Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Test slalomzeilen 2016

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Plaats reactie
Flying Dutchman
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: M 47, vd Berg speed 55, I-Sonic107, Magnum135, EVO IV 5.8, EVOII 6.2, VAPOR 7.1/7.9/8.6, Sonntag
Contacteer:

Re: Test slalomzeilen 2016

Bericht door Flying Dutchman » wo mar 09, 2016 3:24 pm

Test niet gelezen want de franse taal is niet mn beste.....
Wel altijd geinteresseerd in de testen en dan vooral in de beschrijving van het vaargevoel. De cijfers zijn nogal nietszeggend idd.
Upwind-Downwind, lichtweer vs zwaarweer. Zulke beschouwingen per zeil zijn juist waardevol om te lezen.
Eindsnelheid is een waardering waar ik niks aan heb.

Als amateur merk ik wellicht niet elk jaar de verbetering maar als ik elke 3(4) jaar mn zeilen vervang dan merk ik WEL elke keer de verbetering. Daar ben ik dan elke keer weer blij mee!

Dat de zeilen nu zo dicht tegen elkaar aan zitten qua prestatie lijkt me een teken aan de wand voor de gevestigde orde. Tijd om gas te geven, waarom zou je anders een TOP prijs betalen?

Vergeet ook niet de kortingsacties (zoals North 2016, of Gaastra 2015) in je overwegingen voor een nieuw zeil, dat maakt de verschillen een stuk kleiner dan alleen kijken naar de adviesprijs. Ik vaar ondertussen nog even een jaartje door met mn zeilen...

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » wo mar 09, 2016 3:28 pm

Flying Dutchman schreef:Als amateur merk ik wellicht niet elk jaar de verbetering maar als ik elke 3(4) jaar mn zeilen vervang dan merk ik WEL elke keer de verbetering. Daar ben ik dan elke keer weer blij mee!...
Helemaal mee eens.

Al begin ik me de laatste tijd wel af te vragen hoeveel hiervan komt doordat de zeilen nieuw zijn. Stel dat je naar 4 jaar precies hetzelfde zeil nieuw uit de verpakking haalt en mee gaat varen, voel je dan ook verschil....

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line » wo mar 09, 2016 5:47 pm

Ik moet zeggen dat dat verschil minimaal is . Heb afgelopen jaren wel is een maat vervangen voor een nieuwe of een als nieuwere , in zelfde maat en zelfde jaar als de oudere, maar verschil is echt minimaal, denk dat dit vooral tussen de oren zit

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » wo mar 09, 2016 5:54 pm

Denk dat discipline die je doet ook heel veel verschil kan maken.

Een zeil die het goed doet op een halvewindse slalombaan met chop en golfslag , gaat dit zeil het net zo goed gaat doen op een super ruime speedbaan met vlak water ??

Je ziet steeds meer speciale speedmodellen. Wat is het verschil. Kan je dit door goede trim goed krijgen (kleine tailkick in slalomboard of meer flex in mast voor meer buik en speedtrim in zeil) of is dat niet altijd mogelijk

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Boards & Severne Sails

Bericht door Halloween » do mar 10, 2016 9:42 am

Kijk eens bij Simmer, zij hebben een SC Slalom, SC Race en de SC Speed. Ze claimen dat de SC Speed speciaal gemaakt is om onder de hoek van 120-140 graden goed te kunnen surfen in high wind! Bovendien zijn ze in enkel in kleine maatjes.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » do mar 10, 2016 6:30 pm

Niet specifiek voor mij maar juist voor de speedslalom surfers hier op forum vaak in bezit van gps vraag ik me af of dat te trimmen is mét elk slalom/speed zeil of dat je daar echt een specifiek speedmodel voor nodig hebt.

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Halloween » do mar 10, 2016 7:33 pm

Met een slalomzeil kan je ook speedvaren met de juiste trim. Stijvere mast, meer downhaul en negatieve outhaul voor meer bolling om zo druk in je zeil te houden tijdens de downwind run.

Zie ook onderstaande filmpje van de pro's

[/youtube]

Gabber
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Pieterbijlwindsurfing
Surf spul: Angulo Magnum 95 / 115, GUN, Vector

Bericht door Gabber » ma sep 12, 2016 4:08 pm

Review GUN 7.9 GS-R 2016 (nu het ‘seizoen’ er bijna op zit..)

Dit jaar de stoute schoenen aangetrokken en overgestapt naar GUN. Aanleiding was toch weer over te willen naar fullrace ipv freerace. Mijn 2014 setje Severne Overdrive werd wat sleets.

Voor de duidelijkheid, zie mijn bio, ik wordt niet gesponsord (voor er misverstand ontstaan) en ik betaal dus de normale adviesprijzen voor mijn (eigen) zeilen / boards, ik heb wel twee gebruikte 2015 masten overgenomen. (voor ‘minder’ dus)

Ik heb gekozen voor de maten 6.3, 7.1 en de 7.9, ik beperk me tot de 7.9 omdat ik deze afgelopen maanden het meest gevaren heb. (12 sessies dusver, in verschillende condities)

Op het droge:
Het ziet er allemaal erg ‘Duits’ uit (worden ze niet gemaakt, maar qua vormgeving lijkt het zo), dat wil zeggen ‘degelijk’, maar toch weer een stuk verfijnder dan de 2015 serie. (ik kan vergelijken omdat mijn kids deze serie varen), de zeiltas is oerdegelijk en het zeil ook. Netjes afgewerkt ook nog. Kleurtjes zijn goed, althans, smaken verschillen, maar ik vindt het best ‘mooi’.

Ik vaar de 7.9 GS-R, met de Angulo Magnum 2014 met daaronder de Vector Volt 38, ik vaar vooral slalom, dat wil zeggen om een paar boeien heen en weer varen en bij voorkeur zo snel en lang mogelijk. (niets bijzonders dus) Ik weeg 70 kilo. (over de speedeigenschappen kan ik dus niets zeggen, want ik ben geen speedy).

Optuigen:
Vergeleken met de 2015 versie is dit een stuk eenvoudiger, cambers gaan er makkelijk op, afstellen van de latten gaat ook een stuk beter dan de vorige serie (plooien gaan er makkelijk uit). Op advies van Pieter Bijl is het middelste oog de favoriete positie. De onderste latten zo veel mogelijk spanning en de bovenste zo goed als los. DH, het zeil heeft (wat mij betreft) één favoriete positie voor zowel lichtweer als stevig gepowerd, de uithaler staat op neutraal (los). De markering op het zeil voor de LL klopt. De maten op het zeil ook. (je hoeft niet zoveel te rekenen….)

Verder, het wordt 'gezegd', dus ik benoem het hier ook maar, het zeil voelt op de kant wat zwaar(der) aan, echter op het water merk je daar niets van.

In de nattigheid:
Met mij 70 kilo vaar ik meestal de zelfde zeilmaat als mijn collega’s op het Amstelmeer die over het algemeen iets meer aan gewicht meenemen (sorry jongens…). Aanplaneren, gaat met de 7.9 gewoon goed en snel. Halve wind gaat geweldig, hoogte lopen (vergeleken met de Severne), iets lastiger maar beter dan de 2015 serie. Kwestie van techniek iets aanpassen en dan is dit niet onoverkomelijk, maar wel merkbaar. Met windgaten heeft dit zeil iets meer ‘problemen’ (vooral met lichtweer) maar 7.9 is ook niet echt lichtweer. Gijpen gaat fantastisch al behoefde de rotatie soms een schopje (in het begin). De 7.1 en de 6.4 hebben hier geen last van. Het zeil is verder zeer comfortabel te zeilen, het voelt op het water heel stabiel en licht aan. Harde vlagen verwerkt het zeil goed. Als het van 14 naar 22 knopen gaat hoef ik minder snel een kleinere maat te pakken. Normaal had ik na 65 kilometer met mij vorige zeilen toch wel wat last van lamme armen, ik heb er laatst ruim 100 kilometer (18 tot 22 knopen) mee gevaren waarvan tot de pauze 65 kilometer (met veel gijpen) maar opvallend genoeg geen last van fysieke ongemakken. Opmerkingen van de ‘kenners’: mastslurf zit niet helemaal super strak om de mast.

Mijn ‘overall’ conclusie:
Ik had vooraf toch wel wat mij bedenkingen, ervaring met NP RS, Severne. De 2015 serie die wat lastiger optuigde de eerste keer. (spacers, rotatie). Maar nee, dit is vergeleken met de 2015 versie een plug en play zeil voor ‘dummy’s’. Geen gehannes. En dan is de 7.9 nog de ‘lastige’ in het rijtje van 6.3, 7.1 en 7,9. Vaargemak een dikke plus, erg stabiel drukpunt. De minnen staan benoemd, maar goed, die hadden mijn ander zeilen toch ook wel, zo nu en dan. Ben wel benieuwd naar de 2017 serie, ik ga ze niet aanschaffen, want met de 2016 ben ik dik tevreden.

Gevaren met, GS-R 7.9, Select 100% mast SDM, Select Carbon giek, Angulo Magnum 115, (2014) Vector Fins Volt 38.

Vragen en opmerkingen zijn welkom.
Laatst gewijzigd door Gabber op di sep 13, 2016 3:28 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

TheoB
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Avanti, Flikka, Sonntag

Bericht door TheoB » ma sep 12, 2016 4:36 pm

Goed verhaal, op het Oostvoornse meer zijn er ook veel blije gebruikers van Gun segel , enkel daar heten ze GS-R maar da's een detail.
Wordt wel erg veel "getuned" , ik hoor de Gun segler vaak zeggen dat ze iets getuned hebben of bezig zijn iets te tunen.

Mbt je opmerking dat je niets kan zeggen over de speed eigenschappen kan ik melden dat ze me regelmatig keihard om de oren varen dus dat tunen werkt en met de speed eigenschappen zit het denk ik ook snor.

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » ma sep 12, 2016 5:18 pm

Mooi verhaal Gabber, ik zit nu nog vast aan Gaastra vanwege de masten, maar die zijn vanaf 2014 -15 ook naar CC voor race zeilen.
ik zou als ik nieuw zou kopen ook Gun overwegen en zulke verhalen helpen daar dan wel weer bij.
wat ik wel vind bij een Gun zeil, althans dat valt mij op, is dat de race zeilen enorm uit waaien vanboven, meer dan andere merken vind ik. is het dan niet zo dat het zeil wat betreft de aangegeven grote minder effectief is? ik bedoel, ik weet dat je een full race zeil altijd groter vaart, maar is dat bij een Gun dan niet nog een maatje groter?

Gabber
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Pieterbijlwindsurfing
Surf spul: Angulo Magnum 95 / 115, GUN, Vector

Bericht door Gabber » di sep 13, 2016 10:34 am

@ Reindt; Ze waaieren in de leece wel meer uit, maar wat waarom dat precies is weet ik niet, wellicht dat andere riders van andere merken daar wat meer over kunnen zeggen. Wat is dan de definitie van effectief? (en voor wie). Dit is mijn grootste set, 72 breed, 7.9. maar ik weeg 70 kilo. Met lichtweer varen mijn collega’s groter en breder, maar ik planeer wel /ook. Als ik goed gepowerd sta, dan vaar ik nu (veel vaker) niet kleiner (met de Severne moest dat wel, maar was geen fullrace) en dezelfde maat als de rest (die vaak wat zwaarder zijn). Mijn persoonlijk ervaring is wel dat ik dit zeil veel langer kan houden, minder tussentijds hoef te trimmen (zelden) en dus veel langer op het water sta. Dat is voor mij dan weer ‘effectief’. Of het zeil minder effectief zou zijn met omzetten wind in snelheid, met lichtweer denk ik wel, dat geeft ik ook aan, dat windgaten niet echt favoriet zijn. Echter in goed gepowerde condities zal het minder uit maken, elke zeil moet harde vlagen goed verwerken. Ik denk dat dit zeil en maat 7.9 voor lichtere surfers met ‘minder’ techniek goed voldoet. Maar dat is mijn persoonlijke zienswijze. Het Amstelmeer is geen GUN bolwerk dus ervaringen uitwisselen over dit zeil valt hier niet echt mee.

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Slalom 49, 59, 69 (85 en 63cm zijn nu in de maak :-)..) - Gun GS-R 5,6 tot 8,7
Contacteer:

Bericht door watermonster » di sep 13, 2016 10:38 am

Leuke review aangaande de Gun zeilen welke uitnodigt om ook even te reageren, zie namelijk heel wat herkenbare dingen. Ik weeg 80kg, surf inmiddels 29 jaar en bijna alleen maar op de Gouwzee, wordt ook niet gesponsord maar kreeg wel een leuke korting doordat ik 5 GSR zeilen en bijbehorende masten in 1 keer kocht.

Ik heb zelf de 2015 serie (1,5 jaar inmiddels) en ook daarin merk ik steeds vaker dat er 1 stand downhaul is die het beste werkt, speel er vaak mee maar kom toch elke keer weer op dezelfde stand uit. De 6,3 en 7,1 zijn echt super plug & play met optuigen en varen als een raket. De 7,9 is echter ook bij mij een geval apart en is de lastige variant maar goed dat had ik bij mijn North 7,9 Warp die ik hiervoor had ook, blijkbaar een lastig maatje die wel gaat maar niet zo makkelijk als de kleinere maten. Gebruik zelf altijd het bovenste oog, het zeil wordt wat directer wat ik lekker vind. Cambers roteerden eerst matig maar her en der een spacertje eruit en dan slaan ze goed om, gijpen is echt een genot en mij Alpha's gaan als vanzelf.

Stabiel zijn ze zeer zeker, zeilen voelen licht en neutraal aan en worden ook niet zenuwachtig, ze blijven gewoon gaan wat me af en toe nog steeds blijft verbazen. Met mijn North had ik bij toenemende wind condities dat mijn neus steeds hoger ging en mijn giek weer lager, bij de Gun blijft het neusje mooi in 1 stand zonder iets aan te passen en wil het alleen maar vooruit ipv dat er iets van wind omgezet wordt in vliegneigingen.

Ik kan me wel vinden in de positieve en negatieve punten die worden beschreven. Heb heel wat merken gevaren waarbij elk jaar uiteraard anders is maar heb in jaren niet zulke lekkere en makkelijk varende sessie gehad....je hoeft niet te werken, gewoon gaan. Qua speed heb ik geen klagen en heb het gevoel dat ze makkelijker hard gaan als mijn Northjes (2012 serie) op de 5,6 maat na want die was subliem bij North maar heb ook nog maar 1 keer met de Gun 5,6 gevaren dus wie weet verandert die mening nog.

@Reindt. Heb nou niet het idee dat je een maat groter moet varen omdat het enorm uitwaait bovenin, ik zit altijd in dezelfde maat als de rest en ben zeer zeker niet als laatste weg....sterker zit meestal voorin met aanplaneren maar dat is uiteraard ook een stuk kunde.

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » ma sep 26, 2016 12:25 pm

@watermonster, ook een mooi verhaal.

Eerder in dit topic schreef ik nog dat ik aan voorlopig Gaastra vast zat vanwege de mast, maar laat nu net van het weekend die mast gebroken te zijn :x
maar goed ieder nadeel heeft zijn voordeel zei ooit eens een bekende Nederlander.
Het zeil wat ik op die mast voer was een Gaastra Phantom 8,5 en ik zou nu in de gelegenheid zijn een Gun GSR 8,7 2015 incl mast te kunnen kopen. Daar heb ik ook veel zin in, maar heeft iemand enig idee hoe de GSR zich verhoud in relatie tot de Phantom, want dat is een freeracezeil en de GSR een race zeil en hoe zijn de ervaringen met de 100 % masten van GUN?

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » ma sep 26, 2016 2:19 pm

Lijkt mij allemaal behoorlijk off topic

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Slalom 49, 59, 69 (85 en 63cm zijn nu in de maak :-)..) - Gun GS-R 5,6 tot 8,7
Contacteer:

Bericht door watermonster » ma sep 26, 2016 2:42 pm

Reindt schreef:Daar heb ik ook veel zin in, maar heeft iemand enig idee hoe de GSR zich verhoud in relatie tot de Phantom, want dat is een freeracezeil en de GSR een race zeil en hoe zijn de ervaringen met de 100 % masten van GUN?
Denk niet dat je veel mensen zult vinden die de overstap van de Phantom naar de GSR hebben gedaan maar er zijn er wel die de overstap van freerace naar race hebben gedaan. Mijn GSR 8,7 en 490 mast liggen nog als nieuw en ongebruikt in de garage (al zeker 1,5 jr...:shh:) dus kan niks over die maat zeggen. Voor de rest van de maten zie eerdere verhalen. Met de masten heb ik (nog) geen problemen gehad, ze zijn alle 4 nog heel (wat bij de 490 logisch is) en van enkele anderen die ik ken en ermee varen ook niks gehoord.....maar ja of dat garantie is dat het goed gaat, nee.

Down the line schreef:Lijkt mij allemaal behoorlijk off topic
Dat is het zeker.

Job_uut_grunn
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Job_uut_grunn » ma sep 26, 2016 5:42 pm

Down the line schreef:Ik moet zeggen dat dat verschil minimaal is . Heb afgelopen jaren wel is een maat vervangen voor een nieuwe of een als nieuwere , in zelfde maat en zelfde jaar als de oudere, maar verschil is echt minimaal, denk dat dit vooral tussen de oren zit
Nu ben ik er 25 jaar uit geweest...als we eens uit zouden gaan van 2% verbetering per jaar, dan tov 25 jaar geleden 50% vooruitgang, dan zouden we uitkomen op de helft meer snelheid/sneller aanplaneren/windbereik/etc...

Zon groot verschil ervaar ik nu iig niet...die bic electric rock was zo gek niet eens....
Valt niet uit te sluiten dat ik niet het maximale uit de nieuwe gear haal natuurlijk :)

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Halloween » ma okt 17, 2016 9:36 pm

Denk ik ook niet idd...

Plaats reactie