Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

MxR Proto 57cm

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Plaats reactie
Flying Dutchman
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: M 47, vd Berg speed 55, I-Sonic107, Magnum135, EVO IV 5.8, EVOII 6.2, VAPOR 7.1/7.9/8.6, Sonntag
Contacteer:

MxR Proto 57cm

Bericht door Flying Dutchman » di mar 29, 2016 8:10 pm

Review MxR Proto 57cm

Deze review schrijf ik om aan te geven dat een board qua vaargedrag bij je moet passen. Nog meer denk ik, dan de uiteindelijke maximale prestatie die je op een board zou kunnen behalen. Met als tip; Proefvaren! Alleen dan kun je bepalen of een board bij je past of niet.

Na lang op 100 liter slalomboards te hebben gevaren, van een aantal merken, wilde ik een boardje met meer SPEED capaciteiten. In 2011 namen Martin en Ron een aantal boards mee naar Horst om het concept van de steps en het concept van de MxR Monster uit te laten testen door een aantal "gemiddelde amateurs". Nou schaar ik mijzelf daar ook onder en dus heb ik toen kort een aantal rakjes gevaren op een Monster en deze 57cm MxR Proto. Dus stapte ik op deze MxR proto 57cm met de dubbele steps. Als vin zat er de UFO 32cm onder (niet de wide base). Een magische klik was het gevolg. Je herkent het wellicht zelf, sommige boards waar je op stapt heb je direct een goed gevoel bij. Ik had dit met de Sonic100, De Manta 68 (de eerste platte brede), mn 107 en nu met deze MxR.

"Briljant! ". Was het enige dat ik dacht terwijl ik mn eerste rakjes aan het varen was. 3-4-5 km/h harder downwind dan op mn Sonic100 en dat zonder enige vorm van inspanning. Tuurlijk, de terugweg was een beetje knijpen en minder ontspannen maar "who cares?". Dit board koop je om driehoekjes te varen en GPS resultaten te boeken. Helaas moest ik het board na 6 rakjes weer inleveren want de wachtrij was lang die dag ;)

Deze MxR 57cm Proto is nooit op de markt gekomen, ook niet als serie board. Te technisch, was het oordeel van veel windsurfers. De Monster 60cm is de kleinste Monster op de markt en daaronder is de Rockstar gekomen. Dat maakt dit stukje als "review" een beetje nutteloos maar wel leuk leesvoer over hoe je een board kunt vinden dat qua vaareigenschappen bij je past. Pas eind 2014 heb ik het board samen met Joost kunnen bemachtigen en sindsdien heb ik er 6-7 sessie mee kunnen varen. Elke sessie weer was het een succes. Dit is het eerste board waarmee ik 70+ heb gehaald, eerste board waarmee ik 70+ (met een 7.0m) heb gehaald en uiteindelijk 40 knopen GPS max. (2 sec 39,98 knots).... bummer!

Als leek ga ik geen uitgebreide analyse maken van de bodem shape vs vaargevoel. Het board is 57cm max breed. Dit punt ligt bij de mast rail, op 128 cm van de achterkant en direct na het breedste punt zit de eerste step. het board is na de step ongeveer 2 cm smalller. Direct na het aanplaneren vaar je eigenlijk op een 55cm breed board, zodra je planeert is de eerste step al uit het water. Achter de voorste voetband zit de twee step. Achterin is het boardje vrij smal met een OFO van 34 cm. Het board heeft ongeveer 85liter. Ik zink er flink op idd. Bodemshape is vlak, met de twee kenmerkende steps in de bodem. Alleen het laatste stuk achter de laatste step heeft een V. Tail kick heb ik niet bekeken. Wat zie ik als verschillen met mijn huidige boards? Slalomboards zijn ontworpen om zo lang mogelijk contact te houden met het water, onder de meest moelijke condities. Dit betekend; board vlak houden onder alle omstandigheden. De oplossing om hard te gaan is dan een grote maar snelle vin te varen en erg dikke benen te hebben om toch te kunnen vliegen over het water. Speedboards moeten juist zo los mogelijk over het water lopen en vooral van achteren over de chop kunnen knallen met zo min mogelijk weerstand. Dit betekent dat het board in zijn geheel vrij hoog op het water moet liggen. Om de run zo hard mogelijk te starten wil je ook kunnen spelen met de nose-lift. Je wilt bij een zo laag mogelijke snelheid al los op het water liggen om minder weerstand te creeren.

Ik heb dit board veel gevaren met de UFO32 en 30cm en met twee zeilen. EVO II 6.2 en EVO IV 7.0m. Pas later in het seizoen heb ik een BPF S-type 29.5cm erbij gekocht. Met de UFO's loopt het board los en heeft vrij veel nose lift. Om snelle GPS runs te maken is het perfect. De combinatie is zeer geschikt om driehoekjes te varen. Halve wind is niet de makkelijkste koers omdat je dan continue last hebt van de nose-lift. Upwind ga ik met dit setje ook gewoon 5-7 km/h langzamer dan op mn FF101 of Edwin zijn FF79. Halve wind verlies je dan nog meer. No way dat ik een FF79 bij kan bijhouden halve wind of figure 8 slalom.

Maar eenmaal de neus een tikkie van de wind af, 100 graden of meer, ben je koning. Het boardje loopt los, vrij en eenmaal downwind ook vlak. Op dit board lukt het me stelselmatig om goede runs te maken. Druk verplaatst zich naar de voorste voet, ik kom rechterop, het boardje ligt hoog op het water maar blijft toch vlak. Met de FF101 heb ik hooguit 3-4 van deze runs in 4 jaar tijd kunnen maken. Met de MxR lukt me dit elke keer weer opnieuw met een goede vlaag en dus heb ik nu altijd vijf goede runs, iedere sessie opnieuw.
Chop die normaal de slalomboards afremt hindert dit board gewoon niet. Een mooie sessie op "de houw" waar ik 200m downwind (in de cop) voer, dan de rest. Dit vanwege mijn gebrek aan een kleine vin (UFO 32cm). Daar haalde ik toch herhaaldelijk 70+. Niet slecht! Scary, ja... wel. Gecrashed met dit board? Nee, nog niet.

https://www.gps-speedsurfing.com/?mnu=u ... 0&uid=1018
(browse gerust door mn sessies en zie dat vrijwel alle snelle sessies met dit board zijn gehaald en dus in 2015)

Oh, na een aantal sessies heb ik de voorste voetbanden een gaatje verder naar voren gezet en met de BPF S-type 29.5cm vin loopt het board een stuk beter hoogte. Al gaat het nog steeds niet vanzelf tov van het gemak waarmee een slalomboard hoogte loopt.

Dus, zoek je een nieuw boardje. Bedenk dan welke eigenschappen je belangrijk vindt en ga vooral proefvaren op boards van vrienden of bekenden. Alleen zo krijg je een beeld van hoe veschillende boards zich gedragen en dat maakt het kopen van een board dat bij je past een heel stuk makkelijker.

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Boards & Severne Sails

Re: MxR Proto 57cm

Bericht door Halloween » do mar 31, 2016 11:23 pm

Lekker leesvoer! Gaaf! :clap:

Hansie
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Contacteer:

Bericht door Hansie » vr apr 01, 2016 5:36 pm

Mooi verslag Stijn! :thumbup:

jadveder
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: mXr Monster 66, mXr Lovemachine 54, FF 132 met Avanti, Loft, mXr vinnen

Bericht door jadveder » za apr 02, 2016 7:50 am

Mooi verhaal, Stijn

Flying Dutchman
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: M 47, vd Berg speed 55, I-Sonic107, Magnum135, EVO IV 5.8, EVOII 6.2, VAPOR 7.1/7.9/8.6, Sonntag
Contacteer:

Bericht door Flying Dutchman » za apr 02, 2016 2:54 pm

Ha, dankje!

Geinspireert op een verhaal over de Lovemachine :)
Er zit nog een verhaal in het vat. De Mistral Speed 47 heeft nog geen water gezien....

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-838
Teamrider: GA sails
Surf spul: GA sails VAPOR 2017
Contacteer:

Bericht door Marco B » do apr 14, 2016 9:42 am

Goed verhaal.

Pas na de derde zin begreep ik dat het verhaal over een board gaat, en niet een vin. :z

Plaats reactie