Windfoil ontwikkelingen

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5
Contacteer:

Re: Windfoil ontwikkelingen

Bericht door Nelis » do jun 15, 2017 8:54 am

Dat RRD verhaal met John Skye ken ik ;-) Vorig jaar ging hij eerst speeden en daarna wave op hetzelfde inflatable board!

Marcel
Beheerder
Beheerder
Surf spul: Fanatic / North Sails
Contacteer:

Bericht door Marcel » vr jun 16, 2017 6:39 am

Gecko Foil

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic North ION
Surf spul: Vanalles :-)
Contacteer:

Bericht door Mark » za jun 17, 2017 10:34 am

Koen B-12
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Koen B-12 » ma jun 19, 2017 12:16 pm

Koen B-12
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Koen B-12 » ma jun 19, 2017 12:16 pm

SELECT en ELix hebben nu ook een specifieke windfoil combo uit !

Koen B-12
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Koen B-12 » ma jun 19, 2017 8:33 pm

Mooie test van alle foils op de markt .

https://www.windsurf.boutique/actus/com ... foils.html

Koen B-12
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Koen B-12 » ma jun 19, 2017 8:36 pm

IMG_6997.JPG

Martyn
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Martyn » di jun 20, 2017 1:04 pm

Maandag avond was het vd Berg team weer op de Gouwzee met het nodige materiaal (windsurf & kite). Ik heb het foilen ook mogen ervaren, begon met mijn 8,6 Loft Racing Blade en een Starboard hydrofoil, groot zeil omdat ik er zeker van wou zijn om het aan de praat te krijgen. En dat ging best aardig, geweldige ervaring. Later nog verder met een 7,1 Gun zeiltje en gedurende de avond ging ik al foilend de Gouwzee over. Zeker voor lichtweer geeft dit een enorme boost. Nu nog ff sparen en dan mijn eigen setje, zeker weten.
En een big thanks to Stefan voor het beschikbaar stellen van het materiaal.

Teekidiezie
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Teekidiezie » vr jun 30, 2017 11:50 am

Ik heb reeds verschillende foil sessies achter de rug . Voornamelijk aan de oesterdam met HW . Ik gebruik hier een alu NP foil en een fanatic RAY 110 het lukt met momenten zelfs aardig , maar.....
Waterstarten met een foil is niet aan te raden en het boeltje elegant in en uit het water halen is ook niet alles op een dijk met stenen .
Dan nog maar te zwijgen over wier vangen en kwallen slashen.

Ik vaar buiten de foil met een PW 85 en RRD FSW 108 met zeilen tussen 3.5 en 6.3. Met deze set vaar ik vanaf een 15 knopen tot ...
Hiervoor had ik nog een slalom set ,122 board en 8.6 zeil .De bedoeling van de foil was om deze set te vervangen daar ik niet graag al te veel spullen meezeul .
Ondertussen moet ik voor de foil ook een 7.8 gebruiken om vooruit te gaan bij 10-11 knopen wind en varen de kiters mij vrolijk voorbij (ik heb aardige kitende vrienden ).

Ben eens benieuwd naar wat andere van ervaring hebben hier omtrend , ik vind het gevoel van foilen super maar t heeft best wat nadelen ook .
Het plan van een klein zeiltje met weinig wind lijkt voorlopig niet te kloppen , ik heb mezelf een jaar gegeven om dit te leren .

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-838
Surf spul: GA sails VAPOR 2017
Contacteer:

Bericht door Marco B » vr jun 30, 2017 5:26 pm

Wat ik me nu afvraag. Die foils genereren best wel wat lift, natuurlijk veel meer dan een normale vin. Bij een normale vin is het een balans in je set die komt van board/vin/zeil. Racezeilen geven juist die lift.
Wil je met een foilboard en een foilvin eronder de juiste balans hebben, moet je dan juist GEEN racezeil gebruiken? Maar eentje die op een veel lager punt in het achterlijk de wind makkelijker uit het zeil haalt zodat je niet teveel "spanning"in je zeil krijgt?

Teekidiezie
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Teekidiezie » vr jun 30, 2017 8:52 pm

Ik vaar de foil momenteel met een loft oxygen6.3 en 7.8. Die foil genereert best wat lift en wat bij mij goed werkt is het zeil open gooien vanaf het board omhaag gaat .

agr64
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: SB IS107, IS124 & P299 / GA Vapor 5.6-10.0 / KA Race 10.8

Bericht door agr64 » zo jul 09, 2017 10:42 am

Teekidiezie schreef:
vr jun 30, 2017 11:50 am
Ik heb reeds verschillende foil sessies achter de rug . Voornamelijk aan de oesterdam met HW . Ik gebruik hier een alu NP foil en een fanatic RAY 110 het lukt met momenten zelfs aardig , maar.....
Waterstarten met een foil is niet aan te raden en het boeltje elegant in en uit het water halen is ook niet alles op een dijk met stenen .
Dan nog maar te zwijgen over wier vangen en kwallen slashen.

Ik vaar buiten de foil met een PW 85 en RRD FSW 108 met zeilen tussen 3.5 en 6.3. Met deze set vaar ik vanaf een 15 knopen tot ...
Hiervoor had ik nog een slalom set ,122 board en 8.6 zeil .De bedoeling van de foil was om deze set te vervangen daar ik niet graag al te veel spullen meezeul .
Ondertussen moet ik voor de foil ook een 7.8 gebruiken om vooruit te gaan bij 10-11 knopen wind en varen de kiters mij vrolijk voorbij (ik heb aardige kitende vrienden ).

Ben eens benieuwd naar wat andere van ervaring hebben hier omtrend , ik vind het gevoel van foilen super maar t heeft best wat nadelen ook .
Het plan van een klein zeiltje met weinig wind lijkt voorlopig niet te kloppen , ik heb mezelf een jaar gegeven om dit te leren .
Mijn waarneming van gister namiddag in 8-10 knt wind samen met een foiler op het water. Ik 10.8 hij 8.6 en dan ben ik het grootste deel van de sessie aan het subplaneren op het zwaard en in de aandewindse voetbanden en hij maar 1 keer foilend boven het water.....

Rob Rock
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast

Bericht door Rob Rock » zo jul 09, 2017 1:04 pm

Om met weinig wind te kunnen foilen heb je naast een foil die daar ook geschikt voor is een stuk ervaring nodig. Het is niet zo makkelijk als het soms lijkt. Als je eenmaal boven de waterspiegel vliegt zal 8 tot 10 knopen goed te doen zijn.
Persoonlijk foil ik het makkelijkst rond de 12-15 knopen met een 7.3 zeil. Grotere zeilen gebruik ik niet, omdat het niet zo zeer om druk gaat, maar om rendement. Het aanplaneren met weinig wind is best lastig. De meneer in onderstaand filmpje beheerst deze kunst perfect. (heeft een piep klein zeil en een perfect licht weer vleugel onder zijn board) En zijn enthousiasme deel ik.

agr64
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: SB IS107, IS124 & P299 / GA Vapor 5.6-10.0 / KA Race 10.8

Bericht door agr64 » zo jul 09, 2017 5:47 pm

Was slechts een waarneming en geen oordeel de pretoogjes van het ene rakje waren namelijk zeer duidelijk!

Ron Gijzen
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Futura 133 (2013) Severne Turbo 9.2, 8.1 & 7.0

Bericht door Ron Gijzen » ma jul 10, 2017 8:40 pm

Rob Rock schreef:
zo jul 09, 2017 1:04 pm
...Het is niet zo makkelijk als het soms lijkt...De meneer in onderstaand filmpje beheerst deze kunst perfect...
Het is gewoon bizar om te zien hoe die kerel foiled met 1 hand, filmt met zijn andere en ondertussen tegen de camera kletst en zich daar duidelijk totaal relaxed bij voelt.
Ik voel me vernederd en geïnspireerd tegelijk.

Kanarie
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Falcon 140, Ray111, Rocket125, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » ma jul 10, 2017 8:47 pm

Tja, niet iedereen krijgt de kans om zijn gehele leven in te richten rondom het surfen zonder verder te moeten werken. :P
Maar wel respect voor hem. Hij heeft er ook vast wel wat voor moeten laten.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » di jul 11, 2017 8:24 am

Kanarie schreef:
ma jul 10, 2017 8:47 pm
... zonder verder te moeten werken. :P
De enige keer dat-ie niet werkt is op de video en eigenlijk is dat ook nog gewoon werk. Maar 't is wel een vakman.

bictri
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: BIC board, North zeilen

Bericht door bictri » za jul 22, 2017 2:41 am

Is het ook mogelijk een vinkast voor een draagvleugel op bv een jp magic ride te zetten?
Want om er nu een nieuw board voor te kopen is me te duur.

Volgens mij mort de foil nl verder naar voren ivt een normale finbox.

Rob Rock
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast

Bericht door Rob Rock » za jul 22, 2017 12:31 pm

De kogel is door de kerk! Nederland heeft ook een windfoil producent.
De verbetering van de productie alsmede het testen van de diverse onderdelen op sterkte bevind zich in een afrondende fase.
En om maar gelijk een idee te geven wat dit dan zou toevoegen ten opzichte van de al bestaande fabrikanten; De mast past in een gewone tuttlebox!, de fuselage is in diverse lengtes te verkrijgen- makkelijk/sportief, de hoofd vleugel is verstelbaar (naar voren/achteren) en de stabilisator vleugel heeft naast dat deze niet in de verstoring van de hoofdvleugel functioneert ook een soort ingebouwde vin. Tevens kan deze stabilisator vin ook aan de onderzijde van de fuselage worden gemonteerd, om bij te hoog vliegen meer controle te hebben bij de landing. Ook is het mogelijk om de foil mast voor de vinkast te monteren! (@bictri)
Dit is een windfoil die toegesneden is op het individu/board en de toekomst, want jou vaarstijl is niet gelijk aan die van een ander.
En daarnaast kan de foil worden opgeborgen in een houten kist.
Dit is dus een windfoil die op gewoon board past en het board hoeft niet breder te zijn dan 70cm. Zelf vaar ik met 7.3 of kleiner en niet alleen in licht weer condities.
Een testvaart/les met een kortere mast is mogelijk vooralsnog alleen in het noorden. Een prijs/naam alsmede een website is er nog niet, maar zodra er iets te melden is wordt het gemeld. Eerst vakantie.
(interesse stuur even een PB)

In dit filmpje is een ruw concept te zien. (Deze foil is in het filmpje "Ride with the wind" in actie te zien op het zelfde you tube kanaal)

Boarderzone
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Angulo KA Tribal MUF Nautix
Surf spul: PB's komen niet aan mail wel op hans@boarderzone.nl
Contacteer:

Bericht door Boarderzone » za jul 22, 2017 11:34 pm

Rob Rock schreef:
za jul 22, 2017 12:31 pm
De kogel is door de kerk! Nederland heeft ook een windfoil producent.
De verbetering van de productie alsmede het testen van de diverse onderdelen op sterkte bevind zich in een afrondende fase.
En om maar gelijk een idee te geven wat dit dan zou toevoegen ten opzichte van de al bestaande fabrikanten; De mast past in een gewone tuttlebox!, de fuselage is in diverse lengtes te verkrijgen- makkelijk/sportief, de hoofd vleugel is verstelbaar (naar voren/achteren) en de stabilisator vleugel heeft naast dat deze niet in de verstoring van de hoofdvleugel functioneert ook een soort ingebouwde vin. Tevens kan deze stabilisator vin ook aan de onderzijde van de fuselage worden gemonteerd, om bij te hoog vliegen meer controle te hebben bij de landing. Ook is het mogelijk om de foil mast voor de vinkast te monteren! (@bictri)
Dit is een windfoil die toegesneden is op het individu/board en de toekomst, want jou vaarstijl is niet gelijk aan die van een ander.
En daarnaast kan de foil worden opgeborgen in een houten kist.
Dit is dus een windfoil die op gewoon board past en het board hoeft niet breder te zijn dan 70cm. Zelf vaar ik met 7.3 of kleiner en niet alleen in licht weer condities.
Een testvaart/les met een kortere mast is mogelijk vooralsnog alleen in het noorden. Een prijs/naam alsmede een website is er nog niet, maar zodra er iets te melden is wordt het gemeld. Eerst vakantie.
(interesse stuur even een PB)

In dit filmpje is een ruw concept te zien. (Deze foil is in het filmpje "Ride with the wind" in actie te zien op het zelfde you tube kanaal)

Ik ben benieuwd Rob. Succes!

Plaats reactie