Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Starboard Phantom 299 3DX

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Plaats reactie
agr64
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: SB IS107, IS124 & P299 / GA Vapor 5.6-11.0 / KA Race 10.8

Starboard Phantom 299 3DX

Bericht door agr64 » ma mei 29, 2017 7:08 pm

Update n.a.v. terechte opmerking moderator even een aanvulling van waar heb ik het eigenlijk over een Starboard Phantom 299 in 3DX ontworpen voor de 300cm raceboard klasse. Board wordt door Starboard gebouwd in de beide carbon varianten en in 3DX. Heb gekozen voor de laatste i.v.m. prijs, beschikbaarheid en beoogde gebruik. Board vervangt de laatste versie van een Starboard Phantom 320 ( lengte 320, breedte 70, dik 18 en volume 260 in tuffskin) omdat deze voor mij aan vervanging toe was. Specs:

- lengte 299 cm
- breedte 69 cm
- dikte 22 cm
- tail 50 cm
- volume 249 liter
- gewicht 16 kg (met vin, zwaard en voetbanden(6x) bijna 18kg denk ik)
- vin 40 - 62 cm (stock deeptuttle Drake RR 58cm)
- zwaard 78 cm
- zeilrange 6.5- 9.5 m2 (vaar zelf tot 10.8m2 de 9.5m2 is klasse limit)

20170617_165305_HDR.jpg

FF'n snel een eerste impressie van de Starboard Phantom 299 3DX n.a.v. de eerste sessie's afgelopen weekend. De impact van meer dikte vs minder breedte t.o.v. de P320 heeft minder gevolgen voor de stabiliteit in chop dan ik had verwacht en wordt waterstarten bijna een must. Dit laatste doordat je bijna niet op het board kan klimmen met zittrapeze in choppy omstandigheden (je wilt geen haak in de rail en/of dek!). In vergelijking tot de P320 en Hybrid Formula die ik hiervoor had vaart het board op alleen de vin veel makkelijker (net een groot slalom board) ,de wings en de veel langere vin zorgen ervoor dat je veel makelijk door windgaten kan komen. Op de kant oogt het dek veel voller dan gewend, echter doordat het board nog dikker is dan de P320 steekt het zwaard ingeklapt bijna niet uit het dek, waardoor je netto meer ruimte voor je voeten hebt. Laatste vooral na een gijp best wel fijn. Upwind modus is voorlopig super scary het board gaat veel meer op z'n kant staan dan ik sinds de introductie van de One Design gewend ben en ben ik voor het eerst in eeuwen aandewind gekenterd. Over 3DX vs tuffskin durf ik nog niet zoveel te zeggen door de zwaarkast, trackkast en de dikte zijn dit soort boards al stijver dan een 'normaal' board van hetzelfde materiaal. Voorlopig kijk ik uit naar een volgende sessie in marginale condities om vooral het aandewind varen verder te ervaren en wat met settings te gaan spelen.

...wordt vervolgd.

ps 95+ kg en met 7.8 (zaterdag) en 9.2(zondag) gevaren.
Laatst gewijzigd door agr64 op zo jun 18, 2017 4:01 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

agr64
Freeride pro
Freeride pro

Re: Starboard Phantom 299 3DX

Bericht door agr64 » zo jun 18, 2017 9:20 am

Gister namiddag een totaal niet verwachte 'high wind' 10.0m2 sessie in mega choppy omstandigheden. In dit soort omstandigheden zijn overstag gaan en de niet planerend ingezette gijp een echte uitdaging. Echter vol in plané knalt het board gewoon fullcontrol door de chop terwijl het board niet zoals de Isonic als op rechte rails door de chop gaat en zeer 'levendig' onder je voeten danst. Durf nu wel te stellen dat het board stijver is dan z'n voorganger en dat 3DX gewoon harder dan tuffskin voelt (ook met de duimen test). Upwind blijft een uitdaging en ook nu weer een keer gekenterd, echter begin deze uitdaging wel te managen en ben nu aan het zoeken wat de beste upwind voetpositie is, zowel lowwind als normaal en heb er een raceboard variabele bij, namelijk de stand van het zwaard. In eerste instantie had ik veel moeite om de masttrack naar voren te krijgen en ik dacht in eerste instantie dat dit het gevolg was van de helling naar boven, echter siliconen spray was de oplossing.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » zo jun 18, 2017 6:09 pm

:thumbup:

Gaaf board!
Wat is het idee achter die mastrail op een helling zetten?

agr64
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door agr64 » zo jun 18, 2017 6:47 pm

Idee volgens de bouwers is dat aan de wind met de mastrail voorin (op de bult) en zwaard uit het board makkelijker en eerder op z'n kant gaat en achterin verzonken in het dek meer controle bij vol planeren op de vin.

agr64
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door agr64 » ma aug 07, 2017 5:26 pm

Ff'n een update aan de wind inmiddels m'n plek wel gevonden en het kenter probleem is eigenlijk weg (althans bij omstandigheden vanaf 9m2).Ondanks de veel langere vin (+14cm) toch vergelijkbare snelheden zowel up als down wind als met z'n voorganger. Persoonlijk vind ik mijn oude Drake/deb vinnen lekkerder varen dan de bijgeleverde vin, althans met >= 10m2. Dit deels omdat ze langer zijn, maar bij dezelfde lengte ook anders buigen en dat is @95kg wel lekker (=persoonlijk!).

In de low wind trim bij 5-8knt is het nog een beetje zoeken naar de meest optimale sta positie in combi met de positie van de masttrack in tegenstelling tot de P320 is er voor mij minder duidelijk een meest optimale plek (=combi snelheid en makkelijk niet vermoeiende sta positie). Dit komt ook doordat ik nog maar erg weinig low wind sessie's heb gehad.

In vol planeer mode is het board echt geweldig, altijd full control zelfs in chop waar ik met m'n US147 niet doorheen durfde te gaan en van het 'gas' ging mag het van mij nu bijna wel een tandje harder en het board gijpt dan net zo makkelijk als m'n andere boards.

agr64
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door agr64 » zo sep 24, 2017 7:26 pm

Vandaag m'n eerste voor mij echte raceboard sessie bij 8-10knt op Lauwersmeer en hiermee bedoel ik varen met zwaard vol uit en mast voorin en dan eigenlijk alleen maar aan de wind varen. De 'bult' zorgt er echt voor dat het board eerder en sneller op z'n kant (en meer!) gaat dan mijn eerder raceboards en ik kan langer in de aan de windse voetbanden blijven staan als de vlaag bijna op is. Heb gevaren met mijn 'nieuwe' 2010 vapor technora 11m2 en ben daar vooral met de trim bezig geweest (vorige eigenaar had er maar 2x mee gevaren...) en moet wel zeggen die mag voorlopig blijven. Volgende keer in vergelijkbare omstandigheden maar eens op basis van GPS uitzoeken welke voorste positie het snelste is....
IMG-20170924-WA0003.jpeg
Nog even een foto van deze schitterende dag.

Plaats reactie