Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Sonntag SL-X - nieuwe slalom vin voor 2016 (Test topic)

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Plaats reactie
PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Fanatic Falcon & Avanti Machine M4, M5 Sonntag fins

Re: Sonntag SL-X - nieuwe slalom vin voor 2016 (Test topic)

Bericht door PieterW » ma aug 14, 2017 2:27 pm

B6 is de layup tot april B9 is de nieuwe layup

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Zeilnummer: NED-160
Teamrider: North Fanatic ION
Surf spul: North Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW » ma aug 14, 2017 2:32 pm

@PieterW Chris vraagt het verschil

Ben zelf ook wel nieuwsgierig :)

Chris v B
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Slalom/speed

Bericht door Chris v B » ma aug 14, 2017 5:32 pm

Raymond, was de SLX 43 in B6 lay up voor jou de perfecte match voor de falcon 132? Of mocht deze nog wat kleiner/groter. Bijvoorbeeld met goed gepowerd 7.8 wind

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-838
Teamrider: GA sails
Surf spul: GA sails VAPOR 2017
Contacteer:

Bericht door Marco B » wo aug 16, 2017 6:38 pm

Chris v B schreef:
ma aug 14, 2017 1:14 pm
Marco jij bent zo te zien enthousiast over de B9 , maar hoor van anderen weer dat ze de B9 onrustiger vinden varen (vooral op chop) dan de B6.
Wel, ik kan na een paar sessies al zeggen dat ik blindelings vertrouw op de vinnen in de chop. En de chop is best pittig.
Heb een aantal F hot rs3 vinnen ervoor weggedaan wat ook topvinnen zijn. Maar overpowered, en op t randje geeft de slx simpelweg meer controle. Heb ook Z fins gehad, Ifins. Tot nu toe is in de meeste gevallen van de situaties de sonnag de beste allrounder

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line » do aug 17, 2017 10:33 am

Is het niet zo dat de 1 voor zwaardere surfers is bedoelt en de andere voor wat lichtere surfer dus B9 voor zwaar en B6 voor licht.

Ik ga toevallig binnenkort van een ander merk de Finish fast vin in 38 cm vin testen die juist voor de wat lichtere surfers is bedoelt . Daarnaast is er ook een uitvoering voor de wat zwaardere surfers. Zou kunnen dat dit bij sonntag ook zo is en daarom verschillende layup code

Maar misschien is het handiger om Peter de Wit of Adriaan even een berichtje te sturen of meneer Sonntag zelf hoewel ik niet zeker weet of hij al terug is van vakantie

Chris v B
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Chris v B » do aug 17, 2017 10:48 am

Ja waarschijnlijk is het mede gewicht bepalend.

Dit weekend mag ik wat vinnen van Adriaan testen in b6 en b9 lay up. Ben benieuwd.

Adriaan zegt zelf over de b9 dat deze voor hem sneller is mede door zijn gewricht. Adriaan: B9 heeft als voordeel de snelheid. B6 is voor mijn wedstrijd niveau net niet tot de max te krijgen met mijn gewicht.

Joerg Sonntag:

We still offer both layups. The B9 is more efficient with less geometric twist whereas the B6 is softer in the tip section giving a softer force-feedback. If you like to sail more "direct" go for the B9, if you like a smoother ride go for the B6. The difference is directly feelable.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » do aug 17, 2017 10:51 am

Duidelijk. Laat even weten wat jij er van vind na de test. Ben wel benieuwd

Chris v B
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Chris v B » di aug 22, 2017 6:50 pm

Afgelopen zondag de SLX 45 in B6 en B9 layup gevaren. Hoewel beide vinnen te groot waren voor de Falcon 132 icm een 7.8 racing blade, voelde ik zeker wel een verschil tussen de versies. De B9 als eerst gevaren toen het minimaal was qua wind. Board planeert snel aan maar voelt erg hard op de chop toen de wind wat toe nam. Heb met deze vin wel de hoogste piek gehaald in minder wind op het vlakkere gedeelte van het amstelmeer. Daarna gewisseld naar de B6 en het waaide inmiddels ook aardig, maar ondanks de lengte loopt het board zoveel comfortabeler over de chop. Board ligt mooi hoog en je hoeft minder hard te werken. Bij deze vin had ik meteen weer dat echte sonntag gevoel. Super comfortabel, snel en makkelijk hoogte lopen. Had wel het idee dat deze vin wat plakte downwind op vlakker water maar ik ga ervan uit dat dat komt door de te grote lengte die ik voer.
Voor de falcon 132 81 breed zal een ideale lengte 42 of 43 cm zijn.

Ik denk als je keihard slalom wil varen, je snel weg wil zijn bij de boei en alles wil geven in een paar rakjes, dan is de B9 lay up ideaal. Wil je een hele dag relaxed varen en evengoed erg snel en competitief zijn dan is de b6 de vin. Geld ook voor zwaar en lichtgewichten.

Als je nu een SLX bestelt en krijg je standaard een B9 lay up. Dus wel even aan denken, wil je een B6.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » wo aug 23, 2017 5:13 pm

Goed om te weten

Flying Dutchman
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: M 47, MxR Proto 57, I-Sonic107, Magnum135, EVO IV 5.8, EVOII 6.2, VAPOR 7.1/7.9/8.6, Sonntag
Contacteer:

Bericht door Flying Dutchman » vr aug 25, 2017 7:26 am

Bericht door littooij » wo aug 23, 2017 8:43 pm

Ik heb zaterdag (19e) op herkingen even een slx37 (B6) onder de isonic 107 gehad en mij viel op dat deze vin vlak water wat weinig nose lift geeft. Op zich had de vin genoeg grip, maar op echt vlak water viel het me tegen. Verderop in de chop vond ik hem veel fijner. Dan profiteer je van de zekerheid en stabiliteit. Qua snelheid was de bpf type s 35 toch echt een paar kmh sneller op het vlakke deel. Ik was wel benieuwd geweest wat een 38 slx gedaan zou hebben maar die had ik niet ter beschikking. Johnnie ik denk dat onder deze condities de gps6 wellicht echt beter is. Op amstelmeer zou ik ook eerder een slx kiezen.
Een eerdere test met 39 slx icm 7.8 op oostvoorne was erg positief. De vin liep zeer goed hoogte en planeerde supergoed aan. Enorm verschil tov de talon 40. Ook topsnelheid was goed.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » vr aug 25, 2017 4:45 pm

Als je voor beide, dus zowel op chop als op wat vlakker water snel wil zijn zou de B9 layup misschien het antwoord kunnen zijn in de maat rond de 38 cm, maar zijn ook andere type vinnen die het zouden kunnen zoals Z of de Finish vin, zou als je B9 wil testen Adriaan of Peter vragen

Ronalddeno
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic Falcon 122 2013

Bericht door Ronalddeno » ma okt 02, 2017 11:22 am

Ik wil een SL-X aanschaffen, maar twijfel nog even over de lengte. Kan iemand daarin adviseren ?
Wil m gebruiken met een PD Slalom 100 (breedte 64,5) en zeilen rond 6,3 m2.
Ik weeg zelf rond 95 kg.

e.r.
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: severne reflex r5 en r8 ,jp slalom , mxr weedspeed, ifins sonntag slx

Bericht door e.r. » ma okt 02, 2017 6:22 pm

Hoi , ik zou zeggen in de chop 33/34 , vlakwater 32 mvg Erwin

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door PieterW » ma okt 02, 2017 7:20 pm

Even een mailtje naar Joerg Sonntag staat op zijn website voor een persoonlijk advies dan weet jet zeker. Voor de SL-X heb je 2 layup de B6 en de B9 standaard is de B9 layup.
B6 eerder aanplaneren
B9 hogere eindsnelheid
Het is wat je belangrijker vindt. Vaar zelf de grote maten vanaf 44 in de B6 layup de kleine maten in B9

WhiteofHeart
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: North/Fanatic, Flikkaboards, PD

Bericht door WhiteofHeart » di nov 14, 2017 2:26 pm

Ik heb 44 in B6 en 46/48 in B9, en merk duidelijk verschil. Om eerlijk te zijn vind ik in deze maat de 44 lekkerder varen en die planeert voor mijn gevoel ook eerder aan en is langer te houden. Hij heeft ook duidelijk meer flex in de tip, terwijl de karakteristieken aangegeven op de vinnen vrij gelijkwaardig zijn.

Op de een of andere manier lijkt de 44 actief te 'helpen' met pompen, terwijl de 46 en 48 dat voor mijn gevoel minder doen. Dat terwijl de 46 en 48 juist gekocht zijn voor licht weer performance. Ze gaan dus waarschijnlijk ook weer in de verkoop.

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door PieterW » di nov 14, 2017 5:22 pm

Het verschil is deze de B6 planeert eerder aan maar dat gaat weer ten koste van de eindsnelheid, daar is de B9 voor die heeft een hogere eindsnelheid. ik vaar de kleinere maten 30/36 in B9 layup daarboven tot en met 46 in de B6 layup dus als je de vinnen hebt gekocht voor lichtweer dan ben je beter af met de B6, of je moet een actieve pomper zijn dan heb je veel plezier van de B9.

WhiteofHeart
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: North/Fanatic, Flikkaboards, PD

Bericht door WhiteofHeart » di nov 14, 2017 5:41 pm

PieterW schreef:
di nov 14, 2017 5:22 pm
Het verschil is deze de B6 planeert eerder aan maar dat gaat weer ten koste van de eindsnelheid, daar is de B9 voor die heeft een hogere eindsnelheid. ik vaar de kleinere maten 30/36 in B9 layup daarboven tot en met 46 in de B6 layup dus als je de vinnen hebt gekocht voor lichtweer dan ben je beter af met de B6, of je moet een actieve pomper zijn dan heb je veel plezier van de B9.
Ik ben zeker een actieve pomper, daar vind ik juist dat de vin in B9 voor mij onderdoet tov de B6. De B6 geeft mij een soort trampolinegevoel onder het board bij het pompen en heb ik met minimale wind in planee. (Ruim voordat ik kan doorplaneren, zodat ik moet blijven pompen in de voetbanden om in planee te blijven.) met de B9 heb ik dit gevoel niet. Het voelt alsof de vin veel 'passiever' is onderwater en daardoor ook later weg.

That said, ik geloof dat de B9 door zijn rustigere karakter in de kleine maten zeker lekkerder vaart!

e.r.
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: severne reflex r5 en r8 ,jp slalom , mxr weedspeed, ifins sonntag slx

Bericht door e.r. » di nov 14, 2017 5:49 pm

Hoi ik heb de b9 47 , 1 cm groter als voorgeschreven , 8,6 op een 84 breed , planeerd echt snel ,icm met hoge eindsnelheid , zelfde geld voor mijn 44 b9 icm 7.8 en 84 breed , Tis voor mij de gouden keus , denk dat de combi waarmee je vaart , de doorslag geeft , 38 b9 is onderweg , voor de 68,5 breed met 7.8 , testverslag volgt

Plaats reactie