Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Witchcraft Haka86 CBC

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Plaats reactie
Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Witchcraft Haka86 CBC

Bericht door Jeroensurf » di dec 29, 2015 5:09 pm

Inleiding:
Witchcraft had tot een paar jaar geleden maar 1 Freestyle waveboard en een "allround" 1 waveboardlijn waarmee alles werd afgedekt.
Door de jaren heen is het pallet aan boards uitgegroeid naar naast een FSW board, een Freestyler en maar liefst 3 verschillende wavelijnen:
De Shaman: het onshore wave, "Pozo" en vooral spring waveboard met redelijk vlakke rocker waar Ouwe een review over heeft geschreven: http://forum.windsurfing.nl/viewtopic.p ... t=13886759

De Wave V4, is een doorontwikkeling van de Wave V3 ( http://forum.windsurfing.nl/viewtopic.p ... t=13865127).
Met de Haka en de Shaman erbij kon de V4 weer een stapje radicaler gemaakt worden als de V3.
De V4 is geshaped voor vooral mooie golven en de betere surfers die maximaal kort willen draaien.

Tussen de Shaman en de V4 in zit de Haka. :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De Haka kan niet zo extreem kort draaien als de V4 maar heeft meer controle en doet het beter in choppy omstandigheden + bij veel wind. De Haka zal niet zo snel aanplaneren als de vlakke Shaman, maar wel weer eerder als de V4.
Kortom een goed allround waveboard dat het volgens mij heel goed moet doen op de Noordzee.
Eigenlijk deed mijn Goya84 waar ik ook zeer tevreden over was dat ook allemaal prima.
Waarom dan toch een nieuw board? Ik heb/had een butt-jaar hebt en wat is er dan lekkerder als nieuw speelgoed ter compensatie. :P

De Specs:
https://lh3.googleusercontent.com/-VCaO ... C00911.JPG

Witchcraft heeft 3 bouwwijzes waarover hier meer: witchcraft.nu/boards/construction/
Ik heb al meerdere Witchcrafts gehad in alle bouwwijzes en CBC is voor mij sterk zat. Mijn Flextail is gebouwd in CBC en na 3 jaar behoorlijke mishandeling nog steeds heel.
Het voordeel van CBC vind ik verder dat je een lekker licht board hebt. :)

Shape:
De Haka heeft voor een witchcraft opvallend zachte rails en een bodem met dubbelconcaaf
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het board is zoals elke Witchcraft een Tri-fin in dit geval 12.5_15.5
Afbeelding

Op het dek zit een gespoten print met goede antislip en sjieke pads en brede straps van Pro Limit.
De hele afwerking en looks van het board doen heel luxueus aan en zijn een behoorlijke verbetering tov vorige series en met het gewicht zit het ook wel goed.
Met straps en vinnen:
Afbeelding
Genoeg geneuzel vanaf de kant, waar het om gaat is hoe vaart het. :)

Op het water
Algemene vaareigenschappen:

Ik heb het board half september ontvangen en vervolgens waaide het tot november niet of nauwelijks, maar daarna...ging het los :P
Door omstandigheden heb ik heel veel kunnen varen en de Haks veel kunnen testen tijdens mij Goya84 wat toch echt een referentie is en bij meerdere tests als een vd beste waveboards eruit kwam.
Mijn gewicht schommelt tussen de 90 en 93kg en de 86l is voor mij dus een high wind board dat ik voornamelijk gebruik met 3.4 - 4.0 - 4.6 en soms 5.2 erop, maar ook dan alleen als ik continue kan planeren. Wat daarbij wel handig is om te weten dat ik groot kan varen, maar liever gewoon normaal gepowered vaar en als ik twijfel tussen 2 zeilmaten i.p de kleinste pak zodat ik meer controle op de golf heb en springen, ach da boeit mij niet zo. Snel aanplaneren, goed doorplaneren en vaart op de golf houden is daarom vrij belangrijk en dat doet de Haka prima.
Wat meteen opvalt is dat zodra je planeert het board rustig en gecontroleerd op het water ligt zonder saai te zijn.
Waar ik met veel wind met de V3 een beetje een haat liefde verhouding had omdat die nog wel eens kon stuiteren heeft de Haka veel meer rust en loopt lekkerder door alle chop heen zonder er zich wat van aan te trekken. Meteen 4.0 volle bak varen, voelt daardoor net zo aan als met een 4.6 of 5.2
Met aanplaneren is de Haka86 nog iets sneller weg als de Goya84 en het board voelt wat compacter aan wat gek is omdat de Goya Quad84 1.5cm korter is.
Afbeelding

Wat verder op het water opvalt is de constructie. Niks ten nadele van boards die door Cobra worden gemaakt, maar een Witchcraft voelt steviger en meer solide, als een customboard.
Als je dat "custom gevoel" gewend bent voelen productieboards ineens zachter en kwetsbaarder. Hoe dat verschil in vaargevoel precies zit is lastig te beschrijven, maar iedereen die weleens op een Witchie of goede custom heeft gevaren zal het beamen.

Draaien/golfrijden:
Dat was iets wat ik bij de Goya geweldig vond. De Goya kon bijna znder vaart heel kort draaien en als je hem kantelde kon hij geweldig golfrijden met redelijk wat grip en tegelijkertijd heel los zijn in de topturn.
Met de Haka ging dat in het begin eerlijk gezegd meteen heel makkelijk en wel aardig met veel meer grip, maar het draaien ging aanvankelijk NIET zo goed als met de Goya. Die ging dus nog even uit de verkoop.
Ik had met de 15cm achtervin TE veel grip in de bochten waardoor mijn turns weliswaar heel hard gingen, maar ook wijder werden als ik wilde. Ik ben toen gaan spelen met kortereen slappere K4 vinnen en dat hielp al behoorlijk, maar kwam er toch niet helemaal uit.

Ik heb daar contact over gehad met mr Witchcraft Bouke Becker en DJ de Vries van Boardrepair.
We hebben toen beide board opgemeten om te kijken waar de verschillen hem dan in zaten en daaruit bleek dat de Haka veel meer rocker had maar je bij de Goya ongeveer boven de vinnen staat wat het snelle aanplaneren en korte draaien verklaarde.
Daarnaast had ik onder de Goya eigenlijk best kleine K4 vinnen.
Naar aanleiding van de meetsessie en telefonisch consult met Bouke hebben we de achterste strap toen maximaal naar achteren gezet en de voorste straps in het midden en heb ik de stijve G10 15.5 achtervin vervangen door een veel zachtere 14cm K4 Stubby die bijna helemaal vooraan in de box werd gezet zodat ik daar ook meer boven sta.
Om meer de rocker te gebruiken om over te draaien ben ik de mastvoet wat verder naar voren gaan zetten en dat voer meteen al beter. :)
Mijn giek vaar ik altijd hoger als gemiddeld en het echte aha moment kwam toen ik die 2-3cm naar beneden zette omdat ik verder bij mijn mastvoet vandaan sta als op de Goya en verder naar voren moet hangen. Ineens draaide het board als een dolle. :P
Ik heb best veel boards gehad en mee gespeelt, maar ik heb nog niet eerder meegemaakt dat het tunen met kleine stapjes bij elkaar zo,n enorm verschil maakte!
Op een golf draait de Haka86 nu mooie lange lussen over de rails met hoge snelheid en heel heel veel grip. Als ik mijn gewicht wat naar achteren verplaats kan ik nu ook veel meer in de bocht meer naar binnen indraaien en de top turn echt kort en slidey (a la Goya)afmaken. Het verschil tussen de Goya en de Haka is dat de Haka daarbij zodra je hem ff laat lopen meteen veel meer versnelt en langer doorloopt. de Goya heeft dus inmiddels een nieuw baasje om mee te spelen.

Was dat het dan?
Nee. De vorige versies van de Prolimit voetbanden vond ik altijd heel fijn, maar de nieuwere bevallen mij minder goed. Die heb ik dus vervangen door MFC bandjes die me op de Goya heel goed bevielen, maar nu is het board helemaal hoe ik hem hebben wil. :)

Set-up zoals ik hem nu dus vaar:
achterste strap (MFC) max achterop
Voorste straps (MFC) in het midden
Mastvoet: Chinook 1 duimdike gemeten vanaf de achterkant vd mastrail
Vinnen voor: Witchcraft12.5cm. Bij kleine golven voor twinzer gevoel pak ik de Ezzy12cm 2gr toe in
Vin achter: Stubby 14cm 3cm vanaf de voorkant vd box.

Een van de zeldzame keren dat ik wel eens spring vastgelegd door JePe :)
Afbeelding

Radical Rob
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: RRD & North shizzel.

Re: Witchcraft Haka86 CBC

Bericht door Radical Rob » di dec 29, 2015 6:12 pm

Meer dan knappe review gast! :clap: Zou ik nog wat meer mee gaan doen! :lolno:

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » di dec 29, 2015 6:40 pm

Mooie review inderdaad. Wat ik mij afvroeg is waarom de voetbanden je niet bevallen?

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » di dec 29, 2015 7:04 pm

Rob: :) Suggesties?? Ik ben nog op zoek naar ander werk, maar zie de vacature voor fulltime surfsjizle reviewen nog niet voorbij komen. :wink:

De oude voetbanden bevielen me prima Coen, maar de nieuwe hebben soms de neiging dubbel te vouwen onder mijn voet.
een van mijn voeten doet het niet meer zo goed, en dan is een tegenwerkende voetband wel het laatste wat je nodig hebt.
De MFC bandjes vond ik op mijn Goya heel fijn, dus daar heb ik een setje van besteld en dat probleem ws voor nog geen 5 tientjes opgelost :)
Overigens hoorde ik van Bouke gisteren dat hij bezig met nieuwe voetbanden :)

Martin Weststrate
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: GA Sails-Tabou Boards

Bericht door Martin Weststrate » di dec 29, 2015 7:05 pm

Weer een mooie aanwinst Jeroen.
Geniet ervan

jeti
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: fanatic quad 76,Fanatic triwave 88, naish force ,session,all terrain

Bericht door jeti » di dec 29, 2015 9:35 pm

Jaaa ik zag je er laatst al mee van de duin in wijk af lopen. mooi boardje.
ook een jongen gesproken met een rode, die is heel tevreden!

marcobak
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: WC HakaJP FSW102L HSsuperfreak3,7 Simmer Icon4,2 4,7&5,3Iron6,2:NPAlpha 5.8

Bericht door marcobak » di dec 29, 2015 10:56 pm

Mooie review Jeroen ik vind hem zelf ook top varen :D

ik heb de hdd en waarschijnlijk zijn dus de pro vinnen meegeleverd maar wat is het verschil tussen de pro
vinnen en de sdt vinnen ?

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » wo dec 30, 2015 6:08 am

Hoi Marco, mooi dat hij goed bevalt!
Vinnen: Er zit geen verschil tussen de vinnen alleen wordt bij de HDD vaak standaard de kleinere achter vin meegeleverd en bij SDT de grote. Als je een board besteld,kun je kiezen met welke set hij wordt geleverd.
Wel merk ik dat de nieuwe Pre-twisted G10 vinnen veel efficienter zijn en ruim 1cm kleiner gevaren kunnen worden als de oude G10 vinnen van een paar jaar geleden.

Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Ahd free diamond 77 T1 CrossX 97 Cutre 75 ? Witchcraft Custom Shaman 83.
Contacteer:

Bericht door Ouwe » do dec 31, 2015 6:57 pm

Jaa mooie omschrijving Jeroen.
Had niet anders verwacht, zat al iedere keer te zoeken naar je review :lol:
Met de voetbanden ben ik het eens, dat voel ik (en meerdere) ook, meestal de eerste 2 a 3 rakken.
Daarna gaat het eigenlijk niet fout meer.En vind ik ze heerlijk zitten.
En inderdaad pretwisted vinnen zijn echt (geil) :z
Wat een mede surfer opviel Kees Poel, ook nog ooit contact met jou gehad , over de K4 vinnen met de custom eigenlijk v4 versie begin 2015.
Is dat hij de centre vin juist helemaal achterin plaatst en dat zijn board nu ook perfect kort draait , met wat hij dan op de v2 helemaal voorin plaatste .
Ik heb inderdaad ook al lopen kwijlen rond een haka dus heb m al in het ecchie beet gehad, jammer nog niet onder de voeten.
Maar dat komt in de toekomst wel.Er is er al 1 besteld die ook altijd aan het bouke becker beach vaart. :clap:

dimossss
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: hotsails ks3 f2 witchcraft haka 82 north caas prolimit ion tarifa boards

Bericht door dimossss » vr jan 01, 2016 5:47 pm

Lees ik hier nu dat ik een goede keuze heb gemaakt wel een maatje kleiner 82 CBC liter (ik weeg 76 kg )
Over de voetbanden hoor ik idd verschillende meningen
In maart komt mijn nieuwe speeltje . Ik zal mijn ervaringen ook delen
Het tunen van een board is en blijft een persoonlijke ervaring Alvast bedankt voor je beoordeling en tips

sea_surfer
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: www.sudwestsurf.nl
Surf spul: Puls Boards, Attitude Sails
Contacteer:

Bericht door sea_surfer » za jan 02, 2016 9:25 am

mooi boardje en review Jeroen!

Ik heb laatst de Haka86 ook even kunnen bewonderen bij Ramses Landman en qua afwerking ziet de Haka er gewoon erg goed en degelijk uit! Hopelijk kan ik de Haka binnenkort ook even op het water testen.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » za jan 02, 2016 10:08 am

dimossss schreef:Lees ik hier nu dat ik een goede keuze heb gemaakt wel een maatje kleiner 82 CBC liter (ik weeg 76 kg )
Over de voetbanden hoor ik idd verschillende meningen
In maart komt mijn nieuwe speeltje . Ik zal mijn ervaringen ook delen
Het tunen van een board is en blijft een persoonlijke ervaring Alvast bedankt voor je beoordeling en tips
Ik ben benieuwd wat je er straks van vind. :)
Wat betreft het tunen, dat is absoluut persoonlijk en wat goed is, is zeer afhankelijk van waar en hoe je vaart. Er varen op Wijk nog wat Haka,s en allemaal met een andere set-up.
Het enige wat ik met het verhaal wil benadrukken is dat ook als een board in het begin voor zeg 90% bevalt, je met wat tunen en spelen met de afstellingen in kleine stapjes je wel tot grote veranderingen in vaargevoel kunt komen.
De Goya vond ik daarin veel makkelijker en luisterde de afstelling minder nauw om het goed te laten werken.

Ik heb best wel wat pb-tjes en vragen gehad of de Haka nou beter is als de Goya? en nee dat is hij niet, het zijn verschillende boards.
Beide boards hebben hun eigen kwaliteiten, maar ik kan niet zeggen dat de een beter is als de ander, nogmaals, gewoon verschillend.
Ik heb ook serieus overwogen om de Goya84 erbij te houden, maar kon een 84l board naast een 86l board naar mezelf en de Missus (die echt nooit moeilijk doet over een plankje meer of minder) niet echt verantwoorden.
Ik heb in de zoektocht naar de juiste settings ook overwogen om de Haka weg te doen en de Goya te houden, maar de betere constructie van de Haka vond ik zo,n groot voordeel dat ik (gelukkig) nog ff ben blijven doorzoeken naar de magic set-up en ben er nu helemaal blij en tevreden mee. :)

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » zo mar 05, 2017 9:59 pm

Mocht er nog iemand geintresseerd zijn in en Haka, surfmaatje LB verkoopt de zijn HAKA 86 CBC en die is al nieuw.
https://www.facebook.com/LBSurft?pnref=story
Afbeelding

nikajt
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door nikajt » za nov 18, 2017 8:19 pm

Durf het bijna niet te vragen, maar ik zou zo graag een beeld krijgen van het verschil tussen een Haka86 en mijn huidige RRD Wavecult 85 ltd single fin uit 2010? Anyone?

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » za nov 18, 2017 8:43 pm

Ik denk dat de Cult op binnenwater wat losser loopt/hoger op het water ligt door de singlefin en daar een fractie eerder aanplaneren, op alle andere onderdelen zal de Haka het beter doen.
Meer controle, beterbhoogtelopen, korter draaien, beter grip houden in de turns, trager aanvoelen maar zeker net zo hard gaan.

nikajt
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door nikajt » za nov 18, 2017 9:59 pm

Thanks Jeroen!

Plaats reactie