advies 1ste speedboard

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Loop
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Eurofun
Surf spul: JP Speed / Neil Pryde Evo6-7, vinnen C3/IFins/Z / SUPs JP en zelfbouw quad

Re: advies 1ste speedboard

Bericht door Loop » za aug 05, 2017 12:25 pm

Ik zou ook een speedboard van ~50cm breed adviseren, net wat toegankelijker als smaller.
Wat betreft constructie is een glas sandwich (bv JP speed of ISonics speed wood) wat dempender dan een carbonboard, daardoor ook net iets relaxter. En ze zijn sterker dan carbon boards en gaan langer mee. Ik doe al wel het 6e of 7e seizoen met mijn JP speeds 45 en 54, weeg boven de 90kg en vaar ook als het los gaat! Alleen de 45 1x het dek gefixt.
Zowel de JP speeds als de Starboard stammen in de oorsprong van de shapes van Fiorentini en die bouwt controleerbare shapes, alsoluut aanraders. Een Fanatic Falcon speed 48 (ouder model) had ik een tijd geleden ook, die was ook erg snel, maar stukken technischer en nerveuzer om te varen. Die vind je wel voor minder euros.

Vwb vinnen, zou ik een kleine G10 slalomvin aanraden om te beginnen, die handelen chop net wat relaxter en geven meer controle en vertrouwen. Bv een C3 venom 24 of 26, die kunnen ook makkelijk 75+ aantikken en geven geen krimp!
Pas als je echt voor het echie gaat, is n carbon vin of asy vin aan te raden.
Let op dat n asy relaxt vaart in de snelle richting, maar op de terugweg kan die makkelijk wegspinnen en loopt veel minder hoogte.

Ga ook niet te kort met speedvinnen, want dan ben je je lift kwijt en verlies je hoogte met terugvaren. Opbouw van je run is ook zeker halve wind ronduit langzamer.
Om te beginnen een 24cm vin onder een 45cm board, een 26-27cm vin onder een 50cm board en een 27-30cm onder een 54 breed board.
Als je na een aantal keer varen veel vooruitgang boekt en alles vaart relaxt, dan kun je met een kleinere carbon / G10 asy vin je snelheden gaan boosten.

Broekie
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Broekie » vr aug 11, 2017 4:19 pm

Thx voor älle feedback!!!

Ik ga het toch voorzichtig spelen en voor een kleine slalom gaan.
Heb nu een aanbieding binnen voor een fanatic slalom 79.
Board is van 2012 en nog in perfecte staat. Prijs om en bij de 600 euro. (Moet nog onderhandeld worden).

Kies waarschijnlijk voor dit board omdat dit ook nog de mogelijkheid heeft om in de chop te varen en ook hoogte halen zou beduidend beter moeten gaan dan op een speed.

Dit lijkt me een goede tussenstap naar een echte speed. Bedoeling is dus op dit board techniek en trim verder te optimaliseren en na verloop van tijd overstap te maken naar een echte speed van bv 45 tot 48 breed.

Ik heb nog even bedenktijd maar heb er een goed gevoel bij.

Ligt de falcon 79 te dicht bij men 90 liter slalom dan kan ik later nog altijd een board verkopen

Grtz

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line » vr aug 11, 2017 5:38 pm

Als je al een board van 59 breedt hebt waar je 7.0 goed op kan varen lijkt mij dit veel te veel overloop zeker gezien de fanatic heel los vaart en super snel aanslaat en op een goede speedspot werkt zo board vooral met 7.0 en met 6.3 is het board snel te groot. Falcon 79 deed het bij mij niet goed in de chop is meer een board voor vlak water

Zou dan eerder voor type W53 gaan maar beste lijkt mij een type W49 werkt veel beter op speedspot met 6.3 en 5.6 en dan de 90 liter voor 7.0

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Zeilnummer: NED-160
Teamrider: North Fanatic ION
Surf spul: North Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW » vr aug 11, 2017 7:52 pm

Ik had zelf een Falcon 89 en vond deze "te groot" aanvoelen....
Nu een Speed56(=Falcon 79) en deze voelt precies goed
Verschil is maar 3cm, al is het ofo meer dan dat ;)

AHD-Surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door AHD-Surfer » za aug 12, 2017 10:00 am

Mischien een Mistral Speed 55, speed en slalom board in één als je naar het volume en de afmetingen kijk.

Mijn ervaring is dat je een klein speedboard van 44 à 45 cm breed hier niet zo heel vaak gebruikt, dus als eerste speedboard zou ik dat alvast laten varen en voor een groter speed/slalomboard gaan. Voldoende volume, maar niet te breed.
Zelf heb ik een oude Isonic speed W44 wood (43 cm breed en 53 liter), en deze gebruik ik hoofdzakelijk in La Franqui, hier bij mijn weten dit jaar nog maar 1 keer (en voordien eigenlijk ook zo goed als nooit).
Vroeger had ik dezelfde Isonic speed W53 (53 cm breed en 74 liter), en deze zette ik veel sneller in. Vorig jaar echter ook niet zo vaak, omdat ik nogal snel mijn 90 liter slalom nam en daar ook lang mee doorging. Daarom de W53 verkocht, maar daar toch wel wat spijt van gekregen. :crazy: :crazy:

Zelf ben ik nogal een RRD fan, en bij toeval liep ik tegen een RRD X-fire 80 aan. (diegene in mijn vriendenkring die dit board hebben, zijn er laaiend enthousiast over, 235 bij 53 cm en 77 liter volume).
Speed/slalom staat er op en aangezien ik hem vorige week gelijk twee dagen na mekaar kon inzetten, was het een zeer goede test.
En..... super board, werkelijk dit voor een shape die reeds dateert uit 2009, echt super goed board. Zowel op vlak water, als op de chop, uitzonderlijk leuk, makkelijk te varen en snel board.
Ook RRD is nog steeds overtuigd van deze shape, want had deze na enkel jaren niet in de reeks te hebben opgenomen, gewoon terug identiek in productie gebracht in beperkte oplage denk vanaf deX-fire V7 en vervolgens in V8 en V9 uitvoering. In de V8 reeks bestaat hij ook in Wood uitvoering.
Ik ben er zo van weg, dat ik gelijk een splinternieuwe V8 LTD besteld heb deze week en deze tweedehandse RRD X-fire 80 uit 2010, zeg maar mijn testboard, was gelijk terug verkocht aan een surfkennis.

Dus de RRD X-fire 80,dat is een aanrader, maar.... niet zo makkelijk aan te komen.

Vandaar mischien een Mistral speed 55, 253 lang (lengte doet lopen), 55 breed, en 90 liter volume.
Deze is makkelijker te vinden, betaalbaar en zal zowel in slalom en speed omstandigen goed in te zetten zijn.
Het is zomaar een idee.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » za aug 12, 2017 8:41 pm

Nogmaals als je naar goede speedspot gaat is falcon 79 te groot met 5.6 en ook vrij snel met 6.3 te groot. Wat ook rustig en makkelijk speedboards zijn is de exocet speed 51 en manta 49

NED 321
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-321
Surf spul: Speeeeeed...zie profiel
Contacteer:

Bericht door NED 321 » di aug 15, 2017 2:22 pm

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » wo aug 16, 2017 12:12 pm

Ook dit board is op goede speedspot met 5.6 te groot en ook met 6.3 snel te groot. Kijk daarom voor makkelijk speedboard zoals manta 49. Exocet speed 51 en Isonic speed W49 wood. Deze kan je super goed inzetten op een goede speedspot met 5.6 en 6.3 en dan hou je de 59 breedt board voor 7.0 en zelfs een 7.0 met hele goede omstandigheden zou nog op deze speedboards kunnen gaan werken

Worldxtreme
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: NED53
Teamrider: Importeur SAILLOFT
Surf spul: Patrik speed 43, PATRIK SL 115 & 87 SAILLOFT Ultimate & Mission
Contacteer:

Bericht door Worldxtreme » do aug 17, 2017 7:42 am

Op MP staat al een tijdje een AHD speed/slalom 48 cm te koop.
Is in zeer goede staat en men vraag 200 euro.

Ik heb deze zelf een tijdje gehad en dit is volgens mij een heerlijk instapmodel voor speed.
Makkelijk te varen , goed te gijpen , rustig op het water ,degelijke constructie.

75 km/u max en gem rond de 72 mee gevaren.
Screen Shot 2017-08-17 at 08.41.14.png
Screen Shot 2017-08-17 at 08.41.14.png (491.07 KiB) 74 keer bekeken

AHD-Surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door AHD-Surfer » do aug 17, 2017 8:08 am

Down the line schreef:
wo aug 16, 2017 12:12 pm
Ook dit board is op goede speedspot met 5.6 te groot en ook met 6.3 snel te groot. Kijk daarom voor makkelijk speedboard zoals manta 49. Exocet speed 51 en Isonic speed W49 wood. Deze kan je super goed inzetten op een goede speedspot met 5.6 en 6.3 en dan hou je de 59 breedt board voor 7.0 en zelfs een 7.0 met hele goede omstandigheden zou nog op deze speedboards kunnen gaan werken
Vraag is op de topic starter wel een board wil die hij enkel kan inzetten op een goede speedspot, of er ook lekker wil kunnen opvaren in licht choppy, zeg maar minder ideale speedomstandigheden (bovendien heeft niet iedereen de mogelijkheid of tijd om telkens de ideale spiegelgladde vlak water speedspot te gaan opzoeken).
Ik heb de indruk dat hij het wat ruimer ziet of begint te zien.
Een speedboard, ook een 49 cm breed (heb ik ook gehad), wordt uiteindelijk een mossel nog vis plank op termijn, zelfs als speedboard. Als het echt los gaat, kun je kleiner gebruiken, waait het wat minder hard, mja, dan zijn de speedomstandigheden eigenlijk ook niet meer super, is deze soms te klein, dan weer te groot. Bij veel merken is dit de middenmaat, ook zo'n beetje bedoelt om als enigste speedboard te hebben naar mijn gevoel. Maar als je echt voor het maximale wil gaan in je persoonlijke speedambities, kom je later sowieso bij een kleiner board uit. Dus dat wordt vaak terug verkopen (heb ik ook gehad), want dan heb je weer zoiets van hij zit te dicht op mijn 44/45 cm speedboard.
De vraag is of de topicstarter dit wil. Ik wissel persoonlijk nogal regelmatig van boards, met soms spijt achteraf :crazy: , maar velen hebben ook iets van' ik wil er jaren mee verder' en het ruim kunnen inzetten, dan vind ik een 49 cm / 50 cm breed speedboard geen goede keus.
De topic starter wil groeien in speed, en dan vind ik starten met breed inzetbaar board, de kleinste slalom boards 53 /54 cm breed ( en het grootste speedboard bij de meeste merken, als het louter om speed gaat), de betere keus en daarna gewoon een 44/45 cm speedboard er bij, zo kun je eventueel jaren verder zonder iets te moeten veranderen (tenzij je het board doormidden vaart in een speedrun).

De meningen lopen uiteen (iedereen heeft zoiets van :clap: :cheer:) moeilijk de keus is aan..... Succes in iedergeval.
Wel leuk dat hier zoveel reacties en meningen op komen.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » do aug 17, 2017 9:26 am

Op een spot als Horst of speedspots in Zeeland zoals Herkingen werkt een speedboard super rond de 50 cm goed met 6.3 en 5.6 en zelfs soms met 7.0

maar je hebt gelijk, het ligt er helemaal aan waar degene vaart met harde wind. Op een spot als Amstelmeer zal zo board bijna altijd te klein zijn.

Alleen op een supergoede vlakwaterspot kan een 50 cm breedt voor het goede wat te groot zijn. Denk dan aan Da Curve of the Brace met super omstandigheden maar zelfs dan zal het nog prima gaan

Worldxtreme
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: NED53
Teamrider: Importeur SAILLOFT
Surf spul: Patrik speed 43, PATRIK SL 115 & 87 SAILLOFT Ultimate & Mission
Contacteer:

Bericht door Worldxtreme » do aug 17, 2017 1:01 pm

Jouw hele verhaal klopt als een bus. Maar jouw tussenzin "op termijn" ontkracht het weer.
Want je hebt gelijk op termijn zal een 50 misschien vlees nog vis zijn maar op termijn speelt nu niet
Hij wil gewoon de stap maken naar een speedboard.dan is volgens mij de stap naar 43/44 vrij fors en een board va. 53/54 te klein
48/49 lijkt mij een goede keus om te gaan proberen.
Dat dan na enig moment dit board misschien niet meer voldoet is bijna een vaststaand feit
Daar hebben zelfs speedsurfers die al jaren varen ook nog steeds last van.

Plaats reactie