Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Het zwevende voetje

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

JD Windsurfing
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: North sails Warp, KA Koncept, Point-7 AC2, Fanatic Falcon 111L, Starboard Isonic 127L

Het zwevende voetje

Bericht door JD Windsurfing » do okt 04, 2018 10:26 am

Ik heb al sinds ik mijn FF heb gekocht last van het zwevende voetje. Nu ben ik er zelf al een beetje mee bezig geweest heb ik het al weg weten te krijgen in niet overpowerde omstandigheden.
Echter was ik maandag aan het varen op Horst en had ik lekker fanatiek mijn 7,5 opgetuigd en merkte ik dat ik gedurende de vlagen mijn voorste voet weer omhoog trok. (Zo erg zelfs dat ik na bijna 100 km gesurft te hebben, zelfs spierpijn heb in mijn schenen :lol: )

De dingen die ik er al tegen gedaan heb zijn:
Voetbanden verder naar achteren
Voetbanden strakker (het midden van mijn wreef zit nu in het midden van de voetband. Als ik naar video's kijk van bijv TWS waar ze voetbanden uitleggen zie ik dat bij mij ze nog wel strakker kunnen, alleen blijf ik er nu al af en toe tijdens een gijp in hangen)

Nu zat ik te denken, hebben "te" korte trapeze lijnen ook een invloed op het zwevende voetje?
Ik ben zelf 1,92m en vaar met mijn trapeze lijnen ingesteld op 30'.

JD

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Re: Het zwevende voetje

Bericht door Down the line » do okt 04, 2018 10:33 am

Je zou achterste voetband standje naar voren kunnen doen en voorste 2 gewoon achter in laten staan. Zodat voeten en voetbanden wat dichter bij mekaar staan. Doe ik zelf ook bij de Falcon en Ray. Voorste voetbanden helemaal achterin en achterste voetbanden net niet

Mocht dat niet helpen giek wat lager en/of mastvoet stukje naar voren

Voetbanden nog strakker of langere/kortere trapezenkoorden zal denk ik niet echt helpen. Je moet het zo instellen dat het voor jou lekker surft . Dus als je nu al bijna niet uit voetbanden komt met een gijp zou ik ze wat losser zetten
Laatst gewijzigd door Down the line op do okt 04, 2018 10:37 am, 1 keer totaal gewijzigd.

_Dekker
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door _Dekker » do okt 04, 2018 10:36 am

Giek lager is wat bij mij enorm heeft geholpen.
Ik heb daarnaast de voetbanden maximaal naar achteren gezet omdat je dan automatisch wat meer naar voren moet hangen (= meer druk op voorste voet.)

JD Windsurfing
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: North sails Warp, KA Koncept, Point-7 AC2, Fanatic Falcon 111L, Starboard Isonic 127L

Bericht door JD Windsurfing » do okt 04, 2018 10:40 am

Top dan ga ik dat ook nog even proberen!

Het probleem met de giek en mastvoet naar voren zetten is dat ik maandag juist net de ideale trim gevonden had om mijn board lekker over het water te laten vliegen. Heb het idee dat het juist los van die twee opgelost moet worden (ik heb te giek namelijk ook niet abnormaal hoog, ongv schouder hoogte)

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » do okt 04, 2018 11:05 am

Even controle vraag die we vroeger niet nodig hadden : je hebt toch geen foil onder je board he? :9
Want dan hoort een zwevend voetje :4eyes:

JD Windsurfing
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door JD Windsurfing » do okt 04, 2018 11:07 am

Jeroensurf schreef:
do okt 04, 2018 11:05 am
Even controle vraag die we vroeger niet nodig hadden : je hebt toch geen foil onder je board he? :9
Want dan hoort een zwevend voetje :4eyes:
Mocht ik willen :lol: :clap:

AK
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: PD slalom 87+110+135 /Angulo SuperGu102 / HiflyWave79 - 4.0 t/m 9.2

Bericht door AK » do okt 04, 2018 11:07 am

Je zou ook eens kunnen proberen om de voorste voetbanden wat haakser op het board te zetten. Je voorste voet staat dan wat stabieler. Alleen de voetbandschroef aan de rail 1 plug naar achteren zetten, die andere schroef laat je zitten. Als je erg brede voeten hebt gaat het misschien niet werken om dat je de voetbanden wel iets smaller maakt op deze manier.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » do okt 04, 2018 11:54 am

Ik zou trim van giek en mastvoet dan zou houden als dat fijn werkt voor je en achterste voetbanden 1 standje naar voren. Daarbij kan je wat AK aangeeft voorste voetbanden misschien wat draaien zodat je er fijner instaat. Verder zou ik ze niet zo strak zetten dat je bij een gijp bijna niet uit komt

JD Windsurfing
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door JD Windsurfing » do okt 04, 2018 12:48 pm

Zal het zondag allemaal uitproberen!
Ik koppel het dan wel even terug.

Bedankt mannen!

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux + Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 Thruster83 P7 AC-One MUF Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » do okt 04, 2018 3:24 pm

Volgens tricktionary Slalom tips:
mast naar voren (increments van 0,5cm-1cm)
giek naar beneden

voetbanden meer naar buiten zou ook kunnen, meer op de zijkant is meer controle.
ik heb er met mijn kleinste board 88ltr ook enorm veel last van, afgelopen dinsdag alleen maar mee bezig geweest. Uiteindelijk giek naar beneden gaf het beste resultaat. En de mastbase iets meer naar voren gezet (0,5cm)

En zwevend voetje is niet je ideale trim ;) je hebt dan minder controle
Laatst gewijzigd door oossie71 op do okt 04, 2018 8:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Spike_B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Spike_B » do okt 04, 2018 6:09 pm

Het kan ook helpen om een kortere vin te steken, als giek naar beneden en mastvoet naar voren niet voldoende helpt

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Bericht door WhiteofHeart » vr okt 05, 2018 2:47 am

Ik had daar ook enorm last van, tot ik mijn voetbanden ietsje haakser op mijn board heb gezet. Andere vin werkte ook enorm. Ik weet niet genoeg over vinnen om hier veel zinnigs over te zeggen, maar ik had eerst een debo SL2, daarmee moest alles helemaal hoog en naar achteren om hem lekker te laten lopen. Overgestapt op een sonntag slx in dezelfde maat, kon het spul wat verder naar voren en omlaag, was het probleem weg 🤷‍♂️

Luc Salomons
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Funsport-Duotone-Fanatic-ION
Surf spul: North Sails Warp 5,4/6,2/7,0/7,7/8,4 Fanatic 45/50/56/99/121
Contacteer:

Bericht door Luc Salomons » vr okt 05, 2018 12:27 pm

Dirk Doppenberg over zwevend voetje en een oplossing

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » vr okt 05, 2018 7:36 pm

Voor mij werkte het niet wat Dirk aangaf.
Het is ook verschillend, de ene keer gaat het prima en de andere keer heb ik er veel last van.
Veelal bij half gepowerde condities, als er echt goede wind staat is het opgelost.

De mastvoet schuiven was voor mij de oplossing.
En soms moet het, bij bepaalde condities, toch weer net iets anders dan de vorige keer.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » za okt 06, 2018 12:34 pm

Er zijn verschillende oplossingen, wat ik vaak merk en zie is dat de voetbanden te ver uit mekaar staan, vooral gebruik met slalom board voor gps-speedsurfing,
dus ruim met een goede vlaag in je rug met zo vlak mogelijk water (voetbanden voor t.o.v. achter van een speedboard staan meestal dichter bij mekaar als bij een slalomboard)

Daarom zou oplossing kunnen zijn achterste voetbanden 1 standje naar voren , zodat je zelfde idee krijgt als bij een speedboard dat voetbanden voor t.o.v. achter wat dichter bij mekaar staan, zelf hielp dit mij vooral met de Falcon en Ray

Een andere oplossing kan zijn het draaien van voorste voetband zoals in filmpje, wat voor mij niet werkte, maar weet dat dit voor andere wel werkte

Een andere vin, maar dat valt niet mee om de juiste te vinden, of je moet verschillende kunnen testen op dezelfde dag met dezelfde omstandigheden want het blijft allemaal heel persoonlijk, zelf heb ik die vin inmiddels gevonden met de finish speed/slalom layup waardoor mijn achterste voetband positie zelfs weer terug helemaal achterin staat

Mastvoet naar voren en/of giek wat lager, maar als je trim van zeil voor jou goed is zou ik dit pas als laatste proberen als andere oplossingen niet werken

Smurf
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: PD, Loftsails, Hurricane

Bericht door Smurf » zo okt 07, 2018 7:50 am

Afgelopen maandag kwamen de vlagen goed door op Horst:-)
Wellicht heb je toen met een wiervin gevaren?
Naarmate je een wiervin groter kiest zal deze minder goed functioneren.
De grotere maten steken simpelweg verder naar achteren dan de minder grote maten.
Een kleinere maat wiervin kan je helpen tegen het zwevende voorvoetje in goed gepowerede omstandigheden.
Zelf (80kg) vaar ik met 7.8 en 68cm board een Hurricane Weed 2 28cm. Met dezelfde vin in 30cm heb ik last van het zwevende pootje.

flapie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD, HotSails, LoftSails
Contacteer:

Bericht door flapie » zo okt 07, 2018 10:02 am

Nog niet gelezen hier. Maar meer downhoal kan ook helpen

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » zo okt 07, 2018 1:21 pm

Bij kleinere surfers zie je ook wel is dat er voetbandpluggen bij voorste voetbanden zelf meer naar achteren worden geplaatst

Want als je wat kortere benen hebt kunnen de voetbanden voor t.o.v. achter te ver uit mekaar staan
Laatst gewijzigd door Down the line op ma okt 08, 2018 7:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

WsurfMarc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WsurfMarc » zo okt 07, 2018 2:13 pm

Kanarie schreef:
vr okt 05, 2018 7:36 pm
Voor mij werkte het niet wat Dirk aangaf.
Het is ook verschillend, de ene keer gaat het prima en de andere keer heb ik er veel last van.
Veelal bij half gepowerde condities, als er echt goede wind staat is het opgelost.

De mastvoet schuiven was voor mij de oplossing.
En soms moet het, bij bepaalde condities, toch weer net iets anders dan de vorige keer.
Ik heb dezelfde ervaringen hoor, bij half gepowerde, zeg maar onderpowerde condities.
In deze condities ga je automatisch je hele lichaam meer naar achteren brengen om toch maar je board losser te krijgen en tegelijkertijd ga je je giek nog eens extra hoog zetten, vaak gecombineerd met de mast meer naar achteren. Kortom allemaal factoren om het zwevend voetje in de hand te werken.

De oplossing lijkt mij simpel. Groter board en zeil nemen. Niet ? Werkt voor mij althans.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » zo okt 07, 2018 2:53 pm

Misschien een tip.
Ik heb 2 jaar met de FF 110 (2009) gevaren met de Select SL1 33/36 er onder. (Vapor 6.7 en de 7.6 er boven op).
Nooit geen problemen gehad met het zwevend voetje.
Select onder de FF waren toen zeer populair op het Amstelmeer en op de Gouwzee.
Casper Verhage en Pieter de Wit zijn uren bezig geweest om dit voor elkaar te krijgen.
Ook al voor de oudere modellen. Misschien kun je nog iets terug vinden op het forum

JD Windsurfing
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door JD Windsurfing » ma okt 08, 2018 10:38 am

Smurf schreef:
zo okt 07, 2018 7:50 am
Afgelopen maandag kwamen de vlagen goed door op Horst:-)
Wellicht heb je toen met een wiervin gevaren?
Naarmate je een wiervin groter kiest zal deze minder goed functioneren.
De grotere maten steken simpelweg verder naar achteren dan de minder grote maten.
Een kleinere maat wiervin kan je helpen tegen het zwevende voorvoetje in goed gepowerede omstandigheden.
Zelf (80kg) vaar ik met 7.8 en 68cm board een Hurricane Weed 2 28cm. Met dezelfde vin in 30cm heb ik last van het zwevende pootje.
Ik vaarde niet met een wiervin maar met een 40 cm C3 Venom :)
(stomme keuze want heb nog nooit zoveel wier van mijn vin moeten halen :lol: )
Luc Salomons schreef:
vr okt 05, 2018 12:27 pm

Dirk Doppenberg over zwevend voetje en een oplossing
Dit heb ik in het verleden al eens geprobeerd maar hielp niks.
Ik heb juist meer controle nu ik hem terug heb gezet.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » ma okt 08, 2018 12:24 pm

Sneller naar een kleinere vin gaan of andere vin met dezelfde lengte er onder zetten.
Voor mij is een "40" cm vin, een vin voor 8+ zeilen, zeker wanneer dit ook nog een stijve G10 vin is.
Probeer eens een dunnere vin of een vin met minder oppervlakte voor minder lift.
Laatst gewijzigd door Kapitein Rob op ma okt 08, 2018 9:04 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

TheoH
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou Boards, Gun Sails, Sonntag Fins

Bericht door TheoH » ma okt 08, 2018 7:26 pm

Had iemand al 'touwtjes naar voren' gezegd? Dat helpt bij mij wel want ik gaat er anders door staan. Niet te veel, want dan krijg je erg veel backhand. Maar een beetje moet kunnen.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » di okt 16, 2018 10:38 am

Ik ben wel benieuwd of alle adviesen hier genoemd hebben geholpen. Kan misschien een ander ook weer wat mee

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door oossie71 » di okt 16, 2018 10:58 am

Vrijdag op Brouwersdam over gesproken met Jordy. Die kijkt je dan aan: zwevend voetje huh

Het gaat meer over je positie en je tuig setup tov je board. Speel met je maatvoet positie en giekhoogte.
Een andere tip van hm, speel met je eigen positie, naar voor bv je gewichtsverdeling verandert dan ook.
De algehele trim is gewoon niet goed... bij mij zal de giek nog verder omlaag moeten bv

Vin grote kwam helemaal niet ter sprake in deze materie

JD Windsurfing
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door JD Windsurfing » di okt 16, 2018 5:40 pm

Down the line schreef:
di okt 16, 2018 10:38 am
Ik ben wel benieuwd of alle adviesen hier genoemd hebben geholpen. Kan misschien een ander ook weer wat mee
Helaas nog niet weer op de plank kunnen staan...
Ik hoop maandag uitsluitsel te geven!

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » do okt 18, 2018 10:48 am

oossie71 schreef:
di okt 16, 2018 10:58 am
Vrijdag op Brouwersdam over gesproken met Jordy. Die kijkt je dan aan: zwevend voetje huh

Het gaat meer over je positie en je tuig setup tov je board. Speel met je maatvoet positie en giekhoogte.
Een andere tip van hm, speel met je eigen positie, naar voor bv je gewichtsverdeling verandert dan ook.
De algehele trim is gewoon niet goed... bij mij zal de giek nog verder omlaag moeten bv

Vin grote kwam helemaal niet ter sprake in deze materie
Je hoort het vooral als men gaat gps speedsurfen met een slalomboard. Dus zo ruim mogelijk op vlakker water met slalomboard. Dan wil dat voorste voetje wel is eruit komen mede als je benen niet zo lang zijn omdat afstand tussen voorste en achterste voetband wat verder uit mekaar staat als bij een speedboard. En dan is het vaak zoeken zoals hier eerder besproken hoe dat eruit te trimmen of zelfs extra voetbandpluggen

Voor typische slalom omstandigheden . Meer chop en minder ruime baan met een wat andere houding wil je voetbanden juist niet te dicht bij mekaar omdat wat verder uit mekaar juist meer rust geeft in de chop en zal je niet snel dit probleem hebben en dan staan voetbanden dus juist goed op een slalomboard voor slalom omstandigheden, is immers een slalomboard :roll: 8)

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door oossie71 » do okt 18, 2018 1:26 pm

Ook in slalom omstandigheden speelt dit zeker, slalom kan ook meer dan behoorlijk downwind gaan. En Jordy doet onder de radar ook wel speedsurfen.
Het fenomeen is bekend zeker bij slalom, en ook ik worstel er behoorlijk mee op Mn kleinste slalomboard, wat gelijk maakt dat mijn hoogste snelheden gemeten zijn met mijn medium slalomboard. Omdat ik controle verlies op mijn kleine slalom door het zwevend voetjes, as dinsdag/woensdag wellicht de omstandigheden om de tips die ik heb gehad ook werken. Het is de trim van zeil/board, het zwevend voetjes is al een stuk minder maar helemaal weg nog niet.

Dat het alleen speed gerelateerd zou zijn vindt ik dan weer niet kloppen. Ik vaar slalomkoerse . Aan de wind, daarna weer downwind etc etc

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » vr okt 19, 2018 1:08 pm

Ik heb niet zoveel ervaring met slalom, maar hoor en zie het om me heen vooral van speedsurfers (vooral als ze wat kleiner zijn) die met slalomboard gaan speedsurfen

Bij welke koers heb je dan dat zwevende voor voetje, als dit vooral met ruime wind is lijkt het mij juist wel voor speedsurfen te gelden (en bij slalom met hele ruime koers), ook gezien je aangeeft dat met je medium board hogere snelheden meet als met je kleinste board, wat je meestal op een ruime koers doet

Vaak is het ook zo hoe kleiner/smaller het board hoe dichter de voetbanden bij mekaar komen

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door oossie71 » vr okt 19, 2018 1:22 pm

ik ga uit van slalom koers, en helemaal niet va speed (vindt ik vooralsnog niet interessant genoeg)
Voetbanden had ik bv ook al dichter bij elkaar geplaatst dat was niet een adequate oplossing. Nu ik de laatste keer met de giek hoogte (omlaag)op mn small slalomboard heb gespeeld ging het iets beter, nog steeds niet weg. Na wat tips ingewonnen te hebben, zal de giek nog verder (helemaal onderin) naar beneden moeten op de P7, vooral om dat de giekopening in het zeil hoger zit dan normaal, dat ga ik dan ook de volgende sessie proberen :)

Plaats reactie