Kon het op het forum zo snel niet vinden en ben absoluut geen speedfreek. Maar vanmiddag tegen de 50km/h ( en niet eens downwind) met 8.6 en gezien windfinder achteraf was dat ruim 2x de windsnelheid. Dan denk ik da's bestwel efficiënt m.a.w. zijn hier rekenregels voor?
Bij meer wind en kleiner materiaal gaat bij mij deze efficiëntie wel behoorlijk omlaag e.e.a. door ik denk mijn surfskills, gebrek aan vertrouwen en meestal meer golven.
Snelheid vs windsnelheid
Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen
- agr64
- Freeride pro
- Berichten: 393
- Lid geworden op: wo feb 25, 2015 10:30 am
- Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 95, 115 & 135 GA Vapor 5.6 - 11.0
-
- Freeride pro
- Berichten: 213
- Lid geworden op: ma jul 27, 2015 10:56 am
- Reindt
- Die-hard windsurfer
- Berichten: 1443
- Lid geworden op: di aug 28, 2012 10:37 pm
- Surf spul: Genoeg! of?????
Re: Snelheid vs windsnelheid
Hé, dan zit hem dat in de leeftijd zeker, we zijn even oud en ik heb precies het zelfde haha....
Mijn zoon is 16 en die kan het niet. Ruig genoeg geloof ik.
- RaymondW
- Beheerder
- Berichten: 4748
- Lid geworden op: vr jun 25, 2004 8:43 am
- Teamrider: North Fanatic ION
- Surf spul: North Warp & Fanatic Falcon
- Contacteer:
Re: Snelheid vs windsnelheid
Met grote spullen kun je efficiënter windsurfen dan met kleinere spullen.
Ik vaar met 8.4 erg eenvoudig 2,5x de windsnelheid, tijdens vin testen heb ik zelfs een keer rond de 3x gered. (achteraf uitgerekend)
Rekenregels heb ik er zelf niet voor al zal iemand met een wiskundige knobbel zeker eea kunnen uitrekenen.
Met weinig wind überhaupt zo hard gaan blijft een kick!
Ik vaar met 8.4 erg eenvoudig 2,5x de windsnelheid, tijdens vin testen heb ik zelfs een keer rond de 3x gered. (achteraf uitgerekend)
Rekenregels heb ik er zelf niet voor al zal iemand met een wiskundige knobbel zeker eea kunnen uitrekenen.
Met weinig wind überhaupt zo hard gaan blijft een kick!
- Peter de Wit
- Worldcupper wannabe
- Berichten: 436
- Lid geworden op: do aug 19, 2004 11:28 pm
- Zeilnummer: NED-161
- Teamrider: KATER-Fanatic-Select-AVANTI
- Surf spul: Fanatic Falcon, Select, AVANTI M1x
- Contacteer:
Re: Snelheid vs windsnelheid
Albert,
Het blijft een beetje gissen maar 2x is erg goed haalbaar zoals Raymond aangeeft.
Bij weinig wind zijn de spullen super effiënt.
De truuk voor de speed minded wordt dit door te zetten in meer wind ....
In 25 kn wind 50 kn is nog steeds een utopie....
Maar we zijn hard op weg 40kn in 20kn wind is haalbaar....
Op dit moment is het zoeken vooral naar minder weerstand van de set bij hogere snelheden.
Deze weerstand loopt nu nog veel te snel op...
Ijssurfers en zeilers kunnen al extreem veel hogere effiëntie behalen.....
Dat er nog ruimte is voor verbetering is erg duidelijk geworden in recente tests...
Peter
Het blijft een beetje gissen maar 2x is erg goed haalbaar zoals Raymond aangeeft.
Bij weinig wind zijn de spullen super effiënt.
De truuk voor de speed minded wordt dit door te zetten in meer wind ....
In 25 kn wind 50 kn is nog steeds een utopie....
Maar we zijn hard op weg 40kn in 20kn wind is haalbaar....
Op dit moment is het zoeken vooral naar minder weerstand van de set bij hogere snelheden.
Deze weerstand loopt nu nog veel te snel op...
Ijssurfers en zeilers kunnen al extreem veel hogere effiëntie behalen.....
Dat er nog ruimte is voor verbetering is erg duidelijk geworden in recente tests...
Peter
- agr64
- Freeride pro
- Berichten: 393
- Lid geworden op: wo feb 25, 2015 10:30 am
- Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 95, 115 & 135 GA Vapor 5.6 - 11.0
Re: Snelheid vs windsnelheid
Sinds ik een GPS klokje heb log ik al m'n sessie's en vooral welk materiaal ik gebruik en meestal ook de gemeten wind van het lokale weerstation (als die data er nog is). Wat hierin opvalt is dat de max snelheid op alle boards bijna hetzelfde is. Er is maar één uitzondering en dat was ruim 5 km sneller dan 'normaal' en dat was op een andere locatie met ideale speedomstandigheden en daar heb ik idd de impact van het niet doorzetten bij meer wind gezien. In vlagen ga ik van het gas (oploeven) af terwijl de toppers nog meer afvallen en het zeil opener zetten. Met als resultaat dat ze veeel sneller zijn.
Verder ben ik met weinig wind aardig efficiënt bezig (zit dan meestal ruim boven de 2x) en denk ik dat er bij meer wind op mijn vaste surflocatie niet veel meer voor mij inzit. Dit laatste is niet helemaal waar heb nu een paar sessies op m'n nieuwe 2016 IS124 gevaren en ondanks een zeer brakke surfconditie door de afgelopen maanden het gevoel dat ik met dit board zomaar 5km/h harder ga. Vergelijking met data van vergelijkbare sessie's (wind,zeil en vin) van vorig jaar bevestigen dit gevoel. Ben dus ook zeer nieuwsgierig naar de eerste vaarimpressie met m'n nieuwe 2016 IS107...........
Nu heb ik zelf meer vertrouwen in m'n kunnen bij minder wind en is er vaak ook veel vlakker water en ga daar eens wat vaker een downwind rakje doen i.p.v. meestal alleen op halve wind te blijven 'hangen' en eens kijken of ik ook richting ruim 2,5x kan met mijn materiaal en kunnen. In deze omstandigheden is voor mij het risico van crashes met schade aan mezelf en materiaal namelijk flink kleiner.
Verder ben ik met weinig wind aardig efficiënt bezig (zit dan meestal ruim boven de 2x) en denk ik dat er bij meer wind op mijn vaste surflocatie niet veel meer voor mij inzit. Dit laatste is niet helemaal waar heb nu een paar sessies op m'n nieuwe 2016 IS124 gevaren en ondanks een zeer brakke surfconditie door de afgelopen maanden het gevoel dat ik met dit board zomaar 5km/h harder ga. Vergelijking met data van vergelijkbare sessie's (wind,zeil en vin) van vorig jaar bevestigen dit gevoel. Ben dus ook zeer nieuwsgierig naar de eerste vaarimpressie met m'n nieuwe 2016 IS107...........
Nu heb ik zelf meer vertrouwen in m'n kunnen bij minder wind en is er vaak ook veel vlakker water en ga daar eens wat vaker een downwind rakje doen i.p.v. meestal alleen op halve wind te blijven 'hangen' en eens kijken of ik ook richting ruim 2,5x kan met mijn materiaal en kunnen. In deze omstandigheden is voor mij het risico van crashes met schade aan mezelf en materiaal namelijk flink kleiner.