Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Witchcraft Reaper

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Plaats reactie
rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Witchcraft Reaper

Bericht door rvdhorst » ma jul 31, 2017 8:48 am

Ik ben me momenteel aan het oriënteren voor een nieuw boardje.

Ik vaar hoofdzakelijk op het Markermeer (golfjes rond 1 meter, soms wat meer, soms wat minder) en wil een enkele keer op Wijk zijn. Ik zoek een boardje dat snel aanplaneert, makkelijk springt, makkelijk hoogte loopt, maar ook nog behoorlijk wendbaar is.

Nu zie ik dat Witchcraft een (voor mij) nieuw model heeft, de Reaper, die aan mijn eisen lijkt te voldoen. Zijn er mensen die reeds ervaring hebben met dit board?

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Re: Witchcraft Reaper

Bericht door Nelis » ma jul 31, 2017 10:24 am

Als je dan toch in het Witchcraft hoekje blijft is een Shaman veel logischer. Een pocket wave board zoals de Reaper heb je weinig aan als je op een groot meer vaart. Nog een stapje meer zoetwater zou de Chakra zijn
"The Chakra is Witchcrafts Freewave range. In production since 2008, another classical. The Chakra stands for easy sailing in a wide range of conditions, flat water, coastal waters and occasional wave sailing. "
-> http://witchcraft.nu/boards/

Koffie
Klein maar fijn
Klein maar fijn
Surf spul: Witchcraft Reaper 79 + Haka 66 en Hotsails KS3

Bericht door Koffie » ma jul 31, 2017 11:38 am

Ik ben sinds kort in bezit van een Reaper 79 liter, en heb dit board er als lichtweerboard bij naast de Haka 66 liter.

Ik heb er pas 2 keer op gevaren (in slechte fysieke toestand agv gekneusde ribben) dus kan er nog niet uitgebreid over vertellen, maar hier een eerste indruk.....

De Reaper planeert zeer snel aan , springt erg makkelijk en is ook wendbaar afhankelijk van de vin opstelling, Maar in tegenstelling tot de Haka is de reaper ook een stuk nerveuzer , wat prima is in lichtere omstandigheden, maar niet wat je nodig hebt als het lekker gaat poeieren. (IJsselmeer omstandigheden heb ik het hier dan over) Ik denk dat het doorkrijgen van de klappen op mijn ribben via de trapeze hierbij ook een negatieve rol hebben gespeeld.
Maar nogmaals is dit slechts een eerste indruk en moet ik nog verder aan de tand gaan voelen en zal op zee zeker een andere beleving/ervaring geven, maar daar heb ik nog geen gelegenheid toe gehad.

Maar wordt het je enige board voor Markermeer omstandigheden dan zou ik absoluut voor de Haka gaan.

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » ma jul 31, 2017 10:21 pm

Koffie, Nelis, dank voor jullie antwoorden. Ik maak er uit op dat ik toch nog wat beter moet nadenken wat ik precies wil, en wat ik precies aan materiaal wil hebben. Ook nog even goed naar de verschillende kenmerken van de boards kijken.

Dat de Reaper zeer snel aanplaneert vind ik erg belangrijk. Met meer wind zou ik overschakelen naar een kleiner board. Ik weeg 80 kg, en zou in eerste instantie een 92L Reaper nemen voor 15 tot 25 kts max. Daarboven zou ik een kleiner board nemen.

Ik ben nu 2 Goya customs, 104L en 84L. 104L voor lichtweer, 84L voor hardere wind. Zelden is de 84L te groot. 104L is voor zee al snel te groot. Dus een 10L minder zou goed zijn. Alhoewel voor Markermeer is 104L over het algemeen wel lekker, zeker als de wind even inkakt.

Eigenlijk hink ik op 2 gedachten, of 3 of 4. :-? Enerzijds meer naar zee, want is gewoon leuker. Anderzijds op Markermeer want is gewoon makkelijker, en ik ben nogal lui van aard.

Ik heb daarom een overzicht gemaakt van de witchcraft boards met hun eigenschappen.
overzicht witchcraft.jpeg
Overzicht witchcraft boards met hun eigenschappen
  • Qua aanplaneren scoren Reaper, Shaman en Chakra goed. Wave valt af. Haka zou nog kunnen.
  • Turning on the wave scoort de Chakra te slecht en valt dus af.
  • Qua grip op de golf scoort de Reaper erg slecht. Wat betekent dat eigenlijk? Grip op de golf?
  • De Haka scoort op de golf weer beter. En is beter op grote golven. Maar wat zijn grote golven? Aangezien ik boven de 25 kts niet snel op zee zal zijn, zal ik niet heel vaak grote golven tegen komen verwacht ik.
  • Het valt me op dat de Reaper een medium wide stance heeft, vs een wide stance voor de overige modellen. En die medium wide stance blijkt juist voor springen weer goed te zijn. Bovendien heb ik vaak de neiging om mijn achterste voet wat meer naar voren te zetten.
Mijn conclusie (puur op basis van tekst van de website van Witchcraft):
Of betere performance op de golf: Shaman
Of beter springen: Reaper

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » di aug 01, 2017 7:41 am

De Chakra af laten vallen voor turning on the wave is denk ik onterecht. Het is nog steeds echt een waveboard waar je fantastisch mee kan golfrijden. Hij draait wat minder kort dan de wave, maar houdt daarentegen veel snelheid in de bottomturn. Ik heb twee Chakra's en gebruik ze met name op zee, om onder andere te golfrijden.

De Haka is dacht ik juist een board voor veel wind omdat deze veel controle heeft. Het is geen vroege planneerder door de smallere tail.

De reaper omschrijft bouke als een board wat zeer levendig is. Ik vraag me af of je dat wil als je niet heel vaak op zee vaart.

Ik zou de Shaman en Chakra overwegen.

Bouke kun je trouwens gewoon mailen. Hij geeft vrij uitgebreid en eerlijk antwoord.

Koffie
Klein maar fijn
Klein maar fijn

Bericht door Koffie » di aug 01, 2017 7:44 am

rvdhorst schreef:
ma jul 31, 2017 10:21 pm
Dat de Reaper zeer snel aanplaneert vind ik erg belangrijk. Met meer wind zou ik overschakelen naar een kleiner board. Ik weeg 80 kg, en zou in eerste instantie een 92L Reaper nemen voor 15 tot 25 kts max. Daarboven zou ik een kleiner board nemen.
Voor dat windbereik heb ik de reaper ook aangeschaft en dat doet ie perfect icm naar overstappen op Haka als het ruiger weer wordt en ik meer controle wil.
En nogmaals, ik heb hem nog niet volle bak aan de tand kunnen voelen. Ik verloor wat controle toen het er harder aan toe ging, maar de pijn in mijn ribben zullen hier ook zeker een grote rol in hebben gespeeld, plus het feit dat het voor mij gewoon een groot board is, kleiner vaart altijd lekkerder.
rvdhorst schreef:
Enerzijds meer naar zee, want is gewoon leuker. Anderzijds op Markermeer want is gewoon makkelijker, en ik ben nogal lui van aard.
Met die gedachten heb ik ook gelopen en daarom ook een Haka als kleine board, welke ook perfect blijkt te varen in IJsselmeer omstandigheden.

• Qua aanplaneren scoren Reaper, Shaman en Chakra goed. Wave valt af. Haka zou nog kunnen.
De Haka planeert ook erg snel aan, dus niet druk om maken
  • Turning on the wave scoort de Chakra te slecht en valt dus af.
nooit op gevaren, geen mening
  • Qua grip op de golf scoort de Reaper erg slecht. Wat betekent dat eigenlijk? Grip op de golf?
Dat valt heel erg mee, is een heel eind te tunen met vinopstelling en je moet er iets meer energie in steken dan bij de Haka maar dat heeft ook wederom met het feit te maken dat dit mijn grote board is. En voor het windbereik wat jij in gedachten hebt ook minder belangrijk
  • De Haka scoort op de golf weer beter. En is beter op grote golven. Maar wat zijn grote golven? Aangezien ik boven de 25 kts niet snel op zee zal zijn, zal ik niet heel vaak grote golven tegen komen verwacht ik.
Als je de kans hebt zou ik dat wel doen,. Golven zijn misschien hoger, maar vaart een stuk rustiger dan het gestuiter op de klotsbak die IJsselmeer/Markermeer heet.
  • Het valt me op dat de Reaper een medium wide stance heeft, vs een wide stance voor de overige modellen. En die medium wide stance blijkt juist voor springen weer goed te zijn. Bovendien heb ik vaak de neiging om mijn achterste voet wat meer naar voren te zetten.
Ik heb nog geen verschil gemerkt qua stance op beide boards. En je kan zelf nog wel wat met de posities spelen. Zal eens meten of er verschil is.
rvdhorst schreef:
Mijn conclusie (puur op basis van tekst van de website van Witchcraft):
Of betere performance op de golf: Shaman
Of beter springen: Reaper
Voor betere performance op de golf en meer controle in ruigere omstandigheden zou ik naar de Haka kijken. Die doet dit wat beter dan de Shaman (persoonlijke mening en ook die van een Shaman bezitter in mijn omgeving)

Gezien je gewicht van 80 kilo moet je ook nog wel op de Reaper 79 van mij wegkomen als het een beetje waait, dus je mag er van mij wel eens een rondje op doen om een indruk te krijgen. (je gaat ze nog niet veel vinden langs het water gezien het een vrij nieuw ontwerp is denk ik)

Haka's zijn er genoeg te vinden langs de kust en voor een testritje op andere witchcrafts kun je eens contact opnemen met boardrepair.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » di aug 01, 2017 9:10 am

Ik denk dat Koffie heel goed de verschillen voor je heeft aangegeven.
Ter aanvulling over het low vs high grip:
Witchcrafts hebben over het algemeen op de golf heel veel grip.
dus meer carven ipv sliden in de topturn.
Dat is enerzijds door de scherpe rails in combinatie met grote voorvinnen.
Goya,s zijn veel meer low grip omdat ze kleinere voorvinnen gebruiken, je vrijwel boven de vinnen staat (meer erboven als bij een haka of Wave V4)en een zachtere rails hebben. (Ik heb zelf een 84 en118 gehad).
Persoonlijk denk ik dat dat low grip wel klopt...binnen de Witchcraft range, maar dat dat tov andere merken wel meevalt.
Zelf zie ik de Reaper meer als een lichtweer golfrij board als een binnenwater stick.

wat voor de Reaper geldt qua inzetbereik geldt ook voor de Chakra, hij is het minst wave gericht binnen de Witchcraft range....maar dat zegt meer over de rest van de boards als over de Chakra waarmee je ook prima kunt golfrijden.
Met 5.0 op Wijk gewoon lekker golfgereden, en ik vaar zelf een Wave. Hij draait uiteraard niet zo kort als met een haka of Wave, maar planeert eerder aan, loopt beter hoogte en dat korte draaien heb je alleen wat aan als je dat ook daadwerkelijk kan.

mijn advies zou voor dat bereik een Chakra of Haka zijn. Zondag ook weer even met een Haka102 gevaren met 4.9, volle controle en bovenalles makkelijk, met op zich prima draai eigenschappen*
(ik heb zelf een 104l flextail, daar kan niks zich mee vergelijken).

surfingshrink
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: ja

Bericht door surfingshrink » di aug 01, 2017 12:01 pm

even een reactie, omdat ik ook nog een chakra heb, een 95 liter sdt.
Ik vaarde ermee op zee, tot ik een flextail kon bemachtigen...

Maar voor hier de Chakra: ik kan m vergelijken met de wave, die ik ook had.
de Chakra planeert eerder aan, ligt erg stabiel op het water en vind ik een echte alleskunner. Springen en golfrijden gaat prima, en op binnenwater vaart het ook lekker. Doorgeplaneerd gijpen is op dit board echt goed te doen en heel leuk ook :9~ , dat vind ik een pro. Je hoeft niet eens super te kunnen gijpen om dat voor elkaar te krijgen. Je gaat met dit board echt beter leren gijpen!

samengevat
op zee: stabiel, snel aanplaneren, makkelijk gijpen, golfrijden en springen, maar niet de wendbaarheid van de wave. Ik heb nog eens wat geëxperimenteerd met andere vinnen, daar draaide ie wel stukken beter mee! (bv met een andere middenvin). De wave voelt een stuk losser en vind ik duidelijk minder snel planeren dan de chakra.

Op binnenwater: prima stabiel freeride board, wat ook snel te varen is, zelfs met de trifin setup(single fin heb ik nooit geprobeerd). Snel aanplaneren dus en goed doorplaneren in de bochten. Ook springen is natuurlijk geen probleem.

succes met je keuze en zoals Coen zei: je kan altijd mailen met Bouke, hij zal je een goed en eerlijk advies geven.

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » di aug 01, 2017 6:17 pm

So, Haka it is. Ik ga nu eerst kijken of ik 's 1 kan proberen. Ik heb DJ gemaild met het verzoek.

Tx allen dank voor de hulp. Het heeft me goed op weg geholpen. De low grip van de goya's is herkenbaar. Ik heb dat inderdaad goed gemerkt met de 84L. Die slide best makkelijk.

ik heb jullie advies opgevolgd en contact opgenomen met Bauke. We hebben vandaag flink wat heen en weer gemaild. En hij kwam uit op een Haka of een Haka ST. Die laatste noemt Bauke iets spannender.

Als iemand informatie heeft over de Haka ST, dan houd ik me aanbevolen.

Tx!

Koffie
Klein maar fijn
Klein maar fijn

Bericht door Koffie » di aug 01, 2017 6:54 pm

Nog een kleine aanvulling op je keuze.
De Haka voelt vrij klein aan onder je voeten dus het kan geen kwaad hem een maatje groter te nemen dan je in eerste instantie in gedachte hebt. Het gaat je niet gauw in de weg zitten.

Maar dat kun je zelf wel beoordelen tijdens het testen. 8)

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » di aug 01, 2017 9:09 pm

Tx voor de aanvulling.

Kreeg net van Bouke antwoord op de vraag waar de ST voor staat. Dat is de short tail dus. Ik zou graag beide 's willen varen. Begin nu wel erg benieuwd te worden :D

Erres
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: 12" RRD Airsup | Jurfspecial 104 | HOT Superfreak

Bericht door Erres » wo aug 02, 2017 10:02 am

Nou ben ik ff de weg kwijt, ik dacht dat, als je je tijd tussen zout en zoet verdeelt, je de Shaman moest hebben?

Op basis van de info op de Witchcraft site kwam ik trouwens tot dezelfde conclusie als rvdhorst, namelijk dat je dan de Reaper moet hebben...

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » do aug 03, 2017 7:59 am

Erres, ik zal een mail van Bouke hier delen waar hij over de Reaper heeft. Let wel, het betreft wel een reactie op mijn verzoek, en kan daarom niet als algemeen geldig worden geinterpreteerd:
Hmmm, ja een Reaper zou kunnen maar is wel een raspaardje, niet de makkelijkste en onrustiger dan de huidige Goya custom, wel sneller en wendbaarder. Misschien als groter board wel te doen en zal je ertoe dwingen om je nivo sneller aan te passen, dan is dat echt een spannend board. Of dat lukt kan ik moeilijk in schatten, eigenlijk uitgaande van de huidige Goya custom, die ook de voetbanden redelijk ver naar achter heeft, denk ik van wel. Op vlak water zal de Reaper zeker wel te doen zijn.

Een makkelijker alternatief is de Haka, iets makkelijker dan de Goya. Dan is er ook nog de Haka ST, deze is het meest vergelijkbaar met de huidige Goya. Die staat nog niet op de site omdat ik er nog niet uit ben of die naast de Haka komt of de Haka kan vervangen.
Mijn eerste gedachte was om de nieuwe Goya custom van 2018 te nemen, ik heb nu namelijk de 2014/15 modellen, met pintail, dus nog niet zo radicaal. De opmerking van Bouke dat de Haka ST het meest te vergelijken is met de huidige Goya custom deed mij besluiten om voor de Haka ST te gaan. De Haka ST is dus 1 stap verder van mijn Goya's en de Reaper is 2 stappen verder. Altahns, dat is mijn interpretatie.

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » do aug 03, 2017 10:28 am

Even helemaal terug naar het begin... je schrijft
Ik vaar hoofdzakelijk op het Markermeer (golfjes rond 1 meter, soms wat meer, soms wat minder) en wil een enkele keer op Wijk zijn. Ik zoek een boardje dat snel aanplaneert, makkelijk springt, makkelijk hoogte loopt, maar ook nog behoorlijk wendbaar is.
Dus veel vaker zoet dan zout en ik heb nog niet kunnen uitvinden of je de 104 er bij houdt of dat je tussen de 104 en 86 een plank zoekt.
104 wave op binnenwater is niet echt spannend om te varen lijkt mij zo en als jij niet zo vaak op zee vaart en er is genoeg wind voor je 86 dan is het al direct en stuk uitdagender en heb je alle controle nodig die je kan vinden. De Goya is echt een heel goede plank voor zeer gevorderden als voor eerste plank voor op zee. My two cents: als je de 104 er uit gooit dan een Shaman / Chakra voor in de plaats en die kan je nog met single fin varen op zoet en op zout is het met 100 liter plus weer juist fijn om een wat snellere plank te hebben die op de slappe golven door blijft lopen. Witchcraft boards zijn in verhouding tot bv een Goya boards die je wel constant moet blijven varen op de juiste stance en als je wisselt naar bv een Goya voelt het alsof je aan het uitrusten bent dan ;-)

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » do aug 03, 2017 10:44 pm

Dus veel vaker zoet dan zout en ik heb nog niet kunnen uitvinden of je de 104 er bij houdt of dat je tussen de 104 en 86 een plank zoekt.
Klopt, dit had ik nog niet aangegeven. Na jullie input en die van Bouke heb ik alles nog 's goed op een rijtje gezet en heb ik besloten dat het board vooral voor zee geschikt moet zijn. De goya's houd ik voorlopig nog wel even. Veelal gaan 's ochtends de spullen in de auto en beslis ik in de loop van de dag of ik naar Wijk of naar Markermeer ga. In de toekomst zal ik dus met 2 boards rijden. De nieuwe WC en de Goya 104L. Als de wind heel duidelijk op hard staat zal ik de WC en Goya 84L meenemen.
Witchcraft boards zijn in verhouding tot bv een Goya boards die je wel constant moet blijven varen op de juiste stance en als je wisselt naar bv een Goya voelt het alsof je aan het uitrusten bent dan ;-)
Dus een Witchcraft is harder werken, begrijp ik dat goed?

Ik heb Bouke gevraagd om de bestelling vast op de lijst te zetten en me wat tijd te geven om de juiste keuze te maken. Ik hoop voor die tijd een paar boards geprobeerd te hebben. Ik heb tot oktober de tijd. :D

Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Ahd free diamond 77 T1 CrossX 97 Cutre 75 ? Witchcraft Custom Shaman 83.
Contacteer:

Bericht door Ouwe » vr aug 04, 2017 8:15 am

Misschien ook even contact opnemen met DJ Board repair die heeft vast wel iets liggen om te testen.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » vr aug 04, 2017 11:04 am

Als allereerste: De Goya 14/15 is een briljant board dat makkelijk vaart maar ook een minder sterke en stijve contructie heeft.
Sommige piepen dan meteen over duurzaamheid en dat klopt allemaal ook wel, maar het geeft ook meer comfort op het water, dat vind ik wel weer heel positief en wordt wel eens vergeten.
Een witchcraft is stijver, directer en sommige klappen die een Goyas absorbeerd voel je bij een Witchcraft meer en vraagt iets meer werken.
Ik zou daarom zeker een board nemen dat niet agressief is.
Comfort geeft controle, en daardoor ga je beter varen.
Ik heb zelf de normale Haka gehad en omgeruild voor een V4, maar weet niet of ik dat ook had gedaan als er toen al een ST was geweest, want dat lijkt mij ook wel super. iets korter draaien en losser met wel het Haka comfort...klinkt mij als een heel erg goed board.

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » vr aug 04, 2017 1:43 pm

Kom net van de lijn met DJ. Hij heeft waarschijnlijk een Haka liggen over een week of 2. Hij neemt dan ook wat andere boards mee om te vergelijken. Tegen die tijd moet mijn enkel ook weer genezen zijn. Hoop op een mooie ZZW 6 tegen die tijd :D
Ik heb zelf de normale Haka gehad en omgeruild voor een V4

Dat betekent dus dat ook ik altijd nog een overstap kan maken :lol: , dus dan toch maar de HDD variant nemen :) Ik vind het niet errug om tijd te investeren om aan een board te wennen. Zal mogelijk wel regelmatig om advies gaan vragen van mede-WC gebruikers.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » vr aug 04, 2017 7:58 pm

Kijk ff bij getest. Ik heb over o.a de Haka en V4 en de verschillen best aardig wat geschreven. Geeft je een beetje een idee.

Plaats reactie