advies 1ste speedboard

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
Broekie
Deur-surfer
Deur-surfer

advies 1ste speedboard

Bericht door Broekie » ma jul 17, 2017 10:41 am

Sinds dit seizoen iets fanatieker bezig met speeden bezig en ik zoek nu regelmatiger vlakker water op.
Voorheen vaarde ik vooral slalom in choppy condities.
Mijn Boardrange is 128/81, 116/71, 105/65, 90/59 met zeilen 8.4/7.6/7.0/6.3/5.6

Mijn eerste 60+ avg is een feit en alpha's 40+ lukken regelmatig.
100% zeker dat ik nog niet het maximum uit men set gehaald heb maar wel het gevoel dat ik gemakkelijk een kleiner board kan varen.

zou ik nu een eerste speedboard aanschaffen of zou ik eerder op zoek gaan naar nog een kleinere slalom.
zelf ben ik 70kg en 177cm.

deze lijkt me wel wat;
viewtopic.php?f=22&t=13897227

Ik kan hier alleen positieve commentaar over vinden.
Zoek eigenlijk een beginnend speedboard dat nog vergevingsgezind is en waarop ik met controle de snelheden verder kan blijven pushen.
Verder zou ik graag wat advies hebben betreffende ideaal volume en breedte in verhouding tot mijn gewicht (70kg/177cm)

deze staat ook te koop maar beetje boven budget :x
viewtopic.php?f=22&t=13897324

PieterW
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Fanatic Falcon & Avanti Machine M4, M5

Re: advies 1ste speedboard

Bericht door PieterW » ma jul 17, 2017 1:02 pm

Beide boards zijn echte speedboards weinig vergeving gezind ze zijn gemaakt maar voor een ding speed.
Je kan beter is zoeken als eerste speedboard iets tussen de 51 en 53 cm breed.

oossie71
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Flikka SL HW 88 :: Starboard isonic 97/117 :: VdB Wave :: Gaastra Vapor :: Chinook :: MauiUltraFins
Contacteer:

Bericht door oossie71 » ma jul 17, 2017 1:05 pm

zelfde probleem voor mij (zelfde gewichtsklasse), uiteindelijk een custom laten bouwen die ook in de chop hoge snelheden kan halen.
vrijdag met 5.6 Vapor gevaren op Makkum en uiteindelijk toch een 56 weten te halen.

overigens als je goed kunt gijpen (laydown)heb je al snel een een hoge alpha. mn average ligt op 56 eigenlijk (ongeacht windsterkte) altijd en mn alpha krijg ik eigenlijk vrij eenvoudig op 45+ mijn doel is ook niet de hoogste topsnelheid maar meer racen met hoge snelheden. Ik vaar dus niet met speed vinnen.

Wij lichtgewichten heb 1 probleem: we zijn te licht.... voor heavy condities
Advies, een goed controleerbare board zoeken! ik zou voor een kleine slalom gaan 80ltr oid

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Zeilnummer: NED-160
Teamrider: North Fanatic ION
Surf spul: North Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW » ma jul 17, 2017 2:14 pm

Als beginnend speeder zou ik idd een goed slalom board zoeken.
Cm of 54 breed en dan rond de 70 als doel zetten.
Oudere (goedkopere) speed boards hebben hardere rails en vragen veel ervaring.

Een Falcon 79 is bijna identiek aan de Falcon Speed 56 ;)
Met een F2 sx XS uit 2007/2008 kun je prima tegen de 70 AVG halen.

Mijn PR verloop over de jaren laat een dip zien toen ik te snel naar een speedboard over ging...

TheoH
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou, Gaastra

Bericht door TheoH » ma jul 17, 2017 2:39 pm

Aansluitend op de vorige adviezen. Ik heb een jp slalom 54. Geen speedboard maar gaat snel en gijpt als een dolle als je het kan (ik dus niet). Maar een @ boven de 50 kan. Heel makkelijk te varen, zeker met jouw gewicht. Ik kan er op varen en heb zeker niet jouw niveau. Voordeel: ze zijn een stuk goedkoper dan jp speeds. Volgende stap is dan een speed ergens tussen 45 en 50.

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-838
Surf spul: GA sails VAPOR 2017
Contacteer:

Bericht door Marco B » di jul 18, 2017 9:31 am

Broekie.
gezien je relatief lage gewicht zou ik juist voor een 50 breed speedboard gaan. De JP49 bijvoorbeeld is natuurlijk wel een echt speedboard maar best wel makkelijk te varen. Ik ben begonnen om een Manta54 maar al vrij snel overgestapt op een JP49 (en later ook een JP45 erbij). En dan ben ik nog wat zwaarder.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line » di jul 18, 2017 9:42 am

Kies voor de wat oudere houten starboard speedboards. Zoals de W53 of W49 wood. Dit zijn de wat makkelijkere speedboards vergeleken met veel andere speedboards en zijn daarnaast ook erg snel

De mistral is volgens mij ook een vrij makkelijk speedboard net zoals de CA speedboard. Volgens mij zelfde shaper

Broekie
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Broekie » do jul 20, 2017 9:06 am

nice feedback, hier heb ik wat aan.
Meningen zijn beetje verdeeld...

Maar ik ga het toch voorzichtig spelen. Eerst een kleinere slalom zoeken. Zoals hierboven gezegd iets in de buurt van 80l/54b.
Dan kijken hoe (goed) dit lukt en dan evt beginnen uitkijken naar een echte speed. (Rustig) opbouwen zoals raymond adviseert lijkt me toch de beste keuze.

Als ik mezelf een speedboard aanschaf in de toekomst dan wel graag iets echt passend bij men gewicht. Ergens gelezen dat voor lichtgewicht speeders het beter is om een 45breed te hebben en voor de zwaardere speeder (80+) 50 of breder werd aangeraden.

Maar we hebben nog tijd betreffende dat speedboard. Eerst een goeie kleine slalom zoeken en ondertussen nog trachten wat advies in te winnen betreffende die aankoop van de speed.

@oosie : kan wel redelijk gijpen met dat klein spul maar laydown zoals in de filmpjes op ytube dat lukt nog niet. Als ik het zeil volledig plat leg dan krijg ik het niet meer recht. Het zeil gaat wel een beetje plat bij mij maar waarschijnlijk moeten mijn gijpen nog wat agressiever ingezet worden omdat te kunnen. Ook het voetenwerk, het moment waarop ik zeil laat overslaan en het uitkomen van de gijp is nog veel verbetering aan.

oossie71
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Flikka SL HW 88 :: Starboard isonic 97/117 :: VdB Wave :: Gaastra Vapor :: Chinook :: MauiUltraFins
Contacteer:

Bericht door oossie71 » do jul 20, 2017 9:18 am

Laydown lukt mij ook alleen maar bij een goed ingezette ruime gijp, eerste deel is het belangrijkste.
Met kleinere maatjes slalom/race lukt het mij het beste, vooral met mn 6.5 gaat die als op rails. Mn 8.6 is me te zwaar om die op tijd terug omhoog te krijgen.
In de filmpjes zie je over het algemeen ook dat de laydown vrij kort is en begint op moment van achterste voet verplaatsing. Dan kort plat en dan op de sweetspot in de gijp omhoog , je bocht moet wel ruim zijn. Goed kijken dus of je goed de ruimte hebt.

Boarderzone
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Angulo KA Tribal MUF Nautix
Surf spul: PB's komen niet aan mail wel op hans@boarderzone.nl
Contacteer:

Bericht door Boarderzone » do jul 20, 2017 1:46 pm

Broekie schreef:
do jul 20, 2017 9:06 am
nice feedback, hier heb ik wat aan.
Meningen zijn beetje verdeeld...

Maar ik ga het toch voorzichtig spelen. Eerst een kleinere slalom zoeken. Zoals hierboven gezegd iets in de buurt van 80l/54b.
Dan kijken hoe (goed) dit lukt en dan evt beginnen uitkijken naar een echte speed. (Rustig) opbouwen zoals raymond adviseert lijkt me toch de beste keuze.

Als ik mezelf een speedboard aanschaf in de toekomst dan wel graag iets echt passend bij men gewicht. Ergens gelezen dat voor lichtgewicht speeders het beter is om een 45breed te hebben en voor de zwaardere speeder (80+) 50 of breder werd aangeraden.

Maar we hebben nog tijd betreffende dat speedboard. Eerst een goeie kleine slalom zoeken en ondertussen nog trachten wat advies in te winnen betreffende die aankoop van de speed.

@oosie : kan wel redelijk gijpen met dat klein spul maar laydown zoals in de filmpjes op ytube dat lukt nog niet. Als ik het zeil volledig plat leg dan krijg ik het niet meer recht. Het zeil gaat wel een beetje plat bij mij maar waarschijnlijk moeten mijn gijpen nog wat agressiever ingezet worden omdat te kunnen. Ook het voetenwerk, het moment waarop ik zeil laat overslaan en het uitkomen van de gijp is nog veel verbetering aan.
Dan is de Magnum 85 misschien ook het overwegen waard en je mag hem vrijblijvend testen.

TheoB
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Avanti, Flikka, Sonntag

Bericht door TheoB » do jul 20, 2017 4:05 pm

Tip van Raymond is top ik heb een FF 79 van 2012 en heb nul reden het ding weg te doen hoewel een goed bod..... :-)) koop ik een 89 en een 50 speedboard

speeddemon
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: Loftsails + Unifiber
Surf spul: JP en Loftsails

Bericht door speeddemon » do jul 20, 2017 6:08 pm

Als je al een slalom van 59 hebt zou ik niet nog een 54 slalom er bij nemen.
Met jou gewicht kan je makkelijk weg op een 45-50 speed.
Ik kan je enkel de JP speeds aanbevelen, heb op geen andere merken gevaren. Deze varen heel makkelijk, hebben veel controle en gaan hard.
Zoals bij elk speedboard is een goede vin er bij nemen belangrijk. Daar zou ik zeker niet op besparen!

Gr

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Zeilnummer: NED-160
Teamrider: North Fanatic ION
Surf spul: North Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW » do jul 20, 2017 8:22 pm

Ik denk dat het wel belangrijk is om ook te kijken naar het niveau, als je nu 60+ AVG vaart dan zie ik meer in een slalom board.
Veel die-hard speeders gaan behalve op hun speed spullen ook op slalom gear hard, 60/65 km/h AVG voor 70cm boards met 7.0 of 7.8 zie je regelmatig.
Kan momenteel niet op GP3S, maar voor mij staat de teller met 80cm breed op 60,5 AVG....

Ik heb mij destijds aardig vergist in een speedboard, een aantal sessies was ik zelfs sneller op slalom dan op speed.

oossie71
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Contacteer:

Bericht door oossie71 » vr jul 21, 2017 7:20 am

helemaal eens met Raymond! op mn 117 Isonic vaar ik net zo hard als op mn 97.... beide boven de 60 is makkelijk te doen, ook voor een lichtgewicht

Kartman
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: KA Sails
Surf spul: Seatrend, F2, Haleakala, Exocet + KA

Bericht door Kartman » za jul 22, 2017 8:25 am

Ook wel met Raymond eens dat je met wat groter spul ook hard kan varen en vooral meer TOW kan hebben
daarentegen merk je wel controleverschil zodra je met volume en breedte kleiner gaat, het vaart makkelijker hard,
nadeel is dat je mogelijk wat minder snel in plane komt, maar dat is een kwestie van het board pakken als het ook daadwerkelijk waait,
niet te vlagerig is bv.
weeg zelf 120+ ( helaas nog steeds, hou van het goede leven , tjaa ) , gebruik meestal een 145 of 135 liter board om evt dips op te kunnen vangen, maar zodra het wat meer waait , gaat het met mijn 105 literboard (55 breed) allemaal wel makkelijker, zou voor jou neerkomen op ongeveer 60-70 liter, er zijn zat slalomboards te vinden in die range, maar ik adviseer je te kijken naar een speedboardje uit de jaren 2005-2008 bv een missile (49breed, 68 liter) of een falcon speed uit die tijd, redelijk makkelijk te varen speedboards, die al snel je avg richting 70 kunnen krijgen.
Probeer ook eerst eens met je kleinste board een "echte" speedplek uit als Herkingen, Lauwersmeer oid , merk je dat board een remmende factor is zou ik me om boards gaan bekommeren, het zou ook kunnen dat er met kleine aanpassingen aan houding, mastvoetpositie, trim etc ook heel veel te winnen valt en je erachter komt dat je misschien helemaal geen speedboard nodig hebt om de 70+ te halen

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Boards & Severne Sails

Bericht door Halloween » za jul 22, 2017 8:40 am

Kijk eens naar een RRD X-Fire 80l (77 echte liters). 53 cm breed en is een speed/slalom board. Was ook mijn eerste speedboard en ik heb deze nog steeds boven inmiddels de W49 en W44 Isonic Speed Special. De 80l X-Fire is een echte chopkiller en ik pak deze wanneer het te kort cq te vlagerig waait voor de "echte" speedboardjes met minder volume en wanneer het te choppie is. Echt een aanrader!

Helaas wel wat zeldzamer, maar wanneer je niet haast hebt komt er wel wat langs.

Ps mijn AVG op de 80l X-Fire is 72km+

lemi
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Fanatic, Starboard isonic, Loft racing blades, North warp

Bericht door lemi » za jul 22, 2017 9:11 am

Gezien je postuur raad ik je aan toch voor een 70 liter en 50cm breed board gaan. Je zal het de eerste 5 sessies niet echt makkelijk hebben en moeten wennen aan het opstarten, aanplaneren en de snelheid. Je zal zien dat na verloop van tijd de techniek en het plezier het wint van de inspanningen die je in het begin moet leveren. En het bespaart geld en scheelt weer een stap die je kan overslaan namelijk een board in de 80liter klasse. Zal je alvast voorbereiden, echt comfortabele speedboards bestaan niet. Alles hangt af van je vaarkunnen en gewicht. Zware surfers kunnen meer chop vreten dan lichtere surfers.

Erik Loots
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Erik Loots » za jul 22, 2017 11:16 am

Je kleinste board is reeds 59cm breed, als ik het gok dan is dit een slalomboard. Met een 59cm slalomboard heb je een optie voor chop en veel wind. Als je daarnaast iets zoekt voor vlak water een veel wind, koop dan maar meteen een 44/45cm board (tweedehands meestal ook niet duur). 45cm werkt trouwens alleen makkelijk op echt vlak water... De 50cm speedboards kunnen meestal meer chop (denk aan 30cm hoge chop) hebben. De beste keuze van speedboard is afhankelijk van de locatie waar je wilt varen. Op Horst bijvoorbeeld is een 45cm board bijna nooit makkelijker dan een 50cm board. Terwijl op een spot zoals Ouddorp Haven (achter dammetje) is een 45cm board reeds sneller zodra je ermee kan wegkomen (in jouw geval vanaf 25kn). Er zijn natuurlijk uitzonderingen op de regel, maar het voorgaande is geschreven uit het perspectief van makkelijk hoge snelheid varen.

Merk maakt minder uit, het zijn hele kleine verschillen tussen de speedboards, niet echt belangrijk. Wel handig is om te kijken naar speedboard + vin. Zonder een passende vin is ieder speedboard drama, investeer dus niet je hele budget in het board.

Beide boards lijken te werken met een widebase 21cm of 22cm vin, de beste sessies zijn met asymmetrische vinnen gevaren (maar dat is echt voor ver-gevorderden en geeft maar een klein voordeel). Hier is een bijvoorbeeld een vinnetje voor goede prijs/kwaliteit http://www.kasailwindsurfing.com/ufowide3010g10.html, wellicht zijn er nog meer opties.

Plaats reactie