Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Sonntag GPS_6

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Plaats reactie
RaymondW
Beheerder
Beheerder
Zeilnummer: NED-160
Teamrider: North Fanatic ION
Surf spul: North Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Sonntag GPS_6

Bericht door RaymondW » za apr 08, 2017 10:10 pm

Sonntag heeft de GPS_6 gereleased als nieuw model
Om de dicsussie uit het SL-R of SL-X topic te houden maak ik een nieuw topic aan :D

Profiel : Speed
Inzet : GPS en speed

Zelf heb ik de 36cm van Peter de Wit een aantal rakjes mogen testen onder de Falcon 110 (2014) met mijn Warp F2017 7.0

Eerste gevoel : Bokkig en een tikje nerveus
Maar zodra je voldoende power in je zeil hebt kun je druk gaan geven op de vin.
Zodra je druk hebt word het vaargevoel direct rustiger
Tijdens mijn test runs ging ik direct 4km/h avg harder, maar zonder druk 4km/h avg zachter dan mijn SL-R 39cm

Na de GPS_6 ben ik over gegaan naar mijn SL-X 39cm, deze vin geeft avg een mooie hoge snelheid, maar is wat slap en loopt niet lekker in de Amstelmeer chop.
Iets meer upwind onder de dijk was het vlakker en loopt deze vin wel.

Waar de GPS_6 ook in de chop goed loopt, heb je wel een goeie basis snelheid nodig, 55km/h is echt wel een minimale snelheid.
De SL-X haalt deze snelheid makkelijker, maar houd er ook eerder mee op en geeft al snel een draggy gevoel.

Voor de omstandigheden vond ik het geen goed idee om de GPS_6 36cm te varen tegen mijn SL-X 37cm, die vin heeft echt wel meer wind nodig.
Ik was dus onder de indruk van de GPS_6!

Maaar... heb je moeite om bij de 55km/h te komen of ben je meer een slalom surfer die na de gijp direct weg wil zijn dan zijn de slalom modellen waarschijnlijk een betere keuze.
Persoonlijk ga ik voor de SL-X slalom vinnen onder de Falcon 110 en zal ik GPS_6 vinnen bestellen voor de Speed56

keuzes keuzes keuzes :cheer:
Je kan iig altijd even met Joerg overleggen wat er beter bij je stijl en ervaring past.

Hugohek
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: Sonntag GPS_6

Bericht door Hugohek » za apr 08, 2017 10:17 pm

Wat bedoel je met inzet: GPS?

Flying Dutchman
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: M 47, MxR Proto 57, I-Sonic107, Magnum135, EVO IV 5.8, EVOII 6.2, VAPOR 7.1/7.9/8.6, Sonntag
Contacteer:

Bericht door Flying Dutchman » zo apr 09, 2017 6:26 pm

Raymond, dank je voor de heldere uiteenzetting!

Ik ben voor de kleinere boards erg geintereseerd in de GPS6. Voor de 7.1m sessies op de 107 heb ik de 35cm SLR en daar ben ik super tevreden mee. Zoals jij het omschrijft lijkt de vin wel te kunnen onder 65-70cm slalomboards maar dan moet je wel echt focussen op downwind GPS speed varen.
Het klinkt als een vin die voordelen bied op downwind en als je accepteerd kun je doordat de vin dus een ander compromis is dan de gemiddelde vin er erg veel plezier uithalen.

Zelf heb ik dat met een board, mijn MxR proto. Gewoon alleen geschikt voor vlak water en downwind speed. Upwind terug halen mijn surfmaatjes mij altijd met gemak in maar dan zwaai ik altijd even vrolijk terug. Wetende dat het board perfect doet wat ik wil, downwind zo hard mogelijk terug knallen.

Als deze vin zo'n soort compromis is dan denk ik dat er een heleboel vraag naar kan zijn. Er word nergens zoveel met GPS gevaren als in Nederland.

Peter de Wit
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: NED-161
Teamrider: KATER-Fanatic-Select-AVANTI
Surf spul: Fanatic Falcon, Select, AVANTI M1x
Contacteer:

Bericht door Peter de Wit » ma apr 10, 2017 9:02 pm

Goed gevat in woorden Flying Dutchman en Raymond!

Bij de GPS-6 is de snelheid inderdaad de sleutel.
Magistraal als je hard gaat maar "gewoon" bij lage snelheden.

Het profiel, outline maar ook de layup die zijn gekozen voor de GPS-6 zijn 100% in dienst van het doel van de vin namelijk GPS speedsurfen.
Waar het om draait is: de maximale snelheid uit de wind halen en weer terug upwind voor een nieuwe vlaag
Bij Slalom is het meer: gijpen, snel weg en in controle naar de volgende gijp

De vinnen beginnen goed te "scoren" rond de 55km/u dan is het profiel voldoende op snelheid en loopt het board voldoende los om te profiteren van de gekozen layup.

Tussen 65 en 70km/u kun je met een slalom vin nog steeds uit de voeten mits je de techniek of de power hebt om de tekort komingen van de vin te compenseren.
Vanaf 65km/u is de GPS-6 simpelweg veel gemakkelijker te varen en run na run hoge snelheden te creeëren.
Dus minder afhankelijk van een topvlaag of lucky run.

Nog een andere bijkomstigheid van de eigenschappen van de GPS-6 is dat de vin gemakkelijker is te controleren op (zeer) hoge snelheden over chop.

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Boards & Severne Sails

Bericht door Halloween » di apr 11, 2017 7:51 pm

Ik heb de mijne inmiddels besteld. Ik ben benieuwd!

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line » zo apr 23, 2017 8:53 am

Er staan een aantal postings op gps-speedsurfing van Marco Bos, Peter de Wit en Twan Verseput waaruit blijkt dat het met deze vin wel goed zit als je voor speed gaat. Twan zelfs gisteren over de 78 km/h met de Isonic 107 van 71 breed :roll: maar ook Marco Bos ging met Isonic 107 en 7.8 met de gps6 over de 73 Km/h :clap:

Zelf heb ik de gps6 in 32 cm voor mijn Isonic 90 besteld en de 36 cm voor mijn 107. Beide voor binnenwater speed met wat chop. Ik kom met mijn 38 cm SLP onder 107 en 36 cm SLS onder Isonic 90 op binnenwater net niet boven de 70. Dus ben benieuwd wat nog mogelijk is met deze vinnen

Voor echte goede speedomstandigheden heb ik de nieuwe 26 cm asy besteld voor W53 of falcon 89

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » vr apr 28, 2017 2:31 pm

Mijn gps6 vinnen zullen er half tot eind mei zijn. Dus als ik er mee ga varen tegen die tijd laat ik het hier weten

remcokes
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Neilpryde, JP, Starboard, Finish fins

Bericht door remcokes » za mei 13, 2017 8:32 pm

Ik heb vandaag een Sonntag GPS6 28cm en 35cm vin gekocht bij Kater.
Zelf heb ik op 1 sessie met een Sonntag GPS4 vin na nog nooit met Sonntag gevaren.
Eerste indruk van de vinnen zijn goed. Ik ben erg te spreken over de mooie afwerking van de vinnen.
Ook gaan de vinnen zonder bijwerken in de vinboxen van mijn boards.
Hopelijk komt er morgen genoeg wind voor de 35cm zodat ik deze kan testen.
Ik ben zeer benieuwd naar de vaareigenschappen. Misschien dat ik hier morgenavond wat meer over kan zeggen.

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Boards & Severne Sails

Bericht door Halloween » za mei 13, 2017 9:31 pm

Voor welk board en zeil combi ga je ze gebruiken Remco?

AL
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou Manta 71, 59, 3S96 ltd, Pocket wave 75, Vapor 7.9/7.1/6.4/5.4 , Cross 6.0,Manic 4.0/4,7/5.3

Bericht door AL » zo mei 14, 2017 7:44 am

Heb de GPS6 31 cm besteld voor mijn Isonic 90 icm 6.4 en 7.1 Vapor downwind.
Laatst gewijzigd door AL op zo jul 09, 2017 9:12 am, 1 keer totaal gewijzigd.

remcokes
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door remcokes » zo mei 14, 2017 8:04 am

Voor mijn RRD x-Fire v8 114 in combinatie met een Neilpryde evo 7,8m2 heb ik als advies gekregen van Jorg Sonntag om een GPS6 36cm aan te schaffen . Echter ben ik toch eigenwijs geweest en heb ik de 35cm aangeschaft. Ik vaar graag kleine vinnen en ben ook niet zo zwaar waardoor ik denk dat een 35cm groot genoeg is. Ik heb de vin aangeschaft voor als het lekker doorwaait en er mooie downwind runs kunnen worden gemaakt. Hopelijk is de vin daar goed in. Voor wat minder wind heb ik nog een 36cm 38cm en 40cm vin van andere merken voor onder mijn RRD x-fire 114.
De GPS6 28cm wil ik gaan inzetten op de Gouwzee als ik 6,4m2 en kleiner kan varen onder mijn iSonic 80.
Ook gebruik ik soms mijn JP speed 50 op de Gouwzee en daar wil ik de GPS6 28cm dan ook voor gebruiken.
Oftewel ik hoop dat ik de GPS6 vinnen kan inzetten als speed vinnen in slalom omstandigheden.
Voor slalom omstandigheden heb ik al slalom vinnen en voor echte speed omstandigheden heb ik al speed vinnen.
Hopelijk is de vin ook echt zo goed als de reclame rondom de vin. Ik ben heel benieuwd :think:

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » zo mei 14, 2017 1:37 pm

Benieuwd wat je er van gaat vinden Remco. Zelf voor 32 en 36 gps 6 gekozen voor isonic 90 en 107. Mede wat aan de grote kant gekozen omdat ik de vinnen vooral op choppie en vlagerig binnenwater ga gebruiken

remcokes
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door remcokes » ma mei 15, 2017 8:58 am

Gisteren voor het eerst met de Sonntag GPS6 35cm gevaren.
De beschrijvingen van de vin kloppen met weinig wind is de vin niet heel speciaal.
Als je eenmaal een vlaag in vaart dan lijkt de vin eindeloos te versnellen.
Ook is de vin super goed te varen in de Amstelmeer chop. De vin is dus goedgekeurd.
Of de vin sneller gaat dan een Zfin waar ik ook mee surf weet ik niet zeker.
De Sonntag GPS6 vaart in ieder geval extreem goed in de chop.
Beter dan een Busca, Gasoil, Winheller of Zfin waar ik ook mee vaar.
Maar het is zeker geen allround vin omdat hij niet zo goed is halve wind.
Het is een 100% downwind over de chop vlieg vin en hij doet het ook best goed upwind.
Ideale vin om driehoekjes te varen om speed runs te kunnen maken.
Wil je voor je plezier varen en halve wind slalom varen dan moet je zeker geen Sonntag GPS6 kopen.
Omdat je met een 70 breed board meestal in low wind omstandigheden surft zou ik adviseren naast de GPS6 ook nog een andere vin te hebben. De vin begint pas echt goed te lopen bij wat hogere snelheden.
Als je met een 70cm breed board niet achter een zandbank of dam gaat varen moet je jezelf afvragen of de GPS6 wel de juiste vin is onder je board. Je hikt dan namelijk tegen het punt aan waarop de vin pas echt gaat lopen.
Misschien is een Sonntag SLX dan wel beter omdat die bij alle snelheden lekker schijnt te lopen.
De grotere maten GPS6 vinnen moet je er eigenlijk bij hebben voor als het wat harder gaat waaien en je geen zin hebt om een kleiner zeil en board te pakken. Ik heb voor de 35cm gekozen i.p.v. de 36cm die door Sonntag werd geadviseerd.
Deze is goed te varen onder mijn RRD x-fire 114 v8 van 70cm breed. Ik ben blij met de 35cm want de vin voelt niet te klein aan.
Dit komt waarschijnlijk door mijn gewicht (76kg) en vaarstijl. Ik ben erg benieuwd hoe de Sonntag GPS6 28cm die ik ook heb gekocht het gaat doen. Als je met een 28cm vin kan varen dan is de wind lekker hard waardoor de GPS6 vin het uitstekend zou moeten doen.

Conclusie:

Pluspunten
- chop killer
- downwind vin
- extreem veel controle
- best goed upwind te varen

Minpunten
- niet zo goed bij halve wind
- geen low wind vin

lemi
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Fanatic, Starboard isonic, Loft racing blades, North warp

Bericht door lemi » ma mei 15, 2017 10:40 am

Mooie omschrijving van de GPS6 Remco. Gister kon je de vin ook goed uitproberen. Gelukkig doet de vin het ook goed op het Amstelmeer in de chop en aan de wind. Ik was er wat huiverig voor.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » ma mei 15, 2017 12:49 pm

Klinkt goed Remco. Gelukkig heb ik ook een SLP 38 en SLS 43 (lichtweer) voor Isonic 107

Voor de Isonic 90 ook nog een SLS 36

De sonntag SLS en SLP zijn super goede all round vinnen op choppie binnenwater. Alleen stopte de 36 en 38 bij mij rond de 70 km/h vol gepowerd ruim door de chop. Vandaar de gps 6 in 36 en 32 om daar een keer doorheen te knallen.

Ik hoop ze binnenkort binnen te krijgen en te testen.
Ik zal waarschijnlijk de isonic 90 met 32 Gps6 ook meenemen naar Karpathos eind juni voor 15 dagen. Zal de ervaringen daar ook hier delen

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » di jun 13, 2017 4:27 pm

Ik heb vooral de 35 cm GPS-6 onder isonic 107 met 7.1 al aantal keer getest en de 32 cm gps6 heel even onder de Isonic 90 met 7.1 en 6.3 . Helaas nog niet met de omstandigheden waar ik ze voor aangeschaft heb. Maar ook met wat minder wind varen de vinnen goed.

Opvallend is dat ondanks je relatief een kleine vin vaart hij met wat te weinig wind niet wegglijd wat ik met andere vinnen wel heb en vaart de vin prima aan de wind

Wel is met die omstandigheden een type SLP in wat grotere maat beter voor allround gebruik. Vaart dan vooral makkelijker

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-838
Teamrider: GA sails
Surf spul: GA sails VAPOR 2017
Contacteer:

Bericht door Marco B » ma jul 03, 2017 2:33 am

Topic gevonden :cheer:

Na het testen van de nieuwste SLX ben ik overstag gegaan en heb een aantal vinnen besteld die ik binnen 3 weken op kan halen.

Heb ook 2 GPS-6 besteld om eens te proberen. 29 cm voor de Falcon89 (i.c.m. 6,4 en 7.1 en ach, ook eens proberen met 7.9 erop), en een 36 cm voor de Falcon113 i.c.m. 7.1 en 7.9m2. Gebruik met de Falcon zal voornamelijk vlak water zijn. Met de Falcon113 wordt een chop downwind run niet geschuwd.

Heb voor beide boards ook SL-X besteld (30 + 32cm voor Falcon89 en 36 + 38 voor Falcon113). Dat wordt dus weer leuk testen zo.

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Zeilnummer: NED-160
Teamrider: North Fanatic ION
Surf spul: North Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW » ma jul 03, 2017 8:40 am

Afgelopen jaren met de Falcon 89 (2012) en Speed56(2016) kon ik het niet vinden icm de SL-R 30cm
Ben wat gaan testen met oudere vinnen (C3, Tectonics, Select, Z-Fins, enz enz) en zelfs 22 en 23cm ASY X1 onder de Speed56
Dat gaf veel meer snelheid dan de SL-R!
Onder echte load gaat mijn model R wat wringen en bij chop is de power snel weg.

Ivm levertijd, vakantie periode en het feit dat Kater een 28cm voor handen had een 28cm GPS-6 gekocht ;)
Afgelopen weekend de eerste natte test in medium wind en choppy condities op het Amstelmeer gehad.
28cm is wat klein met een 7.0 onder deze specifieke omstandigheden, maar ik ben zeer tevreden met het resultaat!
Downwind versnelt de vin als een gek, je kan hem goed in een hoverstand pushen waardoor de chop steeds stijl minder aanvoelt.
Tijdens mijn sessie op ik geen enkele spinout gehad ondanks de vlagerige en choppy omstandigheden.
Wat een vin!

Ik kijk uit naar een sessie op mijn homespot met goeie 6.3 wind ;)

remcokes
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door remcokes » ma jul 03, 2017 8:45 pm

Ik heb vandaag met de Sonntag GPS6 28cm kunnen varen en het is best een vreemd vinnetje. Hij loopt in de aanloop voor geen meter het lijkt wel of er een luchtbel om de vin zit. Dit voelt alsof er wier aan de vin zit maar als je een run inzet dan lijkt de luchtbel ineens te knallen. Dit geeft een heel gek gevoel alsof je aan 1x los word gelaten. Het is natuurlijk geen echte luchtbel maar ik vond het wel een mooie omschrijving om het gevoel te verduidelijken. Eenmaal in de run is het een prima vin en accelereert de vin goed en geeft veel controle zelfs als je jouw board over vrij hoge chop stuurt. Ik twijfel wel of mijn Zfin SF S- 29cm niet net zo snel gaat omdat die een veel betere aanloop heeft. De Zfin vaart al op vrij hoge snelheid de run in. Dit lukt mij niet met de Sonntag. Wat nou sneller is moet ik nog uitvinden. Of dit de Zfin is die met veel hogere snelheid een run in gaat maar dan minder hard door accelereert of de Sonntag GPS6 die voor mijn gevoel uit een matige aanloop bizar moet accelereren. De vin accelereert ook als een malle maar wat nou uiteindelijk sneller is ga ik nog uitzoeken. Volgende keer ga ik in 1 sessie beide vinnen gebruiken. Hopelijk kan ik daarmee de ultieme test doen en aangeven welke beter is.

https://www.gps-speedsurfing.com/defaul ... &spotid=18

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » wo jul 05, 2017 5:57 am

Op Karpathos afgelopen 2 weken enkele keren de gps6 32 cm onder mijn falcon 89 getest en ondanks dat hij eigelijk te groot is deed hij het super goed. Surfmaatje van mij had een 28 cm gps6 voor onder zijn falcon 85 en die ging er super goed mee.

Ik denk dat ik er ook nog een gps6 bij neem voor falcon 89. Weet alleen nog niet welke maat . Ook gezien ik de asy ook heb in maat 26 cm dus dacht zelf aan 29 of 30 cm.

Plaats reactie