Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

waterstart racezeil

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Jacco Bergsma
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Quatro Pyramid 92, Ezzy Taka 4,1/4,5/4,9/5,4 SUP SB Pro 8,5/29/125 Paddle QB Kanaha Magic
Contacteer:

Re: waterstart racezeil

Bericht door Jacco Bergsma » do nov 01, 2012 9:25 am

Ik snap niet dat er nog geen 'inflatable ballonnen' zijn die je in je masthoes kunt stoppen via de camberopeningen, of zijn die er geweest maar werkte het niet? Had Art lang geleden niet iets met schuimvulling?

windydave
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: old school: three discipline, raceboard, slalom en wave

Bericht door windydave » do nov 01, 2012 9:31 am

Jacco Bergsma schreef:Had Art lang geleden niet iets met schuimvulling?

Airbag, oranje opblaaspop dat je in de mastslurf propte.. ze gingen wel lek .. Je zou inderdaad iets kunnen verzinnen met oude kite-tubes of zo. Maar wat beter zou zijn is denk ik om de zeilen met neopreen of piepschuim af de dichten zodat het water er niet meer zo snel inloopt. Ik merk zelf dat vooral RDM masten direct vol schieten waardoor zelfs smalle masslurf zeilen lastiger te waterstarten worden. Maar een propje piepschuim in de uiteinden van de mastdelen en het is al een pak minder. Nu nog iets MacGyveren voor de widesleeves...

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Slalom 49, 59, 69 (85 en 63cm zijn nu in de maak :-)..) - Gun GS-R 5,6 tot 8,7
Contacteer:

Bericht door watermonster » do nov 01, 2012 10:07 am

Soms zit de masthoes zo vol dat het inderdaad lastig is. zorg er in ieder geval voor dat je een zwenvest aan hebt, dat scheelt al een stuk. Wat ik vroeger altijd deed als ik dacht dat gaat niet lukken dan stapte ik gewoon op het board en trok het zeil op zodat het water eruit liep, ook al zinkt je plank dan nog lukt dat meestal wel (niet op een speedboardje inderdaad). Ik zorgde er dan eerst voor dat mijn zeil van de wind af lag, dan optrekken en was de masthoes al redelijk leeg, dan viel je meestal achterover maar kon je alsnog al vallend de mast boven water houden en was de masthoes inmiddels leeg en kon je makkelijk waterstarten.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » do nov 01, 2012 1:16 pm

Begrijp ook niet waarom hier nog geen goede oplossing voor gevonden is eigenlijk. Dit is een aardige oplossing http://www.easy-uphaul.com/waterstarter/default.htm maar of dat ook goed werkt bij racezeilen vraag ik mij af. Een goed drijfvest werkt beter denk ik.

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » do nov 01, 2012 1:33 pm

Volgens mij is hier al eerder een topic over geweest. Volgens mij was toen de conclusie dat slalom/racezeilen geen waterstart hulp hebben om ze zo licht mogelijk (en no nonsense) te houden voor de wedstrijdsurfers. Die hebben een dergelijke voorziening niet nodig. Ik vind het ook waardeloos waterstarten trouwens, zeker als de watertemperatuur aan het dalen is.
Wat je kunt doen als je het zeil echt niet uit het water krijgt is toch even met je koort optrekken (ook op een board dat zinkt) om het water uit de mastslurf te lozen, dan je zeil voorzichtig laten vallen en alsnog waterstarten.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » do nov 01, 2012 2:06 pm

eckerdt schreef:Begrijp ook niet waarom hier nog geen goede oplossing voor gevonden is eigenlijk. Dit is een aardige oplossing http://www.easy-uphaul.com/waterstarter/default.htm maar of dat ook goed werkt bij racezeilen vraag ik mij af. Een goed drijfvest werkt beter denk ik.
Ik vraag me af of dit hulpstuk met enig zeil goed werkt, maar met racezeilen zit het probleem aan het andere einde na de giek ;-) Dan zie ik de voordelen al helemaal niet.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » do nov 01, 2012 2:13 pm

Hm, misschien bij racezeilen dat hulpstuk aan de voorkant vd giek bevestigen? Heb je meteen een giekprotector :lol:

Gabber
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Pieterbijlwindsurfing
Surf spul: Angulo Magnum 95 / 115, GUN, Vector

Bericht door Gabber » di nov 06, 2012 3:59 pm

Wat ik gedaan heb is om bovenstaande problemen te voorkomen is mezelf aan te leren zoveel mogelijk ‘gecontroleerd’ te vallen. Dat wil zeggen dat voordat het hele zwikkie te water raakt mijn zeil zo gunstig mogelijk valt, de bolling al aan de goede kant ligt en als het ff kan ook mijn giek en of ophaalkoord vast kan pakken of houden, zodat ik het zeil zo snel mogelijk kan laten ‘vliegeren’, zodat er geen water in de slurf loopt. Je kunt het jezelf aanleren om in bepaalde situaties zo gunstig mogelijk terecht te komen, twee weekendjes oefenen en viola, een groot deel van de problemen zijn nu te voorkomen. Je wordt er vanzelf handig in, ook handig als je geen cambers hebt, je staat in alle gevallen namelijk sneller op je board. (niet van toepassing bij een Katapult natuurlijk :lol: )

T1nge
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Manta69, Playmate100, AHD onshore-wave 69l.

Bericht door T1nge » di nov 06, 2012 4:38 pm

Dit noemen ze een duitse gijp....

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » di nov 06, 2012 10:11 pm

T1nge schreef:Dit noemen ze een duitse gijp....
Nee een duitse gijp doe je op Horst of Makkum ;-)
Gecontroleerd vallen is toch meer "een bewust foute actie":
Wat zeg ik als ik met mijn slalomboardje bij de boei kom?
Oh, oh, daar ga ik weer!

To surf or not to surf
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Fanatic falcon + AC1, Skate + vanalles, f2 wave + 3.7

Bericht door To surf or not to surf » wo apr 11, 2018 4:03 pm

Oud topic, maar misschien beter dan een nieuwe.. :-)

Wil even mijn ervaring delen van mijn kennismaking met widesleeve race zeilen..

Ik heb vanaf 2000 tot 2012 gevaren met slalomboards en een oud speedboard vooral in combinatie met camberzeilen 5.6, 6.3 en 6.8m..(north IQ)
altijd klassieke camberzeilen met de relatief smalle masthoes, en nooit groter dan 6.8m gehad..
Board volume altijd rond lichaamsgewicht tot gewicht +10L , gijpen prima en waterstarten no problemo in alle omstandigheden met deze camber zeilen...kwam altijd goed weg.
Daarna vooral een uitstap naar freestyle + wave...

Nu heb ik deze winter een falcon 101L en wat 2017 point 7 AC1 zeilen (7.8, 7.1 en 6.2) gekocht om het slalom/speed varen weer op te pakken.
Huidige lichaamsgewicht 92kg...

6.3 AC1 al getest van de winter op Horst.., dat ging wel awesome! 8) ..
Vorige week voor het eerst gaan varen met de falcon + 7.8m en het viel me op dat dit zeil echt ontzettend zwaar is. (gewoon kwa gewicht)
Liep wel erg lekker en voelde perfect aan in de vlagen... alleen op een gegeven moment was de wind ff weg en moest ik even zwemmen.

Vervolgens, je raad het al, alles volgelopen met water en met geen mogelijkheid meer weg te komen met waterstarten.
Giek kan niet achterop dit board, normaal gebruik ik daar mijn arm voor maar dat was niet te doen. Topje uit het water duwen ging ook niet... ik duwde slechts mijzelf onderwater! Touwstarten ook geen succes... (zonk met deze combi, en dat had ik ook al 15 jaar niet meer gedaan :lol: )

Door het koude water ging het energiepeil snel achteruit en moest ik de keuze maken terug zwemmen, dat is me dus in 18 jaar surfen nog nooit gebeurt! :(

Hoe doen jullie dit?? Met een 7.8 zit je natuurlijk altijd in een windrange waarin het een beetje minimaal is, dus dit is best een risico.
Varen jullie de grote zeilmaten (>7m) alleen op "ophaalkoord-vriendelijke volumes" en vaar ik dus met een te klein board?
Of dragen jullie drijfvesten?
Op Horst is dit natuurlijk geen issue, maar ik vaar ook best graag op diep water... XD
Laatst gewijzigd door To surf or not to surf op wo apr 11, 2018 11:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Teamrider: North Fanatic ION
Surf spul: North Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW » wo apr 11, 2018 4:17 pm

Ik heb zelfs op de Speed50 een ophaalkoord.
Het board zinkt altijd wel, maar als je net aan nat word in je kruis gaat het board zweven.
Gewoon optrekken, boardje laten zinken en even wachten op een vlaagje en je kan weer verder.
Vooral op Franqui met de eerste of de laatste dag is dit nog wel eens nodig.
Houd het spannend :+

Maar voor mij is het een mindset en locatie keuze.
Op de Falcon 129 en 111 vaar ik niet kleiner dan 7.0, dat gaat goed tot +-25kts
Als het echt harder is voorspelt dan kom ik meestal op plekken waar ik altijd wel ergens kan staan.
Dijk, dam of ondiepte.

Als je midden op het water zit en de wind is te weinig om te starten sta je te klein...

To surf or not to surf
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door To surf or not to surf » wo apr 11, 2018 4:32 pm

RaymondW schreef:
wo apr 11, 2018 4:17 pm
Ik heb zelfs op de Speed50 een ophaalkoord.
Het board zinkt altijd wel, maar als je net aan nat word in je kruis gaat het board zweven.
Gewoon optrekken, boardje laten zinken en even wachten op een vlaagje en je kan weer verder.
Vooral op Franqui met de eerste of de laatste dag is dit nog wel eens nodig.
Houd het spannend :+

Maar voor mij is het een mindset en locatie keuze.
Op de Falcon 129 en 111 vaar ik niet kleiner dan 7.0, dat gaat goed tot +-25kts
Als het echt harder is voorspelt dan kom ik meestal op plekken waar ik altijd wel ergens kan staan.
Dijk, dam of ondiepte.

Als je midden op het water zit en de wind is te weinig om te starten sta je te klein...
Maar vaar je ook wel eens groter dan 7.0 op volumes rond lichaamsgewicht? (net wel/net niet zinken)
Of stel ik nu een pijnlijke vraag? :+

Ik was iets te ver door gevaren in een beschutte hoek aan de overkant.. :neutral:
Wind was prima op open water 16-20kts.

Wanneer mijn board 50cm onder water is, en het zeil dus ook... vind ik het wel een uitdaging om weg te varen hoor.. dat lukt me denk ik alleen met <6m :mrgreen:

oossie71
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: TORQ Fitness Benelux
Surf spul: Flikka SL88, Thruster83 Starboard Isonic 97/117 Gaastra Vapor Avanti Echo MauiUltraFins Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » wo apr 11, 2018 6:34 pm

Uitdagingen :)
Idd zwevend boardje kun je je zeil wel optrekken, op het wad was een lifesaver.

Heel stom zorgen dat je zeil niet vol loopt.... 8.6 waterstarten is op zich geen probleem. Enige is zorgen dat het zeil niet volloopt. Ik heb nu gezien hoe de pro’s het doen, die vanren een maat groter dan wat je gewent bent qua board, waar ik kies voor 97ltr varen die nog steeds met 130ltr... in die omstandigheden vaar ik nu ook 117 ipv97

To surf or not to surf
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door To surf or not to surf » wo apr 11, 2018 7:05 pm

oossie71 schreef:
wo apr 11, 2018 6:34 pm
Uitdagingen :)
Idd zwevend boardje kun je je zeil wel optrekken, op het wad was een lifesaver.

Heel stom zorgen dat je zeil niet vol loopt.... 8.6 waterstarten is op zich geen probleem. Enige is zorgen dat het zeil niet volloopt. Ik heb nu gezien hoe de pro’s het doen, die vanren een maat groter dan wat je gewent bent qua board, waar ik kies voor 97ltr varen die nog steeds met 130ltr... in die omstandigheden vaar ik nu ook 117 ipv97
Ja?? Dat vroeg ik me dus af...gebruiken die dan ook gewoon een ophaalkoord bij die grote maten ofzo?
Ze zullen heus wel waterstarten wanneer het spul goed ligt, maar ik zie ze in een wedstrijd niet eerst naar het topje vd mast zwemmen etc. als ze gecrashet zijn met het zeil downwind. :p

Ik denk dat ik vanaf 115 liter wel weer blijf drijven met ophalen van een 7.8... Misschien moet ik dan toch maar weer een maatje groter kopen voor de grote race zeilen. :angel:

Ron Gijzen
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Futura 133 en Rocket 115 Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 4.7

Bericht door Ron Gijzen » wo apr 11, 2018 7:37 pm

Volgens mij liggen profs helemaal niet wakker van hoe moeilijk of makkelijk het zeil op te halen of waterstarten is na een crash.
Na een crash is de race sowieso verloren, die achterstand kan niet meer ingehaald.

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Fanatic Falcon & Avanti Machine M4, M5 Sonntag fins

Bericht door PieterW » wo apr 11, 2018 7:59 pm

Ik zelf heb altijd een drijfvest aan of crashvest dan kan je in ieder geval de top van de mast omhoog duwen zonder dat je naar beneden wordt gedrukt en dit lukt altijd wel met een 9.2. En inderdaad de Point 7 zeilen zijn inderdaad erg zwaar.
Dus altijd je drijfvest aan.

To surf or not to surf
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door To surf or not to surf » wo apr 11, 2018 8:32 pm

PieterW schreef:
wo apr 11, 2018 7:59 pm
Ik zelf heb altijd een drijfvest aan of crashvest dan kan je in ieder geval de top van de mast omhoog duwen zonder dat je naar beneden wordt gedrukt en dit lukt altijd wel met een 9.2. En inderdaad de Point 7 zeilen zijn inderdaad erg zwaar.
Dus altijd je drijfvest aan.
Ik ga mijn gardameer vestje maar weer eens van zolder halen, en het dan nog eens proberen.. thanks!
Point-7 zit in Malcesine dacht ik, dus nu snap ik ook waarom je daar een drijfvest moet hebben.. :+

En ik denk dat ik maar een 115-120L slalomboard ga zoeken, want afvallen zal wel niet lukken... en dan heb ik geen gewichtsvest nodig. :angel:

oossie71
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka SL88, Thruster83 Starboard Isonic 97/117 Gaastra Vapor Avanti Echo MauiUltraFins Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » wo apr 11, 2018 9:49 pm

Yep Point7 zit in Malcesine

De pro’s starten op alle mogelijke manieren en de meesten hebben een koordje, in de worldcup zie je ze nog weleens sjorren aan het zeil bij een boei als ze gevallen zijn.
Vergeet ook niet dat het altijd stevig waait en de zeilen bij de pro’s echt groot zijn, tov mijn setje 1-1,5m2 groter... en meer oppervlak pakt meer wind en is er zo weer uit

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Teamrider: North Fanatic ION
Surf spul: North Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW » wo apr 11, 2018 9:51 pm

To surf or not to surf schreef:
wo apr 11, 2018 4:32 pm
Maar vaar je ook wel eens groter dan 7.0 op volumes rond lichaamsgewicht? (net wel/net niet zinken)

Ik was iets te ver door gevaren in een beschutte hoek aan de overkant.. :neutral:

Wanneer mijn board 50cm onder water is, en het zeil dus ook... vind ik het wel een uitdaging om weg te varen hoor.. dat lukt me denk ik alleen met <6m :mrgreen:
Pijnlijke vragen zijn degene die je niet stelt ;)
+-80kg
Ik vaar wel eens 7.0 op de Speed50 en Speed56, maar dat is niet efficiënt waar ik dan surf...
7.0 is altijd langzamer dan 6.3 voor mij
Mijn sessies staan voor 99% op GP3S mocht je wat willen zoeken

To surf or not to surf
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door To surf or not to surf » wo apr 11, 2018 11:23 pm

RaymondW schreef:
wo apr 11, 2018 9:51 pm
To surf or not to surf schreef:
wo apr 11, 2018 4:32 pm

Pijnlijke vragen zijn degene die je niet stelt ;)
+-80kg
Ik vaar wel eens 7.0 op de Speed50 en Speed56, maar dat is niet efficiënt waar ik dan surf...
7.0 is altijd langzamer dan 6.3 voor mij
Mijn sessies staan voor 99% op GP3S mocht je wat willen zoeken
Aha, maar dan heb je dus nog aardig wat volume over bij je grotere maten.
1138 sessies op GPSSS.. :wtf: ongelofelijk...maar strakke resultaten!

Ik kom op ruim 2x GPS varen terug in 2008. Wel meteen 65km/u 2sec. max gehaald op een oud 90ies speedboard destijds. :lol:
Maar dat is tegenwoordig echt niks meer.
https://www.gps-speedsurfing.com/?mnu=u ... t&uid=2977

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Northsails/Lokefoil

Bericht door WhiteofHeart » do apr 12, 2018 12:06 am

Ik heb nog nooit problemen gehad met waterstarten, zelfs niet met zware GA vapor 9.6 of 9.3 avanti machine vol met water, gewoon een kwestie van bij de masttop pakken en hard water trappelen en met een gestrekte arm boven je uit duwen. Ga wel even kopje onder, maar dat neem ik voor lief. Als je van plan bent een tijdje te wachten misschien een idee je cambers vast goed te draaien voor je waterstart van later, dan komt je zeil echt veel makkelijker los van het water. Beste is natuurlijk niet vallen of gewoon gelijk weer opstaan, blijf zelf nooit lang in het water liggen, waterstarten kan ik ruim voordat ik kan planeren (qua windsterkte).

Miss helpt het om niet 'gelijdelijk' te proberen te duwen maar ff explosief een paar zetten tegen je masttop te geven? Mijn ervaring is dat niet de volgelopen mastslurf een probleem is, maar eerder het water wat op het zeil ligt.

R_A
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: RE: Re: waterstart racezeil

Bericht door R_A » do apr 12, 2018 1:26 pm

WhiteofHeart schreef:Mijn ervaring is dat niet de volgelopen mastslurf een probleem is, maar eerder het water wat op het zeil ligt.
Idd. Zo ben ik mezelf een keer flink tegen gekomen. Op makkum beheersde ik de water start prima... dacht ik.. Dus ik vol goede moed het diepere water opgezocht.. Eindelijk wat langere rakken maken.

Natuurlijk viel ik bij het gijpen in het diepe water.. zeil helemaal 'begraven'.. En ik kreeg em er niet uit. Het uiteinde van mijn giek werd steeds onder water geduwd door de wind en de golven. Op makkum kon ik nog net staan en had ik dit probleem niet, hier dus wel.

Ik ben nu maar weer aan het oefenen gegaan. Heb het idee dat als ik eerst een stukje tegen de wind in zwem bij het midden van de mast en dan het zeil met een ruk het water uit til, dat het beter gaat..

oossie71
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door oossie71 » do apr 12, 2018 2:23 pm

beste is jezelf dwingen om te waterstarten. Ik kan prima waterstarten en gijpen.
Tot je op de oceaan staat en erin kukkelt met dodelijk vermoeide armen, zeil volgelopen een mooie swell. ik heb gemerkt dat alles wat je fout doet afgestraft word en het zeil nog voller loopt. vanaf de top zeil rondje tegen de win in zwemmen helpt, niet aan de giek gaan trekken of om laten klappen door de wind, kans dat het zeil helemaal vol loopt en nog dieper komt te liggen is 100% of te wel succes gegarandeerd... enige is op adem komen, rust pakken en bewaren en zodra het zeil weer wat vlakker komt weer proberen.

Vanaf de top of een meter lager tegen de wind in zwemmen, wind laten pakken, als alles verkeerd ligt dan ook rondje zwemmen, zodra het zeil maar vrij komt kun je weer alles. Nadeel van fullcamber racezeil is dat het onderlijk snel weer water hapt. Golft het goed of staat er een mooie swell kun je geluk hebben dat de golven het zeil meer vrijmaken.

Waterstarten is in mijn optiek ook zonder enige bodem onder je voeten starten. tot je middel in het water staan is nog steeds een beachstart. Met je voeten op de bodem staan is nog steeds een beachstart, je kunt namelijk makkelijk sturen en controleren wat je zeil en board doet (eender beach start)

Voor een wavezeiltje maakt het allemaal niet zoveel uit.

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-838
Teamrider: GA sails
Surf spul: GA sails VAPOR 2017
Contacteer:

Bericht door Marco B » do apr 12, 2018 3:15 pm

Gewoon heel hard watertrappelen net als in het zwembad vroeger tijdens schoolzwemmen, diploma A/B. Nu niet met vingers omhoog maar bv met de masttop in je handen 😁
Die krengen van een masthoesen kunnen goed vollopen, stel je voor dat je een 11.0 m2 hebt die volloopt. Dan heb je natuurlijk wel een board met tig volume maar ook een 11 heb ik weleens gewaterstart. Al is vanwege de schreeuwend hoge giekpositie dan ook een uitdaging.

Tyto Alba
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou/Loft Starboard/Goya/Gunsails

Bericht door Tyto Alba » do apr 12, 2018 3:28 pm

Dit filmpje heeft wat handige tips. Heeft mij destijds goed geholpen. :D

Kanarie
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » do apr 12, 2018 9:10 pm

Vooral het board verplaatsen ipv het zeil vond ik een waardevolle tip.
Ik was altijd aan het zwemmen met het zeil, maar met het board gaat een heel stuk makkelijker. :)

WsurfMarc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WsurfMarc » vr apr 13, 2018 1:16 pm

@To surf or not to surf
Ik vaar heel af en toe ook wel eens een 7.8 racezeil op een oude Isonic101 (97L werkelijk).
Meestal op vlakke speed condities zoals bij Herkingen. Hier moet soms ook wel eens gewaterstart worden, maar bij speed condities nooit een probleem.
Persoonlijk gewicht 87kg.

Ik vind 7.8 + 101 zeker geen goede combinatie om op open water mee te gaan surfen. Board is veel te klein in combinatie met zo'n 4-camber zeil. Bij koud & diep water gevaarlijk zelfs.
Zelfs de nieuwere Isonic107 (70 - 71 breed) vind ik te weinig volume hebben. Ik heb voor een RRD114 (70 breed, 119L) gekozen. Veel meer comfortabel.
Als het echt moet kan ik hier het zeil nog op optrekken, maar dat doe ik eigenlijk in de praktijk nooit.
Een 7.8 verkies ik toch nog altijd te waterstarten zoals hierboven reeds werd aangegeven, i.e. top vasthouden en maar watertrappelen totdat het water er af is.
In alle omstandigheden proberen te vermijden dat het zeil wegzinkt. Dat is de boodschap. Snel terug het zeil uit het water op welke manier dan ook. Zeker bij koud water zoals nu.

FroukeW
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door FroukeW » ma apr 16, 2018 9:00 am

Surfen met racespul vraagt natuurlijk ook dat jij een race conditie hebt. Max die zit ook niet de hele dag op de bank met bier en chips.

Sander37
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Sander37 » ma apr 16, 2018 7:19 pm

FroukeW schreef:
ma apr 16, 2018 9:00 am
Surfen met racespul vraagt natuurlijk ook dat jij een race conditie hebt. Max die zit ook niet de hele dag op de bank met bier en chips.
Toch is dat nagenoeg het ideale dieet! 8)

Plaats reactie