Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Point 7, AC-X

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Plaats reactie
Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Boards & Severne Sails

Re: Point 7, AC-X

Bericht door Halloween » do aug 25, 2016 7:26 am

In dit geval is het volgens het Unifiber tabel wel meer dan 1 blokje meer naar links richting Hardtop. 5 om precies te zijn.

Het is niet ongebruikelijk dat kleinere of masten met een andere % carbon een andere curve hebben.

Zo hadden de Gaastra 100% masten al eerder een CC curve, terwijl de minder % masten wel nog Hardtop waren. Iets wat nu niet meer van toepassing is. Nu zijn alle masten opeens CC van Gaastra.

De Kraai
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Eigenaar Intersurf

Bericht door De Kraai » do aug 25, 2016 9:03 am

Halloween schreef:In dit geval is het volgens het Unifiber tabel wel meer dan 1 blokje meer naar links richting Hardtop. 5 om precies te zijn.
A) Volgens mij klopt de curve van de P7 430 niet en B) merk ik dat veel mensen die tabel als een soort 'heilige waarheid' beschouwen en zelfs over 1 blokje links of rechts kunnen 'zeuren' terwijl er tussen 'identieke' masten verschillen zitten.

Jibb
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: JP, Neil Pryde, AL360, Z-Fins

Bericht door Jibb » do aug 25, 2016 11:40 am

Kapitein Rob schreef: Dit zeil vaar ik met een Firestick 4.30 100% van Naish en staat er met de verlenger op 22cm (ipv 24) goed op.
Halloween schreef: De RDM masten van Naish zijn CC masten. Je hebt er een verkeerde curve in je zeil gestopt. En met een RDM mast maak je het zeil ook nog eens softer.

Vandaar dat het gat van 1 meter veel groter leek Rob.

Een oudere Gaastra RDM of SDM zou beter doen. Beter iig dan een P7 RDM. Die is namelijk ook CC...
Tot 2011 waren de Naish RDM masten bekend als Firestick's. Dit zijn wel degelijk hardtop masten. Heb zelf van 2005 tot 2012 met Naish Stealth's gevaren en Firesticks uit 2005, 2006, 2008 en 2010 gehad. Stuk voor stuk hardtop waarbij inderdaad een Gaastra RDM een goed alternatief was.

http://www.unifiber.net/2011/mast-selector

De Firestick's heb je in 85% en 100%. De oudere series zijn zwart met rode stikkers, vanaf 2007 zijn de masten zilverkleurig in het giekbereik en hebben goudkleurige stikkers. Vanaf 2009 is de goudkleurige bestikkering vervangen door witte stikkers.

Met de overstap naar de benaming RDM90 en RDM100 in 2012 zijn de Naish masten langzaam richting CC gegaan. De kleur van de masten is toen naar geheel rood gegaan en de benaming Firestick vervallen. Wat in de jaren daarna met de Naish masten is gebeurd durf ik niet te zeggen.

Heb je dus een Naish mast met Firestick benaming dan is dit altijd een hardtop mast.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » do sep 08, 2016 5:54 pm

Halloween schreef:De P7 ACX 6.5 vaar je eigenlijk met een 430 SDM mast. Dit is een hardtop mast van P7 (in tegenstelling tot de >460 masten die zijn weer CC).

De RDM masten van Naish zijn CC masten. Je hebt er een verkeerde curve in je zeil gestopt. En met een RDM mast maak je het zeil ook nog eens softer.

Vandaar dat het gat van 1 meter veel groter leek Rob.

Een oudere Gaastra RDM of SDM zou beter doen. Beter iig dan een P7 RDM. Die is namelijk ook CC...
Mijn Naish masten (4.30 en 4.00) komen nog uit 2005 en zijn echte hard tops!
Naish is in de jaren 2013/2014 pas voorzichtig over gestapt naar CC.

Maar dat er een SDM 4.30 mast in moest wist ik niet. Het zeil stond er in mijn beleving wel goed op.
Laatst gewijzigd door Kapitein Rob op ma sep 12, 2016 11:22 am, 1 keer totaal gewijzigd.

poehaaa
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door poehaaa » do sep 08, 2016 6:13 pm

De Kraai schreef:
Halloween schreef:In dit geval is het volgens het Unifiber tabel wel meer dan 1 blokje meer naar links richting Hardtop. 5 om precies te zijn.
A) Volgens mij klopt de curve van de P7 430 niet en B) merk ik dat veel mensen die tabel als een soort 'heilige waarheid' beschouwen en zelfs over 1 blokje links of rechts kunnen 'zeuren' terwijl er tussen 'identieke'
masten verschillen zitten.[/quote

Wat is dan wel de curve van de 430 (of uberhaupt de point7 masten)? Misschien handig om even met Unifiber contact op te nemen om dit recht te zetten? Volgens mij kijken alle surfers naar deze tabellen en een blokje meer of minder maakt natuurlijk niet uit, maar een hardtop in een cc zal toch wel degelijk merkbaar zijn.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » ma mar 06, 2017 4:30 pm

ACX 6.5
Zondag, 5 maart Amstelmeer.
Eindelijk, na een jaar voor het eerst kunnen varen met de 6.5.
De Firestick (HT) vervangen door een P7 100% (CC naar flex).
Kortom een move naar de andere kant. Ook tov de SDM. (Bron: Unifiber).
Het zeil vaarde prima, ook hier klopt alleen de verlenger maat niet.
Ik vaarde met 20 cm verlenging ipv 24.
Ik blijf dit fenomeen wel apart vinden. Stel dat mijn mast een SDM geweest was dan was de verlenging eerder 18cm geweest denk ik. Waarom kloppen deze maten niet?

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » ma mar 06, 2017 5:23 pm

Rob, vorige mast was sdm? Hoe ervaar je nu het verschil tussen sdm/RDM?

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » ma mar 06, 2017 5:51 pm

Foutje! De 7.0 en de 7.5 vaar ik op een SDM80 de 6.5 dus op een RDM100.
De vorige mast was ook een 4.30 RDM (Firestick)
De SDM slaat veel eerder aan, dan een RDM.
Want zoals eerder vermeldt: de overgang van een 7.5 naar 7.0 is een gaatje.
De overgang van de 7.0 naar de 6.5 is een gat. Dit overlapt elkaar echt niet.

Plaats reactie