Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Review Sonntag F1_SL voor 90cm+ LW boards

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Plaats reactie
Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Boards & Severne Sails

Review Sonntag F1_SL voor 90cm+ LW boards

Bericht door Halloween » zo sep 11, 2016 12:56 pm

Review over de Sonntag F1_SL voor de 90cm+ LW boards.

De meeste hebben inmiddels wel over Sonntag gehoord en varen er mss ook mee. Zo ik ook. Vorig jaar raakte ik via dit forum bekend met Sonntag Fins en heb ik Sonntag een mailtje gestuurd voor een advies. Ik wilde naar de next level met mijn gear en tov mijn MxR vinnen zou dat carbon vinnen worden. Nu zijn er verschillende aanbieders in carbonvinnenland en met allemaal verschillende prijzen, visie’s etc etc. Maar wat ik zo prettig vond en nog steeds vind is dat Joerg (Jörg) Sonntag zelf je mail beantwoord en jou een persoonlijk advies geeft aan de hand van de gegevens die jij hem doorgeeft, zoals je type board, type zeil, type surfer, gewicht en wat je precies wilt bereiken met de vinnen. Mss laat de reply soms op zich wachten, maar als je weet dat het een familie bedrijfje is met heel weinig mensen vind ik persoonlijk het nog knap dat hij nog alles zelf doet. Ik kreeg het advies om met de SL-P_R3 aan de gang te gaan. De SL-X was er nog net niet, maar gezien ik met een Freerace (Severne OD) vaar was, ivm de drukpunt van het zeil, de SL-P_R3 toch de betere optie geweest, aldus Joerg. En ik heb er tot nu toe geen spijt van gehad, de vinnen brachten voor mij idd mijn next Level!

Enkel vaarde ik op mijn RRD X-Fire 150L LW met 91cm breedte nog een Select Superfast Slam XL. Wat ik met de SL-P_R3 voelde, ervaarde ik niet met de Select vinnen. Deze vinnen zijn heel stijf en hebben geen flex. Snel waren ze mss wel, maar ik wil juist met mijn LW en 9.5 OD zo snel mogelijk in plané komen. Echte hoge snelheden haal ik wel met andere omstandigheden. Toen ik van RaymondW een keer zijn grote 46cm SLR mocht lenen, merkte ik meteen verschil met de Select. Er zat veel meer leven in, het boardje kwam ondanks de lengte verschil in vin veel eerder in plané. Dus heel snel tot de conclusie gekomen dat ook voor “das boat” zoals Joerg mijn LW noemt een Sonntag erbij moest komen.

Kijkend op de website van Sonntag viel het mij op dat zij ook een soort formula vin maken speciaal ontwikkeld voor de “mini of hybride” formula boardjes van rond de 90cm breed. En dat vond ik zeer interessant. Na wat mail verkeer met wat uitleg etc. heb ik een 56cm F1_SL vin bij Joerg besteld. Ik moest er even op wachten, want de vin wordt speciaal voor jou gemaakt en je order komt onderaan de stapel. Maar goed geduld is een schone zaak en met een aantal weken kreeg ik een berichtje van Sonntag dat de vin klaar was en inmiddels opgestuurd naar mijn huisadres. Yes, zo blij als een kind (wat wij surfers nu eenmaal zijn als we wat nieuws krijgen) het keurig ingepakte pakketje in ontvangst genomen en uitgepakt. En net als mijn SL-P_R3 zag ook deze mini formula vin er weer gelikt uit.

Mooi groen is niet lelijk zeg ik dan maar, want Sonntag heeft voor een opvallende kleurstelling gekozen. Je herkend op de kant meteen de Sonntag vaarders en dat lijken er steeds meer te worden. Of het valt mij nu meer op natuurlijk. Het hoesje is degelijk en functioneel, maar niet zo luxe als bij MxR bijvoorbeeld. In de base staan alle gegevens op van de vin; type, lengte, vervaardigsdatum, stijfheid en rake. Afwerkingsniveau is erg hoog, je ziet dat er tijd en aandacht aan besteed is. De flex kan je duidelijk met de hand voelen, en dit geeft ook het typische Sonntag karakter aan de fin.

En na dat ik de vin eindelijk in bezit had, hoefde ik hem een tijd lang niet te gebruiken ivm de hoeveelheid wind. Zal je net zien. Maar mij hoor je niet klagen hoor hahaha. Nu heb ik hem gisteren hem pas voor de vierde of vijfde keer gebruikt en echt I loving it! Hoe snel je met deze vin in plané komt is echt ongelofelijk, passief of actief, ik ben zoveel eerder in plané dan met de Slam XL. Het board krijgt heerlijk veel lift en je kan hem goed op de rail varen. In de windgaten vaar je gewoon door, natuurlijk heeft dat ook te maken met je de breedte van je board en grote van je zeil maar ik weet nu ook dat de vin een groot invloed hier op heeft. Ik ben door wind gaten gegaan waarvan het eind niet zichtbaar was en toch lukt het me om in plané bij de volgende vlaag te komen om weer door te kunnen gaan. Heerlijk! Door de lengte en de karakter van de vin is het niet vreemd dat hij ook upwind zeer goed presteert. Met een paar keer opsteken zit je al snel aan de overkant, waar je ook surft. Ik moest gisteren in upwind enkel een echte formula surfer mijn meerdere erkennen, maar die vaarde de ook met een 70 cm vin hahaha. Maar ik mocht niet klagen. Halve wind is het gewoon een feest, met de juiste trim van je setje kan je met je boardje bijna foilen, een geweldig gevoel. Natuurlijk heeft deze vin een maximale belasting voordat hij gaat tailwalken, maar dat is de limiet opzoeken en je trim erop aanpassen. Hoewel ik graag de limieten opzoek, kan je met deze vin ook gewoon heen en weer cruisen. No Problem! En dan downwind… Gooi hem ruim, ruimer, ruimst en hij vliegt over de chop. Je moet wel ballen hebben en niet enkel in je wetsuit maar ook in je kuiten, want die moeten wel de druk kunnen leveren (kramp!!), maar man wat gaaf! Wat een sensatiegevoel, gewoon met een lichtweer board van 91 cm breed een soort speedrun maken, wat een kick! En het leukste is; met zo weinig wind! En na de run stuur je gewoon weer haaks in de wind op naar je volgende sensatiekick!

Volgens mij is de F1_SL vin van Sonntag niet echt bekend bij de surfer met de 90cm+ boards en vandaar dat ik hier deze review gegeven heb. In de hoop dat er meer surfers in deze top vin gaan interesseren!

Op naar de volgende LOW WIND sessie, op naar de volgende sensatiegevoel met weinig wind! Hahaha!

Voor meer info; http://www.sonntag-fins.com/fins/f_1-sl/

Have Fun!
Laatst gewijzigd door Halloween op zo sep 11, 2016 11:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

WsurfMarc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Re: Review Sonntag F1_SL voor 90cm+ LW boards

Bericht door WsurfMarc » zo sep 11, 2016 4:32 pm

Hoi Halloween,

Ik vaar zelf de Loftsails switchblade 9.3 freeracer op m'n Ultrasonic met de standaard bijgeleverde Drake 58.
Een beetje gelijkaardige setup als jou Serverne OD 9.5 + RRD 150LW en Sonntag 56.

Ik heb soms de indruk dat ik mijn Drake 58 wel eens "wegduw" bij het sterk opkruisen.
Gaat die Sonntag 56 nog goed upwind ?

PS: ik word soms ook wel eens lyrisch over mij light wind setje, hoor. Prachtig om zoiets te hebben, niet ? :)

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Halloween » zo sep 11, 2016 6:37 pm

De Sonntag F1-SL geeft geen krimp met opkruisen. Ik heb geen last van wat jij beschrijf "wegduwen".

Ik denk als ik de beschrijving lees van de Drake Race vin, denk ik dat de R19 meer overeenkomt met de F1_SL.

Maar als je een keertje hem wilt testen ben je altijd welkom. Ik surf vaak met licht weer op het Amstelmeer of Gouwzee.

Ja, mss was ik vanmorgen nog wat erg enthousiast met het schrijven van mijn review, maar het is gewoon heerlijk om te kunnen surfen met zo weinig wind (en zon 8) )! En een goede vin kan daar een positieve bijdrage aan leveren. En dat gevoel wilde ik graag overbrengen.

JohanT
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: te veel

Bericht door JohanT » zo sep 11, 2016 7:35 pm

Ik vind het wel een leuk stukje om te lezen mede omdat ik hetzelfde board heb en er laatst een paar gebruikte select v-max 3 vinnen voor heb aangeschaft.
Zelf vind ik de sonntag vinnen te duur voor een setje die ik liever niet te vaak gebruik.
Ik vaar liever met wat meer wind dat geeft meer beleving maar natuurlijk is het leuk om met weinig wind te kunnen planeren.
Ik denk wel dat de sonntag vin het beter gaat doen in minimale wind door zijn softe eigenschappen geeft dat gewoon meer lift dan een select vin.

ron.vandijk
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: JP Slalom 71 en 85 met NS WARP 5.8 en Loftsails RacingBlades 7.0, 7.8, 8.6.

Bericht door ron.vandijk » zo sep 11, 2016 7:45 pm

Prima verhaal Helloween! Zeer informatief. Jammer dat hij geen wiervinnen maakt.

TheoH
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou Boards, Gun Sails, Sonntag Fins

Bericht door TheoH » zo sep 11, 2016 11:00 pm

Erg leuk verhaal om te lezen en ik werd er enthousiast van. Wel terechte vragen vind ik. Ik zoek ook een lightwindvin maar voordat ik €300 oid uitgeef aan een vin die ik niet vaak gebruik zou ik ze ook stellen. Wat is daar zuur aan? Een kritische noot kan geen kwaad.

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Halloween » zo sep 11, 2016 11:06 pm

Zeker niet, maar het is maar net hoe je het vraagt en in dit geval ook wie.

Overigens kan je al je vragen mbt deze vin stellen aan info@sonntag-fins.com. Zij zijn de experts en zijn altijd bereid om een gedegen antwoord te geven als je een goede lichtweervin zoekt.

RobC
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: GA - Exocet / Sonntag

Bericht door RobC » ma sep 12, 2016 12:46 am

Mooi stukje geschreven vanuit jou beleving, en ik kan het beamen dat de vinnen gewoon fantastisch zijn (mijn ervaring),
aangezien ik er reeds meerdere jaren mee vaar, van 35 tot 70 cm. :P

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic North ION
Surf spul: Vanalles :-)
Contacteer:

Bericht door Mark » ma sep 12, 2016 9:31 am

Leuke vaarimpressie! Ik hoop binnenkort ook mijn Falcon LW board uit te proberen, er zit een Choco Blackpearl 50cm bij, daarnaast heb ik nog een Gasoil 6/3 52cm en een Select Elite S1 Race 57cm. Ben benieuwd!

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Teamrider: North Fanatic ION
Surf spul: North Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW » ma sep 12, 2016 2:14 pm

Er zijn wat berichten afgesplitst, eea staat in de huiskamer.

Verder vind ik het wel een aardige review, al is zo'n paal naar mijn idee niet altijd nodig :lol:

WsurfMarc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WsurfMarc » ma sep 12, 2016 9:02 pm

Mark schreef:Leuke vaarimpressie! Ik hoop binnenkort ook mijn Falcon LW board uit te proberen, er zit een Choco Blackpearl 50cm bij, daarnaast heb ik nog een Gasoil 6/3 52cm en een Select Elite S1 Race 57cm. Ben benieuwd!
Ik ben wel eens benieuwd naar die Blackpearl 50. Dat lijkt mij een vrij korte vin voor een 90 wide board. In combinatie met welk zeil wil je die gaan gebruiken, Mark ?

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic North ION
Surf spul: Vanalles :-)
Contacteer:

Bericht door Mark » ma sep 12, 2016 9:19 pm

Combi Black Pearl 50 met de Warp 9.6. De Falcon 138 (85cm) heb ik het meest gevaren met de F-HOT 46 icm Warp 9.0 in diverse omstandigheden. Dus ik verwacht dat de Falcon LW (90cm) prima gaat met 50. We gaan het uitproberen.

Plaats reactie