Speed Canal - La Palme (La Franqui)

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

WilliamS
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: North Warp & RAM, F2 SX S & L, Vector Fins Canefire 32 & 40

Speed Canal - La Palme (La Franqui)

Bericht door WilliamS » wo feb 08, 2017 8:39 am

NED 321
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-321
Surf spul: Speeeeeed...zie profiel
Contacteer:

Re: Speed Canal - La Palme (La Franqui)

Bericht door NED 321 » wo feb 08, 2017 7:45 pm

NED 321
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door NED 321 » wo feb 08, 2017 7:46 pm

En in frankrijk mogen ze wel lekker baggeren
Afbeelding

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Zeilnummer: NED-160
Teamrider: North Fanatic ION
Surf spul: North Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW » wo feb 08, 2017 8:41 pm

We hebben gisteren de graafmachine zien rijden.
Vandaag ook gehoord dat het eerste board al stuk is door een enorm blok beton....
Ze hebben zeker nog wat te doen, Phil (pc2) gaf aan dat er nog een beschoeiing moet komen tegen de golfslag

AHD-Surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door AHD-Surfer » do feb 09, 2017 8:45 am

't Is in iedergeval een kanaal voor de 'elitaire' speedklasse met een dik gevulde portefeuille is mijn eerste indruk (of zie ik het verkeerd ?)

uittreksel uit het regelement: " In accordance with WSSR Rule 12 for a "Private Event", the fee is GBP 4435. 00 for a 28-day period, plus the travel and accommodation for the WSSR Commissioner." dus meer dan 5200€ voor de commisioner + zijn travel and accomodation cost, dus nog keer 5000€ erbij. 10.000€ alleen om er een officieel manneke te hebben!

Hoe zit dat dan eigenlijk, moet iedereen die wil deelnemen dit ophoesten, in dat geval zou ik zeggen, alweer geen hoera dus voor de laagdrempeligheid van een speedevenement. Organiseren ze het niet aan de andere kant van de wereld, dan zorgen ze er wel voor dat het zodanig duur is, dat je vanzelf de interesse verliest in zo'n gebeuren, :sick: :sick: :sick: :r van te worden toch :shh: ????

Iemand die dit kan verduidelijken ?

NED 321
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door NED 321 » do feb 09, 2017 11:45 am

Kartman
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: KA Sails
Surf spul: Seatrend, BIC, Haleakala, Exocet + KA

Bericht door Kartman » do feb 09, 2017 12:01 pm

Alle kosten, waarvan de commissioners kosten slechts een deel is, zullen uiteindelijk betaalt moeten worden, hopelijk kan een deel van de kosten uit sponsoring gefinancierd worden, maar ga er maar van uit dat ongeveer 40-45000 euro aan kosten door het aantal deelnemers gedeeld moeten gaan worden, dus waarschijnlijk in de orde van 500-1000 euro inschrijfgeld per deelnemer. Daarnaast heeft iedereen die er aan mee doet nog de kosten van reis en verblijf, nog eens een 1000-3500 euro (afhankelijk van luxe en dieet ;) ) pp
Maar ... het is ook geen laagdrempelig event, bedoeling is dat er records gaan sneuvelen, mocht dat gebeuren moet dat wel geratificeerd worden.
Hopelijk blijft het kanaal na het event bestaan en kunnen de mere-mortals, zoals de meesten van ons slechts zijn, iig op die locatie trainen met onze gpssen en ons virtueel meten met de pro's , mogelijk een paar sponsors overtuigen van ons kunnen en dan mogelijk een ander jaar zelf mee doen ;)

Kort gezegd, nee je hebt het wel ongeveer goed, het is voor een speed elite, ondanks dat je "gewoon" mee kunt doen als je het inschrijfgeld betaalt en genoeg dagen vrij kunt nemen.

Speedsurfer142
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: F2's - 3x Missile, SXXS, SXS, SXM, SXXL - Equipe II, Gun Sails GS-R 2014 5,6-9,5
Contacteer:

Bericht door Speedsurfer142 » do feb 09, 2017 8:18 pm

Goede uitleg Kartman. Bij de opmerking van AHD-Surfer bekruipt mij het gevoel van "zelf niets organiseren, maar wel commentaar hebben op diegene die dat wel doen" en "voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten".
Kijk daar kan ik nou niet tegen. Ik heb in het verleden veel ervaring opgedaan met het organiseren van speedwedstrijden en ik kan je vertellen dat het bakken met geld kost om dit soort zaken op poten te zetten, en heel veel tijd.

Wees blij dat een aantal enthousiaste surfers hun kostbare tijd en geld gebruiken op zoiets moois te realiseren. Ik ben trouwens van mening dat € 500,- tot €1000,- voor deelname op een top locatie niet duur is. Topsport kost nu eenmaal geld.

TheoH
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou, Gaastra

Bericht door TheoH » do feb 09, 2017 9:16 pm

'Elitaire speedklasse met dik gevulde portefeuille' lijkt mij een contradictio in terminis. Een niche binnen een sport die zelf al een niche is. Het kunnen er nooit veel zijn die veel geld hebben.

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-838
Surf spul: GA sails VAPOR 2017
Contacteer:

Bericht door Marco B » do feb 09, 2017 9:51 pm

Iedereen is vrij om een speedkanaal te "regelen" en vervolgens wat voor bedrag dan ook ervoor te vragen. Of het vervolgens je ding is of niet, is aan jezelf.

Marco P.
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Marco P. » do feb 09, 2017 11:37 pm

Ik hoop dat de gps speedsurfers zoals ik er buiten het evenement om ook eens kunnen varen. Het liefst voor niets natuurlijk ;-) en anders tegen een kleine vergoeding. Ik hoef nl geen papiertje waarop staat dat ik een officiele 500 meter in een bepaalde tijd/snelheid gevaren heb. Voor mij en vele andere gps speedsurfers gaat het om het 5x10 sec gemiddelde en is 500 meter nooit een doel geweest en dat gaat het nu ook niet worden denk ik. En dat de besten in een wedstrijd willen uitmaken wie van hen de snelste is, is alleen maar begrijpelijk. ;-)
Marco

inter171
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Angulo Triumph 81ltr, Simmer Icon 5.0, Gunsails Peak 4.5, Gunsails Transwave 4.0

Bericht door inter171 » vr feb 10, 2017 9:57 am

Een tijdelijk kanaal graven voor een evenement kun je best elitair noemen. Het hele gebeuren zal best wel iets kosten met 5 cijfers. De surfindustrie zal dat niet ophoesten, dus er zal wel iemand zo gek zijn om uit eigen zak een hele grote bijdrage te doen. Als ik financieel onafhankelijk was en de hele dag niks te doen had zou ik me gek trainen op speed, kanaaltje laten graven een zooi modalen laten komen en ze helemaal slachten zodat mijn naam bovenaan een ranglijstje zou staan.

Jacques van der Hout
Freeride pro
Freeride pro
Zeilnummer: NED-35
Teamrider: Manager Pryde Group Benelux
Surf spul: NeilPryde/ JP/ NP Surf

Bericht door Jacques van der Hout » vr feb 10, 2017 10:27 am

Ik snap niet zo goed waarom niemand zich af vraagt of dit wel een snelle oplossing gaat zijn. ik ken de regio heel goed en ben er bijna heel de week geweest. We hebben niet eens de moeite genomen om te gaan kijken naar het "speed kanaal".
Ondertussen ben ik al op zoveel verschillende spots geweest, de spots die goed werken met water aan de lijzijde zijn de waddenspots (Da Curve en Brace) en een spot zoals West Kirby. Dit omdat de wind geleidelijk en constant is, daarom vaar je op de Brace relatief snel met maar 35 knopen bijvoorbeeld. Maar 500 meter records zoals in Luderitz worden daar nooit niet verbroken. La Franqui op open zee werkt omdat je een lange speed strip hebt en je een run kunt maken zodra je mooie vlaag hebt en je kunt dan mooie slingshot maken. Ik zie deze nieuwe spot bij La Palme meer als een spot zoals Zonnemaire, je kunt er hard gaan met juiste omstandigheden, maar kanaal records no way.
Volgens mij heb je 60 knopen op zee nodig om op dat kanaal echt snel te kunnen zijn, Hans heeft zijn Zonnemaire en Herkingen record ook gevaren met extreem veel wind, ik en vele anderen doen het hem niet na op een vergelijkbare spot met zoveel wind. En dan heb je het bij lange na nog niet over snelheden die ze in Luderitz halen, ik neem aan dat dergelijke snelheden worden beoogd. Andrea had woensdag met een test run een max speed van 43 knopen, met een betere windhoek als op open zee. Hans had 48 knopen en ik 47 knopen max speed en 500 meter van 43,5 knopen gewoon op zee met dezelfde omstandigheden. Wij stonden knal overpowered met 5,2 dus veel beter zal dat kanaal dan niet worden qua wind. Stel de wind is meer noordelijk dan krijg je ongetwijfeld veel chop op dat "kanaal" en heb je zelfde probleem als op al die andere 1000 speed spots (meren) die lijken op deze spot. Voordeel is dat deze spot ligt op een plek waar de tramontana altijd hard waait, alleen ligt deze spot wel teveel landinwaarts en daar waait het gewoon minder hard en minder constant. Ik hoop dat ik het mis heb maar dit is mijn mening met mijn ervaring. Het is wellicht een geschikte plek om een speed event te organiseren maar niet om records te verbreken.
Laatst gewijzigd door Jacques van der Hout op do feb 16, 2017 9:36 am, 1 keer totaal gewijzigd.

MME
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Starboard/F2/PD/The Loft

Bericht door MME » vr feb 10, 2017 11:47 am

Het is dan ook geen echt kanaal maar je surft achter een dam zoals op zoveel spots. Deze ligt in de voormalige zoutwinnigspannen waar de wind ook nog eens vlagerig is.

Van de officiele FB pagina:
"The official Outright WSSRC ranking is the primary source for inviting the participants for the event. Top 3 kiters, Top 10 windsurfers, Top 2 women from each sport.Total 17 have been invited plus 3 organizer wild cards. Total 20. We have had overwhelming interest from amateur GPS racers who would like to participate. We are looking at a way to hold a GPS slingshot 2 sec max speed challenge each morning to qualify amateur GPS racers maybe 10 - 20 , then top 3 speeds get t run on the WSSRC 500 M canal for a few hours in the afternoon. This is not for sure, still working out the details to see if it's even possible. Access is really tricky."

AHD-Surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door AHD-Surfer » vr feb 10, 2017 1:16 pm

Speedsurfer142 schreef:
do feb 09, 2017 8:18 pm
Goede uitleg Kartman. Bij de opmerking van AHD-Surfer bekruipt mij het gevoel van "zelf niets organiseren, maar wel commentaar hebben op diegene die dat wel doen" en "voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten".
Kijk daar kan ik nou niet tegen. Ik heb in het verleden veel ervaring opgedaan met het organiseren van speedwedstrijden en ik kan je vertellen dat het bakken met geld kost om dit soort zaken op poten te zetten, en heel veel tijd.

Wees blij dat een aantal enthousiaste surfers hun kostbare tijd en geld gebruiken op zoiets moois te realiseren. Ik ben trouwens van mening dat € 500,- tot €1000,- voor deelname op een top locatie niet duur is. Topsport kost nu eenmaal geld.
Dus.... elk heeft recht op zijn gevoel bij dit gebeuren, jij het jouwe en ik het mijne :) ,
Je moet ook lezen wat er staat: 'Is mijn eerste indruk' en ik vraag wat verduidelijking, aangezien ik dhet format/opzet niet zo goed snapte (wie mag er wel aantreden, hoe en wat ?).
en als ik hier doorlees, denk dat een ervaringsdeskundige als J. VDH het wel bij het rechte eind zou kunnen hebben. Time will tell !
Nu ja speedsurfer 142, denk dat de doorsnee sporter 500 à 1000 euro startgeld om te mogen deelnemen aan een event wel veel geld vinden en zomaar niet 123 wil ophoesten, maar goed dat is dan weer een andere discussie en daar gaat uiteindelijk niet om. I rest my case (' k had het misschien beter niet eens gevraagd/opgemerkt).

sailquik
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door sailquik » wo feb 15, 2017 3:58 am

Jacques VDH opinions make perfect sense. If this new venue does not have world speed record potential, then it is is just a venue for competitions, not for Records.

If that is the case, it makes no sense for competitors to pay the enormous costs for WSSRC ratification when the possibility of WSSRC records is so low.

In fact, to me, it makes no sense anyway.

There already exists a much better, more modern way of having a speed competition using high quality consumer GPS devices saving thousands of dollars to the participants. That saved money could much more productively be spent on compensation to the organisers for their building costs and flowing into the local economy through opening the canal to hundreds of amateur GPS windsurfers in more regular events.

Sending tens of thousands of Euro to the WSSRC for no reason, makes no sense.

Gathering just a few elite, mostly professional or wealthy for a showcase event will do little for the sport of speed sailing if the possibility of near record speeds is not high. The windsurfing public will wonder why the speeds are slower than they and their fast friends can do on a good day at the best local venues, and the non-windsurfing public may only be interested if the big records are in play.

Much more could be done for the sport, and probably the local economy and the venue sponsors and owners, if a venue like this was available regularly to the thousands of normal GPS speed-sailors to train and try to improve their personal records, and for regular, much lower cost GPS competitions. It is highly likely the 'Elite' and professionals would also attend such events to protect their reputations and promote their sponsors anyhow.

Worldxtreme
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: NED53
Teamrider: Importeur SAILLOFT
Surf spul: Patrik speed 43, PATRIK SL 115 & 87 SAILLOFT Ultimate & Mission
Contacteer:

Bericht door Worldxtreme » wo feb 15, 2017 9:14 am

Hadden ze niet beter het "oude" speed canal weer tot leven kunnen brengen.
Volgens mij vergelijkbaar, niet (meer) voor wereld records maar wel voor events.

AHD-Surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door AHD-Surfer » wo feb 15, 2017 6:51 pm

sailquik schreef:
wo feb 15, 2017 3:58 am
Jacques VDH opinions make perfect sense. If this new venue does not have world speed record potential, then it is is just a venue for competitions, not for Records.

If that is the case, it makes no sense for competitors to pay the enormous costs for WSSRC ratification when the possibility of WSSRC records is so low.

In fact, to me, it makes no sense anyway.

There already exists a much better, more modern way of having a speed competition using high quality consumer GPS devices saving thousands of dollars to the participants. That saved money could much more productively be spent on compensation to the organisers for their building costs and flowing into the local economy through opening the canal to hundreds of amateur GPS windsurfers in more regular events.

Sending tens of thousands of Euro to the WSSRC for no reason, makes no sense.

Gathering just a few elite, mostly professional or wealthy for a showcase event will do little for the sport of speed sailing if the possibility of near record speeds is not high. The windsurfing public will wonder why the speeds are slower than they and their fast friends can do on a good day at the best local venues, and the non-windsurfing public may only be interested if the big records are in play.

Much more could be done for the sport, and probably the local economy and the venue sponsors and owners, if a venue like this was available regularly to the thousands of normal GPS speed-sailors to train and try to improve their personal records, and for regular, much lower cost GPS competitions. It is highly likely the 'Elite' and professionals would also attend such events to protect their reputations and promote their sponsors anyhow.
Close to being spot on in my opion ! Time will tell.

Geert
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Fanatic Falcons/FreeWaves North Ice Loft Racing Blades

Bericht door Geert » zo feb 19, 2017 5:20 pm

Van de FB pagina van Erik Beale:

Les Rider qui ont confirmé leur intention de participer cette année: Alex Caizergues, France, record man du monde kitesurf, Rob Douglas, recordman des USA,Kitesurf, Antoine Albeau, France, recordman du monde windsurf. Les recordman national windsurf, PatrikDiethelm,Italie. Mark Grinell, Afrique du Sud. Jurjen van Der Noord, Pays-Bas. Farrel O ´shea Angleterre. Bjorn Dunkerbek, Suisse. Christian Bournemann, Allemagne. Roger Orvang,recordman kite de Suède. Karin jaggi, Suisse. Record du monde féminin windsurf.

Geert
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Fanatic Falcons/FreeWaves North Ice Loft Racing Blades

Bericht door Geert » zo feb 19, 2017 5:20 pm

Toch een mooie line-up!

Plaats reactie