Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Point 7, AC-X

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Plaats reactie
Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Point 7, AC-X

Bericht door Kapitein Rob » zo jun 19, 2016 7:24 pm

Volgens de folder:
Maat mastlengte verlengen giek
6.5 4.52 (RDM) 0.24 1.90
7.0 4.71(beiden) 0.12 2.01
7.5 4.82 0.24 2.05

Volgens de specificatie op de zeilzak:
6.5 4.54 0.24 1.90
7.0 4.72 0.14 2.01
7.5 4.77 0.18 2.07

Volgens de specificatie Andrea Cucchi
6.5 454 0.24 1.90
7.0 470 0.12 2.01
7.5 476 0.16 2.07

Een aantal maanden geleden was ik op zoek naar een mooi setje freerace zeilen en ben ik uit eindelijk bij Point 7 uit gekomen.
De keuze is op de AC-X gevallen.
Waarom?
1. geen cambers.
• Vaar geen wedstrijden en hoef dus ook niet de snelste te zijn.
• Daarnaast lig ik nogal eens in het water na een mislukte gijp. En dan is waterstarten bij een vol gelopen mastslurf geen pretje en helemaal al niet wanneer er nog eens golven bij komen.
• Geen mastschade door een inschurende camber
2. Redelijke prijs voor een mooi afgewerkt zeil
3. Voelt heel licht aan ook tijdens het varen.
4. Vaar de zeil 7.5/7.0 op de 80% mast en dit voldoet tot nu toe goed.
De 6.5 ga ik op een Naish Firestick varen en in de toekomst wil ik ook de 7.0 hierop een keer testen.

Maar eerst even de eerste ervaringen.
Nu 2x gevaren met de 7.5 (2016) Dit zeil voelt erg licht aan ook tijdens het varen.
Of het zeil het ook goed doet bij weinig wind weet ik nog niet, maar dat de 24cm verlenging nodig is volgens de folder lijkt mij stug.
De eerste keer stond er ruim voldoende en kon ik op alle koersen goed uit de voeten.
De twee keer stond er net te weinig om in planee te blijven, echter ook toen viel het zeil op in hanteerbaarheid.

De 7.0 is een 2015 versie. Voelt net iets zwaarder aan als de 2016, maar ik vind de lay out iets mooier. (Persoonlijk)

Met de 6.5 nog niet gevaren. Echter,

Echter, wat als eerste op valt zijn de specificaties.
De info hierover is zeer verwarrend. (Zie boven)
Ik ben begonnen met mijn neerhaler 2cm lager te zetten dan op de zeilzak aangegeven. (Dit is nu mijn 0-stand)
Op advies van Andrea heb ik mijn verlenger (North XT) voor de 7.5 nu op "16" staan ipv "18" staan en de 7.0 op "12" ipv "14".
Het icoontje (min-max) voor de neerhaler zit op mijn zeil 10cm te hoog.
Ik dacht nog even mijn neerhaler wat losser te zetten om zo bij het icoontje uit te komen, echter dan heb ik te weinig neerhaalspanning op mijn zeil.
De giekmaat kloppen bij beide zeilen wel!

Wordt vervolgd.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Re: Point 7, AC-X

Bericht door Kapitein Rob » zo jun 26, 2016 6:11 pm

Zondag, 26-6 Amstelmeer.
11-14 knopen wind. (bron: Wisuki Amstelmeer)
Zeilmaten: 7.5
Gevaren met: MxR Katana 38, daarna de standaar 38 vin en later de MFC Liquid 40.
Verlenger: 14 cm.

Gevolg: meer power, giekmaat blijft 2.05 en tikte soms de giek aan, maar het blijft licht varen en zet de vlagen goed om in snelheid.
Bijkomend voordeel is dat de trackstap nog lager komt te zitten, waardoor hij mooi in de uitgefreesde geul komt van mijn North verlenger.
Dit wordt dus mijn lichtweersetting ipv 18cm.

Vinnen:
Met de Katana 38 kwam ik te langzaam opgang en kreeg de snelheid er niet goed in.
De standaard 38 vin ging dit wat beter.
De MFC 40 dit deed beter, ook al werd de wind minder.
Wel was mijn giek iets naar beneden gezakt.
Kortom een geslaagde versie.
Laatst gewijzigd door Kapitein Rob op ma jul 25, 2016 7:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Boards & Severne Sails

Bericht door Halloween » wo jun 29, 2016 11:47 pm

Ik vond dat je je giek wel heel erg hoog vaarde Rob. Bijna bovenin volgens mij

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » do jun 30, 2016 10:54 am

Halloween schreef:Ik vond dat je je giek wel heel erg hoog vaarde Rob. Bijna bovenin volgens mij
Klopt!
Bij weinig wind = giek omhoog
Volgens de setting moet de verlenger op 18cm dan staat de giek neutraal.
Ik vaarde met 14cm verlenger en dan gaat de giek 4cm omhoog!
Maar misschien te hoog.
Echter, de meeste vaarde met 8+.
Ik moest varen met een 7.5, en dan met 90+ aan gewicht moet je wat.
Ik ben inmiddels gewend aan een hoge giek.
Dit komt nog deels voort uit het Naish tijdperk, waarbij de giekopening er laag zat/zit.
En door een clinic van Jem Hall die iedereen met lange touwtjes wil laten varen.
En ik kan inmiddels zeggen dat beiden werken.
Maar ik zie ook dat veel wave- en speedsurfers de gieken weer extreem laag hebben.
Waarschijnlijk is dan controle het toverwoord.

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Halloween » za jul 23, 2016 2:09 pm

Ik lees nu pas je berichtje Rob.

In theorie is de regel bij low wind giek op kin hoogte, mid wind op schouder en high wind op borst hoogte. Volgens mij zat die van jou op kruin hoogte ;-).

Wanneer je je zeil opgetuigd hebt kan je hem koppelen aan je board (zonder vin!) En op die manier eenvoudig hem op de juiste hoogte zetten.

Ook is bij low wind de positie van de mastvoet belangrijk. Bij low wind is deze naar achteren. Hierdoor gaat de neus omhoog en icm een hoge positie vd giek is dit de snelste aanplaneer modus.

Maar wanneer de wind aantrekt heb je ook de meeste kans op een vervelende tailwalk.

Ik heb zelf de mast positie op de achterste stand dwz de ronde plate net voor de insteek positie vd vinkast. Bij highwind gaat hij max een cm naar voren. In theorie gaat dan de giek 2 cm omhoog. Maar in praktijk niet.

Resumerend, bij low wind, mastvoet naar achteren en giek omhoog. Maar hoger dan kinhoogte hoef m.i. de giek niet.

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » za jul 23, 2016 4:08 pm

Bij low wind mastvoet naar achteren :-? Zal dan wel met mijn techniek (die ik niet heb :lol: :lol: ) te maken hebben, maar bij mij gaat dat dus echt niet werken. Bij mij low wind, mastvoet naar voren en giek omhoog natuurlijk.

OpinionMan
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door OpinionMan » za jul 23, 2016 4:17 pm

Er zijn wel meer manieren om vlot(ter) in planee te komen.

Vaar je waar een redelijke chop staat zou je gebruik kunnen maken van de golfslag. Door mee te rijden met de golf ontwikkel je wat snelheid en met 1 of 2 keer pompen ben je zo in planee....

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Halloween » zo jul 24, 2016 9:24 am

Reindt schreef:Bij low wind mastvoet naar achteren :-? Zal dan wel met mijn techniek (die ik niet heb :lol: :lol: ) te maken hebben, maar bij mij gaat dat dus echt niet werken. Bij mij low wind, mastvoet naar voren en giek omhoog natuurlijk.
Vreemd. Je druk m.i. de neus vh board naar beneden waardoor er meer contact is met het water. Je wilt juist zo min mogelijk contact lijkt mij. Wanneer ik overpower vaar doe ik pas mijn mast naar voren voor meer controle. Dus om dat te doen bij lowwind condities om juist eerder aan te planeren heb ik nog nooit gedaan om eerlijk te zijn. Zal eens proberen of dat beter werkt.

Wat Opinionman schrijft werkt ook altijd goed.

Esvelt
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRD Firemove 112ltr./Naish global 86ltr. Zeilen: RRD Evolution 7.2, Simmer Icon 5.7,Naish force 5.0

Bericht door Esvelt » zo jul 24, 2016 1:09 pm

Grappig dat de meningen zo verdeeld zijn over de mastvoet positie.
Ik heb, mede door het forum, altijd gedacht dat bij low wind de mastvoet naar voren moest (en de giek omhoog)
Maar mede door Halewijn en consorten de mastvoet naar achteren gedaan met minimale condities afgelopen week, en ik had zeker het idee dat het werkte..

Steven

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Halloween » zo jul 24, 2016 1:13 pm

Hoewel het offtopic is is de discussie over de mastvoet positie wel interessant. Er is in het verleden al genoeg over geschreven.

Mijn conclusie is dat mastvoet naar voren of naar achteren om eerder in plane te komen te maken heeft met een aantal belangrijke zaken. Lengte board, breedte board, fullrace zeil met veel downforce of een nocam Freeride zeil. Veel downhaul of minder. Actief aanplaneren of passief.

Als ik snel wil planeren, waait het niet hard en pak ik mijn 91 of 81 cm board samen met mijn Severne OD met veel downforce. Voor mij is achterin de beste positie. Ik moet dan idd wat actiever zijn om het board in plane te krijgen dmv met golfje mee een paar keer pompen, maar iig is achterin sneller en daar ga ik voor.

ThomasdeLange
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Fanatic / KA Sails

Bericht door ThomasdeLange » zo jul 24, 2016 1:21 pm

Interessant filmpje: [/youtube]

Sluit niet helemaal aan over de discussie met betrekking tot low wind posities maar legt wel het een en ander uit over mastvoet- en giek posities m.b.t. "vliegen". Mastvoet naar achteren = meer vliegen, naar voren = meer op het water plakken. Volgens mij geldt het in zekere zin ook wel bij het aanplaneren in low-wind condities, mastvoet verder naar achteren = losser op het water dus sneller in plané?

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Halloween » zo jul 24, 2016 1:43 pm

M.i. is de theorie eerder aanplaneren met mastvoet naar voren met de huidige boards en zeilen niet meer van toepassing.

Let wel ik heb het over fullrace slalom spul. Met wave spul zal het wellicht anders zijn.

Maar toch ga ik het een keertje proberen om het te ervaren welk effect het zal geven met mijn huidige setje.

Gabber
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Pieterbijlwindsurfing
Surf spul: Angulo Magnum 95 / 115, GUN, Vector

Bericht door Gabber » ma jul 25, 2016 8:41 am

Stand van de mastvoet maakt bij wel uit in ieder geval, bij low wind gaat deze iets naar voren, om eerder aan te planeren, giek omhoog voor meer power. Nadeel van de mastvoet naar voren kan zijn dat je board gaat plakken. Ik pak bij low wind liever een iets grotere of en andere vin in dezelfde maat voor meer lift. Giek hoger zetten kan een zwevend voorvoetje opleveren en dan sta je ook niet fijn. (ik doe dit vaak allemaal met kleine stapjes (1/2 cm) en niet tegelijk (giek, mastvoet én DH). Kan soms veel verschil maken tussen een goed en slecht lopend board.

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Fanatic Falcon & Avanti Machine M4, M5 Sonntag fins

Bericht door PieterW » ma jul 25, 2016 10:15 am

Ook de bodemshape heeft er mee te maken kijk maar eens naar de FF138 daar moet de mastvoet naar voren anders gaat het board plakken. Dit heeft weer te maken met de bodemshape zo zie je maar er zijn een heleboel facetten waar je rekening mee moet houden.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » ma jul 25, 2016 7:34 pm

Maandag, 25-7 Schellinkhout
Zeilmaten: 7.5 verl. 14cm giek 2.05
Vin: Tribal wier slalom vin

Deze setting werkt bij mij perfect voor licht weer.

baas
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Teveel, zie mijn profiel bij Interesses

Bericht door baas » ma jul 25, 2016 10:26 pm

Inderdaad met korte breede board en een actieve aanplaneer techniek zou achterin mogelijk sneller zijn.

Toch heb ik bij echt weinig wind de mastvoet toch wat verder naar voren. Je zeil kun je dan eerder in de optimale houding zetten. Bij de mastvoet te ver naar achteren kun je als je net planeert het zeil niet dichttrekken omdat er dan teveel gewicht (ondanks naar voren hangen) achterop komt. Ook is je waterlijn langer bij de mastvoet verder naar voren zodat je meer lift houd. Let op dit is bij echt low wind. Inderdaad zul je dan sneller aanplaneren en kunnen planeren, snel is het niet.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » vr jul 29, 2016 8:37 pm

De specificaties van Andrea kloppen aardig.
Voor mij zijn deze maten hard weer standen, of misschien de standen met 100% mast. Deze masten zijn iets minder stijf.
maat LW HW
7.5 4.60+14cm 4.60+16cm (4.74/4.76)
7.0 4.60+10cm 4.60+12cm (4.70/4.72) RDM?????
Gieklengtes kloppen wel.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » zo aug 21, 2016 9:02 am

Schellinkhout, 21-8
Tribal wiervin 35
Begonnen met mijn 7.5 volgens hardweer setting. Dit ging top, tot dat de wind ging draaien, toen werd het tricky.
Met een gewone vin was het misschien nog wel gelukt, echter nu kreeg ik trim problemen. (Met name een beginnend zwevend voor voetje)
Opgetuigd naar 6.5
Dit zeil vaar ik met een Firestick 4.30 100% van Naish en staat er met de verlenger op 22cm (ipv 24) goed op.
Wel even geplanneerd (ruime wind), echter dit druk verschil is groot tov de 7.5.
Misschien komt dit door de RDM, maar het kan ook zijn dat dit zeil gebouwd is voor echt hard weer.
Het druk verschil is duidelijk groter dan van een 7.5 naar een 7.0.
Ik denk dat wanneer het gros met een 7.0 vaart en ik met mijn combi Bullet/6.5 opzet dit een moeilijk opgave wordt.
De giekmaat had ik 1.90. Dit staat ook op de zak en zeil en werkt goed.
Deze combi gaat het op Schellinkhout wat mij betreft niet worden. Dan is het board duidelijk te groot.

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Halloween » wo aug 24, 2016 11:03 pm

De P7 ACX 6.5 vaar je eigenlijk met een 430 SDM mast. Dit is een hardtop mast van P7 (in tegenstelling tot de >460 masten die zijn weer CC).

De RDM masten van Naish zijn CC masten. Je hebt er een verkeerde curve in je zeil gestopt. En met een RDM mast maak je het zeil ook nog eens softer.

Vandaar dat het gat van 1 meter veel groter leek Rob.

Een oudere Gaastra RDM of SDM zou beter doen. Beter iig dan een P7 RDM. Die is namelijk ook CC...

De Kraai
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Intersurf NoveNove

Bericht door De Kraai » do aug 25, 2016 6:49 am

Halloween schreef:De P7 ACX 6.5 vaar je eigenlijk met een 430 SDM mast. Dit is een hardtop mast van P7 (in tegenstelling tot de >460 masten die zijn weer CC)...
Volgens mij heeft ooit 1 iemand (Peterman ofzo) in totaal 1 SDM 430 mast gemeten, is dat 4 of 5 jaar geleden, en is die 'meting' gelijk een 'waarheid' geworden die ook in de Unifiber tabel is opgenomen. Inmiddels is P7 al een keer of 3 keer gewisseld van mastenfabrikant. En vergeet niet dat er best wat verschillen kunnen zitten bij een - op papier - identieke mast van hetzelfde merk, type en lengte.

Die Unifiber tabel is prima voor een eerste indicatie, maar staar je niet blind en denk a.u.b. niet dat je het verschil merkt bij een mast die 1 klein blokje meer naar links of rechts zit.

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Halloween » do aug 25, 2016 8:26 am

In dit geval is het volgens het Unifiber tabel wel meer dan 1 blokje meer naar links richting Hardtop. 5 om precies te zijn.

Het is niet ongebruikelijk dat kleinere of masten met een andere % carbon een andere curve hebben.

Zo hadden de Gaastra 100% masten al eerder een CC curve, terwijl de minder % masten wel nog Hardtop waren. Iets wat nu niet meer van toepassing is. Nu zijn alle masten opeens CC van Gaastra.

De Kraai
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Intersurf NoveNove

Bericht door De Kraai » do aug 25, 2016 10:03 am

Halloween schreef:In dit geval is het volgens het Unifiber tabel wel meer dan 1 blokje meer naar links richting Hardtop. 5 om precies te zijn.
A) Volgens mij klopt de curve van de P7 430 niet en B) merk ik dat veel mensen die tabel als een soort 'heilige waarheid' beschouwen en zelfs over 1 blokje links of rechts kunnen 'zeuren' terwijl er tussen 'identieke' masten verschillen zitten.

Jibb
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: JP, Neil Pryde, AL360, Z-Fins

Bericht door Jibb » do aug 25, 2016 12:40 pm

Kapitein Rob schreef: Dit zeil vaar ik met een Firestick 4.30 100% van Naish en staat er met de verlenger op 22cm (ipv 24) goed op.
Halloween schreef: De RDM masten van Naish zijn CC masten. Je hebt er een verkeerde curve in je zeil gestopt. En met een RDM mast maak je het zeil ook nog eens softer.

Een oudere Gaastra RDM of SDM zou beter doen. Beter iig dan een P7 RDM. Die is namelijk ook CC...
Tot 2011 waren de Naish RDM masten bekend als Firestick's. Dit zijn wel degelijk hardtop masten. Heb zelf van 2005 tot 2012 met Naish Stealth's gevaren en Firesticks uit 2005, 2006, 2008 en 2010 gehad. Stuk voor stuk hardtop waarbij inderdaad een Gaastra RDM een goed alternatief was.

http://www.unifiber.net/2011/mast-selector

De Firestick's heb je in 85% en 100%. De oudere series zijn zwart met rode stikkers, vanaf 2007 zijn de masten zilverkleurig in het giekbereik en hebben goudkleurige stikkers. Vanaf 2009 is de goudkleurige bestikkering vervangen door witte stikkers.

Met de overstap naar de benaming RDM90 en RDM100 in 2012 zijn de Naish masten langzaam richting CC gegaan. De kleur van de masten is toen naar geheel rood gegaan en de benaming Firestick vervallen. Wat in de jaren daarna met de Naish masten is gebeurd durf ik niet te zeggen.

Heb je dus een Naish mast met Firestick benaming dan is dit altijd een hardtop mast.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » do sep 08, 2016 6:54 pm

Halloween schreef:De P7 ACX 6.5 vaar je eigenlijk met een 430 SDM mast. Dit is een hardtop mast van P7 (in tegenstelling tot de >460 masten die zijn weer CC).

De RDM masten van Naish zijn CC masten. Je hebt er een verkeerde curve in je zeil gestopt. En met een RDM mast maak je het zeil ook nog eens softer.

Mijn Naish masten (4.30 en 4.00) komen nog uit 2005 en zijn echte hard tops!
Naish is in de jaren 2013/2014 pas voorzichtig over gestapt naar CC.

Maar dat er een SDM 4.30 mast in moest wist ik niet. Het zeil stond er in mijn beleving wel goed op.
Laatst gewijzigd door Kapitein Rob op ma sep 12, 2016 12:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

poehaaa
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door poehaaa » do sep 08, 2016 7:13 pm

De Kraai schreef:
Halloween schreef:In dit geval is het volgens het Unifiber tabel wel meer dan 1 blokje meer naar links richting Hardtop. 5 om precies te zijn.
A) Volgens mij klopt de curve van de P7 430 niet en B) merk ik dat veel mensen die tabel als een soort 'heilige waarheid' beschouwen en zelfs over 1 blokje links of rechts kunnen 'zeuren' terwijl er tussen 'identieke'
masten verschillen zitten.[/quote

Wat is dan wel de curve van de 430 (of uberhaupt de point7 masten)? Misschien handig om even met Unifiber contact op te nemen om dit recht te zetten? Volgens mij kijken alle surfers naar deze tabellen en een blokje meer of minder maakt natuurlijk niet uit, maar een hardtop in een cc zal toch wel degelijk merkbaar zijn.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » ma mar 06, 2017 4:30 pm

ACX 6.5
Zondag, 5 maart Amstelmeer.
Eindelijk, na een jaar voor het eerst kunnen varen met de 6.5.
De Firestick (HT) vervangen door een P7 100% (CC naar flex).
Kortom een move naar de andere kant. Ook tov de SDM. (Bron: Unifiber).
Het zeil vaarde prima, ook hier klopt alleen de verlenger maat niet.
Ik vaarde met 20 cm verlenging ipv 24.
Ik blijf dit fenomeen wel apart vinden. Stel dat mijn mast een SDM geweest was dan was de verlenging eerder 18cm geweest denk ik. Waarom kloppen deze maten niet?

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » ma mar 06, 2017 5:23 pm

Rob, vorige mast was sdm? Hoe ervaar je nu het verschil tussen sdm/RDM?

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » ma mar 06, 2017 5:51 pm

Foutje! De 7.0 en de 7.5 vaar ik op een SDM80 de 6.5 dus op een RDM100.
De vorige mast was ook een 4.30 RDM (Firestick)
De SDM slaat veel eerder aan, dan een RDM.
Want zoals eerder vermeldt: de overgang van een 7.5 naar 7.0 is een gaatje.
De overgang van de 7.0 naar de 6.5 is een gat. Dit overlapt elkaar echt niet.

Plaats reactie