Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

GPS op basis van Opensource hardware

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
RaymondW
Beheerder
Beheerder
Zeilnummer: NED-160
Teamrider: North Fanatic ION
Surf spul: North Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Re: GPS op basis van Opensource hardware

Bericht door RaymondW » ma okt 16, 2017 11:20 am

Aangezien alle modules uit China binnen waren kon ik eens een testje doen met de draadloze mogelijkheden.
Realtime doorsturen is alleen een optie op korte afstand en met een accu op je rug, dus dat word het niet.
Maar doorsturen van bv data van je runs is wel een optie :D
Ik haalde met de laagste datasnelheid 16km in de Nederlandse randstad! Met de hoogste snelheid (realtime doorgave 1hz) ongeveer 2km.
Het Google maps plaatje hieronder is wat ik haalde met mijn test :thumbup:

Semi uitgewerkt idee:
Run maken, is het een top5 run, top 250 of 500m, stuur dan de data door.
Geen top run, dan niets doorsturen.

Op bv de Gouwzee kan iemand een unit achter zijn auto raam hebben voor een live ranking, evt een tweede systeem bij een local op zolder voor online ranking weergave.
Voor Strand Horst zou er een display in de/een auto kunnen liggen en zou Telstar een monitor kunnen ophangen met live weergave.
Telstar zou dan ook een live upload naar internet kunnen hosten.

Als weergave heb ik een e-paper display aan een unit die op ontvangst staat
Extreem laag stroom verbruik voor het display, relatief hoog stroomverbruik voor het ontvangen.
Heb nu getest met een Raspberry, maar dat is niet zuinig genoeg, ga de boel ombouwen naar een Gyro achtige ARM oplossing.

Ik heb nu units in bestelling staan die ik als daadwerkelijke Gyro's kan gebruiken.
Bovenstaande word dus werkelijk voor mijn sessies :mrgreen:

Worldxtreme schreef:
vr sep 08, 2017 8:14 am
Daar ligt een schone taak voor jou Raymond..... :D
Ik zeg niet dat het gaat gebeuren, maar Luderitz 2018 zou dus live weergeven kunnen worden qua snelheid.
De afstand is zelfs onder de 10km van het midden van het strand tot centrum van de stad.
Bijlagen
distance.png
rlogger.jpg

oossie71
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka SL88, Thruster83 Starboard Isonic 97/117 Gaastra Vapor Avanti Echo MauiUltraFins Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » ma okt 16, 2017 6:32 pm

Nerd ;) en dat is goed bedoeld. Met mensen zoals jij komen we verder :)
realtime das lachen dat geeft in een PWA slalom ook veel data..... of tijdens de olympischespelen RS:X klasse. de mogelijkheden zijn onbegrenst. Ongeveer zoals dimensiondata in de tour/giro/vuelta data verwerkt van alle wielrenners. Gaaf!

Erres
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: 12" RRD Airsup | Jurfspecial 104 | HOT Superfreak

Bericht door Erres » di okt 17, 2017 10:37 am

Ja gaaf man! Je houdt maar niet op met doorontwikkelen hè?

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door RaymondW » di okt 17, 2017 6:50 pm

Tja, de impasse met de GT31 wil ik voor mijzelf voorkomen.
Casual verder ontwikkelen wel iets voor mij, maar vergeet niet dat er op de professionele markt al veel mogelijkheden zijn.
De Olympische spelen zullen echt wel een dik budget hebben om iets te kopen en dat via GSM te laten lopen.
Alleen is er geen inzicht voor ons, behalve een plaatje met de posities...

en daarbij.... als je op het water je snelheid tot op 0.01 nauwkeurig kan zien inc de afstanden is wel heel relaxed!

Voordat ik nog meer mensen van een unit ga voorzien wil ik de units die nu in gebruik zijn helemaal op orde hebben.
Ik merk al dat er toch wel wat vragen voorbij komen hoe eea werkt.

Net bericht gehad dat de nieuwe LoRa boards met display al in Nederland zijn en deze week nog worden afgeleverd.
lora.jpg
lora.jpg (84.99 KiB) 460 keer bekeken

Mikie1988
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 Stoke 116L, Hotsails 5.0 Hi5

Bericht door Mikie1988 » do okt 26, 2017 7:47 am

Hey Raymond!

Gewoon door blijven gaan! En je hebt het helemaal goed om je users goed op de hoogte te hebben van de ins en outs en daar evt de nodige aanpassingen voor maken!

Mocht je ooit toch rekenkracht te kort komen, zou ik eens kijken (tenminste als je dat nog niet gedaan hebt) naar de cortex m7 chips van atmel (microchip) ze zijn niet goedkoop maar wel het snelste per MHz en het zuinigst in die klasse met zeer uitgebreide sleep modussen die ondersteund worden door freertos. Een ide die compleet gratis is (en via asf in de ide freertos direct gebruikt kan worden, app notes om te starten met freertos met deze serie mcu's en nog meer van dit soort handige tools), xplained ontwikkel boards, de sam e70 xplained is verrassend betaalbaar op dit moment. Programmeer tools die niet extreem overpriced zijn en zo kan ik nog wel even door gaan.

Bijv de atsame70q21, max 300 MHz single core cpu, fpu voor floating point berekeningen, sdram ondersteuning, 2mb flash, 328kb sram, spi, i2c, etc
Het ontwikkelboard is te koop direct via microchip, en daar volgens mij ook het goedkoopst.

Het blijft gaaf om te zien hoe ver je gaat in het optimaliseren van de unit. Hier kan geen enkele fabrikant aan tippen, simpelweg omdat het ontwikkelen zich nooit gaat terugbetalen (commercieel gezien). Keep up the good work!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » do okt 26, 2017 8:14 am

RaymondW schreef:
di okt 17, 2017 6:50 pm

Net bericht gehad dat de nieuwe LoRa boards met display al in Nederland zijn en deze week nog worden afgeleverd.
LoRa? Interessant, blijft leuke techniek, maar in mijn ogen niet geschikt voor realtime zaken.
Ga je genoeg data kunnen doorsturen? En ga je vaak genoeg data kunnen sturen? Zeker als je voor long range gaat: 10+ km
Dan daat de snelheid enorm: 292 bit per seconde....
Max payload: 51 bytes.
Dan duurt het versturen van de 51 bytes al 2,5 seconde.
En om dan aan de regels van het 868 spectrum te voldoen mag je maar 1% van de tijd aan het zenden zijn.
Dus ongeveer elke 4 minuten 1 pakketje van 51 bytes... Daar ga je geen live tracking mee kunnen doen.

Breng je je eigen LoRa gateway mee naar het water kun je wel met hogere data rate gaan werken... daardoor kun je wel meer en vaker data sturen... maar live gaat denk ik niet lukken..
In de hoogste data rate setting (kortste bereik) Zit je vaak nog te kijken met max 3 a 4 berichten per minuut. Dan kun je echt al redelijk zien wat er op het water gebeurt hoor. maar echt vloeiend gaat het met LoRa er niet uit zien.

JP-T1surfer
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door JP-T1surfer » do okt 26, 2017 10:00 am

is hier allemaal 'Chinees' voor mij maar...als dat ooit allemaal eens echt 'op punt' staat wil ik graag een demo Robert!

Ik denk hierbij dan uiteraard OOK aan het verhogen van onze veiligheid,SAR-toestanden bij materiaalpech edm

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » do okt 26, 2017 10:07 am

JP-T1surfer schreef:
do okt 26, 2017 10:00 am
Ik denk hierbij dan uiteraard OOK aan het verhogen van onze veiligheid,SAR-toestanden bij materiaalpech edm
Daar werkt LoRa wel goed voor. Het heeft een redelijk goede locatie dienst, niet vergelijkbaar met een GPS, maar goed genoeg om de reddingsbrigade binnen een paar meter van jou te brengen. En dan een update elke paar minuten is al heeeeel erg nuttig.

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door RaymondW » do okt 26, 2017 10:08 am

Ik ben druk aan het testen geweest en je hebt helemaal gelijk.
De techniek is ook duidelijk nog in ontwikkeling.
Met een ESP setup is het net aan een uurtje of 2 stabiel te houden, dan gaat er altijd wel iets mis. (kan ook aan het gebruikte board liggen)
Afstand voor bi-directionele communicatie is +- 400m

De variant met de ARM cpu blijft redelijk stabiel en communicatie komt tot 16km, maar is niet bi-directioneel en idd erg traag.

Mijn idee was om met een privé gateway te werken en alleen de data door te sturen als er een update is van de standen.
Je kan dus in 1 run bv vmax,1x10s,100,250,500m en mile hebben, dan gijp je en vaar je de ander kant op.
Ik wil dus niet realtime GPS data doorsturen met GPS punten, maar alleen de tijd en de uitkomst.(userid;14:14.32;60.00;58.00;;;;;;)
(real time GPS tracking vraagt om andere communicatie middelen)

Doel zou zijn om realtime rankings te laten zien en de posting op GP3S van de track is dan alleen maar een formaliteit en voor mensen zonder een LoRa device.
Daarbij zou je ook een betere keuze kunnen maken in de gear die je gaat gebruiken.
Of toch even iets beter je best doen voor die laatste run :wink:

/edit
Surfrider schreef:
do okt 26, 2017 10:07 am
JP-T1surfer schreef:
do okt 26, 2017 10:00 am
Daar werkt LoRa wel goed voor. Het heeft een redelijk goede locatie dienst, niet vergelijkbaar met een GPS, maar goed genoeg om de reddingsbrigade binnen een paar meter van jou te brengen. En dan een update elke paar minuten is al heeeeel erg nuttig.
Galileo ondersteunt ook SAR communicatie, bizar wat ze er allemaal mee willen gaan doen
Misschien aardig om Lora en Galileo SAR te gaan combineren
doc

Grunt
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Zie profiel

Bericht door Grunt » do okt 26, 2017 2:32 pm

In mijn woonplaats is een bedrijfje dat zich bezighoudt met LORA. Misschien kunnen zij helpen je ideeën verder te brengen, mocht dat nodig zijn. Nee, ik heb geen belangen ;-)
http://www.loratec.nl/

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » zo dec 03, 2017 2:45 pm

ik ben van zins om een GPS tracker met panic button in elkaar te zetten. niet om mijn snelheid bij te houden maar om als alternatief te dienen bij problemen op het water. na een zaterdagje orienteren ben ik uitgekomen op dit device:
https://www.thethingsnetwork.org/labs/story/gps-tracker

deze koppelt aan thethingsnetwork over lorawan. bereik is tot zo'n 20 km. indien bereik niet toereikend is, zal ik ook een gateway toevoegen.

Plaats reactie