu toe geluk gehad, vaar al 3 jaar met Sonntag, van formulavinnen (3 stuk) en SL-P / SL-P_R3 / SL-R / SL-S van 35 t.e.m. 50 en niet één stuk gehad, geluk gehad :)

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Boards & Severne Sails

Bericht door Halloween » vr nov 06, 2015 2:19 pm

Je kan natuurlijk altijd eerst de standaard uitvoering van de vin testen.

Die zal je wel een algemeen beeld geven van zijn capaciteiten.

En daarna de vin bij je bestelling personaliseren op je voorkeuren.

Wat wel van te voren belangrijk is om aan te geven hoe zwaar je weegt welk board je hebt en type zeil. Anders bestaat het risico dat je niet met de juiste testvin het water opgaat.

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Zeilnummer: NED-160
Teamrider: North Fanatic ION
Surf spul: North Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW » ma nov 09, 2015 9:44 pm

Afgelopen weekend met een surfmaatje gekeken naar zijn vinnen.
De harde vond hij uitstekend, de standaard "zachte" waren te bokkig.
Als je dat van te voren kan testen voorkomt het teleurstelling na een aankoop.

Vandaag zelf de GPS_X1 23cm voor de eerste keer gebruikt.
Vin bestelt voor licht weer condities met 6.3 en 7.0
Vandaag getest met 5.6, de vin gaf wat meer lift dan verwacht :D
De volgende sessie ga ik de 5.6 proberen met 21 of 22cm.
https://gps-speedsurfing.com/?mnu=forum ... &val=96700

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Halloween » za nov 14, 2015 9:15 pm

Na vele mailtjes met vragen en vele geduldige antwoorden van Joerg Sonntag heb ik vandaag mijn Sonntag SLP_R3's met een paar persoonlijke aanpassingen in ontvangst genomen van Joerg persoonlijk. Aardige en relexte kerel. Leuk om hem persoonlijk te ontmoeten. En hij zet lekkere koffie ;-)

Eerste indruk; de vinnen zien er goed. Je ziet dat het hand werk is. Veel zorg besteed aan de kwaliteit en afwerking van iedere vin. Iedere vin is ook getest op de specificaties die aan de klant gegarandeerd zijn. Puik hoor!

ik hoop vd week ze te kunnen testen en hier de eeste reacties te kunnen geven.

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Slalom 49, 59, 69 (85cm is nu in de maak :-)..) - Gun GS-R 5,6 tot 8,7
Contacteer:

Bericht door watermonster » do dec 03, 2015 9:30 am

Jakob
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: Kater Avanti Fanatic Sonntag
Surf spul: Sonntag, Avanti, Fanatic
Contacteer:

Bericht door Jakob » do dec 03, 2015 9:29 pm

Ik vernam van Jörg Sonntag dat er een pre-order lijst is voor de SL-X.

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Halloween » vr dec 04, 2015 8:58 pm

Woensdag gevaren met mijn X-Fire 114l en Severne OD 7.0 en mijn SLP_R3'S. Eerst per ongeluk met de 39 eronder maar die produceerde zoveel lift dat het tehard werken was. Toen mijn 36 eronder en ging het een stuk relaxter maar zo anders dan met mijn MxR Katana race 40 cm die ik er hiervoor altijd onder had.

Ik ben overtuigd!

En donderdagochtend nog een leuk mailtje gekregen van Joerg;

Hello Halewijn,

congratulations for doing the day victory for the 2nd of December on
GPS-Speedsurfing.com!

Viele Grüße,
Vriendelijke groeten,
Best regards,
Cordialement,
Ciao,
Saludos,
Χαιρετισμούς,

Alexandra & Joerg

Sonntag-Fins
www.sonntag-fins.com

I rest my case ;-)

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Zeilnummer: NED-160
Teamrider: North Fanatic ION
Surf spul: North Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW » vr dec 04, 2015 9:55 pm

Welke case dan?
Ik heb het topic gestart :+

Nee, grapje!
Ben erg nieuwsgierig naar een gezamenlijke sessie :D

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Halloween » vr dec 04, 2015 10:09 pm

Welke case?

Moet jij als topic starter toch weten hahaha

Andere gear andere vinnen!

Sonntag vinnen dus

I rest my case ;-)
.

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » za apr 08, 2017 8:48 am

Ik heb mijn eerste Sonntag besteld, best prijzig maar ik wil het wel eens proberen, doe eens gek dacht ik.
Het is een SL-X 54cm geworden op advies van Joerg Sonntag met een zeer stijve basis die mij straks met mijn Futura 155 en Vapor 10,0 of mijn nog te verwachten GUN Vector 9,6 in de lightwind sessies plezier moet bezorgen.
Deze vin is idd op mijn specs gemaakt, nu staat er een SLP 49 uit 2011 (eerste release denk ik) te koop, maar durf het eigenlijk niet omdat deze vin op de specs van iemand anders is gemaakt en aangezien ik iets meer weeg dan de gemiddelde surfer zou het zomaar kunnen zijn dat deze vin dan niet geeft wat ik verwacht en waarschijnlijk beter kan wachten of ik in eerste instantie tevreden ben over de Sonntag, en dan eventueel een op mijn specs gemaakte SL-X 49 kan aanschaffen.
Omdat deze materie behoorlijk wat kost is het idd niet zomaar aanschaffen en we zien wel, hoewel ik dat met mijn eerste Sonntag wel doe, maar dat is omdat ik er van uit ga dat het alleen maar beter kan dan de standaard Drake vin die ik er nu onder heb.
Ben zo benieuwd!

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » za apr 08, 2017 10:40 am

Een goeie 2dehands vin? Gewoon kopen en proberen. Bevalt hij niet, kun je hem meestal met weinig afschrijving weer door verkopen.

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Reindt » za apr 08, 2017 6:44 pm

Zou ik kunnen doen, maar ik vind daar de prijs niet naar.
Ik zou natuurlijk eens contact op kunnen nemen en een voor mij interessant bod doen, nu vind ik het te veel.

Bermuda
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic, North sails

Bericht door Bermuda » zo apr 09, 2017 6:11 pm

Wat is de meerwaarde van een Sonntag,misschien als je echt aan wedstrijden doet vindt de prijzen dan ook boven gemiddeld heb er ook 1 gehad maar vaar nu met een Hurricane is goedkoper en net zogoed,maar ieder zijn ding.

Flying Dutchman
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: M 47, MxR Proto 57, I-Sonic107, Magnum135, EVO IV 5.8, EVOII 6.2, VAPOR 7.1/7.9/8.6, Sonntag
Contacteer:

Bericht door Flying Dutchman » zo apr 09, 2017 6:44 pm

@Reindt,
Wat Surfrider volgens mij bedoeld is dat wanneer je een goede tweedehands vin koopt, voor een redelijke prijs, dan kun je de vin ook vaak zonder problemen weer verkopen. De kunst is dus te weten wat die "redelijke" prijs is.

Zelf heb ik dat gedaan met Select Vmax, ZSF, Black Project type R. Allemaal tweedehands gekocht en voor hetzelfde bedrag weer verkocht. Niks aan verloren.
Jouw vin is misschien een minder courante maat en dus lastiger weer te verkopen, dus ik snap je twijfel heel goed.
Hoop dat je een geschikte vin vind!

Sonntag of Hurricane?
Tja, Hurricane, Busca, F-Hot, Sonntag. Ieder zijn eigen keuze zou ik zeggen.
Ik kreeg van Joerg echt zeer goed advies over de vin. Dat gaf bij mij de doorslag.

Voor de volledigheid, om niet over te komen alsof Sonntag de surfwereld ineens vijf jaar vooruit helpt in ontwikkeling.
Niet gesponsord door Sonntag. De ZSF heeft een vriend van mij nu en hij is er erg blij mee. Gaat er ook net zo snel mee als ik met de Sonntag. Ik heb alleen Sonntag onder de 107. Voor de kleinere boards heb ik een UFO 32 en type S 29 en 26,5cm

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Reindt » zo apr 09, 2017 9:10 pm

@Flying Dutchman, ja dat klopt. Ik heb de verkoper ook een bod gedaan, maar we kwamen net niet overeen.
Ik wilde gewoon in mijn beleving niet te veel betalen voor een Sonntag SL-P eerste generatie uit 2011, release 3 is er inmiddels en ik denk die verbeteringen heeft t.o.v de r1. Dan houd ik het geld op dit moment liever in mijn zak en spaar even door 😉 Totdat ik een SL-X kan laten maken op mijn specs, maar ik wacht eerst de 54cm SL-X af die ik eind deze maand of begin mei mag ontvangen. Ik wil eerst eens ervaren of ook ik het verschil kan merken tussen een standaard vin of een Sonntag, of ik daar nu een paar km harder mee ga kan mij niet zoveel schelen, wel of ik daar comfortabel mee vaar op lichte chop en geen spinouts..dus afwachten geblazen, en als ik het verschil merk en dat blijkt positief ben ik bereid er nog een bij te nemen en later misschien nog een....

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line » ma apr 10, 2017 2:41 pm

Moet je wel de juiste vin en maat zien te vinden 2e hands. Aan de andere kant beter 1 top vin als 3 net niet vinnen
Laatst gewijzigd door Down the line op ma apr 10, 2017 2:49 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line » ma apr 10, 2017 2:41 pm

Nog even over scheuren in de base langs de vin op vorige pagina. Ik heb dat ook al jaren in mijn oude SLP met oude base. Dit zit alleen in de lak/verf zover ik kan zien. Niet in de vin of base. Dit probleem doet zich al jaren niet meer voor door een veel duurzamere base

De oudere select vinnen was heel ander geval daar werd vin in plastic box gelijmd en ging de lijm na verloop scheuren. Tegenwoordig is dat niet meer zo en is base eindelijk van epoxie/glas ... bij select :cheer:

Plaats reactie