Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Naish Bullet 115

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Plaats reactie
Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Naish Bullet 115

Bericht door Kapitein Rob » di nov 10, 2015 10:24 pm

Omdat ik niks op het forum kan vinden over de Naish Bullet begin ik met een kleine ervaring van dit board.
Volume varianten zijn:
ltr lengte breedte zeilrange vin
95 237 60 5.2-7.0 34
115 240 66 5.8-7.6 38
130 242 78 6.4-8.8 48

Ik vaar de 115 2013 versie
Lengte 240cm
Breedte 66cm
OFO: 45cm
Achterkant board > masttrack 130cm
Gewicht: 8,25 Kg
contructie: Carbon Sandwich
Bodem: : Double concave overgaand naar V met 2 kleine cut outs.
Dek: Een lichte concave in de neus en een vlakke bovenkant met een scherpe rail.
Pads: grote en dikke footpads (lijken veel op vroegere Gorilla's pads)
voetband positie's: 4 slalom/race positie's aan de buitenkant en 4 freeride positie's naar binnen voor zowel de voorste positie als de achterste positie.
Eco boardbag die voldoet in de auto.
Standaard vin: 38 cm Deboichet SL07/ Tuttle Box

Extra vinnen MxR: Whale 32, Ufo 36 en een Katana race 36
Zeil bereik: 6.5 - 7.8

Board is 240 lang, echter door een lange, met een lichte concave in de neus, redelijk uitgedund.
Niet zo diep als de Isonic's en de Fanatic's maar toch.
Wanneer je de voorste voet bij de mast zet bij vertrek, dan gaat de neus diep in het water liggen.
Je moet dus snel achter op je board gaan staan.
Gelukkig staan de voorste voetbanden dwars op het board, dus kun je snel in de voorste voetbanden.
En dan met een paar pomp bewegingen ben je wel weg.
De achterste voetbanden staan nu in de laatste positie.
Nog even de achterste voetbanden in de middelste stand geprobeerd, maar dan kreeg ik niet de controle over het board die ik graag wilde.
Het board ging tijdens de vlagerige wind " schommelen" tijdens het varen.
Nu vaar ik met een Indy en dit is geen full camber zeil.
Misschien kun je met een racezeil wel de achterste voetbanden in de middelste positie gebruiken. Mij lukte dit toen niet.

ZW5 Amstelmeer
Naish Indy 7.0 varend op een RDM 4.30 Firestick
Vin: MxR Ufo 34

De eerste keer even moeilijk op gang komen (zie boven) maar eenmaal op gang komt de snelheid vanzelf.
Omdat mijn achterste voetband in de middelste positie staat hobbelt het board over het water.
Tijdens de gijp kreeg ik mijn voeten slecht uit mijn achterste voetband.
De voetbanden voelen een beetje wollig aan, waarbij je er makkelijk in gaat echter op lange rakken er moeilijk uit komt. Dus voor de gijp even frikken en dan ging het goed.
Gijpen gaat makkelijk. Het lijkt net een wave board qua gijp.

ZWW5/6
Naish Force 6.2 varend op de RDM 4.30 Firestick
Vin: Whale 32

De tweede keer.
Achterste voetbanden verplaatst naar de achterste positie.
Met een wave zeil op een slalomboard kan dit?
Ja, geen probleem!
Het zeil helemaal achterin, wel een paar keer een spin out gehad, waarschijnlijk doordat ik het zeil te veel naar me toe trok.
Board gijpte niet veel beter, maar dit kan ook komen omdat de wind nu sterk toenam tot een dikke 7/8.

Ik denk dat het in de toekomst wel gaat lukken met het board. Ik zal dan bij grote veranderingen dit stukje aanpassen.

Bezit je ook een Bullet. S
Schroom niet om even een berichtje erop te zetten. Misschien komen we dan tot de ideale board-trim.
Groet, Rob
Laatst gewijzigd door Kapitein Rob op vr mei 27, 2016 1:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Wisecoonie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: JP SLW90 | Exocet WarpSL + RSS 10, H2R 8.7 | Manta/Cross + Loft 7.3, Naish 6.4, North 5.3, 4.7, 4.2

Re: Naish Bullet 115

Bericht door Wisecoonie » wo mar 16, 2016 3:25 pm

Interessant testverslag, over de Bullet is weinig bekend, volgens de spaarzame testverslagen in de pers is het nochtans een topboard (met name PM was in zijn testnummer lovend over de 130 uit 2015).

Toch een paar bedenkingen:

- ik zie niet in waarom, met meer gecenterde straps achteraan, een slalomzeil daar beter mee zou omgaan dan een twincam Indy :z Die inboard posities zijn zoals je zelf aangeeft, freeridegericht en bedoeld voor surfers die nog niet comfortabel in de outboard positie geraken. Op een plank met (free)slalomambities als de Bullet is dat mi pure marketing, tenzij je ook vooraan de straps meer inboard gaat plaatsen. Zo niet (straps vooraan outboard, straps achterin inboard) kom je uit op een vreemde, schuine vaarhouding die niet bepaald comfortabel of efficiënt zal zijn, al zeker niet als je de plank over de vin wil gaan varen en liften. En een slalomzeil genereert véél druk, dus wil je op dat ogenblik beslist niet in gecenterde straps staan met je achterste voet :P

- waarom zou een slalom met een freeridezeil "verrassend" zijn? Ik vaar m'n manta FR vaak met een nocam freerace (Ka Koyote) en ik merk niet zoveel verschil tov m'n camzeiltjes. Ik vind cams op vlagerige spots met veel windgaten en turbulenties altijd fijner varen, maar dat heeft meer met persoonlijke voorkeur te maken dan met de combo slalom/freeridezeil. Op Herkingen zie ik met veel wind één bepaalde surfer vaak verschijnen met een iSonic en een 5-latten wavezeiltje, die man scheurt iedereen voorbij :wink:

- Heb je met de Bullet al eens een grotere vin gevaren? Mijn MantaFR 69 (110 liter) vaar ik met een 7.5 liefst met de standaard 40 cm-vin. Die Ufo 36 lijkt me aan de kleine kant voor een Indy 7.0. Tenzij de MxR veel lift geeft en je die kleiner vaart dan gewoonlijk, ik ken de eigenschappen van die vin niet. Een grotere vin zal je wellicht een stuk sneller doen aanplaneren, of vergis ik me? Met mijn Indy 6.4 gebruik ik dan weer een Gasoil SLR 35 (ellyptische vin), werkt geweldig goed. De ene plank is uiteraard de andere niet, een Manta vaart vrij dicht tegen het water en heeft een krachtige vin nodig om wat hoger en met minder oppervlakte te planeren.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » ma mei 23, 2016 5:16 pm

ZW 4-5
Zeil: Point7 AC-X 7.5
Vin: de originele gele Deboichet 38 en de MxR 36 Ufo.

Zaterdag voluit kunnen genieten van de Bullet/P7 AC-X 7.5.
Eerst met de standaard 38 vin, die voldoende druk opbouwde om nu goed in de achterste voetbanden te komen.
Deze vin geeft veel comfort, laat je goed op de rail staan en heeft voldoende snelheid op alle coursen, maar later....de MxR 36 UFO.
Met deze laatste vloog het board over de chop/golfjes heen, alsof het water vlak was. (En dit was het echt niet)
Ik weet niet of het net zo hard gaat als met de FF110/Gaastra Vapor's toen (voelde nog niet zo), maar op de kant hoorde ik wel positieve berichten over de snelheid.

Ik wisselde van een 38 naar de 36, omdat de wind zo gunstig stond, dat ik niet veel hoogte moest maken om eruit te komen.
De 36 Ufo, ontwikkeld voor ruime wind, loopt echter ook voldoende hoogte en zorgt ervoor dat het board gewoon door blijft planeren in windgaten.

kanttekening: de achterste voetbanden een gaatje verder uit elkaar gezet dan standaard.
Voordeel dat je bij een gijp snel uit je achterste voetbanden bent. Je hebt wel voldoende steun tijdens het varen op lange rakken.
Dit was voorheen een dingetje (zie eerder) Op lange stukken kwam ik moeizaam uit de achterste voetbanden, dit is nu door deze manier opgelost.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » wo jan 18, 2017 9:53 pm

Impulsief verkocht. Hier kon ik nog wel eens spijt van krijgen, want het is een heel snel board met een groot windbereik.
Zijn opvolger heet: Angulo Magnum 115.

Plaats reactie