Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Z-fins SPA en Tribal Sym speed ervaring

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
littooij
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: F2 SX L/IS107/JP Speed 54/JP FSW 91/Loft en NP

Z-fins SPA en Tribal Sym speed ervaring

Bericht door littooij » di jun 11, 2019 1:29 pm

Ik ben op een zoek om met mijn JP54 weer een stapje vooruit te maken. Ik hoop met een nieuwe vin daarin het eerste stapje te zetten. Ik ben niet heel ontevreden over mijn huidige widebase vinnen (MxR en een Tectonics Hornet) maar heb het gevoel dat het wel sneller kan. Ik zie de volgende 2 wel als serieuze kandidaten: de Z-fins SPA en de Tribal Sym speed. Beide denk ik in 27cm voor de combi met 6.3.

Wie heeft er nuttige ervaringen die me kunnen helpen een keus te maken?

Met mijn huidige widebase vinnen mis ik vaak wat lift om mijn board lekker van mij af te kunnen draaien. Pas als ik echt in de run zit heb ik voor mijn gevoel voldoende power. Een grotere rechte vin heb ik ook geprobeerd (Caspar 29). Daar heb ik juist weer problemen mee om te accelereren. (Te weinig controle voor de plotselinge lift bij vlagen?)

Andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom!

Flowmaster
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: veel

Re: Z-fins SPA en Tribal Sym speed ervaring

Bericht door Flowmaster » di jun 11, 2019 3:52 pm

Op marktplaats stond een sonntag 27, zelf ben ik nog al een fan van dit merk , met reden.

Forza
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: PD/ JP/ North Sails

Bericht door Forza » di jun 11, 2019 9:36 pm

Onder de speed54 gebruik ik zelf een Z spa 26, Z sl 29, hurricane ss 29 of slingshot 25. De rechte vinnen zijn meer allround uiteraard. De spa en slingshot planeren later. De spa geeft wel super veel vertrouwen ook vol gas downwind door de chop. Denk dat je met je keuze ook rekening moet houden op welke spots je de combi wil gebruiken. Persoonlijk zou ik naast de wide base een rechte vin kiezen voor als het minder ideale speedcondities zijn.

littooij
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door littooij » di jun 11, 2019 9:59 pm

Ik vaar meestal op horst, Herkingen, ouddorp of oostvoorne.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » wo jun 12, 2019 9:32 am

Bij mijn weten zijn de Tribals regelmatig, als het lekker doorwaait, te vinden op Strand Horst. Afgelopen zaterdag waren ze er ook.
Ik zou eens contact met ze opnemen.

Jibb
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: JP, Neil Pryde, AL360, Z-Fins

Bericht door Jibb » wo jun 12, 2019 11:06 am

Forza schreef:
di jun 11, 2019 9:36 pm
Onder de speed54 gebruik ik zelf een Z spa 26, Z sl 29, hurricane ss 29 of slingshot 25. De rechte vinnen zijn meer allround uiteraard. De spa en slingshot planeren later. De spa geeft wel super veel vertrouwen ook vol gas downwind door de chop. Denk dat je met je keuze ook rekening moet houden op welke spots je de combi wil gebruiken. Persoonlijk zou ik naast de wide base een rechte vin kiezen voor als het minder ideale speedcondities zijn.
Heb veel met de JP Speed 54 op Horst gevaren. Wat Forza aangeeft over de widebase vinnen klopt. Zodra het op Horst geen ideale speedcondities zijn geeft een wide base niet voldoende vertrouwen. Heb de Slingshot 25 en een mXr Ufo Wide 30 EC 26 cm onder het board gehad. De Slingshot kun je niet optimaal belasten bij het opbouwen van je run. De mXr moet je overpowered varen.

De Speed 54 werkt het beste met rechte vinnen. Z SLM 29 S- of een Z SPA 26, zoals Forza aangeeft, werken het beste. Voor de Horst condities zou ik de SLM nemen. Geeft net iets meer lift en controle als de condities niet optimaal zijn. Plus je hebt het voordeel dat je runs beide kanten op kunt maken.

Als alternatief zou je een C3 Sting of Sting II in 30 cm kunnen zoeken. Vond ik ook een erg fijne en snelle vin onder de 54.

littooij
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door littooij » wo jun 12, 2019 12:50 pm

Bedankt voor de tips so far!

Aanhakend op de suggesties: waarom moet de Z SPA eigenlijk zoveel kleiner gevaren worden (26) dan een 'normale' SLM of GPS6 ofzo?
Het lijkt me zo klein, zeker omdat het ook nog asy is...wordt upwind terug varen dan iet erg lastig?

LabirT
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door LabirT » wo jun 12, 2019 1:38 pm

Ik vaar een Tribal Sym Speed 29 onder mijn Falcon79 uit 2008 (55cm breed) met 5.1/5.6/6.3. Op alle koersen en met alle zeilen een briljante vin. Super snel en veel controle. Vliegt super mooi over de chop heen.

Jibb
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: JP, Neil Pryde, AL360, Z-Fins

Bericht door Jibb » do jun 13, 2019 12:03 am

littooij schreef:
wo jun 12, 2019 12:50 pm
Bedankt voor de tips so far!

Aanhakend op de suggesties: waarom moet de Z SPA eigenlijk zoveel kleiner gevaren worden (26) dan een 'normale' SLM of GPS6 ofzo?
Het lijkt me zo klein, zeker omdat het ook nog asy is...wordt upwind terug varen dan iet erg lastig?
Heeft te maken met de outline en de lay-up van de vin. Een SPA is een speedvin die gemaakt is om halve wind en in de opbouw veel druk aan te kunnen op vlak water. Het is een vin die je actief moet varen maar dan ook echt snel wordt. Je kunt er enorm hard mee op krappe downwind runs langs een dam. Of bijv op Horst om de dubbele vlaag te pakken. Upwind moet je er geen wonderen van verwachten. Idem als het choppy wordt dan heeft de vin net te weinig lift.

Een SLM is een downwind slalom vin voor choppy omstandigheden. Doet het upwind wat beter als een SLA. Heeft als voordeel dat ie de neus van het board iets hoger laat lopen. In niet ideale omstandigheden, die je op Horst vaak hebt, laat de SLM je board gecontroleerd over de chop lopen. Half wind zeker net zo snel als een SLM alleen niet de eind snelheid van SLA zodra je ruim gaat. Denk voor dat je op Horst in 9 van de 10 keer met een SLM sneller bent dan met een SLA. Zeker aangezien een SLM ook beter door wind dips gaat. Bijkomend voordeel van een SLM is dat je runs de beide kanten op kunt maken. Met NW omstandigheden op Horst iets wat zeker helpt!

De vraag is wat verwacht je van de vin icm het board?

Zoek je een vin die je in ‘real world’ speedomstandigheden het hele jaar door wil gebruiken? Dan de SLM.
Wil je een vin waarmee je in ideale omstandigheden het maximale uit je board kunt halen? Dan de SLA.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line » vr jun 14, 2019 6:25 pm

Asy komt vaak tot zijn recht als het echt doorwaait en je runs over de 70 km/h gaat. Wil je echt verschil tov een goede symetrische vin merken ga je al richting de 75 km/h

Dus als je nog niet deze snelheden haalt met de speed 54 ga dan voor een snelle symetrische speedvin. Wordt surfen ook veel leuker mee vooral aan de wind terug . Kijk dan voor vinnen zoals Lockwood tribal sym. speed , Gps6 , Finish Fast speed /slalom of speed layup, etc.

Deze vinnen zijn erg safe ruime wind zeker tot 78 a 80 Km/h max

De reden waarom je asy vin wat kleiner kan varen als symetrische vin is omdat hij meer grip geeft op ruime koers en daardoor op ruime koers met hoge snelheden en weinig controle door chop safer is

Noldus
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: S2Maui Venom, JP Salom

Bericht door Noldus » za jun 15, 2019 6:46 pm

Heb al eens de Symspeed25 kunnen lenen van RolfdR en deze met de JP54 en 5.7 kunnen proberen. Mijn ervaring is dat de vin goed gepowered pas tot z’n recht komt, daarvoor blijft ie beetje slippery. Gepowered geeft de vin veel controle, en daarmee vertrouwen om je runs in te zetten.
Rolf en Jos adviseerden me dan ook nog voordat ik de 25 geprobeerd had om de 27 te kiezen voor de 54.
De C3 Sting 28-30 doen het bij mij ook goed onder de 54 met 5.0-7.0 evenals de mXr weed26 met 6.3-7.0 de Hurri weed1-24 gebruik ik onder de 54 met 5.7-6.3
Om je wat opties te geven...

Plaats reactie