Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Witchcraft wave V4 86l

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Plaats reactie
Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Witchcraft wave V4 86l

Bericht door Jeroensurf » za jan 28, 2017 8:22 am

De Witchcraft wave V4
specs:
lengte: 226
Breedte:58,7
OFO:35,5
Bouwwijze: HDD: sterker wordt het niet bij een productieboard.
Gewicht: 6.5kg met Dakine straps erop.
Vinnen: voor 13.5 pre twisted achter 14cm. beide van G10

Ik heb dit board al sinds eind juni maar door slechte timing en vooral ook een opvallend tamme herfst en winter eigenlijk niet bijster veel kunnen gebruiken.

De mensen die hier al langer lezen zullen zich waarschijnlijk afvragen waarom ik alweer een nieuw 86l board heb,
Maar in het kort mijn board historie:
Ik heb 4 jaar met een Witchcraft V3 gevaren, wat een goed board was met zeilen die vrij neutraal lift leverde.
Toen ik van neutrale zeilen (Hot Fire en 5Oceans in 2013 naar de Hotsails KS3 ging, kwam de V3 wat hoger op het water te liggen en vond ik dat de controle vooral in chop en beetje rommeligere golven voor mij tekort schoot. Controle in chop was al niet echt de forte van de V3, maar met directere zeilen met meer lift was het voor mij gewoon geen fijne combi. Ik zocht wat meer rust.
In de Na 5 jaar met de V3 uiteraard wel van alles geprobeert en het meest onder de indruk van de rust vd Flikka,s dus aan de Flikka custom Quad84l.
De Flikka is een superradicaal board met veel rocker, een smalle ofo en goeie dubbelconcaaf voor rust.
Het board was een droom, alleen werd door vrij acuut gedoe met mijn linkervoet kort nadat ik dat board kreeg mijn balans snel een stuk minder en daarmee de Flikka TE nerveus. Wat daarbij ook niet meehielp is dat ik schommel tussen de 90 en 94kg en ze bij Flikka wel erg kleine litermaatjes hebben. :roll:
Anyway, een Goya Quad gekocht en daar superblij mee. verslag hier:
viewtopic.php?f=57&t=13889231&hilit=Goya+Quad
De Goya surfde echt super, maar de bouwkwaliteit en vooral de lak vond ik wel minder waardoor het board er vrij snel al oud en afgeleefd uit zag. Zonde want nogmaals, ze varen fantastisch!
2015 was voor mij echt een klotejaar en wat is er dan lekkerder als compensatie kopen? dus hups, de Goya vervangen voor een Witchcraft Haka 86: viewtopic.php?f=57&t=13893424

De Haka86 leek een droom board voor mij en is ook een heel heel erg goed board, maar zoals je in dat testverslag kunt lezen bleef ik zoeken naar korter draaien. Ik dacht dat ik daarin mijn draai had gevonden totdat Dirk Jan tabak van boardrepair ( http://www.boardrepair.nl/ )zei: Hee jeroen wil je een keer mijn V4 89l proberen en is kijken hoe je die vind in vergelijk met je Haka?

Voor degene die de Witchcraft line-up niet kennen: de V4 is de meest radicale plank van Witchcraft, met de meeste rocker en vooral gemaakt om super goed te draaien.
Dat was natuurlijk leuk, maar ook meteen een dure fout :lol: .
Het board van DJ gevaren met 4.0 en 3.4 sideshore en ik was er meteen vriendjes mee.
Het beviel zelfs zo goed dat na de sessie een half uur even heb gepiekert in de auto op weg naar huis, en thuis in een nat pak Zuidwest6 heb gebeld om er maar meteen eentje te bestellen. :lol:
CBC is voor mij echt sterk zat, maar omdat ik nog wel eens van board wissel en HDD wel veel populairder is, die maar besteld.

Plaatjes.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De bodem:
achter de vinnen:
Afbeelding

meteen voor de vinnen:
Afbeelding
Afbeelding

ter hoogte vd straps:
Afbeelding
Afbeelding

breedste punt:
Afbeelding

het neusje:
Afbeelding

Vaareigenschappen/impressie:
Aanplaneren:
Zoals je op de foto,s kunt zien heeft de V4 een behoorlijke rocker en is het board nergens vlak. daarnaast heeft het een monoconcaaf/inverted V met bevels en de typisch voor Witchcraft scherpere rails in de achterste helft van het board.
Je zou verwachten dat een board met zoveel rocker niet snel aan planeert. Nou is het mijn kleine board en daarbij vind ik low wind niet zo belangrijk, en toch vind ik hem nog steeds vrij rap weg en is het verschil met de Haka minder groot als ik had verwacht.

rechtdoor/comfort/hoogtelopen:
Als je dan planeert en je vaart rechtdoor merk je wel dat de neus van het board meer omhoog komt en kan het board een beetje rollen over de lengte as. Dat heeft de V4 meer als andere boards die ik heb gehad en gevaren. Bij de Haka, de Goya Quad, maar ook de Fanatic Stuby blijft de neus juist vrij laag. Voor wie er vroeger eentje heeft gehad, het deed me erg denken aan de RRD single fin Cult. Tegen alle verwachtingen in vind ik dat eigenlijk wel fijn want doordat je wat kan rollen over de lengte as en de neus makkelijk omhoog komt schuif je veel makkelijker als met andere boards over het schuim en brekende golven.
Qua comfort is het iets directer als de Haka, maar nog steeds een vrij relaxed board. Binnen de Witchcraft range lijkt het vaarcomfort meer op de Haka als op de oude V3 die duidelijk harder is en minder controle. Het lijkt wel alsof de Haka gebouwd moest worden en wat daaruit geleerd is echt de V4 verbeterd heeft.
Met de scherpe rails achter en de tri fin set-up (voor 13.5 en achter 14) met toe in en echt CNC kunstwerkjes van vinnen loop je buitengewoon goed hoogte. Het voordeel daarvan is dat ik relatief kleine zeilen kan varen, want ik heb minder power van het zeil nodig om
de hoogte te pakken als met veel andere boards. Het board loopt absoluut hoger als elk single vin waveboard en ik denk ook de meeste FSW boards en hoger als mijn Goya en Flikka deden. de Haka gaat voor mijn gevoel nog iets hoger, en de Fanatic Stubby 88 gaat zeker hoger, maar die heeft 12+18!! eronder ipv 13.5+14.

Golfrijden:
Algemene vaareigenschappen zijn belangrijk bij zo,n board want de realiteit is dat je dat meer doet als golfrijden, maar dat golven afraggen is wel waarvoor je zo,n board koopt 8)
Eigenlijk zeggen de plaatjes van de shape alles al, veel rocker, vooraan een zachte rails/bevels die zorgt dat de neus smooth overal dooheen gaat, achter scherpe rails voor maximale grip, een mooi slank kontje...dit is op een golf een beest!
Turns ga je volle snelheid over je voorste voet in en je kan dan eigenlijk niet kort genoeg draaien om het het board ook maar 1x moeilijk te maken. Waar de V3 nog wel eens haperde in de chop of onregelmatigheden op een golf gaat deze er als een heet mes door de boter heen met door de scherpe rails achteraan meer precisie als de quads die ik ook heb gehad.
De topturn maak je over je achterste voet af, en tja, wijde stance, smalle kont, rocker en een grippy rails...dat draait bijzonder goed!!
In nederland doet hij het echt top, maar ik heb in oktober ook 3 weken in Cornwall gevaren en daar merk je gewoon dat hoe hoger en sneller de golven worden hoe beter het board wordt.
Oceaan golven gaan veel harder en dan laat de rocker en de rails zich veel meer gelden en dan komt hij pas echt tot zijn recht.
Elk voordeel heeft ook een nadeel en bij de V4 betekend dat je door de rocker en de smalle tail minder vaart houdt op de slappe gedeeltes van de golf. De Haka die platter is doet dat echt beter want die blijft maar doorglijden in de slappe stukken tussen de stijle secties en de Fanatic Stubby88 gaat nog veel langer door.

Verschil met de Stubby.
De Fanatic Stubby,s zijn (in mijn ogen terecht) razendpopulair en vond ik ook super goed draaien en dat kan verwarring geven aangezien die vrij vlak is en juist een brede kont heeft.
Het verschil zit erin dat de je bij de V4 veel meer over de Rocker draait en afmaakt over de kont en de Fanatic in zijn totaliteit veel meer over de kont draait waar je ook echt op staat. Je staat bij de Stubby letterlijk op de vin en maar een paar cm van de tail waardoor je op lage snelheden die veel dieper naar beneden kunt trapen als je kort wil indraaien.
In slappe golven is dat super en ik vind het voor onze omstandigheden ook echt super boards, maar als de golf sneller wordt en je veel harder gaat, krijg je die tail niet meer goed ingetrapt en draait het dus niet meer kort.
Het zijn dus echt 2 verschillende manieren van draaien met allebei ook echt hun eigen sterktes: V4 komt het best tot zijn recht op de goede dagen, Stubby, haalt het meest uit de dagen dat de V4 niet goed tot zijn recht komt. De Haka die zit daar zowel qua rocker als vaareigenschappen echt tussenin.
Severne komt nu met de Nano, een stubby met tailkick en die dus i.p korter zou moeten kunnen draaien, heel benieuwd hoe dat gaat werken.

Tunen:
De standaard voetbanden van Pro limit vond ik kut. vouwde dubbel en werkte vor mij niet. Ik heb ze vervangen door Dakine Suprimo,s.
Inmiddels levert Witchcraft andere voetbanden mee die Bouke zelf heeft ontwikkelt.

Ik mag graag met vinnen spelen, maar de standaard vinnen zijn echt heel erg goed en leveren allround ee prima performance.
Mijn favoriete set-up up dit moment in Nederland is K4 Ezzy 13cm voor en een vrij rechte K4-LEON 16cm achter.
16 klinkt groot, maar hij heeft hetzelfde oppervlakte als de Witchcraft14cm. Het verschil is dat de K4 set-up iets meer slidey is, wat ik hier wel leuk vind, maar op een mooie reef break pak ik lekker de grippy Witchcrafts.

Ik heb het al eerder geschreven, maar ik verwacht met dit board wat langer te gaan doen.

Erres
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard iSonic 94 & Kode 86 | HOT Superfreak

Re: Witchcraft wave V4 86l

Bericht door Erres » za jan 28, 2017 10:13 am

Hou nou toch eens op met die reviews, zonder gevaren te hebben word ik er alweer hebberig van...

inter171
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Angulo Triumph 81ltr, Simmer Icon 5.0, Gunsails Peak 4.5, Gunsails Transwave 4.0

Bericht door inter171 » za jan 28, 2017 10:34 am

Leuke reviews alleen het begin kan ik niet goed volgen; na wissel naar KS3 zeilen 5 jaar later van de WC v3 afgestapt naar een ander board lijkt me lastig omdat die serie ergens in de loop van 2014 is uitgebracht :eh:

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » za jan 28, 2017 11:27 am

Je hebt gelijk Inter, ik heb het aangepast.

Jeroen1970
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Naish force/session, Moo custums en flikka boards, amex en se masten, mu fins, serverne boom

Bericht door Jeroen1970 » vr feb 03, 2017 11:21 am

He jeroen.
Wat doe je met je haka? Verkoop

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » vr feb 03, 2017 11:26 am

Die is van de zomer al van eigenaar verwisseld Jeroen.
Bart, hier ook wel bekend als L.B vaart er nu blij mee rond (als het waait :roll: ).

surfingshrink
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: ja

Bericht door surfingshrink » vr feb 03, 2017 4:35 pm

En je flextail?

Jeroen1970
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Naish force/session, Moo custums en flikka boards, amex en se masten, mu fins, serverne boom

Bericht door Jeroen1970 » vr feb 03, 2017 5:11 pm

Jeroensurf schreef:
vr feb 03, 2017 11:26 am
Die is van de zomer al van eigenaar verwisseld Jeroen.
Bart, hier ook wel bekend als L.B vaart er nu blij mee rond (als het waait :roll: ).
Had gehoopt dit weekend. Maar ja. Lijkt vooral snacht,s te gaan waaien

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » vr feb 03, 2017 5:58 pm

surfingshrink schreef:
vr feb 03, 2017 4:35 pm
En je flextail?
De flextail heb ik nog, maar die wil ik mogelijk verderop dit jaar gaan vervangen door een nieuwe Flextail of een V4.
Interesse?

Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Ahd free diamond 77 T1 CrossX 97 Cutre 75 ? Witchcraft Custom Shaman 83.
Contacteer:

Bericht door Ouwe » vr feb 03, 2017 6:54 pm

Weer een mooie review Jeroen, wel mooi om te zien hoe jou bodem eigenlijk een enkel concaaf heeft en van mij dubbel met meer v.
Mocht het ooit weer gaan waaien wil ik de witchies custom 3,8 of 4,0 van Kees poel ook even een lat er op gooien om het verschil per foto goed te laten zien.Ook bij de Haka op exact dezelfde punten te pakken krijg je een goed beeld welke verschillen er in zitten.
En ik kan dit ook bij de shaman versie 1 doen, wordt dus vervolgd >

thaurbarion
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Jazeker
Contacteer:

Bericht door thaurbarion » vr feb 03, 2017 7:50 pm

ALS het ooit weer gaat waaien Henk, dan mag je wel een latje op mijnes leggen hoor ;-)

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » vr feb 03, 2017 8:04 pm

Ik vraag me af of je dat goed in beeld krijgt. Bij de V4 tov de Haka valt vooral meer rocker en een smallere tail op, maar het verschil op het water is veel groter als je zou denken obv wat je op de kant ziet en meet.

surfingshrink
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: ja

Bericht door surfingshrink » za feb 04, 2017 2:08 pm

Jeroensurf schreef:
vr feb 03, 2017 5:58 pm
surfingshrink schreef:
vr feb 03, 2017 4:35 pm
En je flextail?
De flextail heb ik nog, maar die wil ik mogelijk verderop dit jaar gaan vervangen door een nieuwe Flextail of een V4.
Interesse?
maybe.....vervanging van mijn chakra 95 liter misschien...doe maar PB tzt,
(ps ik kocht een giek van je laatst, via RS uit DH, Martin)

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » za feb 04, 2017 5:34 pm

komt goed.
Houden contact.

Retep
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou da Curve / Witchcraft Haka/ Goya One FSW / Ezzy sails

Bericht door Retep » za feb 04, 2017 8:36 pm

Hey Jeroen,

Mooie review, heerlijk om te lezen en gedetailleerd zeg! Top.
Maarheuhhh... ik blijf bij de HAKA want de snelheid door de turns blijft voor mij doorslaggevend.
Zie de foto gemaakt op Big Bay +/- 1 week geleden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groeten uit SA,
Retep

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » za feb 04, 2017 10:13 pm

De Haka blijft OOK een superboardje. Het is voor een groot deel ook gewoon wat bij je smaak en stijl past.

nikajt
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door nikajt » zo sep 24, 2017 8:23 am

Hoi Jeroen, bedankt voor alle moeite je reviews te schrijven, ze zijn klasse! super voor gasten (zoals ik dus) die naar een nieuw board op zoek gaan en tegen een 'investering' aankijken :-) Grtz :clap:

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Wave + Hot Sails KS3
Contacteer:

Bericht door Rop » wo sep 27, 2017 2:12 pm

Ik heb DJ's V4 89 liter ook een dagje aan de tand kunnen voelen, ben het helemaal eens met de bevindingen van Jeroen.

Testcondities: die dikke storm woensdag met heule dikke bakken. Wind was 's middags al wat gaan liggen dus voer met 4.9m2 in vlagerige side-on condities op Scheveningen.

Ten opzichte van mijn eigen Wave 3.1 (ook een 89 liter) vaart hij heel veel relaxder in de chop, board ligt voor het gevoel wat hoger over het water. Het harde klappen/plakken op de chop is verdwenen.
Qua aanplaneren merk ik eigenlijk geen verschil, maar dat komt wellicht omdat mijn eigen board een tikje zwaarder is dan de normale HDD vanwege de extra sterke constructie.
Bottomturns gaan als vanouds, het board geeft zoveel vertrouwen door de mega grip dat je echt full power en speed de golven af kan rammen. Ook hier snijdt de V4 nog net wat lekkerder door de chop heen.

Plaats reactie