Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

board reeks

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Thlodewijk
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Novenove stylewave 95L en 113L novenove revo 125L zeilen point 7 acx 7.0, 8.0 spy 5.4 salt 4.2 4.8

Re: board reeks

Bericht door Thlodewijk » za dec 16, 2017 8:36 pm

Novenove slalom 122 met p7 ack 7.2 en 8.5
Nove nove slalom 109 met zelfde zeilen
Novenove stylewave 113 p7 spy 5.4 tot 7.0
Novenove stylewave 95 p7 salt 4.2 4.8 5.4
Novenove quad 86l p7 salt 3.6 4.2 4.8

95 kilo en weinig dagen dat er niet gevaren kan worden ๐Ÿ˜ƒ

Nu nog een foil ๐Ÿ˜‚

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line » zo dec 17, 2017 4:43 am

AvdL schreef: โ†‘
za dec 16, 2017 5:07 pm
Mijn board range inmiddels uitgebreid en voorlopig klaar.
Weeg 78 KG.

Tabou Manta 81 met 8.6 Vapor
Tabou Manta 71 met 7.9 Vapor
Vraag me af of met jouw gewicht een 8.6 en 81cm breed board echt zin heeft vergeleken met je 71 breed board en 7.9 zeil

Zelf merk ik dat ik met mijn 7.8 en 70 cm breedt board net zo snel en soms zelfs zelfs eerder weg ben doordat ik 7.8 zeilmaat makkelijker actief kan aanpompen als een grotere zeilmaat. Alleen met passief varen zou het zin kunnen hebben denk ik maar ik zou dan nog een maat groter kiezen

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » zo dec 17, 2017 4:50 am

agr64 schreef: โ†‘
za dec 16, 2017 8:10 pm
Isonic 107 (70cm) GA vapor 5.6 - 8.6
Isonic 123 (82cm) GA Vapor 7.1 - 9.6
Phantom 299 GA Vapor 7.9 - 11.0 of KA race 10.8

Bovenstaande mijn lijstje @95+ kg en met de zeilen/combi's waar ik in sommige gevallen zelfs
tot mijn verbazing lekker mee gevaren heb en dan heb ik het over 5.6 op de 107 en 7.1 op de 124.

..... wel ben ik alweer aan het neuzen voor een 85 - 95l 60cm boardje (voor weinig!) erbij :angel:
Opvallend het lekker varen met een 5.6 op een Isonic 107 van 70 cm breed. Zelf vond in de 6.3 al te groot op mijn isonic 107 wood, maar ben wel wat lichter met 80 kilo

Ik ga stukje zwemmen om warmte te onlopen hier. Ohnee nu ben ik weer interessant aan het doen 8) :lol: :crazy: :thumbup:

TheoH
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou Boards, Gun Sails, Sonntag Fins

Bericht door TheoH » zo dec 17, 2017 6:56 am

Down the line schreef: โ†‘
zo dec 17, 2017 4:43 am

Vraag me af of met jouw gewicht een 8.6 en 81cm breed board echt zin heeft vergeleken met je 71 breed board en 7.9 zeil

Alleen met passief varen zou het zin kunnen hebben denk ik maar ik zou dan nog een maat groter kiezen
Precies de reden dat ik een 9.2 ipv 8.6 heb gekocht als echt lichtweerzeil. Dat ik nog ver doorvaar als het niet te choppy is. Soms denk ik een 8.6 te missen als grootste zeil op 71 breed. Maar niet op 85 breed. Ik weeg ook rond de 80 kilo.

AvdL
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door AvdL » zo dec 17, 2017 8:03 am

De 81 liep ik tegenaan(koopje).
Zal kijken hoe dit gaat met 8.6.
Denk zelf dat ik door de 10 cm extra breedte (icm 44 SL-X vin) wel eerder ga planeren.

Met de 8.6 op 71 planeerde ik in ieder geval wel (iets) eerder dan met 7.9.
Vaarstijl is niet altijd actief(hangt ook af van mijn fitheid๐Ÿ˜„).

Hoop dat ik volgend weekend het board kan testen (al zou ik liever mijn Manta 54 testen).

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » zo dec 17, 2017 8:16 am

Ik zelf merk niet of heel weinig eerder planeren met 8.6 in combi met 70 cm breed mede door lastiger actief aanpompen zoals eerder vermeld. Ook wordt het surfen zwaarder en minder fijn

Ik hoor dat ook om mij heen van medesurfers rond mijn gewicht. Die dit 1 seizoen hebben geprobeerd en seizoen erna de 8.5 er weer uit hebben gegooid

Zelf zou ik met mijn gewicht als ik groter wil als 7.8 met 70 cm breed en daarmee dan makkelijk passief eerder wil planeren voor rond de 85 en 90 cm breed gaan met een zeilmaat rond de 9.5

AvdL
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door AvdL » zo dec 17, 2017 8:33 am

Tuurlijk is 85/90 en 9.5 veel beter voor low-end.
Maar ik vind board al snel te groot worden en 9.5 krijg ik hernia van..

Ik ga het meemaken en anders is er in het voorjaar weer een mooie Manta 81 te koop๐Ÿ˜ƒ.
Ik laat mijn bevinding wel weten.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » zo dec 17, 2017 8:51 am

In plaats van een 9.5 racezeil zou je ook een type lichtweerzeil kunnen nemem zoals in verleden de V8 Helium en Phantom. Deze kan je zeker een maat kleiner nemen voor zelfde planeer effect als een 9.5 racezeil en door smalle mastslurf ook een stuk lichter als je ze uit het water moet halen, ook hoef je vaak dan geen speciale grote mast of giek aan te schaffen gezien de kleinere zeilmaat

Verder zijn er van verschillende merken speciale lichtweerboards van rond de 85 cm dacht ik

AvdL
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door AvdL » zo dec 17, 2017 9:03 am

Klopt.
Heb in het verleden de Gaastra Plasma gehad.
7.5 en daarmee planeerde ik eerder dan 8.6 Vapor.

Maar om eerlijk te zijn vind ik al dat grote spul helemaal niet zo fijn.
Het begint pas leuk te worden met 7.9 goed gepowerd.
Pas dan haal ik de 60.
Maar dat zal wel komen door mijn beperkingen๐Ÿ˜ƒ

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » zo dec 17, 2017 9:14 am

Nee hoor, kan ik mij heel goed in vinden en denk er net zo over 8) :lol: :wink: :thumbup:

Kans dat ik zelf ook groter aanschaf is heel klein of ik moet veel zwaarder worden

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 95, 115 & 135 GA Vapor 5.6 - 11.0

Bericht door agr64 » zo dec 17, 2017 9:38 am

Down the line schreef: โ†‘
zo dec 17, 2017 4:50 am
Opvallend het lekker varen met een 5.6 op een Isonic 107 van 70 cm breed. Zelf vond in de 6.3 al te groot op mijn isonic 107 wood, maar ben wel wat lichter met 80 kilo
Met mijn agenda vaar ik bijna niet met een 5.6. De keer dat het dit jaar kon was het super vlak water en dat ging prima. In bepaalde choppy omstandigheden op mijn lokale surfstek vind ik de 6.4 ook een drama en is ook de reden dat ik toch zit te denken er weer een 60cm boardje bij te kopen.

In mijn geval kan ik met 8.6 op de 107 varen maar is lang niet zo perfect als de 9.6 op de 124 .....

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » zo dec 17, 2017 11:07 am

Dat je met een maatje kleiner freerace zeil eerder of net zo snel weg bent als een maatje groter racezeil kan kloppen. Ik heb ooit gehoord/ gelezen dat je in de grote maten ongeveer 0,7 m2 kunt aftrekken van het racezeil om een vergelijkbaar freeracezeil te kunnen varen, dus in dit verhaal een 9,3 freeracer heeft nagenoeg het zelfde effect als een 10 meter fullracer. Daarom heb ik dit jaar een Gun Vector 9,6 gekocht om mijn 10,0 Vapor te vervangen, en zou dan theoretisch nog winst boeken ๐Ÿค” of dat echt zo is heb ik eigenlijknog niet echt geprobeerd. Wat ik wel weet is dat de 9,6 prettiger en lichter vaart dan de 10,0 Vapor.
Ik denk dat je een Racezeil langer door kunt varen dan een Freeracer.
Deze zeilen vaar ik op een Futura 155, maar zou de 9,6 ook op mijn Futura 131 kunnen varen, wat ik nog niet geprobeerd heb.
Daarnaast heb iknog een Angulo Magnum 115 waar ik 7,1 tot 8,7 GSr op vaar waarbij de laatste meer op de Futura 131 gevaren wordt.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » zo dec 17, 2017 1:45 pm

Bij de speciale lichtweer freerace zeilen als de V8 helium en Plasma is dat nog meer. Heb wel is gehoord 1 tot 1.5 vierkante meter

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » zo dec 17, 2017 5:26 pm

Ik heb wel eens wat meer info opgezocht, ik begreep dat het een heel klein beetje scheelde met een normaal zeil zoals bijvoorbeeld een loft oxygen of Gaastra cosmic, maar dat dit soort low wind zeilen heel snel minder stabiel werden. Ik denk dat ze er daarom ook niet meer zijn. Als je zo weinig range hebt blijf je omtuigen.

@ndre
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door @ndre » zo dec 17, 2017 6:30 pm

Ik heb een severne gilde van 8,5 gebruikt naast een severne overdrive 8,5. Ik moest heel erg wennen van het sponsachtige gevoel van de glide. Als ik passief aanplanneerde voel je dat de glide druk opbouwt en was naar mijn idee zeker sneller weg dan de overdrive. Als je actiever aanplanneert en je board iets laat afvallen bij het aanplaneren. De verschillen waren dan naar mijn gevoel minimaal. De glide was wel veel lichter, maar zodra er enkele schuimkopjes waren werd het een aardige trekzak en was er niet veel winst te behalen met trimmen, terwijl de overdrive dan geen krimp gaf. Ik heb de glide na 1 surfseizoen weg gedaan. Een vriend van mij heeft een gaastra plasma een middag getest (Die voelde ook zo wiebelig aan en was niet eerder weg dan mijn overdrive. Als je cambers gewend ben zou ik een freeracezeil met goede lowwind eigenschappen kiezen (met 2 of 3 cambers)

Ik weeg 88 kilo en vaar alleen op binnenwater.
Ik heb een freerider van 114 liter 65 breed
Een freeracer van 125 liter 76 breed
En een lightwind van 149 liter en 90 breed

Zeilen een 5,6 arrows speedster en severne overdrive's in de maten 6,7 7,5 8,5 en 9,5.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » ma dec 18, 2017 3:06 am

Ik heb deze type zeilen zelf ook jaren terug getest op Amstelmeer en verschil was toen echt iets van 1.5 vierkante meter wat je kleiner kon pakken vergeleken met andere type race/freerace zeilen zover ik me kan herinneren

Verder herken ik zelf wel een beetje in wat ik hier lees erover want toen wind echt toenam werd het iets meer trekken als andere race of freerace zeilen , maar was nog wel redelijk te doen en ik kon tegen die tijd ook al met mijn eigen kleinere race zeil varen

Zelf denk ik dat het juist voordeel geeft bij deze type zeilen bij echt lichtweer dus als grootste zeilmaat, dus in plaats van een 9.5 tot 10.0 puur race of freerace zeil, die voor vele vaak te zwaar zijn om makkelijk vroeg te planeren en fijn te varen

Dan juist daar voor in de plaats een 8.0 tot 8.5 speciaal lichtweer freerace zeil met 2 cambers en smalle mastslurf, die juist in dat windbereik voor vele juist wel makkelijk vroeg aanplaneerd een stuk lichter en fijner surft

Daarbij hoef je dan vaak niet een speciale grote carbon mast en/of giek aan te schaffen omdat je die waarschijnlijk al hebt liggen

Vind dit alles ook terug in deze test van 7.5 V8 helium en hier hebben ze het zelfs over een verschil van 2 vierkante meter. Lijkt mij wel wat veel

www.boardseekermag.com/equipment/Neilpryde-Helium-075/

Denk zelf als je zo speciaal lichtweer zeil rond de 8 a 8.5 in combi met speciaal lichtweer boards die nu op de markt zijn of desnoods een oude formula rond de 90 cm breed je heel vroeg en makkelijk planeerd met licht vaargevoel zonder dat je speciale mast en/of giek nodig hebt

Je zal waarschijnlijk wat inleveren op eindsnelheid maar is dat met lichtweer echt zo belangrijk zal je je dan moeten afvragen

Plaats reactie