Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Gebruikerservaring GA-Sails VAPOR 2015

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Plaats reactie
Flying Dutchman
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: M 47, vd Berg speed 55, I-Sonic107, Magnum135, EVO IV 5.8, EVOII 6.2, VAPOR 7.1/7.9/8.6, Sonntag
Contacteer:

Gebruikerservaring GA-Sails VAPOR 2015

Bericht door Flying Dutchman » wo jul 06, 2016 1:33 pm

Gebruikerservaring.
GA Sails Vapor 7.1/7.9/8.6 2015

Na het repareren van mijn EVO IV 8.6m en het bekijken van het monofilm (ernstig ondoorzichtig) bekruipt mij het gevoel dat de NP EVO IV zeilen die ik heb toe zijn aan pensioen. Alle maten (7.0-7.8-8.6) zijn inmiddels gerepareerd om dezelfde reden. Vanwege de hoge voorlijk spanning scheurt uiteindelijk het zeil op de spanningslijn van downhaul naar de top. Nou vaar ik niet heel veel sessies maar na verloop van de jaren zijn het er toch aardig wat. Dus de vraag kwam op. Wat nu?
Ik vaar de EVO IV's namelijk nog op de oude X6 masten (2007) en die raken na 10+ jaar "End of Life". De masten heb ik nog bij mijn RS-6en gekocht dus die hebben hun taak er inmiddels wel opzitten!
Dus dikke Kudo's voor de NP spullen so far.

Overstappen naar een ander merk was vanwege de prijzige masten een 'no go' voor mij. Nu is echter alles aan vervanging toe en dat leidt tot keuzevrijheid. Hoe fijn is dat!

Ik zag de ongebruikte GA-sails Vapor 2015 als een betaalbaar alternatief voor tweedehands EVO VII, Severne, Loft of WARP’s en ik heb de gok genomen. Uitgaande van de slalomzeilentest (er worden geen slechte zeilen meer gemaakt). Komend seizoen zullen mn surfmaatjes dienen als benchmark voor de funfactor, snelheid en het inzetbereik van de GA-zeilen. 100% van de sessies worden geklokt met GPS. Er is dus geen excuus mogelijk voor een lagere snelheid tov van mn surfmaatjes.

Op het land:
TOP! Uitpakken van kadootjes is altijd fijn en deze zeilen zijn nog nooit uit de zak geweest. Kraakhelder monofilm, onbeschadigde cambers en katrollen. Ik ben denk ik niet echt een kritiesche beoordelaar omdat ik de laatse tien jaar alleen tweedehands race spul heb gekocht.
Ik heb geen losse rafels of stiksels kunnen ontdekken. Gewoon netjes. De bescherming van de crossbatten tegen de giek heeft een fijn stukje plastic. Ook heel netjes. De Cambers zijn groot en de rollers lopen soepel. Het plaatsen van de extra spacers op de cross batten en de 3e lat ging vlekkeloos. Het omklappen van de cambers gaat met een iets duidelijke klik dan de NP's maar wel lichter. Nu gaat dat bij race zeilen nooit vlekkeloos en eigenlijk weet ik het eindresultaat al. Spacers en spanning opvoeren zodat de omslag nog net acceptabel verloopt. Losser en makkelijker omslaan leidt alleen maar tot verlies van top-end stabiliteit. Heel veel verschil ontdek ik niet tussen de merken. Vlgns mij zit het verschil meer in hoe men het zeil heeft opgetuigt.

Ook de masten zijn tip top. Perfecte passing van de base en de top. De structuur van het carbon is wat grover dan de smooth finish van de NP masten. Het ziet er allemaal stevig uit, zoals je mag verwachten.

Thuis op het gras alleen nog maar even de 8.6m kunnen optuigen.
Op het eerste gezicht zit er in de 8.6m een diep profiel. De losse leech verloopt ook mooi. Precies zoals op de GA tuning video online. Bij het tunen van de downhaul onstaat een mooie rechte lijn van de losse leech vanaf de top naar beneden. Dit is voor mij anders dan ik gewend ben. De eerste leechsectie vanaf de giek is iets strakker dan bij mijn vertrouwde NP's. Ook de typische "knik" in de leech zit er niet. Het lijkt me een mooi harmonisch profiel. Ik zal nog even moeten leren hoeveel downhaul en nou precies op moet om de juiste snelheid en pull te genereren.

Op het Water:
Eindelijk het water op. De zeilen zullen alle drie voornamelijk op de Isonic107 worden gevaren. Alleen de 7.1m zal een zeldzame Horst sessie op de MxR meemaken. Ik vaar mijn Isonic 107 nu al sinds eind 2015 en ik heb er inmmiddels meer dan 15 sessies opzitten met dit board. Al mijn NP zeilen van 7.0m tot 8.6m heb ik er meerdere malen op gevaren en dus gaat het vergelijken van de GA vs de NP's die ik had iig qua vaargevoel wel lukken. Directe benchmark voor de snelheid zullen mijn surfmaatjes zijn.
Ik ben een amateur surfer die wellicht de ontwikkeling van de zeilen jaar op jaar niet altijd zal omzetten in snelheid. Maar als ik na 3-4 jaar mijn zeilen vervang zie ik wel degelijk een stap voorwaarts in snelheid. Hopelijk zit dat er dit jaar ook weer in. Tegelijk zal de eerste echte test van de 7.1m weer niet helemaal objectief want inmiddels heb ik ook een Sonntag 35cm SL-R ipv door te varen met de 38cm (ZSF) of 39 cm SLP r3.
De eerste sessie op "De Houw" begon alvast een beetje moeizaam...
Mooi weer, flinke wind. Dacht ik althans. Dus op de MxR gestapt die normaliter als een dolle downwind gaat. 65+ zat al in mn hoofd! Na een aantal rakjes nog geen 60km/h te hebben aangetikt werd ik een beetje zenuwachtig. Dit was niet helemaal wat ik in gedachten had. Maar eens even bij mij vaste surfmaatje aankloppen voor referentie. Edwin ging op dat moment ook nog niet boven de 60 dus nu waren we samen teleurgesteld. Tja, dat helpt ook niet veel. Nog even een rakje op zijn JP 54 met EVO VI 7.0m gedaan en dat voelde wel lekker in balans (beter in balans dan mijn setje) en zelfs een fractie sneller dan mn eigen setje! Oh, oh. Nog een paar rakjes mijn eigen set geprobeert maar het wilde maar niet lukken een fijne trim te vinden (balans) en lekker te versnellen. Het bleef een beetje hangen en wurgen. De vin leek me te klein en dat vind de MxR errug moeilijk met die kleine tail. Zo kan ik het zeil ook niet testen.

Stoute schoenen aangetrokken en de 107 met 35cm Sonntag SL-R eronder gedaan. Beetje downhaul eraf. Dat resulteerde in een pull, zo groot dat de vin en ik het niet trokken. Dus tikje downhaul er weer bij. Lekkere tuning sessie werd het op deze manier. De tijd om vijf consistente runs te maken was er niet met al dat stoppen tussendoor. Uiteraard nam de wind intussen weer toe en ik besloot eerst deze combinatie maar eens verder te tunen. Mastvoet een cm-tje naar voren om van het losse voorste voetje af te komen.
Uiteindelijk liep de hele set lekker los en in balans. Dat eerste doel is in elk geval binnen! Daarbij haalde ik in een goede run nog 64 km/h wat voor mij een top run is op de Isonic 107. Zeker op niet geheel perfect vlakke water op de houw want met de 35cm vin kom ik niet in de buurt van de speedstrip. Dat is mij te scary.
Conclusie voor de 7.1m. Standaard setting wordt +1cm downhaul en null spanning op de giek. Low wind trim een dikke pull, meer dan de EVO IV. High end trim voelt het zeil iets lichter en softer met minder downforce op het board. In combinatie met de 35cm vin kreeg ik het board lekker los op de vin en pas dan komt de snelheid er ook uit.
Voor de liefhebbers... 2 Juli 2016
https://www.gps-speedsurfing.com/?mnu=u ... 8&uid=1018

GA Vapor 7.9m test op Lauwersoog, 3 Juli 2016.
Zo, vandaag de 7.9m aan een test onderwerpen. Verwachte wind 13-17 knopen. Ik hoopte op de bovenkant van de range. Tijdens het optuigen van de 7.9m zette ik uit voorzorg de verlenger 3cm langer dan de referentie op het zeil. Dit doe ik om twee redenen. De eerste is de flexibiliteit in downhaul. Wie weet heb ik wel een paar cm meer nodig. De tweede is de diepe kuil in de 107. Meer dan eens heb ik het achterlijk van mijn zeil op het board getrokken, terwijk ik eigenlijk nog iets verder wilde kantelen. Best lastig.
Hop, het water op. Ook met de 7.9m duidelijk meer pull dan mn 7.8m EVO IV. Gevoelsmatig ben ik sneller weg en met minder wind in planee. Oh, de giek opening bij deze zeilen zit hoog! als ik de giek in de bovenste 25% zet, dan staat de giek op kruin hoogte als ik niet planeer. Das even wennen, iets lager gezet dus maar. Ben is toch een klein mannetje? dacht ik nog :). Ook deze sessie weer veel tijd besteed aan tunen van de settings. Beetje bij beetje downhaul erbij totdat het zeil geen power meer levert en daarna in stapjes weer terug. Beste setting gevonden met +1cm op de recommended lengte. Heel fijn dus dat de verlenger op +3 stond.
De Vapor levert minder downforce dan de NP EVO IV en dus moest de mast verder naar voren. Eerst stond ik totaal verkrampt met de mastvoet achterin en voetbanden achterop. De mastvoet staat nu weer op de recommended positie en de voorste voetband terug op de middelste, terwijl de achterste voetband nog wel achterop staat. Beetje ouderwetse wijdbeense slalom-stance..... ik weet t... Tijdens al dat tuning werk lekker heen en weer kunnen crossen op Lauwers en dat zijn heerlijk lange rakken. De wind was behoorlijk vlagerig maar helaas geen surfmaatjes om mij heen om te checken of ik beter door de windgaten gleed dan normaal. Lightwind king Edwin gaat mij dan namelijk altijd voorbij, heel frusti.

Al met al een rappe sessie en net 60 aangetikt met de 7.9m.
Voor de liefhebbers: 3 Juli 2016
https://www.gps-speedsurfing.com/?mnu=u ... 3&uid=1018

Voor wie niet geeft om de ranking. Dan werkt GP3S ook heel erg goed als logboek. Even materiaal invoeren, SD-kaartje in de laptop en hoppa, klaar.

Conclusie:
Top spul!
Zoals ik al schreef, als amateur pers ik waarschijnlijk niet alle snelheid uit een zeil maar na 3-4 jaar merk ik toch elke keer weer een stap voorwaarts. Deze keer zit het bij de grote zeilen vooral in het inzetbereik en de snelheid. Voor de 7.1m denk ik dat het vooral de range is die groter is. De absolute topsnelheid van de NP was voor mij al 70+ dus dat wordt sowieso weer een uitdaging.

Als ik denk hoeveel tijd en precisie er nodig is om de snelheid eruit te krijgen. Dan denk ik dat de keuze voor een full race combinatie echt een weloverwogen keuze moet zijn. Dit is geen "get up and go" spul meer. Als je het setje niet lekker hebt staan dan sleur je jezelf een breuk en komt er gewoon geen snelheid uit. Heb je echter lol in het ontdekken van je setje en kun je leren van de veranderingen die je toepast, dan is het resultaat ook een buitengewoon licht en los lopend setje. De snelheid komt er iedere keer weer uit op het moment dat het mij lukt om een loslopend board te creeren terwijl ik nog wel controle heb over de lift.
Lekker! Het lijkt zowaar wel een echte hobby.

Chris v B
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Slalom/speed

Re: Gebruikerservaring GA-Sails VAPOR 2015

Bericht door Chris v B » wo jul 06, 2016 5:39 pm

Mooi verhaal. Veel plezier met de vapors!

Flying Dutchman
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: M 47, vd Berg speed 55, I-Sonic107, Magnum135, EVO IV 5.8, EVOII 6.2, VAPOR 7.1/7.9/8.6, Sonntag
Contacteer:

Bericht door Flying Dutchman » wo jul 06, 2016 9:34 pm

Zucht......
Laatst gewijzigd door Flying Dutchman op wo jul 06, 2016 9:38 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

matrix
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Lekker free race en genieten

Bericht door matrix » wo jul 06, 2016 9:34 pm

Top omschreven trimmen dus echt voor een lekker en goed vaargevoel. Leuk om de snelheid te horen. Kom met futura 101ltr en een matrix net tegen de 55km/uur aan Max. Tijd voor en S type north denk. Lekker free racen
Groet

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-838
Teamrider: GA sails
Surf spul: GA sails VAPOR 2017
Contacteer:

Bericht door Marco B » ma jul 11, 2016 11:23 am

Stijn,

goed verhaal. Toevallig vaar ik met dezelfde zeilen en trek er 3-5 cm meer downhaul in dan er op het zeil aangegeven staat. De 8.6 vaar ik op totaal van 510 cm (490 + 20 cm verlenging) en hou een cm vrij. De 7.9 en 7.1 voelen voor mij het meest "spot on", alsof hier de meeste R&D tijd in gestoken is. Meet ook je masten eens na, en ook je verlengers. Vaar zelf met unifiber verlengers en daar moet je zowiezo een cm extra bij optellen.
Ik trek er net zoveel downhaul in totdat board mooi op de vin vaart. De finetuning doe ik met de mastvoet. Het zeil voelt zo het meest lichtvoetige aan.
Inderdaad de giekopening is gemaakt voor GROTE mannen. Heb zelf de giek rond de 0.5 zitten.

Bij mij nu na bijna 2 seizoenen gebruik nog geen beschadigingen ontdekt

Plaats reactie