Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Sonntag SL-X - nieuwe slalom vin voor 2016 (Test topic)

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Plaats reactie
RaymondW
Beheerder
Beheerder
Zeilnummer: NED-160
Teamrider: North Fanatic ION
Surf spul: North Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Sonntag SL-X - nieuwe slalom vin voor 2016 (Test topic)

Bericht door RaymondW » do mar 10, 2016 10:39 am

Eerste natte ervaring en direct de omstandigheden waarvoor ik de SL-X bestelt heb :D
Goeie porrr met de Fanatic Falcon 110 (2014, 70 cm breed) icm een NS Warp 7.0

Bij aankomst 4gr en dikke ZO wind, mooi weer om te testen.
SL-X 37cm
Gestart met de SL-X 37cm, dit is op mijn verzoek een high wind qua stijfheid.
Moest ik wel even aan wennen, maar vol downwind door de chop om bij mijn favoriete ZO Gouwzee hoekje te komen ging goed.
Neus van het board blijft mooi hoog liggen, tail blijft wel wat diep liggen doordat de vin minder lift geeft.

Mijn hoekje werkte helaas niet met de windrichting, terug naar de Nes om mijn ijsklontjes te laten ontdooien.
Upwind miste ik ook wel wat lift in de chop, maar de vin blijft erg goed te controleren en ontzettend koersvast.

Na een bakje thee van Halloween (waarvoor dank :D ) en weer wat temp in de handen achter de Markerdijk gaan kijken.
In de diep downwind koers bleef de vin echt superstrak, maar ik had inmiddels wel door dat de vin wat zwaarder aanvoelt dan de SL-R
Daarentegen is de controle wel beter dan mijn softe SL-R 39cm.
Heb een run of 6 a 8 gemaakt om een btje een idee te krijgen, avg 59km/h, piek 62.
Na wederom een stop (ellendige kou...) besloten om de SL-X 39cm te pakken, dit is op verzoek een medium stijfheid maar met dezelfde rake etc als de 37cm.
Halloween kon dan de SL-X 37cm varen ipv zijn SL-P_R3 36cm.

SL-X 39cm
Upwind naar de dijk direct al een beter gevoel en op mijn grote GPS display ook direct hogere snelheden.
Ook deze vin gaf een wat zwaarder gevoel dan de SL-R, maar ik was beter in staat het board te laten vliegen over de schuimkopjes dan met de SL-X 37cm.
Downwind had ik direct al even "een momentje", neus kwam wel ver omhoog, maar was prima te controleren!
De andere kant op upwind vond ik de vin een tikje lastiger en een meer slipery gevoel geven.
Ik had echter wel het gevoel dat er minder wind was...

Nadat de wind (naar mijn idee) weer op de oude sterkte was wat runs gemaakt.
Na een run of 3 een dikke vlaag en echt vol down kunnen sturen, run 61,8, max 63
Dat zijn snelheden die ik met de SL-R ook haal :thumbup:

SL-X 37cm
Halloween had inmiddels een goeie 61 op de display, maar naar mijn idee is de wat softere SL-X 39cm een betere vin voor hem.
Wederom even gestopt (ben ik niet gewend...) en gewisseld met Halloween zodat hij ook de 39 kon proberen.
Upwind merk je dan direct de mindere lift in mijn 37, snelheid ook iets lager, maar downwind gaat deze toch iets harder :wink:
In een dikke vlaag mega ruim van de dijk af kunnen schieten en mijn run van de dag gemaakt, run 62, max 64.

Overall
Je merkt dat de stijvere SL-X 37cm meer wind kan hebben en nodig heeft dan de ietse slappere SL-X 39cm.
Beide vinnen voelen iets minder snel aan dan de SL-R (dat is ook wat Sonntag er over zegt), maar doordat je wat meer controle hebt ga je uiteindelijk ook hard met de SL-X.
Mijn favoriete vin was gisteren de SL-X 39cm, die zal ik dan ook gaan vergelijken met de SL-R 39cm.

Beide vinnen ga ik nog goed testen in Gouwzee omstandigheden waarbij we 3,5km volgas racen van dijk naar dijk, maar dan moet het wel iets warmer zijn :wink:

GPS-Speedsurfing

Inzet
Afbeelding
Afbeelding

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Re: Sonntag SL-X - nieuwe slalom vin voor 2016

Bericht door Surfrider » do mar 10, 2016 10:43 am

Mooi verslag, hoe was het water? Qua hoogte en stijlheid chop/golven?
Hoe gijpt de vin? Of is het meer een speed verslag dan slalom verslag?

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door RaymondW » do mar 10, 2016 10:59 am

Gisteren was meer speed dan slalom, ik vond het te koud om het risico te nemen om het water in te gaan.

Rizzo
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Gun GS-R en Angulo Magnum

Bericht door Rizzo » do mar 10, 2016 1:09 pm

Mooi verslag Raymond!

Ik heb Sonntag benaderd voor een SL-X in combinatie met 7.9 overpowered / 7.1 powered Gun GS-R 2014. Zij adviseren een 37 medium/medium soft aan (weeg 98 KG). Na jouw recensie vraag ik me toch af of 37 niet aan de korte kant is. Mijn Angulo Magnum 112 loopt wat minder makkelijk los dan sommige andere boards dus de vraag is of deze genoeg lift geeft.

Tricky stuff vinnen, behalve de maat en foil shape heb je ook nog te maken met carbon lay-up etc. Moeilijk in te schatten hoe dit zich vertaalt naar de werkelijkheid. Ben benieuwd wat het antwoord van Sonntag zal zijn.

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Boards & Severne Sails

Bericht door Halloween » do mar 10, 2016 5:51 pm

Top Raymond, mss ook iets voor in de topic getest?

Halewijn

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line » zo mar 13, 2016 1:05 pm

Ik begrijp dat SLR sneller is maar lastiger te controleren op chop als SLX

Hoe zit dat dan met de SLS voor iemand rond de 80 kilo vergeleken met deze 2 type vinnen

En om geheel compleet te maken ook vergeleken met oude SLP

Ik hoor vaak dat SLP geen type speedvin is en SLS sneller moet zijn. Zelf merk ik totaal geen verschil tussen SLP en SLS . Varen ongeveer net zo snel (beide rond de max 70) en varen even makkelijk op alle koersen in chop.

Je moet alleen de SLS 2 a 3 cm groter varen als SLP en beide vinnen werken goed ruime wind in chop, op vlak water ruim (wad) plakken ze vast bij een bepaalde snelheid (rond de 68 km/h bij mij).

Dús daar pak ik een ander merk vin voor. Die op vlak water wel doorversnelt. Maar zou daar een SLR ook werken. Heb het dan over een maat rond de 36 a 40 cm

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door RaymondW » zo mar 13, 2016 7:23 pm

Ik heb geen SL-S of oude SL-P, de nieuwe SL-P past niet bij mijn vaarstijl...
Heb de vinnen wel gezien, maar als je daar geen verschil tussen voelt :shifty:
SL-S is net een mes en SL-P is een oud model slalom vin.

Vandaag de SL-X 43cm gevaren, helaas net wat te weinig wind om echt gas te geven.
Qua gevoel vaart hij net als de SL-X 39cm, dat is ook een medium model.
Board kwam niet helemaal los en ik moest wat geforceerd trekken, later bleek dat hij iets geraked in de box zat :-?
Toch verbazend dat in de vlagen de power direct in snelheid omgezet werd, op het vlakkere water een paar keer de 55 aangetikt.
Ook in dit geval is de SL-X een prima aanvulling op de super lichtweer SL-R die ik voor de 132 heb.

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Boards & Severne Sails

Bericht door Halloween » zo mar 13, 2016 10:17 pm

En die SL-R 46cm mocht ik even proberen op mijn 150l 91,5 cm brede "boat" tov mijn Select S1. Mijn lightwind kwam met de Sonntag eindelijk tot leven zoals ik hem wilde. Die Select is gewoon te stijf. Lekker voor harde wind maar dat was het niet vandaag. En de Sonntag creëert gewoon veel meer lift. En dus eerder in planne.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » ma mar 14, 2016 7:24 pm

RaymondW schreef:Ik heb geen SL-S of oude SL-P, de nieuwe SL-P past niet bij mijn vaarstijl...
Heb de vinnen wel gezien, maar als je daar geen verschil tussen voelt :shifty:
SL-S is net een mes en SL-P is een oud model slalom vin.
Voor mij voelt SLP en SLS beide heel goed aan in chop. Beide ongeveer net zo snel op verschillende koersen. Alleen SLS vaar je 2 a 3 cm groter als SLP

Jammer dat je die vinnen niet hebt voor totaalbeeld. Mocht jij of iemand SLR rond de 35 cm hebben ben ik wel benieuwd wat hij anders doet in praktijk als de SLS

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door RaymondW » wo mar 30, 2016 8:52 pm

Afgelopen sessies veel gewisseld met de verschillende SL-R en SL-X vinnen.

SL-X 37cm Hard
De vin blijft goed, maar doordat de vin stijver is heb ik er minder gevoel mee.
Low wind ook wel wat slippery, op snelheid is dat over.

SL-X 39 Medium vs SL-R 39 Soft
De SL-R geeft meer en betere controle in choppy omstandigheden
In de chop "loost" de vin de druk, hierdoor kun je langer doorvaren dan de SL-X.
Echter doordat de SL-X geen druk verliest houd je een hogere gemiddelde snelheid.
Voor mij zijn beide vinnen een goede aanvulling op mijn quiver!

Vandaag heb ik vol gas door de rommel chop gevaren, je merkt dat de SL-X halve wind uitstekend te controleren is.
Vol down wind voelt de vin soms wat harkend aan, de SL-R is in deze condities wat makkelijk te controleren.
In deze gevallen is controle ook snelheid...

Z SL 39 S-- (ex-pv)
Deze vin heeft mij doen inzien wat carbon doet en hoe ik mijn stijl kan optimaliseren.
Vergeleken met de SL-X en SL-R heeft de vin minder wind nodig om goed op gang te komen.
Qua power geeft de vin een mooie druk en over de chop gaat hij erg hard.
Je kan deze plaatsen tussen de SL-R en de SL-X.
Het enige nadeel aan de vin is de lage snelheid.
Op een enkele piek na is de vin niet stabiel boven de 60km/h te krijgen.

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: Sonntag SL-X - nieuwe slalom vin voor 2016 (Test topic)

Bericht door RaymondW » di mei 10, 2016 10:46 am

Afgelopen weken de SL-X verder vergeleken met de SL-R

Wat direct opvalt is dat bij alle SL-X modellen de mastvoet steevast 0.5/1cm naar voren moet en de giek 0.5/1cm omlaag.
Op de oude vertrouwde 132 kreeg ik eea niet goed werkend met mijn vast trim totdat ik de eigenwijsheid los liet en toch maar ben gaan experimenteren met settings.

Wel even wennen, de trim van de 132 verandert er wel door...
Of het qua snelheid positief is, dat is nog even wachten op een dag met goeie wind.
Low wind was het iig wel een positieve ervaring :thumbup:

Hugohek
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Hugohek » ma okt 17, 2016 10:48 pm

RaymondW schreef: Z SL 39 S-- (ex-pv)
Deze vin heeft mij doen inzien wat carbon doet en hoe ik mijn stijl kan optimaliseren.
Vergeleken met de SL-X en SL-R heeft de vin minder wind nodig om goed op gang te komen.
Qua power geeft de vin een mooie druk en over de chop gaat hij erg hard.
Je kan deze plaatsen tussen de SL-R en de SL-X.
Het enige nadeel aan de vin is de lage snelheid.
Op een enkele piek na is de vin niet stabiel boven de 60km/h te krijgen.
Zelf vaar ik de ZSL 38 S- en ik ben het hier wel mee eens. Ik heb onlangs voor het eerst op de Gouwzee gevaren en op het vlakke water kreeg ik de snelheid er niet in. Zodra ik van het vlakke water de chop weer in voer kon ik op de zelfde snelheid door knallen. Ultieme controle maar in vlak water haal ik er geen tot weinig extra snelheid meer uit. Uiteraard zou dit ook gewoon aan mij kunnen liggen. Mijn homespot is nog al choppy en daar staat de complete set op afgesteld :) . Overigens ben ik een keer op Zonnemaire geweest met deze vin en daar kreeg ik hem wel gemiddeld boven de 60 km/u. Maar daar stond de wind dan ook wel goed AAN! :D

@Raymond: ik ben nu wel benieuwd welke vin je het beste vindt varen onder de midweer slalomset met een 7.8? Met bijvoorbeeld een goede oosten wind op de Gouwzee.

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door RaymondW » di okt 18, 2016 7:44 am

Door het relatief vlakke water op de Gouwzee met Oost vaar ik zo kort al mogelijk is.
Onder de FF110/70cm heb ik de afgelopen periode eigenlijk standaard de SL-X 37cm (medium/hard) gevaren.
In meer choppy omstandigheden op het Amstelmeer is de SL-X 39cm beter tenzij er voldoende wind achter de dammen is.

Zoals ik de vinnen nu gebruik
- SL-X 37cm tenzij het minimaal is, dan SL-X 39cm
- Indien de SL-X 39cm eruit waait, maar er veel golven zijn SL-R 39cm (Gouwzee met N/NO en IJsselmeer bij Edam)

Flying Dutchman
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: M 47, MxR Proto 57, I-Sonic107, Magnum135, EVO IV 5.8, EVOII 6.2, VAPOR 7.1/7.9/8.6, Sonntag
Contacteer:

Bericht door Flying Dutchman » do dec 01, 2016 9:54 am

Mn SLX - 37cm is nu ook binnen en als het weer een beetje acceptabele temperatuur is zal ik mn ervaringen posten over de quiver:

SLP r3 39cm (raked 11.5) originele rake 10.0 maar ik heb de head aangepast zodat hij 1 - 1.5 graden naar achteren raked voor tikkie meer noselift
SLX - 37cm (raked 11.5)
SLR - 35 cm (raked 8.5)

Alle drie de vinnen gebruik ik onder een Isonic107.
Dat laatste maakt wel verschil met Raymond want een tail walk heb ik met de SLP r3 echt nog nooit meegemaakt. Zelfs niet met gebruik onder de 7.0m in vette porrr.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » wo dec 28, 2016 7:01 pm

Wat is nou de betere vin voor onder Isonic 90 voor gps speed op binnenwater. Dus lichte chop

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » vr dec 30, 2016 1:41 pm

Heb antwoord al gehad van Peter de Wit. Is te zien 13 januari bij Kater Hypo door meneer Sonntag zelf

NED 321
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-321
Surf spul: Speeeeeed...zie profiel
Contacteer:

Bericht door NED 321 » vr dec 30, 2016 7:34 pm

Down the line schreef:Heb antwoord al gehad van Peter de Wit. Is te zien 13 januari bij Kater Hypo door meneer Sonntag zelf
Je stelt de vraag op het forum, je krijgt het antwoord offline, en je deelt het niet niet? :-?

Peter de Wit
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: NED-161
Teamrider: KATER-Fanatic-Select-AVANTI
Surf spul: Fanatic Falcon, Select, AVANTI M1x
Contacteer:

Bericht door Peter de Wit » za dec 31, 2016 3:05 pm

NED 321 schreef:
Down the line schreef:Heb antwoord al gehad van Peter de Wit. Is te zien 13 januari bij Kater Hypo door meneer Sonntag zelf
Je stelt de vraag op het forum, je krijgt het antwoord offline, en je deelt het niet niet? :-?
Voor symmetrische speed op het moment bij Sonntag de SL-X
De nieuwe asy kan in verhouding ruigere speed omstandigheden hebben die vin is !nog! niet leverbaar......

Bossie
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Bossie » za dec 31, 2016 7:16 pm

En de GPS4 dan? Mijn ervaring is dat die op vlak water sneller is dan de SL-X.

OpinionMan
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door OpinionMan » zo jan 01, 2017 1:17 pm

NED 321 schreef:
John weet de verwijderknop niet zo goed te vinden hahaha

Plaats reactie