Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Witchcraft 104l V4-Flextail(2017)

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Plaats reactie
Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Witchcraft 104l V4-Flextail(2017)

Bericht door Jeroensurf » za jul 29, 2017 4:13 pm

Hoe heet het
Witchcraft Flextail 104l gebaseerd op de V4

Wat is het:
Een custom waveboard.

Dit is mijn 2e flextail, ik heb eerder hier:viewtopic.php?f=57&t=13885118 een review geschreven over mijn 96.
De 96 heb ik van maart 2013 tot dit voorjaar gehad, maar door wat verminderde balans en iets meer kilo,s sinds medio 2015 was die net te klein. Ik heb toen al overwogen om een grotere te bestellen, maar dat eerst opgelost door van de 96 een midweer board te maken door dikke Bertha, een Goya118l Quad erboven te nemen.
Dikke Bertha dobberde lekker op de lichtweer dagen en was super in slog n ride condities in Ierland en Cornwall, maar wat daarvan minder was dat 3 boards mee op vakantie lastig is als er ook nog sups en een vriendin mee moeten op/in de auto.
Ik wilde dus weer terug naar 2 windsurfboards.

Waarom custom en niet productie?
Ik heb een aantal productie boards geprobeerd die ik zeer interessant vond waaronder de Fanatic Stubby die ook super is en ik bijna had gekocht. Een ander voordeel van een productieboard is dat je ze vaak best kan testen en over het algemeen een kortere levertijd hebben.
Alleen hiervoor had ik al een custom Witchcraft en dit is voor mij de 8e Witchcraft, ik weet dus precies hoe het vaart en drijft wat makkelijker met de shaper communiceert (Een Flikka of Pulse bijv drijft significant minder bij hetzelfde aantal opgegeven liters).
Testen werd daardoor minder relevant. Iets dat op maat voor je gemaakt wordt op basis van, ik vind dit fijn van die shape, ik wil dat zus en dat zo is dan toch wel heel erg fijn want je kunt finetunen wat met een productieboard niet gaat. Met een andere shaper was dat voor mij een veel grotere gok geweest omdat ik daar niet die historie mee heb.
Daarnaast hebben boards bij mij geen makkelijk leven want ik weeg 92-93kg en vaar veel+ lig nog wel eens te zwemmen op een rif of tussen de rotsen in het buitenland. Een custom kun je qua sterkte op je gewicht en beoogd gebruik laten bouwen waardoor ze in mijn geval langer meegaan.
Wat betreft transport had ik mazzel. Het versturen van een board vanaf de canarische eilanden is niet goedkoop, maar gelukkig ging een surfmaat van Wijk aan zee in april vlak nadat mijn board klaar zou zijn die kant op en die kon mijn board bij Witchcraft ophalen en mee terugnemen wat ruim 150,- scheelde.
Toine was trouwens zo onder de indruk van het board, dat hij er ook een heeft besteld 8)
Zelf was ik op vakantie toen Toine terugkwam maar DJ de vries van http://www.boardrepair.nl/ heeft het board voor me bij Schiphol opgehaald en ging toen ik terugkwam van vakantie op zondag om 21uur nog ff open voor me zodat ik mijn board kon halen.
Heren dank voor de service!

Shape:
96 was net te klein, 118 onnodig groot en na het mogen proberen van een Haka102l van een maatje wist ik dat het 102-104l moest worden.
De V4 86 vaart superlekker (review hier: viewtopic.php?f=57&t=13896167) en de rocker daarvan bevalt mij heel erg goed. Ik heb dus aan Bouke gevraagd om een V4 met Flextail te maken. Bij het vorige board had ik heel erg ik wil dit of dat met kleurtjes, bij dit board heb ik wat plaatjes gestuurd van wat ik leuk vind en kleur zeilen ik vaar en aangegeven verras me maar met wat het wordt. :)
Ik ben erg blij met het eindresultaat en de afwerking is, zoals gewoonlijk bij Witchcraft subliem.

Specs:
Afbeelding
Vinnen: 14.5 voor en 15.5 achter.
Constructie is CBC, net als de vorige wat voor mij voor lichtweer prima is.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bodem:
Licht gerond vooraan, over in een Inverted V. bij de flextail is de bodem plat.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Werking Flextail:
Afbeelding
De Flextail is het flexibele gedeelte van het board. onder druk kan het dus buigen.
Hierdoor heb ik als ik er niet op sta een heel licht negatieve rocker.
Als ik erop sta zit die rond de nul en is dus met aanplaneren en druk op de voorste voet nihil wat helpt met aanplaneren.
In de bochten kun je als je over je achterste voet draait er meerdere cm rocker intrappen en daardoor dus veel korter draaien, net als bij de Stubby achtige boards die helemaal geen tail achter de voetband hebben.
Het voordeel van de Flextail boven de stubby is da die in snelle golven nog wel ens onrustig worden en daar heeft de flextail geen last van.
Voor Nederland vind ik dat eerlijk gezegd niet heel relevant, maar ik probeer elk jaar 5-8 weken op vakantie en bij elkaar gesprokkelde dagen op mooie breaks te surfen in o.a Cornwall Ierland, Zuid Afrika etc, en daar merk je dat verschil wel.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De meeste mensen hebben een beetje angst voor bewegende delen en vragen zich af of dat wel heel blijft: de vorige doet het na 4 jaar nog als dag 1. Wat ze minder leuk vinden zijn extreem hoge sprongen en naar achteren geslide moves, maar dat doe ik allebei niet dus dat is voor mij geen issue.

Andere leuke dingetjes:
Ja 2 wel gave dingen
De laatste serie voetbanden van pro limit vond ik volkomen kut. De nieuwe Witchcraft straps zitten super.
Alles met dubbele schroeven dus dat zit ook echt goed vast. Het enige minpuntje ervan is dat de bij de achterste voetband de klittenband door mijn schoentjes makkelijk los gaat. Met blote voeten heb ik dat weer niet :-?

Voor MT en achter een centrefin box waar zowel Slotbox als US box in past. :D
De meegeleverde Witchcraft vinnen zijn van G10 en hartstikke goed, maar ik heb stapels goede vinnen liggen en mag daar graag mee tunen.
minor detail: mijn K4 vinnen zitten als gegoten, de custom vinnen ook, maar de meegeleverde G10 US-productievin precies niet.
Met wat schuurwerk aan de voor en achterkant krijg ik hem er nu precies in.
Afbeelding

Hoe vaart het:
De 104 is duidelijk een ander board als zijn voorganger de 96.
Naast elkaar fotograferen kan niet omdat de 96 al van eigenaar was veranderd voordat mijn 104 binnenkwam, maar naast de 104 groter is en dus beter drijft heeft hij meer rocker en een iets smallere tail.
Op het water vertaald 8l meer zich in veel makkelijker dobberen! 96 kon ik ook nagenoeg mee stilstaan, maar met 104l gaat dat met 92-93kg zoveel makkelijker!
Qua aanplaneren ontlopen ze elkaar niet veel.
De 96 was vlakker en snel weg, de 104 krommer. Dat vind ik geen probleem want het is voor mij snel genoeg.
Wel vaart de 104 veel comfortabeler. De V4 86 gaat super makkelijk over golven heen, de 104 heeft dat ook. Rechtdoor varen is heel erg comfortabel. De 104 voelt een beetje als een grote luxe wagen qua comfort.
Normaal als je planeert krijg je heel veel tikken van chop via de tail door. Door de flextail merk je dat, want die heb je nu veel minder wat het board super comfortabel maakt en veel meer controle geeft.
Door die controle heb ik het board al gevaren in dikke holle bakken op Hoek met 4.0 in side-off en gisteren met 4.6 side-on op Wijk en beide ging perfect. Daartussen een keer of 10 met 4.9-5.2-5.5 gevaren (6.2 moet er ook op kunnen, maar nog niet gevaren).
Van de week ook met Nelis gevaren op IJmuiden, even gewisseld met hem om zijn V3.8 99l te proberen, en dan merk je dat die net zo snel aan planeert maar ook veel directer en harder aanvoelt waarbij de Flextail het codewoord echt COMFORT is.
Op een golf merk je wel dat het board iets breder is, maar door de rocker loopt hij mooi de bocht door en de flextail helpt met echt kort draaien en goede topturns. Het extra volume zorgt dat je makkelijker vaart houdt zonder weg te zinken als de golven even niet meewerken. Golfrijden gaat er daardoor gewoon supermakkelijk mee. :)

Conclusie:
Ik vaar rond als een blij ei! 8)

agr64
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: SB IS107, IS124 & P299 / GA Vapor 5.6-11.0 / KA Race 10.8

Re: Witchcraft 104l V4-Flextail(2017)

Bericht door agr64 » za jul 29, 2017 7:19 pm

Gaaf board, maar bij zo'n foto met het board op het asfalt denk ik altijd au, maar waarschijnlijk kan een custum (wave) board daar veel beter tegen dan mijn produktie slalom spul...

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » za jul 29, 2017 7:27 pm

Probleemloos. 8)
Gisteren werd mijn 86l waveboard door de wind gepakt en stuiterde over het fietspad.
Iemand die keek trok bleek weg en zei die zal wel goed kapot zijn...alleen een 2 kleine krasjes.

ronaldstout1
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Simmer freewave 105, Barracuda 77, 84 en 92 en veel freerace spullen

Bericht door ronaldstout1 » za jul 29, 2017 9:47 pm

Leuk dat ik jouw nieuwe flextail laatst in Scheveningen mocht uitproberenJeroen ! Ik
Ben enthousiast !

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Zeilnummer: NED-160
Teamrider: North Fanatic ION
Surf spul: North Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW » zo jul 30, 2017 8:14 pm

Leuk verslag!
Kon mij de kleine met flex tail goed herinneren, goed om te zien dat je er enthousiast over blijft!

Plaats reactie