Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Slalomboards ontwikkeling

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
ron.vandijk
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 SX Silberpfeil LTD, de 69, de 77, de 82 en de 85 met Loftsails Racing Blades 7.0, 7.8, 8.6,9.

Slalomboards ontwikkeling

Bericht door ron.vandijk » za mei 06, 2017 5:30 pm

Vraag me af of het zin heeft om steeds nieuwe slalomboards te kopen. Immers, al jaren is de rockerlijn op de achterste 80cm vlak. Bodemvormen wijzigen ook niet echt. Waar wel veel ontwikkeling in zit, zijn de cut outs bij de vin. Maar of dat nou zoveel uitmaakt?

Wie van jullie heeft ervaring met de nieuwste boards in vegelijking met een soortgelijke van een jaar of vier, vijf geleden?

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Boards & Severne Sails

Re: Slalomboards ontwikkeling

Bericht door Halloween » do mei 11, 2017 7:35 am

Ik heb een Xfire V6 ingeruild voor een V8 en ik merk wel dergelijk het verschil tussen het boardje uit 2014 en uit 2016. En dat is dus nog maar 2 jaar.

kerrefen
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: jazeker

Bericht door kerrefen » do mei 11, 2017 8:24 am

ron.vandijk schreef:
za mei 06, 2017 5:30 pm
Vraag me af of het zin heeft om steeds nieuwe slalomboards te kopen. Immers, al jaren is de rockerlijn op de achterste 80cm vlak. Bodemvormen wijzigen ook niet echt. Waar wel veel ontwikkeling in zit, zijn de cut outs bij de vin. Maar of dat nou zoveel uitmaakt?

Wie van jullie heeft ervaring met de nieuwste boards in vegelijking met een soortgelijke van een jaar of vier, vijf geleden?
Definieer 'zin hebben'. Elk board en jaargang zal wel wat anders varen en aanvoelen, maar of dat relevant is voor je wijze van gebruik is een andere vraag. Voor mij in ieder geval niet, ik vervang ze als ze versleten zijn. Als je altijd het nieuwste wilt of wedstrijden vaart, zal je wel sneller willen/ moeten vervangen.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » do mei 11, 2017 9:01 am

Als je moet kiezen tussen "werken voor mijn nieuwe spullen" en "varen op wat ik heb" dan is de tweede optie de meest effectieve om harder te gaan. Maar da's heel persoonlijk 8)

watermonster
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Slalom 49, 59, 69 (85cm is nu in de maak :-)..) - Gun GS-R 5,6 tot 8,7
Contacteer:

Bericht door watermonster » do mei 11, 2017 9:05 am

Het gaat niet alleen om het vlakke rechte stuk maar ook/juist om de vorm richting vanaf dit stuk naar de randen van het board, oftewel de bodemvorm. Precies hetzelfde board (voetbanden, maten, masttrack etc...allemaal hetzelfde) kan een dubbel concaaf, V, reverse V... bodemvorm hebben en zelfs 2 dezelfde boards met dezelfde V maar de 1 net een paar mm meer als de ander.....hebben echt compleet andere vaar eigenschappen.

Overigens is het maar de vraag of na 1 a 2 seizoenen varen het 80cm vlakke stuk nog vlak is....vaak niet!

iSonic
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door iSonic » do mei 11, 2017 9:19 am

@watermonster de vraag is of dat allemaal uitmaakt voor de gemiddelde windsurfer. Bedoel een board zal misschien anders aanvoelen (al denk ik dat dat voor een groot deel placebo effect is) maar heeft het ook daadwerkelijk voordelen? En daarnaast als je het over mm verschil hebt en de enige manier van testen is door te testvaren dan is elk verschil, positief of negatief, subjectief.

lemi
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Fanatic, Starboard isonic, Loft racing blades, North warp

Bericht door lemi » do mei 11, 2017 9:54 am

De veranderingen in de slalomboards van de afgelopen jaren zijn niet heel groot geweest. Je ziet wel dat een board wordt doorontwikkeld. Soms meer slalomgericht of dan weer meer speedgericht en kan ten koste gaan van bepaalde vaareigenschappen die de één wel belangrijk vind en een ander niet.

watermonster
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Slalom 49, 59, 69 (85cm is nu in de maak :-)..) - Gun GS-R 5,6 tot 8,7
Contacteer:

Bericht door watermonster » do mei 11, 2017 3:22 pm

iSonic schreef:
do mei 11, 2017 9:19 am
@watermonster de vraag is of dat allemaal uitmaakt voor de gemiddelde windsurfer..........
Je kan wel een gemiddelde surfer zijn maar als je slalomboards vaart (titel = slalomboards ontwikkeling) impliceert dat, in mijn ogen, dat je voor het beste gaat. Ik heb niets over de gemiddelde windsurfer gelezen bij de vraagsteller. Een gemiddelde windsurfer kan net zo goed freerace boards, zeilen en 70% masten gaan varen, wat minimale afwijkingen doen er dan misschien niet toe. Als slalommer ga je in mijn ogen voor het beste, meest optimale, wat overigens zeer zeker niet het nieuwste of nieuwer hoeft te zijn.

Het is maar hoe je het leest of opvat. Ik heb de vraag gelezen als zijnde dat het maar kleine verschillen zijn en dat die er dus niet toe doen of dat er nauwelijks veranderingen lijken te zijn terwijl die er misschien wel degelijk zijn.

Bodemvormen wijzigen bij sommige merken al lijkt dat, op het oog, misschien niet zo. Sommige kleine verschillen hebben inderdaad maar een klein en marginaal effect maar sommige ogenschijnlijke kleine veranderingen ook een heel groot effect. Probleem is dat je dat pas weet of achter komt als je gaat meten, testen of 2 (of meerdere) boards met elkaar gaat vergelijken. Nieuwer is zeker niet altijd beter maar een marginaal verschil maakt het misschien wel degelijk anders. De definitie/grens tussen/van kleine en grote veranderingen maakt het al lastig eenduidig of algemeen te antwoorden.

Enkele voorbeelden van ogenschijnlijk kleine verschillen die....
-5 masten van het zelfde type (fabrikant, lengte, maat, carbon percentage etc) waarbij 2 het heel goed doen op hetzelfde zeil, 2 andere beduidend minder en 1 ronduit niet. (vorige week wederom weer eens ondervonden)
- Een board wat remmend aanvoelt en bij nameten blijkt deze een enkele mm opstaande tail te hebben, na een paar cm2 oppervlak geschuurd te hebben (kan niet altijd) loopt het board ongeremd en vrij. De persoon was trouwens van plan het board om te ruilen.
- 2 ogenschijnlijk kleine cut out plaatjes die een board merkbaar sneller aan laten planeren en meer controle geven maar ook de topsnelheid voelbaar verlagen.
- een nieuwer board is nog stijf, accelereert daardoor sneller maar hoeft niet lekkerder te varen als je oude 'slappere' board.
- een board die het 1 kant op goed doet en de andere kan op totaal anders vaart, dit door minimale verschillen.
- een board welke het in het begin van het seizoen goed doet maar na 2 seizoenen niet meer omdat de stijfheid verloren is en er misschien wel een negatieve rocker is ontstaan.

Er is geen algemeen antwoord op de vraag of het zin heeft of beter is. Bij het ene vergelijk zal er zomaar een groot verschil te bemerken zijn en bij een ander vergelijk nauwelijks. Dat is zo board/merk/type afhankelijk dat er niets algemeens over te zeggen is.

Oftewel testen voordat je iets nieuws/anders aan gaat schaffen en aan de hand daarvan keuzes maken.

agr64
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: SB IS107, IS124 & P299 / GA Vapor 5.6-11.0 / KA Race 10.8

Bericht door agr64 » vr mei 12, 2017 6:42 am

FF'n snel m'n persoonlijke ervaring als subsubsubtopper (en ja een deel zal tussen de oren zitten maar da's ook het mooie van onze sport). Als SB fan (nog wel!) zowel Isonic's en Futura's gevaren en ben tot de conclusie gekomen dat Isonic's beter bij m'n vaarstijl passen. Verder kan ik de Isonic 2014 met die van 2016 vergelijken en dan zorgen de verandering er toch voor dat het board makkelijker in plane komt en hoger op het water ligt, wat vooral in chop erg fijn is.

... en ja testen is belangrijk en dus altijd doen als je de kans hebt!

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » vr mei 12, 2017 6:54 am

Ik heb afgelopen weekend nog een heat van RegioCup zuid gewonnen op een 2012 iSonic met een 2005 Daytona (Freerace)... tegen allemaal 2015/2016/2017 full slalom setjes. Uiteindelijk maakt het mannetje er op het grootste verschil. Ik geloof wel dat er verbeteringen zijn. Denk ook zeker dat ik op een 2017 iSonic met 2017 Warp nog sneller was geweest, tenminste als ik daar de juiste trim op zou hebben. En ik weet niet of ik de tijd had gehad om die te vinden... Time-on-water doet veel meer als de nieuwste spullen als je daar weinig op hebt gevaren. Ik doen 40 a 50 dagen per jaar. Ik kies er bewust voor om meerdere jaren met dezelfde spullen te varen omdat ik te weinig vaar om elkaar de juiste trim te vinden van nieuwe spullen.

Worldxtreme
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: NED53
Teamrider: Importeur SAILLOFT
Surf spul: Patrik speed 43, PATRIK SL 115 & 87 SAILLOFT Ultimate & Mission
Contacteer:

Bericht door Worldxtreme » vr mei 12, 2017 7:48 am

Vergeet niet dat er zeker in het surfen een grote groep " ik wil erbij horen" surfers zijn.
En deze groep koopt met dat in hun gedachte.
Ik zie genoeg surfers die slalom materiaal kopen die nauwelijks kunnen gijpen, het setje niet goed kunnen trimmen en dan ook nog continu materiaal blijven vervangen terwijl het nog amper gebruikt is en je ziet ze over de jaren ook geen stap voorwaarts maken.
De factor " ik wil erbij horen" speelt een grotere rol dan " past dit setje wel bij mij".
Ik heb dit soort surfers wel eens gevraagd waarom en proberen duidelijk te maken dat een ander setje misschien beter bij ze zou passen maar daar ben ik maar mee gestopt.

Ik vaar zelf ook op slalomboards maar zijn allemaal al een paar jaar oud want ik weet dat het "poppetje " de remmende factor is en niet mijn materiaal.

agr64
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: SB IS107, IS124 & P299 / GA Vapor 5.6-11.0 / KA Race 10.8

Bericht door agr64 » vr mei 12, 2017 8:15 am

Normaal gesproken die ik ook langer met m'n materiaal, echter was m'n set niet in balans voor wat ik ermee wil en ben 'gedwongen' eerder gewisseld naar volle tevredenheid, dit overigens wel met overjarige versie's....

Ook ik heb flink wat tijd nodig te wennen aan m'n materiaal en de juiste trim te vinden. Vaar nu bijvoorbeeld voor het tweede volle seizoen met GA Vapor's en begin nu pas goed door te krijgen wat voor mij de best werkende trim is in verschillende omstandigheden.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line » vr mei 12, 2017 1:01 pm

Is allemaal heel minimaal en persoonlijk. Wat voor de 1 een verbetering is kan voor een ander die bijvoorbeeld een stuk lichter is geen verbetering zijn. Dus advies is eerst te testen wat bij jou goed past. Een goede vin doet vaak meer als een paar jaar nieuwer board

Daarbij is het ook nog belangrijk wat je er mee wil gaan doen. Een goed slalomboard voor halve wind in chop hoeft geen goed gps board te zijn ruime wind op zo vlak mogelijk water. Dus eerst zelf testen

Endewerf
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Fanatic Ray95, Speedster 69, Speedster 79, Ezzy 4,5&5,0, Gaastra 5.6&6,4&7,0 en 8,5
Contacteer:

Bericht door Endewerf » za mei 13, 2017 8:07 pm

Wel of niet geschikt is volgens mij niet de topic van de vraag; ik ben ook wel benieuwd welke ontwikkelingen er zeg maar vanaf 2010 tot nu toe zijn doorgevoerd en wat het effect is. Kan iemand hier een goed verhaal over houden? Mis dat vaak bij de surfbladen...

marcoleer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Zeilnummer: NED-207
Teamrider: S2Maui
Surf spul: Slalom, Speed, Wave
Contacteer:

Bericht door marcoleer » vr mei 19, 2017 8:09 pm

Controle is naar mijn mening het toverwoord. De modernere slalom boards zijn op alle vlakken verbeterd maar geven vooral meer controle. Daarnaast is de low wind performance van de grote boards omhoog gegaan en zie je steeds vaker zware surfers erg hard gaan met (relatief) groot spul.

Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk

Boarderzone
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Angulo KA Tribal MUF Nautix
Surf spul: Angulo KA MUF Tribal
Contacteer:

Bericht door Boarderzone » vr mei 19, 2017 9:17 pm

Endewerf schreef:
za mei 13, 2017 8:07 pm
Wel of niet geschikt is volgens mij niet de topic van de vraag; ik ben ook wel benieuwd welke ontwikkelingen er zeg maar vanaf 2010 tot nu toe zijn doorgevoerd en wat het effect is. Kan iemand hier een goed verhaal over houden? Mis dat vaak bij de surfbladen...
Hoi Ton, je kunt vrijblijvend een Angulo Magnum van mij testen om e.e.a. te ervaren en ik zou er niet van opkijken als je ze net zo makkelijk vind varen als je huidige freeride/freerace boards maar met PWA speedpotentie. Heb de 85,95,105 en 115 beschikbaar.

Endewerf
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Fanatic Ray95, Speedster 69, Speedster 79, Ezzy 4,5&5,0, Gaastra 5.6&6,4&7,0 en 8,5
Contacteer:

Bericht door Endewerf » vr mei 19, 2017 9:39 pm

Prima, ik meld me wel als ik in Friesland ben. Heb zelf Tabou Speedster 69 en 79. Vooral die Speedster 69 is een waanzinnig makkelijk aanplanerend freerace board. Leuk!

ron.vandijk
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 SX Silberpfeil LTD, de 69, de 77, de 82 en de 85 met Loftsails Racing Blades 7.0, 7.8, 8.6,9.

Bericht door ron.vandijk » do mei 25, 2017 12:25 pm

Bedankt voor jullie reacties, aanvullingen zijn nog steeds welkom!

Plaats reactie