Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Witchcraft Chakra 95 vs 100 v2.1

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Plaats reactie
relaxer.andre
Deur-surfer
Deur-surfer

Witchcraft Chakra 95 vs 100 v2.1

Bericht door relaxer.andre » do okt 26, 2017 2:30 pm

Hallo
Als newby bezitter van een chakra95 wil ik mijn eerste vaarindruk delen.
Geïnspireerd door reviews van gebruikers en van surfmaatje Joris kreeg ik de mogelijkheid er een te kopen.

Eerste test was met Joris met Chakra 100 en Goya Banzai en ik met de 95.
Het viel ons vooral op hoe verschillend de boards zijn. beide v2.1.
maten op board:
95; 236x62.2
100; 239x62.6(wc site gaf breder aan.)
De achterste voetband van de 95 staat veel verder naar achter dan de 100.(Ik heb hem bij de 95 helemaal achterin gemonteerd en de voorste in middelste positie.
De 95 vaart veeel meer als een waver en voelt niet groot aan(ik vaar normaal 234x56x 83L)
wel comfortabel. Vaart speelser.
De 100 voelt veel meer als een "boomstam" aan dus meer freemove/freeride, hoewel deze draait en springt als een grote waver. Voelt en is dikker door 10L meer en vrijwel gelijke maat(lijkt het). Verschil is minder dan ik zo schrijf masr probeer verschil aan te geven want dat voel je echt.
Onder de 95 zaten de grijze pretwist thrusters en g10 achter en onder de 100 de g10 vinnen.
15.5/14.5(95) vs 17/13,5(100)

We hadden niet verwacht dat ze zo verschillen aanvoelden.
100 is ideaal coastboard en de 95 een ideaal one for all waveboard
Zou een 115 een goed coastboard zijn voor een 6.7 of is een 105 dat al?
Beide hebben we ongeveer gelijk gewicht en zelfde maat zeil. We hebben alle combi's rider/zeil/board getest. Eerst met 4.6/4.7 en later 5.2/5.3

Heerlijk vond ik dat, hoewel het erg choppy was tot het diepere, dat het gedempt voer door de rounded V en het over de chop errug hoog aan de wind liep, zelf bij soms wat wegvallende wind. Ideaal voor onshore.
Verder viel het me op dat het megagoed sprong. Voelde als katapult....ook zo veeel meer hoogte, maar dan de lucht in op niet eens erg grote golfjes.
Gijpen gaat sneller dus even bedacht zijn, je bent zo rond. Ik kreeg het gevoel dat het draaipunt verder voor ligt dan ik gewend ben dus beter voor frontfoot, maar ik ben geen pro. De gijp inkorten(backfootpressure) is daarmee lastiger, wellicht fijntuning. (zie mijn vragen in ander topic)De brede prolimit voetbanden is wennen, vooral na de gijp er snel uit is lastig. Maar na een tijdje voelt het goed en is relaxter voor je tenen(minder strekken). Ze stonden eerst verkeerd om gemonteerd bleek achteraf.
Windgaten bestaan bijna niet en board planeert erg rap en fijn en kan bovendien op lage snelheid gevaren worden.
Nog niet superoverpowered gevaren maar verwacht erg goede controle.
Wat een board... voor hardere wind ben ik nu wel benieuwd nasr een haka..haha.

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Re: Witchcraft Chakra 95 vs 100 v2.1

Bericht door coen76 » do okt 26, 2017 2:55 pm

Ik heb zelf ook twee chakra's. een 114 en een 95. De 114 Is echt een top board en gebruik ik van 17 a 18 knopen tot 25 knopen. ik heb diverse pogingen gedaan er met een 6,9 op te varen. Het gaat zeker, maar ik vind het niet optimaal. Je zou hem dan eigenlijk single fin moeten varen, maar of dat verstandig Is om een 34 of 36 cm in us box te varen laat ik in het midden.

Ik zou het board even varen in de standaard set-up. Ga niet gelijk met de vinnen rommelen. Zeker als jet alleen om het gijpen gaat zou ik ze even laten zitten en kijken of je er aan kunt wennen. Waarom wil je je bocht inkorten eigenlijk?

relaxer.andre
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door relaxer.andre » do okt 26, 2017 3:48 pm

Soms heb je golfje zo kort op elkaar dat je niet over de volgende wilt gijpen maar dezelfde golf nog even wilt gebruiken(vind ik leuk😊).
Toen ik mijn kleinere board aan heb laten passen
naar trifin was dat juist een verbetering tov single. En de drive.
Ik ga zeker nog een tijd met de standaards varen want dat gaat prima. Goede snelheid met die vinnen. Ik zal er nooit single mee varen. Ben te verslaafd aan trifin(quad ken ik niet).
Experimenteren is leuk als er tijd over is.
14.5 leek me alleen wat groot bij hardere wind.
Eerst veeeeel varen en boardje eigen maken.

Ik heb een 107L 65breed gehad met trifin waar makkelijk een 6.7 op kon. Geen speedkanon maar moet toch ook kunnen met de grotere chakra's?
360 met windje 4. ik ben 84kg.

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » do okt 26, 2017 6:03 pm

Het kan wel. Maar ik miste bij dat echte lichtweer de lift van een lange vin. Daarmee planneer je met zo'n groot zeil gewoon lekkerder aan, en kom je beter door de windgaten. Vanaf 6,0 en kleiner speelt dat niet meer, en is de chakra juist super vroeg in plannee. Ik vond de winst in windbereik uiteindelijk te klein.

En wat bedoel je met dat de verschillen zo groot zijn? De chakra's hebben toch allemaal dezelfde shape? Volgens mij schaalt bouke de computer modellen gewoon op of af.

relaxer.andre
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door relaxer.andre » do okt 26, 2017 8:08 pm

coen76 schreef:
do okt 26, 2017 6:03 pm
Het kan wel. Maar ik miste bij dat echte lichtweer de lift van een lange vin. Daarmee planneer je met zo'n groot zeil gewoon lekkerder aan, en kom je beter door de windgaten.
snap het maar wat is lang. 30 vind ik al erg lang.
ik voer tri 24+2×10(muf wave) of 30(muf ride)
Kon beide met 6.7.
ja klopt de ridevin gaf een echte coastride en liep losser.langer niet nodig. met de tri lekker 360 draaien met weinig wind.
mufride echt geweldige vin die ook onder mij pd zit. freeride 135.
die loopt alleen niet lekker door de golven.hapt.

relaxer.andre
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door relaxer.andre » do okt 26, 2017 8:20 pm

coen76 schreef:
do okt 26, 2017 6:03 pm

En wat bedoel je met dat de verschillen zo groot zijn? De chakra's hebben toch allemaal dezelfde shape? Volgens mij schaalt bouke de computer modellen gewoon op of af.
Tja zoals ik schrijf. We hadden beide hetzelfde gevoel. Dezelfde verbazing. Dat gevoel op de 100 weerhield me er bijna van de chakra95 te kopen maar gebruiker revs gaven ander beeld.
Misschien kan Bouke daar wat op zeggen.
100 voelt meer als een sigasr en 95 meer als een schijf heel extreem gezegd. gevoel bij springer was zelfde. alsof je een board in een dunne rondere en een dikke langere uitvoering hebt. Misschien door breedte. wc gaf een cm meer op op de site dan de specs op het board van de 100. wellicht is dat het. klinkt aannemelijk. vanwege cadcam zou het niet af moeten wijken. geen idee.
overigens beide goed en weinig aan te merken maar toch...10L pakt net maatje groter etcetc.
Maar bv Mwx92 en de 83 varen ook totaal anders.

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door coen76 » do okt 26, 2017 9:53 pm

Oh kijk:

*All boards have in principle the same shape but they are not simply scaled up or down proportionally. The smaller boards have been designed for both stronger winds and/or smaller sailors, the bigger boards for lighter wind and/or bigger sailors.

Dat komt van de website van witchcraft. Er kan dus wel verschil in zitten. Alhoewel 95 en 100 wel beide als grote boards gezien zullen worden

relaxer.andre
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door relaxer.andre » ma okt 30, 2017 10:21 pm

gister met 4.6 gevaren met 15.5 en 2x14.5
ging prima goede controle.
Kleiner zou ik er niet gauw op varen.
Ik had gevoel bij 'gijpen van een golf meer te draaien over het midden van het board/voorste voet en daardoor kon ik minder druk op de vin geven. (Wat draait dat ding al snel...en is pas een chakra..hihi)
Wat slippend en minder grip, zo voelde het. Zal techniek zijn? Dat heb ik niet op de mwx. Daar meer grip op de gladde golf.
Was behoorlijk side shore, wellicht speelt dat mee.
Ben meer on of on-side gewend.
Leuk om wat nieuwe techniek te leren...denk ik..

Plaats reactie