Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Fanatic Freewave STB 105 2017

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Plaats reactie
medano
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: alles verkocht geen tijd meer

Fanatic Freewave STB 105 2017

Bericht door medano » wo aug 31, 2016 2:04 pm

Inleiding:

Fanatic had tot vorig jaar 3 waveboards en een Freestyle wave. De wave lijn bestaat uit de Quad, de Tri-wave en de nieuw ontworpen Stubby. De freestylewave heet bij fanatic freewave. In 2017 zijn de shapes van de waveboards en de freewave onveranderd gebleven. De shape van de freewave is al onveranderd sinds 2014. Bij de quad en de stubby leveren ze nu andere vinnen. Daarnaast is de constructie van de boards veranderd. De TE (team editions) hebben nu een biax innegra carbon light finish. Volgens fanatic beter bestand tegen punt belasting. Vorig jaar werd de stubby geïntroduceerd. Een zeer apart ogend waveboard, met parallelle rails, extreem kort en een zeer brede neus en tail. Het grote nieuws in 2017 is de introductie van de freewave stubby. Simpel gezegd een kruising tussen de stubby en de “oude” freewave.

Quiver:

Ik weeg 86 kg en vaar 90% van de tijd op zee en 10% op het binnenwater. De zee spots zijn wijk aan zee, ouddorp, domburg en Texel. In het buitenland Klittmoller, Hanstholm (Denemarken) en El cabezo (Tenerife). De oude freewave was voor mij de ideale aanvulling op mijn wave quiver als grootste board. Daarnaast is de freewave een super board om mee op het binnenwater te spelen tussen de wind “golven”. Mijn wave quiver bestaat uit een tri wave 82 model 2017, quad 89 model 2014 en de freewave 106 textreme model 2015. Ik heb voor een freewave board gekozen als grootste board in mijn wave quiver omdat er meestal niet echt “grote”golven staan op de zee spots waar ik normaliter vaar. Daarnaast wilde ik ook een board wat ik af en toe op het binnenwater kan gebruiken.
Ik gebruikte de 106 freewave met 6.4 volt, 5.6 hero en 5.0 hero op zee. En op het binnenwater ook met 4.7 hero. Het board loopt voor een freewave board superhard. Planeert snel aan, gijpt makkelijk en springt door het snelle aanplaneren en de hoge topsnelheid als een idioot. Voor een freewave board was het board nog redelijk geschikt om te golfrijden, zolang je maar wat ruime bottom turns accepteert. Het blijft natuurlijk een freewave board. Het grote nadeel aan het board is de vast lijn die je met golfrijden moet aanhouden. Het board laat niet toe om tijdens de bottom turn de draaicirkel aan te passen. Daarnaast vond ik de Textreme eigenlijk te “hard” aanvoelen voor op zee. Volgens fanatic is het board in deze bouwwijze gevoeliger voor puntbelasting. Tijdens de bijna twee jaar die ik ermee heb gevaren niks van gemerkt. Het board zag er nog redelijk nieuw uit toen ik het 1,5 maand geleden verkocht. Zeker in vergelijking met mijn quad TE waar ik al drie keer een neus reparatie nodig had om het board weer geschikt te maken om te varen.

Reden aanschaf:

Ik heb de freewave verkocht omdat ik een board wil dat wat meer geschikt is om te golfrijden, maar op de andere gebieden minimaal hetzelfde bied als de freewave die ik had. (aanplaneren, snelheid). Volgens fanatic bied de nieuwe freewave stubby dat. Na wat heen en weer gemaild te hebben met fanatic besloten om de beweringen van fantic inzake de freewave stubby in de praktijk te testen. Ik heb de freewave stuby 105 TE aangeschaft.

Gekozen voor de Team Edition ipv de Textreme vanwege bovenstaande, de kosten (400 euro)en het scheelt maar 200 gram. Zoals altijd levert fanatic het board met een puik setje voetbanden. Is het board zeer netjes afgewerkt. Zeer goede antislip en heelbumpers onder de footpads. Er zitten top kwaliteit vinnen bij van MFC. Center fin 20 cm (powerbox) en de trusters zijn 12 cm (slotbox) inclusief slotbox covers om eventueel het board met single fin te varen. Het board ziet er, mijn inziens, erg gelikt uit. Blijft natuurlijk heel persoonlijk.

Vergelijking freewave & freewave STB

De nieuwe freewave stubby is zoals reeds gemeld een kruising tussen de “oude” freewave en de stubby. Het board heeft een brede neus en tail, parallelle rails, truster setup en is een stuk korter en smaller dan de “oude” freewave. De hele trim is naar achteren verplaatst om kortere lengte te compenseren. Het board heeft dus veel gemeen met de stubby en dat is op het water te merken.

Freewave Textreme 2014/2015/2016 Freewavestubby TE 105
Lengte 235 229
Breedte 63.5 62.5
Volume 106 105
Gewicht 6.5 kg 6.9 kg
Vinnen Center fin 20 cm Center fin 20 cm
Truster 12 cm Truster 12 cm

Vaareigenschappen:

Afgelopen zondag board voor het eerst gebruikt.

Spot: Wijk aan zee
Wind : 16-26 knopen
Richting: West to ZW
Golven: tot 2 meter.

Board planeert zeer snel aan. Ik durf wel te zeggen sneller dan de “oude”freewave. De brede tail helpt hierbij. Het board vaart veel rustig in choppy omstandigheden. Komt ook omdat het volume vooral onder je voeten zit en niet over het hele board. De brede korte neus zorgt ervoor dat het board makkelijk over de witte brekers in de branding vaart. Board bereikt zeer snel hoge snelheden en gaat heel goed up- of downwind. Je kunt dus makkelijk het steilste stuk golf vinden om sky-high te gaan. De brede neus helpt daar ook bij. De wind kan goed onder het board komen en je extra omhoog “duwen”.

Golfrijden is een ware sensatie. Dit nieuw stubby concept zorgt er echt voor dat ik nu wel de radius van de bocht kan aanpassen in de bottum turn. De makkelijkheid waarmee het board zijn snelheid houd in de turns en de brede neus zorgen ervoor dat topturns echt een genot worden. Het board heeft enorm veel grip in de bochten. Doordat de hele trim van het board na achteren is verplaatst is backside golfrijden een waar feest. Upwind met board is echt een genot. Hierdoor kun je jezelf perfect positioneren voor een golf.
Dit board heeft geen nadelen vind ik. Houd er wel rekening mee dat ik dit zeg in vergelijking met de “oude”’ freewave. Dit nieuwe concept doet alles minimaal op hetzelfde niveau als de “oude” freewave en eigenlijk beter. En daarnaast is golfrijden er echt zoveel op vooruit gegaan, dat is echt niet normaal. Oh ja er is wel een nadeel, ik wil nu ook een stubby wave ipv mijn quad 89. 

Fanatic heeft echt een top board op de markt gezet.

DISCLAIMER:

Ik betaal zelf voor mijn spullen en heb geen enkel belang bij fanatic of north. Daarentegen vaar ik al meer dan 10 jaar met fanatic boards met groot plezier en zonder problemen en/of garantie gevallen

Mr. Happy
Happy-windsurfer
Happy-windsurfer
Surf spul: Witchcraft 80 / 89 / RRD FSW 111/ Superfreaks / Smacks / Fire Power

Re: Fanatic Freewave STB 105 2017

Bericht door Mr. Happy » do sep 01, 2016 7:03 pm

Mooi verhaal Medano!

Hij ziet er erg uit als die nieuwe freerider van Fanatic, zou die ook lekker freeriden?

inter171
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Angulo Triumph 81ltr, Simmer Icon 5.0, Gunsails Peak 4.5, Gunsails Transwave 4.0

Bericht door inter171 » do sep 01, 2016 8:50 pm

Leuk en enthousiast artikel. Ik heb zelf de freewave 86 textreme modeljaar 2016 gehad, was GEEN waveboard, heb er nog een paar K4 ezzy's met 2 graden toe-in bijgekocht om dat ding aan het draaien te krijgen, hielp niks, de radius van de bottom-turn varieeren om je positionering op onze ogenbliksgolven optimaal te houden zat gewoon niet in de shape. Ik heb het voorjaar de Starboard Reactor 87 (ook een stubby-achtige) een middagje gevaren op Ouddorp, was ook geen draaiwonder. Ik lees alle testen en kijk alle clips en daar zie je gasten met die boards mooie dingen doen en de testen beloven je dat alles kan. Ja op een golf die staat als een skihelling krijg je een stuk hout ook goed aan het draaien. Bij ons aan de Noorzeekust ligt het een beetje anders, dus fijn dat iemand de moeite neemt voor een review, ook nog een keer testen op niet de beste spots van NL zou welkom zijn. Wijk aan Zee is niet de enige plek waar gevaren wordt. Ik hoop dat dit de aanzet is tot meer reviews vanuit meer spots aan onze kust.

medano
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door medano » vr sep 02, 2016 11:10 am

Graag gedaan.

Inter171: Het klopt dat de freewave geen 100% waveboard is, daar heeft fanatic al 3 verschillende boards voor. De freewave van fanatic vind ik wel het meest wave van de wavefreestyle's op de markt.

Zoals ik reeds schreef vond ik het niet aan kunnen passen van de radius het grootste mankement aan de freewave. Dat is WEL mogelijk bij de freewave STB. De andere eigenschappen van de 'oude"freewave zijn behouden gebleven.

Het mooie van de stubby en de freewaveSTB is dat ze vooral uitblinken in minder dan perfecte omstandigheden 8) 8)

Ik kan je aanraden eens een rondje test te varen op een freewave STB en als je een 100% wave board zoekt op de stubby.

inter171
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Angulo Triumph 81ltr, Simmer Icon 5.0, Gunsails Peak 4.5, Gunsails Transwave 4.0

Bericht door inter171 » za sep 03, 2016 10:47 am

Hoi Medano: in NL krijg je bij geen enkele shop een nieuw model waveboard mee, tenzij je 2.000 Euro aan de kassa aftikt of heel erg goed bevriend met de eigenaar. Bij TWS in el medano, tenerife kun je van vrijwel alle merken het nieuwste spul huren en soms ligt bij surfcenter Brouwersdam ook het allerlaatste model waveboard van een merk te huur tot zolang het verkocht is. Dus nogmaals dank voor je review.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » za sep 03, 2016 6:05 pm

Leuke review Vincent!
Ik ben vooral hoe hij gaat doen in de wat hogere en snellere golven omdat je zo boven het volume en op de brede tail staat.

@ Inter: balen dat de vinnen voor jou niet werkte. Een board krijgt er inderdaad niet meer rocker van, maar een maatje van me heeft dezefde plank en vond het met asymetrische voorvinnen en een 16cm achtervin 10x beter draaien.
Het is soms ook wat je je referentiekader is en van spullen verwacht denk ik.

inter171
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door inter171 » zo sep 04, 2016 7:19 am

@Jeroensurf: je heb wel gelijk, verwachtingen n.a.v. tests en clips komen niet altijd uit als je op je homespot op het water staat met de hardware. Maar die Fanatic Freewave 2016 draaide niet slecht, alleen kan een eenmaal ingezette draaicirkel niet meer gevarieerd worden als je merkt dat je nog wat bij moet sturen om de lip te raken, kort of lang: de draaicirkel van dat board staat al vast op het moment dat je hem inzet. Mijn referentiekader was trouwens een Witchcraft Wave 86 V2.2, die viel wel eens uit plane in een luwte wat de fanatic niet deed, maar achteraf bezien is wavesailing geen freeriding, ik heb geleerd dat af toe ronddobberen en upwind teruglopen langs de vloedlijn geen slechte strategie is, voor mij is 300m upwind teruglopen langs de vloedlijn gewoon gelijk aan een rak van 800m hoogtelopen, zowel qua tijd als qua inspanning, dus heb ik ook geen hardware nodig die goed hoogte loopt en door een luwte heen planeert.

medano
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door medano » zo sep 04, 2016 4:18 pm

inter171 schreef:Hoi Medano: in NL krijg je bij geen enkele shop een nieuw model waveboard mee, tenzij je 2.000 Euro aan de kassa aftikt of heel erg goed bevriend met de eigenaar. Bij TWS in el medano, tenerife kun je van vrijwel alle merken het nieuwste spul huren en soms ligt bij surfcenter Brouwersdam ook het allerlaatste model waveboard van een merk te huur tot zolang het verkocht is. Dus nogmaals dank voor je review.
Ik zou zeggen spreek een teamrider aan, die zou jou in principe wel een paar rondjes op zijn / haar board en of zeil willen laten varen :D

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave en superfreaks

Bericht door EdwinR » do sep 08, 2016 7:25 pm

Kleine aanvulling, nuancering, van mij (sorry vriend medano :wink: ): ik heb een paar rakjes op de stubby van medano gevaren en was ook enthousiast. Het board vaart makkelijk en levendig. Zelf vaar ik op een Flikka Allwave 99 trifin, het verschil is heel heel duidelijk. Mijn eigen board is een echt waveboard. Dat planeert dus iets later / moeilijker aan maarrrrrrrr..... draait veel makkelijker en korter op de golf.

Waar medano schrijft dat hij met dit board de radius van een bottom turn wel kan aanpassen en op een freewave niet kan ik toevoegen dat er zeker nog een aardig verschil is in hoeverre dat met een 'echt' waveboard zoals de mijne kan. Ik kon met de stubby wel een bottom turn maken maar er was behoorlijk wat druk nodig om die scherp te draaien. Dat ben ik niet gewend dus bij mij lukte scherp draaien en aanpassen, bijsturen, niet. Misschien met een paar rakjes meer wel.
Maar goed, prima board, goed compromis tussen wave en freewave, dat is mijn mening.

Mag ik nou volgende keer nog een keertje of gooi ik hiermee mijn eigen glazen in medano?

medano
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door medano » do sep 08, 2016 9:05 pm

EdwinR schreef:Kleine aanvulling, nuancering, van mij (sorry vriend medano :wink: ): ik heb een paar rakjes op de stubby van medano gevaren en was ook enthousiast. Het board vaart makkelijk en levendig. Zelf vaar ik op een Flikka Allwave 99 trifin, het verschil is heel heel duidelijk. Mijn eigen board is een echt waveboard. Dat planeert dus iets later / moeilijker aan maarrrrrrrr..... draait veel makkelijker en korter op de golf.

Waar medano schrijft dat hij met dit board de radius van een bottom turn wel kan aanpassen en op een freewave niet kan ik toevoegen dat er zeker nog een aardig verschil is in hoeverre dat met een 'echt' waveboard zoals de mijne kan. Ik kon met de stubby wel een bottom turn maken maar er was behoorlijk wat druk nodig om die scherp te draaien. Dat ben ik niet gewend dus bij mij lukte scherp draaien en aanpassen, bijsturen, niet. Misschien met een paar rakjes meer wel.
Maar goed, prima board, goed compromis tussen wave en freewave, dat is mijn mening.

Mag ik nou volgende keer nog een keertje of gooi ik hiermee mijn eigen glazen in medano?
Zoals je zelf aangeeft is het board een compromis. De oude freewave is ook een compromis, alleen is de nieuwe freewave STB duidelijk meer opgeschoven richting een waveboard. Het is echter geen 100% waveboard, vandaar dat jouw flikka korter kan draaien. Wat maar goed is ook anders zou je eens bij flikka langs moeten om ze uit te leggen wat een waveboard is 8) . De FW stb kan kort draaien en de radius van de bottom turn is aan te passen wat een verbetering is ten opzichte van de "oude" freewave, maar het is geen 100% waveboard en dat moet je niet vergeten. Daar heeft fanatic de quad, tri-wave en de stubby voor.

Ben benieuwd wat je van de stubby vindt, tenopzichte van je Allwave flikka. Dus natuurlijk mag je mijn boards nog gebruiken 8)

Loop
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Eurofun
Surf spul: JP Speed / Neil Pryde Evo6-7, vinnen C3/IFins/Z / SUPs JP en zelfbouw quad

Bericht door Loop » za nov 12, 2016 1:06 pm

goede review!

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line » di nov 15, 2016 5:31 pm

Ik ga in februari naar Cabo verde Sal Santa Maria en zal dan vooral voor Angulo testcenter naast pier varen, gezien de wind daar niet echt hard is en de golfjes niet echt krachtig dacht ik niet aan een echt waveboard maar een wat oudere freewave 105 om mee te nemen in combi met 6.2 en/of 5.7. Wat denken jullie

medano
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door medano » ma nov 21, 2016 11:43 pm

Down the line schreef:Ik ga in februari naar Cabo verde Sal Santa Maria en zal dan vooral voor Angulo testcenter naast pier varen, gezien de wind daar niet echt hard is en de golfjes niet echt krachtig dacht ik niet aan een echt waveboard maar een wat oudere freewave 105 om mee te nemen in combi met 6.2 en/of 5.7. Wat denken jullie
Hangt helemaal af wat je vaarniveau is, wat je met het board gaat doen, je gewicht etc

Boarderzone
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Angulo KA Tribal MUF Nautix
Surf spul: Angulo KA MUF Tribal
Contacteer:

Bericht door Boarderzone » di nov 22, 2016 10:25 pm

Down the line schreef:Ik ga in februari naar Cabo verde Sal Santa Maria en zal dan vooral voor Angulo testcenter naast pier varen, gezien de wind daar niet echt hard is en de golfjes niet echt krachtig dacht ik niet aan een echt waveboard maar een wat oudere freewave 105 om mee te nemen in combi met 6.2 en/of 5.7. Wat denken jullie
Gewoon de Angulo Triumph of CV1 huren dan heb je het beste spul :D

Plaats reactie