Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Raceboard 380cm

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
matchbox008
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Re: Raceboard 380cm

Bericht door matchbox008 » di mar 12, 2019 3:35 pm

Mijne heren, ik heb een F2 Lightning WCE gevonden uit 1991 met Powerbox (en de coole graphics). Het board is in geweldig goede conditie en er zit een carbon F2 Grand Slam Xl vin van 33 cm in. Met deze vinkast kan ik grotere vinnen varen dan ik gewend ben op de Equipe met de US box en er is aanzienlijk meer keuze dan voor US maar dit is voor mij nieuw terrein. Kunnen jullie tips geven voor type en lengte? Mijn zeilmaten zijn van 6.6 tot 9.3 en vaar meestal met licht tot matige windsterkte. Weeg zelf 80 kg en zoek een vin die helpt bij vroeg planeren maar niet te veel in de weg zit als het harder gaat. Zie op MP bijvoorbeeld Freerace vinnen die lang en smal zijn, is dat een profiel dat zou kunnen passen bij een raceboard of eerder past bij de brede en dikke tails van freeracers? De Lightning heeft iets meer volume dan de Equipe (249 t.o.v. 235 ltr) en bovendien meer volume (en breedte) in de tail waardoor ik toch wel verwacht dat deze wat eerder zal kunnen aanspringen dan de Equipe en makkelijker grotere vinnen kan verdragen.

Groet MB

JP-T1surfer
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door JP-T1surfer » di mar 12, 2019 8:34 pm

proficiat met je niefe board MB!
Een powerbox-vinkast heeft inderdaad meer opties dan een US-box maar..is nog altijd geen TB of DTB dus...niet overdrijven wb lengte is mijn insteek.
Met je 80 kg en meer volume en breedte in de spiegel, kun je volgens mij met deze zeilen het best zoeken naar een 2-tal goede rechte vinnen van ca 39 + 44 cm lengte bvb. Je behoeft volgens mijn ervaringen dus zeker geen PB 48 cm edm.
Uittesten is dan de boodschap want..ook de koersen die je hoofdzakelijk vaart die dag spelen een rol. Een langere vin met mastvoet helemaal voorin zal bvb moeilijker overstag gaan. Op lange kruisrakken geen probleem uiteraard. Suc6!
Laatst gewijzigd door JP-T1surfer op wo mar 13, 2019 8:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

matchbox008
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door matchbox008 » di mar 12, 2019 11:30 pm

Dank je voor de reactie, Ik denk zelf nog aan 38 cm maar dat is in jouw ogen dus nog te behoudend. Ik denk dus blijkbaar nog in de Equipe vergelijking, waarin een lichtweerzwaard met meer oppervlakte een hoop verschil maakt (daarover straks meer).

Ik ben met name benieuwd wat de shape van zo'n grote vin dan moet zijn. lang, smal en dun of breed aan de basis, stijf en dikker.

Mijn idee is namelijk dat bijvoorbeeld de oude carbon zwaarden te stijf zijn om veel lift te genereren bij lichtere condities en dat het profiel van de vin die logica moet volgen, maar dat is voor mij nieuw terrein zoals gezegd. Je ziet bijvoorbeeld dat de beste zwaarden in hout gemaakt worden en dat experiment wil ik gaan oppakken met een vriend die een cad cam freesbank heeft waarmee hij profielen kan frezen. Helemaal mooi natuurlijk als we daarbij een oplossing (adapter) kunnen maken voor het cassette systeem van de F2 uit die periode.

Heb het board trouwens in (nota bene) een kringloopwinkel gevonden, dus staar je vooral niet blind op marktplaats. Een mens kan soms geluk hebben. Het board heeft geen zachte plekken, een strakke bodem zonder deuken, een masttrack die het doet alsof ie nieuw is, zwaardkastlippen die 100% in orde zijn en nog lekker flexibel zijn en de orginele voetbanden (en de langere beating straps). Heb het stof en de vuiligheid met de tuinslang eraf gespoten en er kwam een beauty van een board tevoorschijn.

Heb er nu dus twee en kan mooi gaan vergelijken (en heb meteen een board voor mijn zoon zodat we in de toekomst samen kunnen varen).

Vind het vooral leuk om met dit board weer andere elementen van het varen te ontdekken, ben benieuwd hoe groot het verschil in licht weer zal zijn en wat het tweaken met de vinopties gaat brengen.

Gr MB
Bijlagen
IMG_5971.jpg
IMG_5971.jpg (155.36 KiB) 1095 keer bekeken
IMG_5972.jpg
IMG_5972.jpg (166.39 KiB) 1095 keer bekeken
IMG_5973.jpg
IMG_5973.jpg (142.07 KiB) 1095 keer bekeken

Moose
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Moose » wo mar 13, 2019 12:14 am

Wauw, dat is een mooie vondst. Helemaal omdat hij nu bij een liefhebber is terechtgekomen. Gefeliciteerd.
Zelfs de beschermflap van het zwaard zit er bij.

M.b.t. een grotere fin. Zelf gebruik in mijn Raceboards als grootste vin een 44cm. Ik heb o.a. een Van den Berg Raceboard die net als de Lightning veel volume achterin heeft. Hier vaar ik het liefst een wat conventionele racevin van 44cm in. Recht en niet te smal. Ik weeg ook zo’n 80kg en hiermee loopt het vlot. Ik heb er ook een 52 cm vin bij maar dat voegt in mijn ervaring weinig toe. Een raceboard is sowieso anders varen dan een slalomboard maar dat vist je al.

En de Kringloop is zeker interessant om zo nu en dan eens te kijken. Ik heb er nog niet zo lang geleden een mooie Thorens platenspeler op de kop getikt en ooit ook al eens een bijna nieuwe de Waard tent. 99,9% van de tijd ligt er reut maar soms heb je geluk.

Hydrograaf (Bas)
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Hydrograaf (Bas) » wo mar 13, 2019 5:20 pm

Wow, wat een vondst. Mooi man!

Hydrograaf (Bas)
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Hydrograaf (Bas) » vr mar 15, 2019 4:31 pm

Aantekening 2019-03-15 162917.png
Leuk rijtje :)

matchbox008
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door matchbox008 » vr mar 15, 2019 5:34 pm

Cool!

Mooi rijtje om in te staan als 3e Bas. Ik was even in verwarring, dacht eerst dat het de voorlopige uitslag was..

Vind het heel cool dat je het gaat doen. Volgend jaar wil ik ook mee doen!

Gr MB

matchbox008
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door matchbox008 » vr mar 15, 2019 6:05 pm

De ontwikkelingen in Terheijden gaan trouwens sneller dan de Lightning. Om een tipje van de sluier op te lichten, mijn volgende racevin-vraag zal over Deep Tuttle box vinnen gaan.. De Lightning blijft (voorlopig), maar de mooie Equipe gaat (met pijn in het hart) verkocht worden, samen met alle Mistral MOD/IMCO spullen, racevinnen, boardbag etc., een hele berg bij elkaar. Zal het eerst hier op het forum neerzetten ergens de volgende week om de liefhebbers de eerste kans te geven. Mijn mooie geliefde Gaastra GTX 9.3 met de mast mag er ook uit omdat er ook op dat gebied ontwikkelingen zijn.

Het liefst zou ik het allemaal houden maar de garage is niet zo groot en het ministerie van huishoudorganisatie begint zich te ergeren aan de cumulatie van (groot) raceboard materiaal.

Maar wees niet bevreesd, het is weer een raceboard geworden.

Groet MB

matchbox008
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door matchbox008 » zo mar 17, 2019 4:44 pm

Update uit Terheijden:

Afgelopen maandag had ik de Lightning opgehaald bij de kringloopwinkel en was helemaal in mijn nopjes met mijn vondst, er zat helaas geen zwaard bij maar toevalligerwijs had ik nog een carbon Lightning zwaard met cassette die ik vorig jaar een keer gekocht had via marktplaats. Dat zwaard komt nu goed van pas dus.

Die avond werd ik gebeld door een kennis die had besloten om zijn raceboard set te verkopen. Hij had mij ooit verteld dat hij dat overwoog maar ik had er eigenlijk niet meer op gerekend. Om een lang verhaal kort te houden: sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van een Starboard Phantom 380 uit 2010 met een XO 9.5 Raceboard zeil, een RS-X mast en een NP X9 giek. Kan het eigenlijk nog niet geloven dat deze droomset nu bij mij in de garage ligt en kan niet wachten om ermee het water op te gaan.
IMG_5984.jpg
IMG_5983.jpg
IMG_5982.jpg
IMG_5981.jpg
Zoals eerder gezegd heb ik wel moeten beloven dat ik wat spullen ga verkopen om ruimte vrij te maken in het huis (geheel tegen mijn zin, maar soms moet je concessies doen in het leven om de lieve vrede te bewaren) en zal de Equipe het veld gaan ruimen.

Groet MB

Moose
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Moose » zo mar 17, 2019 5:57 pm

Wederom gefeliciteerd, je bent lekker bezig. Mooie set, erg benieuwd naar je ervaringen.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 » zo mar 17, 2019 6:17 pm

+1 aangaande je ervaring vooral nu je meerdere generaties raceboards kan vergelijken. Zelf de korte lowbudget versie P320 gehad. Bewuste keuze ivm lengte en materiaal ( geen carbon! ). Naast de standaard vin van ik meen 44cm eigenlijk altijd een 50cm drake/deb race eronder.

Volgende stap een Phantom met wings en de mastrack op de bult.

matchbox008
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door matchbox008 » zo mar 17, 2019 6:28 pm

agr64, bij het board zit de standaard 48cm Drake vin, dat is qua centimeters een upgrade van 12 cm tov mijn grootste vin tot nu toe.. Ik verwacht dat de 1e keer varen op de Phantom een avontuur wordt in een nieuw tijdperk en met overeenkomstige gewenning. Ik ben wel met name toch wel angstig voor de kwetsbaarheid van het board.

Wat ik wel heel mooi vind is dat er toch wel veel praktische innovaties in het board zitten. De masttrack is een kunstwerk op zich en gaat superlicht. De slede kan je met je pink verschuiven. Het railen zal ook wel comfortabeler zijn met die verhogingen aan de zijkant. We gaan het zien, ik kan niet wachten om ermee het water op te gaan.

Groet mb

matchbox008
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door matchbox008 » zo mar 17, 2019 6:34 pm

Ik had eerder nog een bericht geplaatst over de verschillende zwaarden maar die is blijkbaar niet doorgekomen?

Nog een keertje dan:
IMG_5985.jpg
Leuk om de verschillen te zien. Het F2 zwaard is toch wel geroemd om zijn lift. Heeft duidelijk een andere vorm en vooral profiel dan de Mistral zwaarden. Het F2 zwaard heeft een dikker profiel en het profiel is dikker bij de leading edge (meer vleugelvorm) dan bij de Mistral zwaarden die het profiel meer in het midden hebben. Het Phantom zwaard is het langst en heeft een verjongde tip (flex?) maar heeft voorsl een slimme innovatie. Je kan de scharnierpin in twee posities plaatsen waarmee je zwaard meer of minder diep kan laten steken (licht en zwaar weer). Had ik nog niet gezien.

Gr MB

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 » zo mar 17, 2019 6:39 pm

De track is eigenlijk ook een oud design dat ik voor het eerst bij Fanatic heb gezien. Positief is het grote pedaal nadeel vind ik nog steeds dat hij niet traploos is zoals die van Mistral.

Als je de pin/draaipunt van het zwaard verzet check ff'n of het zwaard nog wel kan inklappen. Ik haal zelf het zwaard ivm de platen met schroeven nooit uit m'n board.

matchbox008
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door matchbox008 » zo mar 17, 2019 6:51 pm

Goeie tip, zal erop letten. De masttrack heeft idd vaste posities maar ik vind het wel een pluspunt dat de indexering van de posities slim is gekozen. Bij de Mistral track moet je op het (mini-pedaaltje) blijven drukken totdat je de mastvoet helemaal naar achteren hebt. Bij de SB zit er een grote overbrugging op de laatste helft van de track zodat je het pedaal los kan laten. De F2 heeft ook indexen maar die zijn gelijkmatig verdeeld over de lengte van de track waardoor je in de praktijk toch het pedaal ingedrukt moet houden om de boel helemaal naar achteren te brengen. Ben benieuwd hoe dat bevalt op het water.

Gr MB

Hydrograaf (Bas)
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Hydrograaf (Bas) » zo mar 17, 2019 7:00 pm

Is het derde zwaard van links van een Mistral OD of van de Equipe?
Laatst gewijzigd door Hydrograaf (Bas) op zo mar 17, 2019 7:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Hydrograaf (Bas)
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Hydrograaf (Bas) » zo mar 17, 2019 7:02 pm

Super gaaf trouwens :)

Ik zeg: dit jaar meedoen aan de Ronde v Texel Joost!

Ik heb de camping al geboekt :cheer:

https://www.krim.nl/overnachten/camping ... ject=247,1

matchbox008
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door matchbox008 » zo mar 17, 2019 7:30 pm

Van links naar rechts: Phantom, Equipe lichtweer zwaard, standaard Equipe carbon zwaard (past ook in de MOD) en de Lightning.

Dit jaar ronde Texel gaat niet lukken helaas, Dit jaar doe ik (voor het laatste jaar) mee aan het NK Sup en die races beginnen eind April en daarna elke maand. In juni de jaarlijkse kwart triatlon en tussendoor veel te druk met werk en andere stressvolle dingen. Maar volgend jaar (wordt ik 50) is een jaar om deze van de bucket-list af te strepen.

Groet MB

Hydrograaf (Bas)
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Hydrograaf (Bas) » zo mar 17, 2019 7:43 pm

Ik word dit jaar 50 nu je het zegt..

matchbox008
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door matchbox008 » zo mar 17, 2019 11:06 pm

Speciaal voor Bas:

De eerste keer op zijn nieuwe Phantom maar z'n 9.5 was er nog niet dus ging hij testen met een oud IMCO 7.4 zeil. Let vooral op twee dingen (anders ik wel, leermodus=AAN) die andere jongen vaart met een 11 m2 V8 en die vaart hem niet zoek en de eerste test met de Phantom geeft voor hem toch wel wat railing problemen/gewenning aan de wind. Dat ga ik volgende week dus ook meemaken. De rust waarmee dat board vaart is wel heel mooi om te zien.

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/MMTK3v-2uqM" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

Moest in een keer weer denken aan de discussie waarom de old-power zeilen zoveel beter zijn op een raceboard.

Gr MB

matchbox008
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door matchbox008 » zo mar 17, 2019 11:19 pm

Dat Fransen gek zijn wisten we al lang (sorry jongens, zit even in de Phantom modus).

matchbox008
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door matchbox008 » zo mar 17, 2019 11:40 pm

Check:

Gr MB

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » wo mar 20, 2019 9:31 am

Zachtjes gerelateerd: Ik heb een 8.5 RS:X zeil liggen dat vooral... ligt, de mast ligt erbij.
Is er iemand die zijn raceboard hard wil laten lopen met dit zeil? Zeil en mast zijn nieuw gekocht en waren bedoeld voor de RS:X carriere van mijn zoon, maar die carrière is zelfs nooit gestart.
Nu dat we het er over hebben, er ligt een RS:X naast. Ook onder het stof ;(
Voor een net bod word ik weer vriendjes met de liefde van mijn leven.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door agr64 » vr mar 22, 2019 7:41 am

@matchbox008
:-? ... na komende weekend een eerste vaarimpressie? Mijn grootste schok was de instabiliteit zelfs met zwaard uit toen ik na 8 jaar varen met m'n Hybrid Formula naar de P320 ging en hoe kom ik zelf weer op het board als je in het water ligt door dikte en volume vooral in chop. Daarnaast is dit nog steeds een uitdaging alleen al om te voorkomen dat je trapeze haak door het dek gaat.

Verder wel nieuwsgierig of je ook 'kenter' problemen zult ondervinden. Zelf had ik die in het begin wel op de P299 maar niet op de P320. Naar mijn mening en beleving een gevolg van de wings in combi met de masttrack op de bult. :think:

Hydrograaf (Bas)
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Hydrograaf (Bas) » vr mar 22, 2019 8:18 am

Het weekend van 13/14 april is er de regiocup zuid. Ik ben vrij dat weekend en ben van plan om in ieder geval de training van zaterdag te bezoeken.

Zijn hier meer belangstellenden?

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » vr mar 22, 2019 8:32 am

Als het waait ben ik er wel om te trainen, maar dan wel slalom, niet raceboard

matchbox008
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door matchbox008 » vr mar 22, 2019 10:15 am

ag64, moet eerlijk zeggen dat balans het minste van mijn zorgen is. Ik train op een racesup van 4 meter 30 met een breedte van 60 cm. Op dat ding voelt de hekgolf van een kano al als een tsunami. Als ik ga windsurfen voelt dat tegenwoordig aan alsof ik op een vliegdekschip sta..

Vwb het railen/kenteren, ik ga conservatief beginnen met een (lichter) 7.4 of 8.0 tuig om te wennen aan het board en de verschillen met de Equipe te ondervinden. Heb eerlijk gezegd wel verwachtingen van de betere ergonomie van de Phantom bij het railen. Ik verwacht dat je meer leverage hebt door de hogere zijkanten en grotere breedte. Het zwaard zal daartegenover wel weer aanzienlijk meer lift geven dan ik gewend ben op de Equipe. We gaan het meemaken.

Ik begrijp dat jullie reikhalzend uitkijken naar mijn eerste ervaringen. De maiden voyage zal daarom uit imago overwegingen discreet en anoniem op een geheime locatie en tijdstip gemaakt worden. Uiteraard mogen jullie daarna rekenen op een volstrekt gekleurd verslag, waar de blunders zorgvuldig uitgefilterd zijn..

Het erop klimmen na een val is idd een dingetje maar was tot nu toe niet echt een probleem. Ik vaar met een impactvest voor het beetje extra drijfvermogen en trek soms de onderkant van het vest over de trapezehaak als ik erop klim. Wetsuit zit dan eigenlijk meer in de weg vanwege de beperking in lenigheid. Zodra het een beetje kan trek ik bij voorkeur een wetsuit aan voor openwater zwemmen met een thermoshirt eronder en het impactvest eroverheen. Zolang je niet te lang in het water ligt of de watertemperatuur wat aangenamer wordt een ideaal pak om te surfen vanwege de maximale flexibiliteit en toch bescherming tegen windchill. Met dat dunne pak klim ik veel makkelijker en sneller op het board.

Sinds ik geen buikje meer heb gaat het klauteren trouwens sowieso een stuk makkelijker.

Groet MB

matchbox008
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door matchbox008 » vr mar 22, 2019 10:31 am

Bas, Ik doe mijn best om erbij te zijn de 13e. Gelukkig ben ik die dag jarig en zou ik zelf de agenda mogen bepalen. Of de rest van de familie het daarmee eens is of andere activiteiten heeft gepland moeten we nog zien.

Gr MB

JP-T1surfer
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door JP-T1surfer » vr mar 22, 2019 8:19 pm

Surfrider schreef:
vr mar 22, 2019 8:32 am
Als het waait ben ik er wel om te trainen, maar dan wel slalom, niet raceboard
en dat is volgens mijn ervaring ook wel steeds de bedoeling en insteek van de héél ervaren RCzuid-crew de voorbije jaren. Maar...neemt niet weg dat je die moment ook gerust met een aantal raceboarders vrij kan trainen en/of parcours varen of long-distance-cruisen, neen?

Tegelijk slalom en raceboard varen is uiteraard altijd mogelijk (dus ook een downwind-slalom met RB bvb) maar...net die kruisrakken zijn typisch voor raceboard-parcours en...ik denk niet dat dit de 'voorkeur wegdraagt' van de slalompiloten zonder een Formulaboard bvb.

Anderzijds: ik hoor en lees wel dat foilers geen moeite hebben met SAW te varen.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door agr64 » za mar 23, 2019 8:47 am

matchbox008 schreef:
vr mar 22, 2019 10:15 am
Ik begrijp dat jullie reikhalzend uitkijken naar mijn eerste ervaringen. De maiden voyage zal daarom uit imago overwegingen discreet en anoniem op een geheime locatie en tijdstip gemaakt worden. Uiteraard mogen jullie daarna rekenen op een volstrekt gekleurd verslag, waar de blunders zorgvuldig uitgefilterd zijn..
... dan ben ik in m'n eigen testverslag van de P299 in een andere rubriek op dit forum toch te eerlijk geweest :think:
matchbox008 schreef:
vr mar 22, 2019 10:15 am
Sinds ik geen buikje meer heb gaat het klauteren trouwens sowieso een stuk makkelijker.
Is een goede tip .... maar :angel:

Plaats reactie