Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Sonntag vinnen

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

hawk108
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic Falcon 138, Falcon 114, Ray 100, Freewave 88, NP H2 Racing, Gunsails Vector en Gsr, Alpha's

Re: Sonntag vinnen

Bericht door hawk108 » zo apr 23, 2017 3:25 pm

Hi Reindt,

Gisteren voor het eerst mijn sonntag sl-x 46 cm uitgeprobeerd. Plan was om mijn falcon 138 en 9.6m2 vector op te tuigen. Durfde ik niet, is een 7.7 H2 racing geworden. Mijn 8.7m2 was achteraf ideaal geweest. Maar hoe dan ook, de 46 cm met een niet ideale combinatie gevaren en ik was verrast! Nu is ieder mens geneigd om na een uitgave van 280 eur deze uitgave te rechtvaardigen met positieve argumenten dus ik ga proberen reëel te blijven. Vaar mijn 7.7m2 normaal met een 43 cm slam xl s1 van select dus de 46 cm is aan de grote kant voor mijn gewicht (85kg). Het board komt heel gemakkelijk in plane, bij na passief. Pompslag is nauwelijks nodig. Je voelt het board omhoog komen. Ik dacht eigenlijk gelijk dat wordt vechten om de boel onder controle te houden. Maar in plane blijft het board heel makkelijk te controleren. In de vlagen af en toe lichtelijk een zwevend voorvoetje wat ik volgens mij had kunnen verminderen door de baseplate iets meer naar voren te verschuiven. Deze stond nu ongeveer 1 cm na het midden. Wat is nu voor mij het verschil met de goedkopere select. De sonntag komt sneller en vooral comfortabeler in plane, eenmaal op snelheid weinig spectaculaire verschillen. Softer vaargevoel dat wel. Maar dat is natuurlijk makkelijk gezegd na eenmaal varen. Om een beter beeld te krijgen moet ik de vin nog testen waarvoor hij voor mij bedoeld is, namelijk licht weer omstandigheden met 8.7m2 en 9.6m2.

samenvattend: veel controle en snel in plane. Prijsverschil waard? weet ik nog niet. Denk het wel, zeker in licht weer omstandigheden. Bij toenemende wind ben ik nu geneigd om te zeggen dat een select slam xl s1 voor mij ruimschoots voldoet. Maar ik vond het omhoog komen van het board en de controle wel een sensatie!

Bey for now,

Gertjan

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » zo apr 23, 2017 4:37 pm

Hi Gertjan, goed te horen dat het bevalt en zeker goed te horen dat je ermee sneller mee in plane komt, ik hoop dat dat voor mij straks met groot spul ook zo werk want daar koop je o.a. toch zo'n vin voor. En ja als het werkt en je hebt er uiteindelijk meer windsurf plezier dan is het , het geld zeker waard, we gaan zien. Ben ook erg benieuwd.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » zo apr 23, 2017 5:23 pm

Wel een beetje oneerlijk vergelijk qua in plannee komen een select 43 tegen een carbon 46 ;-)

JP-T1surfer
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door JP-T1surfer » zo apr 23, 2017 7:08 pm

Wel een beetje oneerlijk vergelijk qua in plannee komen een select 43 tegen een carbon 46

Nu is ieder mens geneigd om na een uitgave van 280 eur deze uitgave te rechtvaardigen met positieve argumenten dus ik ga proberen reëel te blijven

+1 maar..uiteraard leuk te horen dat je 1ste ervaring erg positief is en mijn felicitaties met je 'nuchtere' analyse!

hawk108
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic Falcon 138, Falcon 114, Ray 100, Freewave 88, NP H2 Racing, Gunsails Vector en Gsr, Alpha's

Bericht door hawk108 » zo apr 23, 2017 7:40 pm

Jullie hebben helemaal gelijk. Geen goede vergelijking. Ik heb ook nog een 45 cm select slam xl s1 en ga deze zeker tegen de 46 cm Sonntag sl-x testen. Vaak wordt de select ten opzichte van een custom vin als bokkig omschreven. Ik heb geprobeerd om dit bokkige gedrag iets meer te beschrijven zodat het wellicht voor nog niet custom vin bezitters duidelijker wordt wat er te winnen is door een sonntag/ zfins/ifins/erd enz. aan te schaffen. Ik vond het vaargedrag van de Sonntag een eye opener. Maar aan een minder high-end vin valt ook ongelooflijk veel plezier te beleven.

Doei

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » zo apr 23, 2017 8:41 pm

Top, ik.ben nieuwsgierig naar je bevindingen. Dit is leuk om te volgen omdat er eigenlijk heel weinig informatie is te vinden over de werkelijke verschillen tussen een midrange vin en een custom vin.

Ik heb zelf een sontag slp_r3 gehad, maar ik had niet de techniek om eruit te halen wat erin zat dus dat was geen goed huwelijk. Voor mij werkte op dat moment een goedkope tweedehands tectonics tomcat beter. Dus het is ook best persoonlijk en van niveau afhankelijk helaas.

Ik heb zelf laatst diverse select kenners gevraagd naar de beste lichtweervin van 49 cm (S1 xl EVO of de duurdere vmax V4.0) en daar verwachte ik wel een eenduidige mening. Gek genoeg kreeg ik verschillende antwoorden. Dus ook dat maakt een vin keuze er niet makkelijker op :-(.

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Fanatic Falcon & Avanti Machine M4, M5 Sonntag fins

Bericht door PieterW » zo apr 23, 2017 9:01 pm

De Falcon 138 is een puur race slalom board die het meeste tot zijn recht komt met een Carbon vin. En die zijn er in veel kwaliteiten en soorten. Ook grote zeilen vragen om carbon. De Falcon loopt downwind ontzettend hard met de juiste trim en vin. Dit board verdiend ook en carbon vin en geen g10. Ik heb er vele tests sessies op zitten met verschillende vinnen en g10 viel meteen af. Waar heb ik mee getest het afgelopen jaar: Ifins nano, Select V-max, F-hot S3 en de Sonntag SL-X. Waarbij de F-Hot en de Sonntag er bovenuit steken geweldige vinnen. Het voordeel van de Carbon vin rustiger over de chop loopt makkelijker hoogte, nadeel de prijs toch gauw tussen de 250 en 300 € al was de IFins 400 € en kon ik geen verschil ontdekken met de andere vinnen. Wat ik wel weet voor de Falcon 138 dat de vin niet groter moet zijn dan 46 cm anders gaat het board plakken heeft te maken met de bodemvorm.

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » ma apr 24, 2017 8:35 am

PieterW schreef:
zo apr 23, 2017 9:01 pm
Wat ik wel weet voor de Falcon 138 dat de vin niet groter moet zijn dan 46 cm anders gaat het board plakken heeft te maken met de bodemvorm.
Deze opmerking snap ik niet helemaal, bedoel je niet andersom? Vaak is het probleem van een te kleine vin dat hij te weinig lift geeft.

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door PieterW » ma apr 24, 2017 8:47 am

Nee wat daar staat is waarheid niet groter dan 46cm anders loopt het board niet en door de bodemvorm krijg je voldoende lift bij de Falcon 138

Chris v B
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Slalom/speed

Bericht door Chris v B » ma apr 24, 2017 11:48 am

Surfrider schreef:
ma apr 24, 2017 8:35 am
PieterW schreef:
zo apr 23, 2017 9:01 pm
Wat ik wel weet voor de Falcon 138 dat de vin niet groter moet zijn dan 46 cm anders gaat het board plakken heeft te maken met de bodemvorm.
Deze opmerking snap ik niet helemaal, bedoel je niet andersom? Vaak is het probleem van een te kleine vin dat hij te weinig lift geeft.
Te grote vin kan juist ook zorgen voor een plakkend board. Dan drukt de te grote vin de neus naar beneden ipv dat het board lekker los loopt. Dus klopt wel wat pieter zegt.

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

Bericht door Jurjen » ma apr 24, 2017 12:00 pm

Vaar sinds een tijd met Sonntag SL vinnen.

Voer en vaar daarnaast met Makani (G10) vinnen en C2 venom (G10) vinnen.

eerste indrukken tot op heden dat de sonntag sneller en makkelijk in plane komt veel lift genereerd tot een bepaalt punt.
Zodra het board vrij en los loopt stijgt het board slechts zelden helemaal op. (erg fijn)
door de chop softer vaargedrag wat vertrouwenswekkend werkt.

De makani en C3 venom geven hetzelfde vertrouwen maar de C3 voelt harder en stijver en de C3 venom loopt beduidend minder goed hoogte.
De makani loopt vrijwel net zo goed hoogte als de sonntag en is op halve wind vergelijkbaar qua snelheid, downwind is de C3 venom iets sneller (mits goed gepowerd)

Waarbij je de makani wel beduidend groter en minstens lekker gepowerd dient te varen.

Al met al de sonntag heeft het grootste inzetbereik en samen met de makani het hoogte comfort (demping)
de C3 venom is downwind het snelst met behoud van controle.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line » ma apr 24, 2017 4:10 pm

Over welk type sonntag vin heb je het??

SL .......

Zelf heb ik een oude SLS in 36 en 43 cm plus een oude SLP 38 cm

De 36 sls voor Isonic 90 (SLS vaar je door slappe en smalle tip ongeveer 2 cm groter als een type SLP) en de 38 en 43 cm voor isonic 107. Vinnen werken voor mij ideaal op binnenwater met chop. Op echt vlak water vind ik deze modellen niet ideaal. Merk dat ze wat chop nodig hebben om los te lopen

Vinnen hebben super veel controle , goede allround vaareigenschappen en vin kost haast geen kracht in chop, beste vinnen tot nu toe voor mij op binnenwater met wat chop. Persoonlijk vind ik de SLP niet anders varen als de SLS behalve dan dat je de SLS ongeveer 2 cm groter moet varen als de SLP

De 36 en 38 versnellen door tot rond de 70 km/h ruim in chop en dan lijkt het een beetje op te houden, daarom nu 2 maal gps6 erbij besteld voor de 90 en 107 om een keer door de 70 km/h te knallen

RobC
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: GA - Exocet / Sonntag

Bericht door RobC » ma apr 24, 2017 10:47 pm

Overgestapt van de SLP-r3 naar SLX (44)
Opmerkelijk verschil, wat actiever het board aanpompen, maar dan als hij loopt haalt hij ook een opmerkelijke hogere snelheid, en alweer de bekende controle van Sonntag-vinnen.
Dus de SLP's / SLP r2 / SLP r3 / SLR en de SLS mogen eruit en zullen vervangen worden door de SLX.

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

Bericht door Jurjen » di apr 25, 2017 6:32 am

Down the line schreef:
ma apr 24, 2017 4:10 pm
Over welk type sonntag vin heb je het??

SL .......
SLP

Arbee
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: Mijn eigen portemonaie
Surf spul: samen met m'n vrouw een trailer vol. :-)

Bericht door Arbee » di apr 25, 2017 9:57 am

FIjn dit te lezen allemaal, Dat je soms door een kleinere vin te gebruiken meer controle krijgt en minder "plakkerig" gevoel heb ik al meer gehoord. Nu heb ik een vraag, welke vin type en lengte zou voor mij ideaal zij voor de volgende combinatie:
NP 8.6 Evo 7 met iSonic 134 liter (model 2016) en mijn gewicht van rond de 80 kg.
Je hebt zoveel verschillende slalom vinnen bij Sonntag dat ik het zo niet zou weten welk type het beste zou zijn.

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer

Bericht door Jurjen » di apr 25, 2017 10:09 am

In de chop SLP rond de 48cm

Chris v B
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Slalom/speed

Bericht door Chris v B » di apr 25, 2017 10:35 am

Jurjen schreef:
di apr 25, 2017 10:09 am
In de chop SLP rond de 48cm

Lijkt me een beetje groot.... Isonic 134 is toch 85 breed? Ik heb onder de pd 135 van 85 breed de slp 44 gevaren met 8.6 en vond dit al aan de ruime kant. SLP kan je best aardig klein varen. Als ik jou was zou ik eerder voor een 44 of 46 gaan. Succes!

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door PieterW » di apr 25, 2017 10:36 am

Ik zou gaan voor Sonntag SL-X 44 of 46 beslist niet groter of je moet alleen met 10 knopen gaan varen maar gezien jouw zeil een racezeil 8.6 wil je daar lang mee doorvaren dan zit 48 in de weg.
De SL-X is de nieuwste slalom vin bij Sonntag waar alle nieuwe technieken in zijn verwerkt.
Even een mailtje naar Jorg Sonntag met je merk plank, zeil je eigen gewicht en waar je vaart, dan krijg jr een op een advies op maat wat de beste vin voor jou combo is.

Robert je mag mijn SL-X 46 wel een keer uitproberen als we op het Amstelmeer varen.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line » di apr 25, 2017 11:10 am

Als je nieuw wil aanschaffen de SLX. Gebruikt de SLP. Hoewel er paar dagen terug een slx in 45 cm op marktplaats stond. Maar die is al gereserveerd

Arbee
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: Mijn eigen portemonaie
Surf spul: samen met m'n vrouw een trailer vol. :-)

Bericht door Arbee » di apr 25, 2017 12:45 pm

En hoe lang? 45 of 46 (dat is de maat die op het board wordt aangeraden)

En wat is dat TB wat er nu bij Kater bij staat?

Plaats reactie