Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Tail board te hoog op het water. OPGELOST

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-838
Teamrider: GA sails
Surf spul: GA sails VAPOR 2017
Contacteer:

Tail board te hoog op het water. OPGELOST

Bericht door Marco B » ma jun 05, 2017 4:22 pm

Een probleemstelling waar hopelijk een paar - die meer dan gemiddelde kennis hebbn - leden op kunnen schieten.

Het probleem is het volgende : board plakt teveel op het water, weinig druk op achterste been waardoor er met gebogen voorste been gevaren moet worden. Board wat niet lekker op de vin kan varen daardoor, met als gevolg lagere snelheden en slechtere upwind performance. Dit terwijl de set hiervoor top voer. Het enige wat verandert is, is het zeil. Board, vin hetzelfde.

Ik vermoed dat het probleem komt door lift vs dowonforce. Er is wel downforce, maar teveel naar voren gericht. Heb ook het gevoel dat de tail tev ver uit het water getrokken wordt.

Heb al van alles met de downhaul gedaan, vanaf het moment dat het zeil net niet te zwaar aanvoelt (minimale downhaul) tot aan een downhaul wat voor het zeil gewoon goed is. Tevens heeft de voorste voet een zweverig gevoel. De balans klopt dus niet. Giekhoogte en mastvoetpositie uiteraard ook al gewijzigd, zonder veranderingen. Ik mis ook de druk op mijn achterste hand zodat ik die als gaspedaal kan gebruiken. Nog meer downhaul zou je denken, gaat het drukpunt naar achteren en wordt de tail rustiger. Echter het zeil staat er gewoon goed op met meer dan voldoende loose leach.

Als ik weet wat het probleem is, kan ik gerichter tunen maar tot nu toe is het meer trial and error.

Iemand die bekend is met dit probleem en me de juiste richting op kan sturen?

Inhoudelijke reacties worden gewaardeerd!
Laatst gewijzigd door Marco B op vr jun 16, 2017 8:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux
Surf spul: Flikka SL88, Thruster83 Starboard Isonic 97/117 Gaastra Vapor Avanti Echo MauiUltraFins Chinook
Contacteer:

Re: Tail board te hoog op het water, snelheid te laag

Bericht door oossie71 » ma jun 05, 2017 5:10 pm

wat is er anders tov het andere zeil? type, grote etc.

het klinkt alsof je met een te klein zeil vaart, of dat je mast voet fout staat (teveel naar voren).

NielsvdB
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door NielsvdB » ma jun 05, 2017 6:42 pm

ben benieuwd naar de reacties, soms ook last van een setting met vooral te weinig back foot pressure ipv teveel.
Daarbij al met giek en mastvoetpositie en trapezelijnen lopen spelen. allemaal hebben invloed.

Frank-363
Surfspullenverzamelaar
Surfspullenverzamelaar
Zeilnummer: ned=363
Surf spul: speed, slalom & wave NoveNove ChallengerSails

Bericht door Frank-363 » ma jun 05, 2017 7:30 pm

Marco B schreef:
ma jun 05, 2017 4:22 pm
Een probleemstelling waar hopelijk een paar - die meer dan gemiddelde kennis hebbn - leden op kunnen schieten.

Heb al van alles met de downhaul gedaan, vanaf het moment dat het zeil net niet te zwaar aanvoelt (minimale downhaul) tot aan een downhaul wat voor het zeil gewoon goed is. Tevens heeft de voorste voet een zweverig gevoel. De balans klopt dus niet. Giekhoogte en mastvoetpositie uiteraard ook al gewijzigd, zonder veranderingen. Ik mis ook de druk op mijn achterste hand zodat ik die als gaspedaal kan gebruiken. Nog meer downhaul zou je denken, gaat het drukpunt naar achteren en wordt de tail rustiger. Echter het zeil staat er gewoon goed op met meer dan voldoende loose leach.
Weet niet of ik helemaal in je doelgroep pas, en eerlijk gezegd weinig specifieke Gaastra ervaring, maar mijn 2 cents:

-Toch nog een paar centimeter meer downhaul geven, ook al is het voor je gevoel te veel. Testen en fout zoeken is ook het uitsluiten van op het eerste gezicht niet voor de hand liggende oplossingen. Kan bijvoorbeeld ook zo maar zo zijn dat je door een iets afwijkende mastcurve, stijfheid of kleine productie afwijking in het zeil iets te veel looseleech bij relatief lage neerhalerspanning ziet. Zou zeker wat verschillende masten testen als je in de gelegenheid bent.

-Zet je mastverlenger een centimeter of 4 langer, daardoor veranderd locatie drukpunt, zeker als je je zeil daardoor wat verder achterover kunt varen zonder dat het eind van de footbatten board of water raakt.

Een vraag die wel meteen bij mij op komt: heb je het bij alle maten?

DickfeeCie
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Wat eigenlijk niet?

Bericht door DickfeeCie » ma jun 05, 2017 8:15 pm

Marco B schreef:
ma jun 05, 2017 4:22 pm
......... Ik mis ook de druk op mijn achterste hand zodat ik die als gaspedaal kan gebruiken. .....
Ik ben drie jaar geleden overgestapt van Gaastra Vapor naar de Naish Bullet zeilen. Ik had dezelfde ervaring.
Geen gaspedaal, slecht hoogte lopen. Na bijna een heel seizoen tobben kwam ik er uiteindelijk achter dat de Naish zeilen met negatieve outhaul (-0,5 tot -2,5cm) gevaren moeten worden. Dit in tegenstelling tot de 2009 vapors die positieve outhaul(0 tot +2cm) verlangde.

Ook moest de mastpositie met de Naish Bullet een flink stuk naar achteren vergeleken met de Vapor.
Op de manta 85 (2009) vaarde ik de 8.4m Vapor in het midden van de masttrack.
De Naish Bullet 8.8m moest ik, ondanks zijn grotere afmetingen, zeker 2 a 3cm verder naar achteren plaatsen.
Anders bleef het board giga plakken.

Jij hebt, neem ik aan, ook genoeg ervaring om kleine verschilletjes te voelen. Testen, opschrijven, aanpassen en weer proberen.
Succes. Hoor tzt graag welke aanpassingen je hebt gedaan om je probleem op te lossen.

Robke
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: witte boards & sailworks & tectonics

Bericht door Robke » ma jun 05, 2017 11:08 pm

ik behoor zeker niet tot de doelgroep met meer dan gemiddelde kennis, maar er schiet me wel iets te binnen
ik weet niet of bij de nieuwe Vapors het center of effort hoger of lager is komen te liggen dan bij de vorige edities
Martin van Meurs heeft ooit uitgelegd dat de ligging van dit punt bepalend is voor je "ideale" zeil-board-vin-trim-combinatie
een andere hefboomwerking en dus een andere houding/trim ?
verklaart wellicht het feit dat je minder druk voelt op je achterste been en je je gaspedaal kwijt bent ?

succes met je zoektocht
ik ben benieuwd waar je op uit komt, hou ons op de hoogte...............

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Marco B » di jun 06, 2017 7:16 am

Het gaat hierbij om de 8.6 vapor van 2017. Heb nog niet echt TOW kunnen maken met de andere maten, wel even met de 7.9 en daarmee geen issues. Ik hou jullie op de hoogte. Settings schrijf ik inderdaad altijd. Spacers, lattenspanning etc is allemaal in orde. Zal toch maar ns verder gaan met de downhaul nog ietjes te geven. Hopen op een dagje met stabiele 8.6 omstandigheden.

Gabber
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Pieterbijlwindsurfing
Surf spul: Angulo Magnum 95 / 115, GUN, Vector

Bericht door Gabber » di jun 06, 2017 8:48 am

Anders even aan Ingmar vragen. Ik had een vergelijkbaar probleem met de GUN GSR 2016 7.9, Op advies van Pieter middelste oog (lager dus) outhaul gaan gebruiken, en ‘neutraal’ tot iets ‘negatief’, iets meer downhaul en mastvoet een fractie naar achter, daarna liep alles als een trein.

flapie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD, HotSails, LoftSails
Contacteer:

Bericht door flapie » di jun 06, 2017 9:14 am

probeer idd nog eens wat extra downhoal. zelfde mee gemaakt toen ik van board overgestapt ben. plakte hevig, oplossing was toen ook 2cm extra downhoal als dat ik met mn ander board gewend was, was voor mn gevoel erg veel maar werkte wel.

lemi
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Fanatic, Starboard isonic, Loft racing blades, North warp

Bericht door lemi » di jun 06, 2017 8:33 pm

Ik neig ernaar om te zeggen dat je mast(top) te slap is, omdat je board plakt en geen hoogte kan lopen en geen snelheid hebt. kortom geen power.
Als dit het geval is zal je zeil op chop een soort van harmonica effect moeten voelen in je zeil en steeds een wisselend drukpunt hebben. Dit zal je uiteraard zelf wel weten.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » di jun 06, 2017 8:50 pm

Ik heb toevallig een draadje gelezen over de P7-A-C One zeilen. Dit type zeil schijnt alle druk (power) aan de voorkant te hebben (gemaakt voor down-wind) en bijna geen druk meer op je zeilhand. Zeilen met een brede mastslurf hebben dus waarschijnlijk alleen maar power voorin zitten en middels hun variabele uithaler kunnen ze het zeil iets vlakker trimmen om halve- dan wel hoog aan de wind te varen. Maar....doordat de druk alleen maar voorin zit, moet je wel leren anders op je board te gaan staan.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » di jun 06, 2017 9:41 pm

Marco, is je zeil de enige nieuwe variabele> of zijn er meer factoren die veranderd zijn?

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Marco B » wo jun 07, 2017 11:53 am

Alleen het zeil Jeroen. Ik neig steeds meer naar downhaul. Misschien toch meer nodig, ook al ziet er er visueel goed uit.
Drukpunt is wel stabiel Lemi, maar ik begrijp wat je bedoeld. ik KAN overigens wel hoogte lopen hoor, en snelheid is met 53 km/hr ook wel gewoon OK, maar het gaat echt om de laatste goede tuning wat het verschil maakt en alles (upwind, snelheid, controle) BETER gaat.

De vin is het ook niet wat betreft rake. Ik had de vin ook even schuiner in de box gezet om meer nose lift te krijgen, dit is echter in orde.

Het zou ook nog zeil/board combo kunnen zijn. Ik heb de 2010 Manta79, een heerlijk board die wel altijd goed moet worden afgesteld ivm voldoende lift. Het lijkt erop dat de 2017 8.6 nog iets meer downforce geeft (of minder lift). Het is echt wel een powerzeil en heb alle hoop dat het goedkomt. Het is voor mij echter de eerste keer sinds jaren dat ik uitdagingen heb met het vinden van de juiste tuning

Marcel
Beheerder
Beheerder
Surf spul: Fanatic / North Sails
Contacteer:

Bericht door Marcel » wo jun 07, 2017 12:28 pm

Hoe vaak heb je dit zeil gevaren Marco, is de rek er al uit?

Jibb
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: JP, Neil Pryde, AL360, Z-Fins

Bericht door Jibb » wo jun 07, 2017 1:02 pm

Klinkt hetzelfde als wat ik de eerste paar sessies met mijn Evo 9 7.8 had. De eerste paar sessie duidelijke pull te voelen in het zeil maar het board wilde niet versnellen en liep niet mooi los. Ook het zwevende voorste voetje was er bij mij terwijl ik dit met de Evo 4 en 6 nooit had. Gespeeld met giekhoogte, mastvoetpositie, lengte trapezekoorden, outhaul en downhaul maar bood allemaal geen echte oplossing. Had wel het idee dat na een aantal sessies het allemaal wat makkelijker begon te lopen.

Afgelopen weekend weer met de 7.8 gevaren en tegen mijn gevoel in meer downhaul in het zeil getrokken. Probleem lijkt hiermee opgelost. Ook kreeg ik het idee dat de downhaul wat makkelijker in het zeil te trekken was en het zeil in zijn geheel iets softer aanvoelde. De opmerking van Marcel over de rek icm. iets meer downhaul kan daarom de oplossing wel eens zijn.

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Marco B » wo jun 07, 2017 1:24 pm

Zal jullie op de hoogte houden. Rek is een optie inderdaad met al die seamshaping en naden in het zeil!

WsurfMarc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WsurfMarc » wo jun 07, 2017 9:01 pm

Mijn ervaringen met dit vrij bekend fenomeen, meer downhaul of zeil iets vlakker trekken met iets meer outhaul.

Flying Dutchman
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: M 47, vd Berg speed 55, I-Sonic107, Magnum135, EVO IV 5.8, EVOII 6.2, VAPOR 7.1/7.9/8.6, Sonntag
Contacteer:

Bericht door Flying Dutchman » vr jun 09, 2017 9:56 am

Dit probleem heb ik ook gehad in het begin met alle GA Vapors op de Isonic 107.
Plakkend board en toch een zwevend voorste voetje.
Voor de 7.1m en 7.8m was het inderdaad op te lossen met downhaul. Maar ook in combinatie met meer rake in de vin. De SLR 35 is standaard maar de SLP 39 heb ik op advies van Joerg een tikje 1-2 graad meer rake gegeven en dit werkt perfect.

Met de GA Vap 8.6m (2015) heb ik het nog niet opgelost omdat de Z vin ZSL gewoon te weining nose-lift geeft voor deze combinatie. Een surfmaatje heeft een grote SLR te leen en die ga ik eens testen.

Meer downhaul werkt alleen als het ook nog kan met het zeil. 8.6m is immers bedoeld om te sleuren met relatief weinig wind. Op een gegeven moment trek je al het leven uit het zeil.
Ik hoop voor je dat het 'rek' is in je zeil dat er nog uit moet.

Volgens mij zit het probleem in de combinatie van de hele set en kan je doormiddel van een vin met meer rake dit wel oplossen. Zie je mogelijkheden met de vin?

Erik Loots
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Erik Loots » vr jun 09, 2017 12:31 pm

Frank-363 schreef:
ma jun 05, 2017 7:30 pm
-Toch nog een paar centimeter meer downhaul geven, ook al is het voor je gevoel te veel. Testen en fout zoeken is ook het uitsluiten van op het eerste gezicht niet voor de hand liggende oplossingen. Kan bijvoorbeeld ook zo maar zo zijn dat je door een iets afwijkende mastcurve, stijfheid of kleine productie afwijking in het zeil iets te veel looseleech bij relatief lage neerhalerspanning ziet. Zou zeker wat verschillende masten testen als je in de gelegenheid bent.
Lijkt mij goed advies van Frank als eerste stap
Robke schreef:
ma jun 05, 2017 11:08 pm
ik behoor zeker niet tot de doelgroep met meer dan gemiddelde kennis, maar er schiet me wel iets te binnen
ik weet niet of bij de nieuwe Vapors het center of effort hoger of lager is komen te liggen dan bij de vorige edities
Martin van Meurs heeft ooit uitgelegd dat de ligging van dit punt bepalend is voor je "ideale" zeil-board-vin-trim-combinatie
een andere hefboomwerking en dus een andere houding/trim ?
verklaart wellicht het feit dat je minder druk voelt op je achterste been en je je gaspedaal kwijt bent ?
Naar aanleiding van Robke zijn reactie: Het kan zijn dat de 2010 manta (welke nu niet bepaald een 'los' board is toch?) niet echt soepel werkt in combinatie met een zeil met veel downforce. De nieuwere manta's zijn wellicht 'losser', waardoor de nieuwe vapors eigenschappen hebben welke niet goed werken met oudere boards? Wellicht is de combinatie oude manta en nieuwe vapor niet perfect? Als dit waar is dan zal je met name niet snel een lekkere balans krijgen zodra je een (relatief) grote nieuwe vapor zet op een kleiner oud manta board.

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Marco B » vr jun 09, 2017 5:44 pm

Eric,
de 2010 versie kan best goed los lopen, en de combi met de 2017 Vapors werkt goed! Zo heb ik vandaag met de 2017 7.9m2 op de Manta79 mijn eerste goede gepowerde rakken kunnen varen en alles was goed in balans.

De 7,9m2 daarvan heb ik de trim nu goed. 1.5 cm boven de setting, mastvoet van het board verder naar achteren dan met de vorige Vapor versies en genieten maar.

Uiteindelijk liep de set met de Sonntag SLX als een droom.

@Flying Dutchman Ik heb de set al getest met meer rake (staat in mn verhaal) door de vin schuin in de box te zetten maar dit had niet het gewenste effect.

Maar nu ik de 7.9 goed heb, heb ik ook alle vertrouwen in de 8.6m2. Moet echt goede downhaul in. Niet dat een molentje nodig is, kan gewoon met het voetje, maar in de 7.9 moet in ieder geval zoveel downhaul dat het achterlijk boven de derde lat (in het loose leach gedeelte) wat gaat klapperen (niet hinderlijk) als je een gijp indraait, of als je sterk upwind vaart en er komt een vlaag het zeil in. Het gaat niet ten koste van de power trouwens, die zit er ook goed in. Keep you posted!

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Northsails/Lokefoil

Bericht door WhiteofHeart » wo jun 14, 2017 12:48 am

Als het allemaal niet werkt, miss lines ietsje naar voren voor meer druk op de achterste hand en dus voet? Ik weet niet of het helpt, maar in mijn hoofd is dat nog een optie.

roodkapje
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door roodkapje » wo jun 14, 2017 11:30 pm

Zonder molentje krijg ik mijn zeilen niet meer op de juiste downhoul. En de goede downhoul is erg blangrijk met de moderne zeilen. Is mijn mening ik geef ook niet meer minder loose leache bij minder wind, vaart gewoon niet lekker 😉

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Marco B » vr jun 16, 2017 8:02 pm

Molente zou niet nodig hoeven zijn, gewoon goede techniek met de handen en voeten.

Even een update.
Uiteindelijk heb ik vandaag het zeil zn sweetspot gevonden. Het is denk ik een combinatie geweest tussen rek van het zeil en downhaul.

Ik heb het zeil uiteindelijk op +2 cm downhaul t.o.v. de setting staan. Bovenin wat lattenspanning eraf gehaald, de bovenste camber stond al los en dat is goed. 4e lat van onder ook iets minder spanning. Het leeach verloop ziet er wat extreem uit aan de kant, maar eenmaal gevuld met wind waait het zeil mooi uit.
Tevens de 7.9 heb ik tegen de +2 cm dh staan.

Vandaag supersessie op zee gehad met de 8.6. Lange rakken kunnen trekken en volledig in de comfort zone.

Ik heb dus uiteindelijk mezelf geholpen maar allen dank voor de opmerkingen 😀

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Re: Tail board te hoog op het water. OPGELOST

Bericht door Marco B » wo jul 11, 2018 11:05 pm

Voor toekomstige lezers : tegenwoordig vaar ik mijn grote slalomzeilen op een Fanatic Falcon 136 van 2017. 225 lang en 85 breed. Duidelijk is het verschil in board te merken : de 8.6 vaar ik nu met een downhaul van 1 cm minder omdat het board anders veel te los loopt. Juist met bepaalde lichtweeromstandigheden waarbij het zeil groot genoeg is maar het board net niet lekker los loopt geef ik nog wel meer downhaul.
Geeft maar weer aan wat het verschil in zeil/board combi kan doen

Plaats reactie