Jarenlang met Naish stealth 2005, Hot Sails GPS 2008 + 2010 en loft sails racing blades 212 gebruikt te hebben geen racezeilen meer.
De slalomboards blijven echt wel. Nog steeds erg tevreden met de RRD x-fire V2 90 112 135.
Reden van overstap:
Wilde minder zeilen en zeilen die wat lichter, makkelijker en handelbaarder zijn. (je wordt ook ouder pappa

Meestal vaar ik mijn zeilen goed gepowerd maar volledig tegen het overpowerde niet zo vaak terwijl daar de slalom zeilen pas echt tot hun recht komen. En verwacht dat ook dan de freeracezeilen hun mannetje wel (redelijk) staan.
Kon bij vinnetjes.nl ook een mooie deal maken met inruil van de loft racing blades.
Heb ze ondertussen alle drie de maten gebruikt, alle maten met RDM mast, en ook met een paar surfmaten gevaren om een indruk qua snelheid te krijgen.
Thuis in de tuin de zeilen even opgetuigd en was ondanks het gebrek aan wind een opvallend makkelijke en soepele camber rotatie.
Gebruik bij alle maten een RDM mast.
Direct op de 2 cambers onder de giek 2 spacers geplaatst en op de camber boven de giek 1 spacer.
Dit op alle drie de zeilen.
Dit om iets meer profiel/bolling in het zeil te krijgen en de stabiliteit te bevorderen.
Dit gaat wel ten koste van de camber rotatie maar dit is ondanks de spacers nog heel erg acceptabel.
Ga hiermee eerst een tijdje varen tot de zeilen zich wat gezet hebben en kijk dan of er nog additionele spacers benodigd zijn.
Ik verwacht dat er tzt nog wel een paar bij komen.
Tweede wat opviel was het optuiggemak. Sjeez ineens niet echt perse een trimmolen nodig om de downhoal erop te zetten

Ook meteen zeillatten op correcte spanning gezet. Onderste 3 camberlatten op maximale spanning en daarboven langzaam steeds minder spanning, maar meer later daarover.
Loft switchblade 6.8
Het zeil bij een vlagerige wind bij de punt gebruikt.
Water was voor de punt vrij vlak met korte chop en af en toe wat grotere chop waar je vrij recht overheen ging.
Maatje was bezig met een 7.0 racing blade.
Was die dag lekker gepowerd en zeker niet overpowerd.
Het het zeil op normale trim gezet op het water gaf het zeil opvallend veel power.
Snelheid was oke maar niet buitensporig. Later een toef meer downhoal gegeven, power werd niet significant minder maar het zeilgevoel werd een stuk lichter. Tov de racingblade echt meer power en ging heerlijk over het water. Tijdens het surfen op halve wind en lichte downwind koers ging het redelijk gelijk op met mijn surfmaatje

Zeil dempt de chop goed al heeft de rdm mast hier ook zo zijn invloed op.
Hoogte lopen ging beter dan ik gewend was. Denk omdat de twist iets hoger begint in het zeil waardoor je meer druk op de achterste hand hebt. Lekker dagje gehad. En halverwege de dag nog even de zeillatten spanning gecontroleerd.
Viel me op om een mooier twistverloop te verkrijgen de bovenste 2 zeillattten te los moeten staan. Daar zitten lichte kreukels in zeillathoes. Ziet er een beetje slordig uit maar twistverloop is echt een stuk mooier en het zeil voelde daarna op het water nog wat meer gebalanceerder aan.
Naar een downwind koers versnelde de switchblade goed en bleek ook in de windgaten goed doorlopen.
Vooral dat laatste was een opvallend punt.
Loft switchblade 7.8
Qua eigenschappen lijkt de 7.8 erg op de 6.8
Ook hier de bovenste zeillatten te los gezet om dezelfde reden.
Met dit zeil op een choppy grevelingenmeer gesurft.
Was feestje. Het zeil doet wat ik hoopte en ook wel een beetje verwachtte wat ie zou doen.
Loft switchblade 9.3
Dit zeil bij de kabbelaarsbank alleen in minimale condities gebruikt.
dit is het grootste verschil met de racing blade. Had voorheen een 9.5 racingblade welke het erg goed deed zodra je goed gepowerd was.
Om die aan te pompen vond ik het zeil te groot te lomp en te zwaar.
De switchblade is beduidend makkelijker aan te pompen. Mede omdat je op de downhoal meer trimbereik hebt waardoor je de twist niet zo extreem in het zeil hoeft te zitten. Hierdoor wordt het pompen effectiever en uiteraard het mindere gewicht van de swichtblade is met dit zeil het beste te merken.
Uiteindelijk circa een klein uur hele rakken kunnen planeren en de rest van de dag met pompen in plane kunnen trekken.
Armen waren lang na het surfen maar de glimlacht stond ingebrand op mijn gezicht.
Ben erg benieuwd was de zeilen vol gepower / overpower doen.
Nadelen tov de racingblades zijn er uiteraard ook.
De racing blades kan je eindeloos doorvaren tot jij het echt niet meer trekt.
En dan geeft de racingblade nog steeds geen krimp. Verwacht dat ik hier wel een puntje heb ingeleverd.
De racingblades geven ook een meer gelocked gevoel. Je zet het zeil neer en laat het voor je werken.
De switchblade is bewegelijker.
* edit
schrijf straks verder