Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

loft sails switchblade 2017 6.8 7.8 9.3

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Plaats reactie
Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

loft sails switchblade 2017 6.8 7.8 9.3

Bericht door Jurjen » di jul 18, 2017 2:13 pm

Sinds kort heb ik de Loft Sails switchblade 2017 6.8 7.8 9.3

Jarenlang met Naish stealth 2005, Hot Sails GPS 2008 + 2010 en loft sails racing blades 212 gebruikt te hebben geen racezeilen meer.
De slalomboards blijven echt wel. Nog steeds erg tevreden met de RRD x-fire V2 90 112 135.

Reden van overstap:
Wilde minder zeilen en zeilen die wat lichter, makkelijker en handelbaarder zijn. (je wordt ook ouder pappa :-) )
Meestal vaar ik mijn zeilen goed gepowerd maar volledig tegen het overpowerde niet zo vaak terwijl daar de slalom zeilen pas echt tot hun recht komen. En verwacht dat ook dan de freeracezeilen hun mannetje wel (redelijk) staan.
Kon bij vinnetjes.nl ook een mooie deal maken met inruil van de loft racing blades.

Heb ze ondertussen alle drie de maten gebruikt, alle maten met RDM mast, en ook met een paar surfmaten gevaren om een indruk qua snelheid te krijgen.

Thuis in de tuin de zeilen even opgetuigd en was ondanks het gebrek aan wind een opvallend makkelijke en soepele camber rotatie.
Gebruik bij alle maten een RDM mast.
Direct op de 2 cambers onder de giek 2 spacers geplaatst en op de camber boven de giek 1 spacer.
Dit op alle drie de zeilen.
Dit om iets meer profiel/bolling in het zeil te krijgen en de stabiliteit te bevorderen.
Dit gaat wel ten koste van de camber rotatie maar dit is ondanks de spacers nog heel erg acceptabel.

Ga hiermee eerst een tijdje varen tot de zeilen zich wat gezet hebben en kijk dan of er nog additionele spacers benodigd zijn.
Ik verwacht dat er tzt nog wel een paar bij komen.

Tweede wat opviel was het optuiggemak. Sjeez ineens niet echt perse een trimmolen nodig om de downhoal erop te zetten :-)
Ook meteen zeillatten op correcte spanning gezet. Onderste 3 camberlatten op maximale spanning en daarboven langzaam steeds minder spanning, maar meer later daarover.

Loft switchblade 6.8
Het zeil bij een vlagerige wind bij de punt gebruikt.
Water was voor de punt vrij vlak met korte chop en af en toe wat grotere chop waar je vrij recht overheen ging.
Maatje was bezig met een 7.0 racing blade.

Was die dag lekker gepowerd en zeker niet overpowerd.

Het het zeil op normale trim gezet op het water gaf het zeil opvallend veel power.
Snelheid was oke maar niet buitensporig. Later een toef meer downhoal gegeven, power werd niet significant minder maar het zeilgevoel werd een stuk lichter. Tov de racingblade echt meer power en ging heerlijk over het water. Tijdens het surfen op halve wind en lichte downwind koers ging het redelijk gelijk op met mijn surfmaatje :-)

Zeil dempt de chop goed al heeft de rdm mast hier ook zo zijn invloed op.

Hoogte lopen ging beter dan ik gewend was. Denk omdat de twist iets hoger begint in het zeil waardoor je meer druk op de achterste hand hebt. Lekker dagje gehad. En halverwege de dag nog even de zeillatten spanning gecontroleerd.
Viel me op om een mooier twistverloop te verkrijgen de bovenste 2 zeillattten te los moeten staan. Daar zitten lichte kreukels in zeillathoes. Ziet er een beetje slordig uit maar twistverloop is echt een stuk mooier en het zeil voelde daarna op het water nog wat meer gebalanceerder aan.

Naar een downwind koers versnelde de switchblade goed en bleek ook in de windgaten goed doorlopen.
Vooral dat laatste was een opvallend punt.

Loft switchblade 7.8
Qua eigenschappen lijkt de 7.8 erg op de 6.8
Ook hier de bovenste zeillatten te los gezet om dezelfde reden.

Met dit zeil op een choppy grevelingenmeer gesurft.
Was feestje. Het zeil doet wat ik hoopte en ook wel een beetje verwachtte wat ie zou doen.

Loft switchblade 9.3

Dit zeil bij de kabbelaarsbank alleen in minimale condities gebruikt.
dit is het grootste verschil met de racing blade. Had voorheen een 9.5 racingblade welke het erg goed deed zodra je goed gepowerd was.
Om die aan te pompen vond ik het zeil te groot te lomp en te zwaar.

De switchblade is beduidend makkelijker aan te pompen. Mede omdat je op de downhoal meer trimbereik hebt waardoor je de twist niet zo extreem in het zeil hoeft te zitten. Hierdoor wordt het pompen effectiever en uiteraard het mindere gewicht van de swichtblade is met dit zeil het beste te merken.

Uiteindelijk circa een klein uur hele rakken kunnen planeren en de rest van de dag met pompen in plane kunnen trekken.
Armen waren lang na het surfen maar de glimlacht stond ingebrand op mijn gezicht.

Ben erg benieuwd was de zeilen vol gepower / overpower doen.

Nadelen tov de racingblades zijn er uiteraard ook.
De racing blades kan je eindeloos doorvaren tot jij het echt niet meer trekt.
En dan geeft de racingblade nog steeds geen krimp. Verwacht dat ik hier wel een puntje heb ingeleverd.
De racingblades geven ook een meer gelocked gevoel. Je zet het zeil neer en laat het voor je werken.
De switchblade is bewegelijker.

* edit
schrijf straks verder

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Re: loft sails switchblade 2017 6.8 7.8 9.3

Bericht door tristan55555 » di jul 18, 2017 3:25 pm

Ik heb de switchblade ook sinds maart en ben er erg blij mee. Vooral de 9.3, daarmee kan ik met een Patrick f-race 140 en mijn 85 kilo tot vlagen van 23 knopen prima varen. Dat moest ook wel want mijn 7.8 was een tijd onderweg en ik moest daarom op 7.0 overstappen als het harder waaide. Alleen met een 49cm vin ging het setje vliegen maar dat lag dus aan die vin. Met 47cm gaat dat wel prima.

Ik heb ook de 7.8 switchblade en de oxygen 6.8. Ik twijfelde voor de 6.8 om ook een switchblade te nemen maar dat leek me voor schellinkhout wat lomp. De 6.8 heb ik op een f-race 120 tot vlagen van 30 knopen gevaren wat ook prima ging. Maar de switchblade is in het topbereik stabieler.

Ik vaar overigens alles op loft 75 procent sdm masten. En volgens mij ga ik er best hard mee, maar ik weet niet hoe hard.

Veel plezier van je geweldige zeilen :-)

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

Bericht door Jurjen » wo jul 19, 2017 9:45 am

tristan55555 schreef:
di jul 18, 2017 3:25 pm
Ik heb ook de 7.8 switchblade en de oxygen 6.8. Ik twijfelde voor de 6.8 om ook een switchblade te nemen maar dat leek me voor schellinkhout wat lomp. De 6.8 heb ik op een f-race 120 tot vlagen van 30 knopen gevaren wat ook prima ging. Maar de switchblade is in het topbereik stabieler.

Veel plezier van je geweldige zeilen :-)
Ik heb ook nog een simmer style 6.7 apex (wavezeil)

Vandaar dat ik geen compromis hoefde te maken met dit zeil.
Heb nog kort overwogen om de 7.0 racing blade te houden, heb echter het liefste 1 zeilenreeks om hetzelfde vaargevoel te hebben.
Heb alleen nog de 6.3 racingblade in de quiver.

Heb jij eveneens spacers geplaatst?

Thx :-) jij ook.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » wo jul 19, 2017 10:35 am

Echt top dat je je ervaringen deelt Jurjen, daar heb ik heel veel aan :clap:

Ik heb 1 keer een spacer geprobeerd om een rare vouw uit het zeil te krijgen dat ik met lattenspanning niet weg kreeg. Maar dat hielp niet echt en later ging die vouw van zelf weg.

Mijn instellingen zijn overigens:

Onderste twee latten lekker veel op spanning brengen

Weinig wind giek -4cm en luff -2cm
Middelmatige wind giek -4cm en luff 0cm
Heel veel wind onderste giek gaatje, giek -2.5cm en luff 0cm

Ik heb de zeilen nooit verder doorgetrokken en de mastverlenger langer gezet (de +2 die wordt aangegeven op de zeilzak). Dat is eigenlijk niet nodig met deze stabiele zeilen. Wel vind ik vooral bij de 9.3 dat het onderste giek-gat zorgt voor een nog veel fijner zeil dat mooi op de plank ligt.

Van de zeilen vind ik de 9.3 het fijnst. Inderdaad super makkelijker aanpompen en zoals al gezegd tot bijna 25 knopen door te varen op Amstelmeer. Echt bizar. En hoe meer wind hoe fijner het gaat varen.

Zullen die extra spacers echt veel uitmaken? En zal je echt een knoop vroeger aanplanneren bij de luff -2cm downhaul stand of kun je hem net zo goed doortrekken tot 0cm?

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer

Bericht door Jurjen » wo jul 19, 2017 1:04 pm

Met de lattenspanner zet je druk vanaf de camber tot aan het uiteinde van het zeil onder spanning.
Met een spacer zet je druk tussen de camber en de mast (masthoes)

Je stabiliseerd van het eerste deel van het zeil iets meer en druk ook iets meer bolling daar in het zeil .
Zeil wordt er stabieler van en laat zich ook makkelijker locken.
Door de bolling ook iets eerder aanplaneren al is dit geen enorm verschil.
Door de extrea bolling voorin het zeil presteert het zeil met name downwind beter.
Meer drive en meer downforce.

Winst zit met name in de toegenomen stabiliteit.

Heb het voordeel dat ik rdm masten gebruik waardoor de camberrotatie sowieso beter is.
Hierdoor kan ik meer spacers plaatsten terwijl de camberrotate oke blijft.

Over de opgegeven specs doe ik geen uitspraken.
Ik gebruik niet de opgegeven masten en verlengers waardoor je daar al een afwijking krijgt.
Minimale downhoal is als paneel net boven de giek net iets van de spanning eraf komt.
Bovenste paneel hangt dan al vrijwel volledig los.

Ook hier, ik gebruik hot sails masten met een waarschijnlijk iets afwijkende curve waardoor ook dit vertekend.

Maximale downhoal nog niet (helaas) nodig gehad.

note:
persoonlijke voorkeur:
Ben wat zwaarder dan gemiddeld (107kg) en heb met aanplaneren graag ook iets van druk in de handen.

Daarom trek ik mijn zeilen nooit door tot op de maximale downhoal.
Ja dit kost me een paar km topsnelheid, maar kom dan wel relatief rap in plane.
Met maximale downhoal heb ook moeite om de balans in de hele set goed te krijgen.
Plus hoogtelopen gaat me dan slechter af. Vaar ook graag iets van backhand druk.

Enige uitzondering is als ik ga voor maximaal downwind snelheid achter een dammetje en met maximale zeilmaat.
Dat is de enige omstandigheid dat ik ze op maximale downhoal zet.

Betreffende giekogen posities.
Bovenste gat meer power
onderste gat minder power en meer controle

Aangezien ik de zeilen toch al nooit doortrek en wel van goed gepowerd varen houd staat ie standaard in het bovenste gat.
Als ik hem in het onderste gat zet dan is dat voor mij het laatste redmiddel om het zeil nog te houden / controleren

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » vr jul 21, 2017 7:12 am

Gisteren weer gevaren met 9.5 en 7.8. Het was eerst wel een lang gevecht met de trapezekoortjes. Die had ik voor de Loft Oxygen 6.8 verplaatst.

Hoe heb jij je koortjes staan? Laat je de voorste bevestigingspunten het dichtst bij de giek op dezelfde plek en zet je alleen de achterste wat verder weg? Zijn hier trucks voor?

Ook merkte ik dat toen ze veel te ver naar voren stonden ik geweldig upwind kon varen, waar ik normaal juist moeite mee heb. Had wel moeite in de vlagen mijn zeil dicht te houden daardoor. Denk je dat er mensen zijn die ze af en toe naar voren zetten om een rakje upwind te doen?

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer

Bericht door Jurjen » vr jul 21, 2017 9:39 am

Qua koortjes ben ik nogal (understatement) een echt enorme zeikerd.
Die blijf ik net zolang verzetten tot ze perfect staan.
Gelukkig genoeg ervaring dus duurt nooit heel lang tot ze goed staan.
En verschuif ook zowel de voorste + de achterste.

Denk dat je qua positie 2 zaken door elkaar haalt.

Upwind is normaliter zeil zo dicht mogelijk houden. Je poogt immers op een ongunstige koers de snelheid zo hoog mogelijk te houden.
Echter bij (over)power is dit minder van belang omdat je toch power zat hebt.
Vandaar dat met overpower hoogte lopen in de regel altijd iesiepiesie is :-)
En bij overpower je touwtjes iets te ver naar voren geeft een schijn van extra controle.

Persoonlijkheb ik de trapzetouwtjes vrij ver naar achter staan en echt dicht bij elkaar.
Circa 3 a 4 vingerbreedtes ertussen. Voorste touwtje staat vrijwel recht tussen mijn handen en de achterste vlak voor mijn achterste hand.

Hierdoor heeft het zeil de neiging om schuin voorover van me af te kantelen/ vallen recht een katapult in.
Zodra ik een vlaag in vaar wordt ik zelf hierdoor meer gelift en als je precies op dat moment naar een ruimere koers stuurt krijg je een goede acceleratie. Risico is dat hoe dichter je op de grens gaat zitten hoe groter de kans wordt op een katapult.

Het is echter nogal een dun lijntje tussen acceleratie en katapult.
Vandaar dat ik zo precies ben qua trapezetouwtjes positie.

Trucks voor trapezetouwtjes positie zijn er wel.
Echter persoonlijke voorkeur is er ook nog.
Het is en blijft een beetje vogelen ermee tot je voor jou een goede positie hebt gevonden.

Verschil upwind downwind qua postitie.
Op downwind staan ze iets verdere naar voren en maak ik zo ook iets langer.
Upwind wat verder naar achteren en wat korter.
Dit pas ik niet aan op een normale dag. alleen als ik achter een dammetje ben. Waar je steeds dezelfde up en downwind koers hebt.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » vr jul 21, 2017 9:53 am

Hoi Jurjen,

Bedankt voor je reactie! Ik heb de laatste tijd echt het idee dat als ik het zeil achter wat meer open houd ik makkelijker upwind kom, ook bij weinig wind. En inderdaad ook de mast van me afhouden zouden het zeil mooi rechtop staat.

Het blijft allemaal een hoop gevogel met die koortjes, het liefst heb ik voor elk zeil een aparte giek zodat de koortjes altijd goed staan :-).

Heb je ook de Oxygens geprobeerd? Ik heb de 6.8 sinds kort en met de juiste mast erin (Loft SDM, geen unifber sdm of rdm) kun je dat zeil ook onwijs lang doorvaren. Weet alleen niet of dat voor grotere maten ook geldt. Ook aanplanneren lijkt redelijk gelijk aan de Switblade. Het zou me niets verbazen als je alleen met downwind varen veel verschil merkt tussen Switchblade en Oxygen.

Groeten Tristan

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer

Bericht door Jurjen » vr jul 21, 2017 10:59 am

Oxgens heb ik (nog) geen ervaring mee.

Qua downwind varen ook vaker mijn simmer style apex gebruikt.
Slalomboard eronder trim aanpassen aan omstandigheden (meer downhoal minder outhoal) en paar runs achter de dam maken.

Er zullen ongetwijfeld verschillen zijn tussen de oxgens en de apex.
Wat ze gemeenschappelijk hebben is dat ze beide camberloos zijn.

Downwind voelt het mits goed gepowerd goed aan, het drukpunt zit verschuift wat meer tijdens vlagen maar niets dramatisch.
Zodra je echter uit een vlaag komt loopt een camberzeil beter door.
Bij een camberloos zeil levert dan ineens veel minder power waardoor je je koers eigenlijk iets aan zou moeten passen wat weer niet gaat omdat je vlak achter een dammetje zit.

Upwind is weer een heel ander verhaal. Drukpunt verschuift extreem naar achteren en zeil is alleen met veel kracht nog te controleren.

Let wel.
Achter een dammetje varen vaar ik met een zo groot mogelijk zeil, is een extreme omstandigheid

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » vr jul 21, 2017 11:47 am

okee bedankt, ik vaar voornamelijk halve wind omdat ik toch niet genoeg hoogte loop om downwind runs te kunnen doen ;-)

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer

Bericht door Jurjen » di jul 25, 2017 7:20 am

Afgelopen zondag de switchblade 9.3 in een breed wind spectrum gevaren.

Bij aankomst was er weinig wind en ging nogal op en neer.
In de vlaag was het voldoende om met een kleine pompslag in plane te komen.
Zeil had ik in lichtweer trim staan (niet extreem).
Na een paar uur kwam de wind ineens wel goed door en stond ik ineens overpowerd. Voorste hand duwen en achterste hand trekken.
Dat had ik al lang niet meer gehad met grote zeilen.

Weer terug aan de kant stond ik ook echt even te kijken van. Oef is dat nu de tradeoff.
Dat gebeurde met de racingblades nooit.

Downhoal eens goed doorgetrokken en toen ging het weer vanouds lekker.
Al zat het me toch dwars dat het drukpunt zo verschoof.
Op het water was het zeil weer drukpunt stabiel maar in de vlagen kreeg ik wel meer power maar versnelde ik niet of nauwerslijks.
Zeil voelde ook relatief zwaar aan. Weer terug naar de kant en nogmaals de downhoal strakker aangetrokken.

Weer terug op het water ging het onverwachts lekker.
In de vlagen zette ik de power nu ineens wel om in snelheid, en liep de gehele set heerlijk en gebalanceerd.

Al varen zat ik wel te denken dat ik dit met de racingblades, of andere racezeilen, nog nooit had gehad.
Zat al te denken om thuis de latten boven en onder de giek te vervangen voor een paar stijvere latten.
Totdat ik me realiseerde dat ik de downhoal maar liefst 3,5 cm had aangetrokken. En het zeil in dat hele bereik goed voer.
Dat trimbereik over de downhoal is bij de racezeilen geen optie.

Resumerend, je denk echt wel dat ik qua high end heb ingeleverd maar heb daarvoor in low end een stuk erbij gekregen.
Met name het een-trims-windbereik is fors kleiner (1 downhoalsetting) Wat betekend bij wisselende condities vaker naar de kant om de downhoal aan te passen. (zeilen van 6.8 en groter gebruik ik reeds een trimsysteem op de giek)

Ben nu nog meer benieuwd naar de high end van de kleinere maten.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » di jul 25, 2017 8:06 am

Ik heb met mijn 85 kilo:

de Switchblade 9.3 tot 17/23 knopen doorgevaren op Patrick F-Race 140
de Switchblade 7.8 tot 24/29 knopen condities op de F-Race 120

De 9.3 voelde daarmee wel aan zijn max maar de 7.8 was nog prima houdbaar. Ik vond meer de golven wat te hoog werden op het Amstelmeer.

Daarbij moet ik zeggen dat ik beide zeilen niet verder heb doorgetrokken dan de standaard lufflengte (dus verlenger niet langer gezet).

WsurfMarc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WsurfMarc » di jul 25, 2017 5:49 pm

Ik heb ook de SB 9.3 en kan volledig het bovenstaande verhaal van Jurjen beamen.
Ik heb ook in deze maat met een Full slalom 4-cam zeil gevaren en doelbewust overgegaan naar de 3-cam Freeracer omwille van het feit dat het zeil lichter is en meer low-end heeft. Dat bleek dan achteraf een super beslissing te zijn. Geen moment spijt.

In de maten 7.8 en 7.0 heb ik nog steeds 4-cam zeilen, maar voor de maat 7.8 ben ik ook aan het twijfelen om naar 3-cam te gaan simpelweg omdat ik de high-end van de 4-cam zeilen nauwelijks gebruik en meer belang hecht aan de low-end.
Ik wil niet voor iedereen spreken, maar persoonlijk zie ik veel mensen rondvaren die de 4-cam zeilen echt niet gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn, i.e. zwaar (over-)powerd varen. Niets mis mee natuurlijk, je hebt veel stabiliteit en bereik met 1 setting, maar je levert in op het gebied waar je het zeil waarschijnlijk het meest gebruikt, namelijk low-end.

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer

Bericht door Jurjen » di nov 21, 2017 5:04 pm

Inmiddels een heel aantal sessies verder.

Vooral de 7.8 veel gebruikt en afgelopen zomer met een nl wedstrijdsurfer op het water zitten sparren.
Waarbij de trim van het zeil en totale trim nog eens nader onder de loep gehouden.
Dit met positieve gevolgen.

Heb inmiddels op alle 3 de maten (6.8 7.8 9.3) op de onderste 2 cambers 2 spacers gezet en op de bovenste camber 1 spacer bij de 7.8 en 9.3 bij de 6.8 geen.
Onderste 2 zeillatten maximaal opgespannen en de bovenste 2 latten zitten een aantal rimpels in.
Optisch geen gezicht maar het zeil twist mooier/vloeiender en is (gps gemeten) ook sneller.

De extra spacers geven bij volle bak gepowerd en dan met name upwind veel meer stabiliteit en een veel gelocked gevoel tijdens het surfen.
Veel meer zoals de racezeilen welke ik voorheen had.
Nadeel ervan is dat de rotatie niet meer boterzacht is maar harder en in low end trim veel moeizamer is.
tja, geen rozen zonder doorns he :-)

Zeilen voelen qua eigenschappen aan zoals de slalomzeilen welke ik had echter dan lichter en handelbaarder en nog steeds met de optie veel meer met de downhoal bol te trimmen.

Qua snelheid bij herkingen kwam ik lekker mee met de rest en met de 6.8 switchblade op een niet bepaald vlakke kabbelaarsbank een nette 65.55km/h gehaald.

al met al, echt heel erg tevreden met de zeilen.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » di nov 21, 2017 5:41 pm

Bedankt voor je updates, mooie trim tips.

Ik kom met zowel de Switchblade 7.8 alswel Oxygen 6.8 niet boven de 59 uit met mijn Patrick F-Race 120 en Hurricane SR7 40/37 vin. Maar dat komt meer doordat ik moet werken aan mijn techniek, ik kantel het board nog helemaal niet....

Snelheden zijn trouwens wel op het midden van het meer, dus niet onder een dijkje of zo ;-)
Laatst gewijzigd door tristan55555 op wo nov 22, 2017 8:04 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Soul surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Veel te veel
Contacteer:

Bericht door Soul surfer » di nov 21, 2017 6:17 pm

Ook hier op de swblade overgestapt en kom ook van de Racingblades af.
Tot nu toe totaal geen spijt.Swblades zijn heerlijke zeilen ik heb de maten 8.6 7.8 6.8. Zeilen hebben power zat zeker wel nodig met mijn gewicht van 107kg+.

Vaar de zeilen op de angulo release wide 133 , Release 120 , CV1 100ltr .

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer

Bericht door Jurjen » wo nov 22, 2017 8:28 am

Qua trim houd ik het volgende aan.
Minimale trim: Paneel boven de eerste lat boven de giek als je goed kijkt moet er een klein stukje net de spanning van het achterlijk vanaf komen.
Maximale trim: paneel boven de giek hangt ook meteen ook echt los.

Trackstrap altijd maximaal vast (mits je zeil echt te groot is tov de wind)
In de tackstrak zit halverwege een keer dubbel gestikt.
Heb voor het dubbel stikken een knoop ingelegd waardoor ik hem nog strakker kan trekken :-)

foto van de 9.3 bijna maximale trim.
Die dag geen keuze stress want 1 board 1 zeil en 4 vinnen bij me.
Zou niet hard waaien, wat het echter wel deed :-)

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5A932F96

Afbeelding
tristan55555 schreef:
di nov 21, 2017 5:41 pm
Ik kom met zowel de Switchblade 7.8 alswel Oxygen 6.8 niet boven de 59 uit met mijn Patrick F-Race 120 en Hurricane SR7 40/37 vin. Maar dat komt meer doordat ik moet werken aan mijn techniek, ik kantel het board nog helemaal niet....

Snelheden zijn trouwens wel op het midden van het meer, dus niet onder een dijkje of zo ;-)
nix mis met je snelheid respectabel.

Wat ik wel gemerkt heb in low end trim en in mindere mate in medium trim.
Dat de switchblade in plane in de vlagen niet echt meer versneld.
wat ie absoluut wel doet als je hem goed doorgetrimd hebt.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » wo nov 22, 2017 10:53 am

Okee bedankt dan ga ik hem toch nog wat strakker trekken.

Omdat ik de oxygen 6.8 tot vlagen van 33 knopen kan houden en hij voor mij fijner vaart dan de Switchblade (en ik op een meer zonder windgaten vaar), heb ik de Switchblade 7.8 nu ingeruild voor een oxygen HD 7.8.

De Switchblade 9.3 houd ik, echt een wereldzeil. Het gekke is dat de 9.3 niet zwaarder of logger aanvoelt dan de 7.8. Dat was nog een reden om de 7.8 te ruilen voor de oxygen. Op een of andere manier heb ik de toch wel 15 keer dat ik met de 7.8 gevaren heb altijd het gevoel gehad dat het niet optimaal was. Terwijl er net als bij mijn andere zeilen een loft 75 sdm mast in zit en het zeil er prachtig op staat.

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer

Bericht door Jurjen » wo nov 22, 2017 11:15 am

tristan55555 schreef:
wo nov 22, 2017 10:53 am
Okee bedankt dan ga ik hem toch nog wat strakker trekken.

De Switchblade 9.3 houd ik, echt een wereldzeil. Het gekke is dat de 9.3 niet zwaarder of logger aanvoelt dan de 7.8. Dat was nog een reden om de 7.8 te ruilen voor de oxygen. Op een of andere manier heb ik de toch wel 15 keer dat ik met de 7.8 gevaren heb altijd het gevoel gehad dat het niet optimaal was. Terwijl er net als bij mijn andere zeilen een loft 75 sdm mast in zit en het zeil er prachtig op staat.
dat had ik met de 7.8 tov 9.3 in eerste instantie ook.
de 9.3 stond er meteen goed en mooi op.

terwijl ik met de 7.8 merkte dat ie minder versnelde in de vlagen dan ik gewend was.

Nadat ik de onderste 2 camberlatten nog wat etra spanning had gegeven en de bovenste 2 latten juist wat minder werd dit al beter en stond het profiel er mooier op en twistte hij ook beter.

En echt voldoende downhoal geven deed het hem om de vaareigenschappen verder op te krikken.
Te weinig downhoal en het zeil voelt zwaarder / logger aan.
te is in deze een relatief begrip, daar je met de switchblade best wat trimbereik via de downhoal hebt.
Iets waar ik zelf ook weer aan moest wennen.

Is altijd de moeite om met downhoal te spelen en vooral niet te hard naar de opgegeven specs te kijken, ik zie dat meer als uitgangspunt en niet meer dan dat.

Plaats reactie