Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Fanatic Stubby 88 2017

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Plaats reactie
Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Fanatic Stubby 88 2017

Bericht door Jeroensurf » di okt 11, 2016 11:52 am

Inleiding:
Rond 2011 kwam Daniel Thomson met een voor golfsurfen compleet nieuw board concept, de Tomo.
Afbeelding
Afbeelding
Het idee achter de Tomo is het optimaliseren van de shape en alles weghalen wat geen onderdeel is van de planning hull.
Op die manier creëerde hij boards die veel korter waren met meer paralelle rails als wat normaal was bij het golfsurfen.
Een korter board kan korter draaien, heeft minder swingweight en met de meer paralelle rails hebben ze minder weerstand en preciezer vaargevoel. Voeg daar en fancy concaaf bodem aan toe en je hebt iets wat bij het surfen nog nooit eerder was vertoond
In 2012 werden ze ingezet in de US open en toen men zag wat er allemaal mee mogelijk was, was de trend gezet.
Tomo werd een hit bij het golfsurfen, het concept werd ook bij Suppen en kiten overgenomen door ongeveer alle grote merken en kon je erop wachten dat het zou overwaaien naar het windsurfen want er zit gewoon heel veel in het concept wat ook prima voor windsurfen zou kunnen werken.

En inderdaad, in 2015-16 kwam Fanatic met de Stubby en JP met de Slate uit, komend jaar komt Severne met de Nano en er zullen vast meer volgen.
Starboard bracht de Reactor in, maar dat board is meer op een Fish gebaseerd.
Helaas was 2015 niet mijn jaar door een aantal operaties en daarna vooral revalideren had varen op vreemde sjizle niet erg veel zin.
Inmiddels doe ik het weer helemaal en toen ik het er met Herman van den Berg van Boardguru, de importeur van Fanatic-North-Ion over de Stubby had en dat ik super nieuwsgierig daarna was, was het antwoord,
nou dan kom je toch gewoon een keer langs en leen je er eentje om te proberen. Dus een keer afgesproken en zo gedaan :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Net als bij het originele Tomo concept heeft de Stubby een vrij paralelle rails en is er in vergelijk de neus behoorlijk is ingekort en achter de voetband houdt de tail al vrij snel op.
Je staat hierdoor letterlijk boven de centrevin en en achter de thrusters.
Het board heeft voor een waveboard weinig rocker, lichte dubbelconcaaf in de tail overlopend in een hele een dikke mono concaaf!
De rails is vooraan redelijk rond en wordt via tucked naar achteren pas echt op het allerlaatste stukje echt scherp.
Afwerking is erg netjes en vrolijk gekleurd, met fijne pads+ voetbanden en prima Polyester vinnen. 18cm centre en 12 voor.

Afbeelding

Afbeelding

Je staat boven op de centre fin en achter de voorvinnen!!
Afbeelding

Afbeelding

Op het water:
Ik weeg 90kg en heb 3 waveboards, 2 witchcrafts van 86l en 96l als highwind en med-licht weerboards en een Goya Quad met 118l voor super lichtweer.
De Stubby 88 is voor mij qua maat dus i.p best klein, maar Fanatic gaf eerder op de site aan dat dat met mijn maat een prima allround waveboard zou moeten zijn.
1e sessie:
De eerste vuurdoop was met 5.5 goed gepowered en schuin aanlandige wind op Zandvoort, omstandigheden waar ik normaliter mijn 96l zou pakken en zeker niet zo,n smal en toch kleiner board.
Verbazend, de 88 planeert na 3x pompen eigenlijk net zo snel aan als mijn 96. De acceleratie is meteen behoorlijk en voor je het weet sta je in de voetbanden.
Pas na een poosje varen achter de branding valt het dan eigenlijk pas op dat het wel erg korte neusje overal keurig overheen skimpt zonder te klapperen of te duiken.
In de voetbanden sta je ver achterop het board, verder als ik ooit met een ander board heb gehad maar ik merk daar vaartechnisch eigenlijk niks van.
Ook opvallend is dat het board goed gepowered wel heel heel erg hoog aan de wind vaart en redelijk rap is en heel efficient aanvoelt. De vinnen 12+18 zijn groter als wat ik onder mijn 96 vaar (daar zit 13.5+15 onder), maar zitten niet in de weg.
Als ik dan weer richting het strand vaar beginnen de golven wat te pieken. Ik ben bang dat de neus duik en lift mijn voorste voet iets op en het board schiet dan overal overheen.
Omdat er achter de achterste voetband niks zit, trek je neus veel makkelijker omhoog.
Qua golfrijden was er die dag weinig spannends te doen, maar de paar tuens die ik kon maken hield het board ondanks het voor mijn doen grote zeil goed vaart en draaide het erg kort.
Pas als de wind wat wegvalt in de branding zak ik ineens tot mijn knieen in het water en merk ik echt dat het maar 88l is waarmee ik vaar i.p.v 96.

De 2e sessie:
4.9 erop, gewoon lekker gepowered op Bloemendaal met sideshore. Omstandigheden waarin ik normaliter mijn 96 of86 zou pakken, afhankelijk van de mood vd dag. :)
Naar buiten varen en alles geloofde ik inmiddels wel, dat was gewoon goed, maar nu met een wat kleiner zeil valt het ook op dat je met springen wel meer controle hebt en erg makkelijk omhoog gaat.
Ik spring weinig en laat staan dat ik ingewikkelde dingen in de lucht doe, maar de controle was wel opvallend, dat swingeweight verhaal lijkt dus wel aardig te kloppen.
Naar binnen varend liepen er schouderhoge tot iets boven mn kop uit holle golven. positioneren met het board is een eitje omdat je makkelijk vaart houdt en als er dan een golf is waar ik voor ga is de acceleratie op de golf gewoon goed.
Je merkt bij lagere snelheden echt dat de tail vrij breed is en dus minder snel wegzinkt als een meer traditionele smallere.
Wat verder opvallend is hoe kort en snappy je de topturns kunt draaien.
Nou vind ik 4.9 wel een ideaal maatje dus dat helpt altijd, maar als je met je voorste voet instuurt en over de achterste voet de topturn afmaakt je bijna op de meter kunt draaien omdat er achter je achterste voetband niks zit omdat je letterlijk op en achter je vinnen staat.
In de wat langzamere topturns is het een prettige mix van voldoende grip, en los genoeg om te kunnen sliden en ook nu weer voelt de vin combi eigenlijk wel prima aan waar ik had verwacht dat het wat aan de grote kant zou zijn.

3e sessie:
4.0 lekker gepowered op Wijk met side-on.
Dit zijn omstandigheden waarin mijn 96 echt te groot zijn en ik mijn 86 zou pakken. Op de parkeerplaats ook wel enige twijfel of ik dat sowieso niet beter kan doen, maar testen is testen.
Met 4.0 planeert alles makkelijk maar wederom valt het hoogtelopen wel op. Het board voelt qua vinnen nu wel wat groot, qua bijna slalomachtig aan maar is nog niet TE groot.
Op Wijk is het water minder choppy en rommelig als Bloemendaal en Zandvoort en en nu valt het me wel op dat hoewel het board snel accelereert en een prima snelheid heeft, hij vanaf een bepaald moment stopt met door accelereren waar mijn Witchcrafts wel door acceleren.
Wat betreft het golfrijden: Met een 4.0en wat hogere golven kun je makkelijker snellere langere lijnen op de golf trekken, en dan merk je dat er grenzen aan het board zitten tov een standaard shape.
Als je vol over je voorste voet de bottomturn induikt gaat het board wat sneller stuiteren en raak ik eerder de controle kwijt en ook in een harde snelle topturn heeft het board gewoon niet de grip die ik gewend ben van meer normale boards.
Het gaat wel, maar je moet dat wat voorzichtiger doen en niet met vol gooi en smijtwerk.
Ga ik er wat relaxter/langzamer in en maak ik langzamere maar meer snappy turns over mijn achterste voet dan is hij helemaal in zijn element.

Uit nieuwsgierigheid heb ik ook nog even de standaard 18cm centrefin vervangen voor een 15cm en dan planeert het board met 4.0 nog steeds perfect, maar wordt het korte draaien en gecontroleerd sliden echt een feest zo kort kan hij dan en versterkt het alleen maar datgene waar het board gewoon heel goed in is:
Vaart houden en heel kort draaien op wat tragere golven, en daarin maakte het board op mij heel veel indruk!

Zou ik het board kopen?
Het hele concept en de Stubby 88 vind ik absoluut interesant en ik ben erg blij dat ik het mocht proberen!!
Voor in matige omstandigheden is echt een openbaring, zo ook de range van het board....maar ik heb ook al 3 erg goede boards.
Met een topdag met mooie holle kloppers zoals ik ook wel in Cornwall of Ierland heb haal ik absoluut meer uit een traditionele shape.

Fotootje van 4 okt in Cornwall waar mijn 96 het wel weer erg goed deed. 8)
Afbeelding

Maar hoe vaak heb je dat nou daardwerkelijk in NL in vergelijk met de rommeldagen aarin de Stubby weer uitblinkt?
Voor mij is een "probleem" dat 4 waveboards toch wat veel van het goede is :+ en ik bij vervanging van bijv mijn 96 voor de Stubby de samenhang in mijn quiver kwijt ben.
Wellicht later als ik 2 boards in 1x vervang of zo...of toch voor erbij :crazy:

Voor surfers die 50% zee en 50% op binnenwater varen en en nog zoekende zijn hoe ze nou vaart op een golf houden vind ik het wel echt een aanrader, en voor ieder ander om gewoon ook eens te proberen want je gaat echt weer anders naar shapes kijken.
Anyway, Boardguru bedankt voor het mogen testen, ik heb er weer een hoop van geleerd!

Mr. Happy
Happy-windsurfer
Happy-windsurfer
Surf spul: Witchcraft 80 / 89 / RRD FSW 111/ Superfreaks / Smacks / Fire Power

Re: Fanatic Stubby 88 2017

Bericht door Mr. Happy » di okt 11, 2016 7:48 pm

Mooi testverslag Jurf!

M.b.t. jouw laatste opmerking, bedoel je dat voor mensen die 50% op zee en 50% op binnenwater varen dat dit board het ook redelijk zal doen op binnenwater?

WindSurfBoy1999
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Gunsails en Angulo

Bericht door WindSurfBoy1999 » di okt 11, 2016 8:47 pm

Vind het board best veel lijken op de Tabou 3S 2017. Die heeft ook een ingekorte neus als je kijkt naar het voorgaande model. Vind hem overigens wel bijna hetzelfde aanvoelen als de 2016 3S.

Maar mooi testverslag!

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » di okt 11, 2016 10:45 pm

Mr. Happy schreef:Mooi testverslag Jurf!
M.b.t. jouw laatste opmerking, bedoel je dat voor mensen die 50% op zee en 50% op binnenwater varen dat dit board het ook redelijk zal doen op binnenwater?
Ja als klein board zeker!
WindSurfBoy1999 schreef:Vind het board best veel lijken op de Tabou 3S 2017. Die heeft ook een ingekorte neus als je kijkt naar het voorgaande model. Vind hem overigens wel bijna hetzelfde aanvoelen als de 2016 3S.

Maar mooi testverslag!
Ik heb de 3S niet gevaren dus kan het niet beoordelen, maar de 3S heeft wel meer board achter de achterste voetband en lijk je minder op/achter de vinnen te staan gezien vanaf de plaatjes.
Ik denk dat dat qua draaien wel een wezenlijk verschil maakt, op een golf vond ik het in ieder geval anders als alles wat ik tot nu toe gevaren heb.

WindSurfBoy1999
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Gunsails en Angulo

Bericht door WindSurfBoy1999 » wo okt 12, 2016 10:35 am

Jeroensurf schreef:
Mr. Happy schreef:Mooi testverslag Jurf!
Ja als klein board zeker!
WindSurfBoy1999 schreef:Vind het board best veel lijken op de Tabou 3S 2017. Die heeft ook een ingekorte neus als je kijkt naar het voorgaande model. Vind hem overigens wel bijna hetzelfde aanvoelen als de 2016 3S.

Maar mooi testverslag!
Ik heb de 3S niet gevaren dus kan het niet beoordelen, maar de 3S heeft wel meer board achter de achterste voetband en lijk je minder op/achter de vinnen te staan gezien vanaf de plaatjes.
Ik denk dat dat qua draaien wel een wezenlijk verschil maakt, op een golf vond ik het in ieder geval anders als alles wat ik tot nu toe gevaren heb.
Ik had het meer over de 3S in tegenstelling tot het voorgaande jaar. Ik heb er nooit echt heel erg mee gewaved, maar wat ik wel had is dat ik het board makkelijk gedraaid kreeg. Is even kijken of boardguru nog een keertje hier in de buurt komt om te testen. Wil wel is het verschil voelen.

medano
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: alles verkocht geen tijd meer

Bericht door medano » wo okt 12, 2016 5:58 pm

De stubby kan je niet vergelijken met de tabou 3s. De stubby is een waveboard en de 3s een freestyle waveboard.

De 3s moet je vergelijken met de freewave stb van fanatic. Dat zijn allebei freestyle waveboards. Waarbij het stubby concept bij de fanatic freewave stb iets meer is toegepast dan bij de 3s.

De compacte shape met parallelle rails en de trim van het board wat extreem naar achteren is verplaats is veel minder extreem toegepast op de freewave stb en nog minder op de 3s in vergelijking met de stubby.

Ben wel benieuwd naar een test tussen de fanatic freewave stb en de 3s.
Laatst gewijzigd door medano op do okt 13, 2016 8:13 am, 1 keer totaal gewijzigd.

LD
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door LD » wo okt 12, 2016 8:38 pm

Is de Stubby 99 misschien iets voor mijn 95 kg met 5.7 tot 4.2m2? Of wordt de tail dan te breed?

medano
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: alles verkocht geen tijd meer

Bericht door medano » do okt 13, 2016 11:31 am

LD schreef:Is de Stubby 99 misschien iets voor mijn 95 kg met 5.7 tot 4.2m2? Of wordt de tail dan te breed?
Ik ben in het bezit van een stubby 88 en 77. Ik weeg 85 kg. Door de ruime range waarin je de boards kan gebruiken overlappen ze elkaar wel wat. Ik vind dat zelf erg fijn 8)

Ik denk dat de 99 wat te groot is voor jou met 4.2. De brede tail gaat dan in de weg zitten. Door de brede tail zou ik eerder voor een maatje kleiner gaan. Bij een quad zou ik een maatje groter nemen dan je normaal zou nemen.

Voor je 5.7 t/m 5.0 zou het board perfect zijn. Daaronder een quad of iets en je hebt de perfecte combi

LD
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door LD » do okt 13, 2016 8:37 pm

Bedankt voor je advies Medano!

Plaats reactie