Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Lichtgewicht - meer flex of minder flex in de vin

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
lively
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Falcon 130 (2015), Falcon 114 (2016), S-Type 104 (2007), iSonic 87 (2012)

Lichtgewicht - meer flex of minder flex in de vin

Bericht door lively » di jun 11, 2019 7:00 pm

Ik weeg 72kg en vooral met minder wind loop ik weinig hoogte op mijn falcon 114 met 7.8 KA Race of 8.4 Warp. Heb ge-experimenteerd met 39 vmax 4.0 (alleen goed voor veel wind), 43 S1, 45 vmax 4.0.

Met wind genoeg vaart het allemaal wel goed (S1 wat bokkig). Mer minder wind moet ik het hoogte steeds in mijn aandacht houden. Vervelend.

Voordat ik weer een emmer met geld in een andere vin stop...... wat draagt de flex van een vin hierin bij.... vooral gezien mijn gewicht..?

Denk wel eens dat full slalom boards en full race zeilen meer passen bij 90kg types....., maar misschien zijn er andere lichtgewichten die die ervaring niet hebben.

JP-T1surfer
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Re: Lichtgewicht - meer flex of minder flex in de vin

Bericht door JP-T1surfer » di jun 11, 2019 8:14 pm

ik ken inderdaad ook wel een aantal lichtgewichten die erg goed hoogte kunnen lopen, ook op en met full-slalom/race-materiaal en ja...ook in lichtweer-planeeromstandigheden.

Ikzelf ben zeker geen lichtgewicht maar zeker ook geen 90+kg-type dus ik kan je in deze geen advies geven. Echter...naast de keuze van een juiste vin (lengte, constructie, gekende eigenschappen,...) spelen uiteraard ook je techniek én ervaring met het tunen van je set een grote rol, zeker in light-wind en met dergelijk 'erg gevoelig voor tuning'-slalom-stuff. Laat bvb eens een meer ervaren surfer naar je combi's kijken of afstellen, eventueel achter jou varen en 'jouw scherp varen' bekijken. Daarna is het uiteraard aan jou om hier verder mee aan de slag te gaan en te zoeken naar 'wat voor jou werkt'. Succes!

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 » di jun 11, 2019 8:39 pm

+1 en als aanvulling gebruik je ook een variabele outhaul? Zeil iets vlakker trekken kan helpen bij hoogte lopen.

NED-818
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: slalom, formula

Bericht door NED-818 » di jun 11, 2019 8:44 pm

Beter hoogte lopen?
- Vinnen met vrijwel geen torsie.
- 2 cm langere vin.
- Vinnen met een iets dikker profiel.
- Vinnen met de dikste doorsnede iets verder voorin.
- Voor lichtere surfers is een vin met iets meer flex comfortabeler.

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg ;-)..
Contacteer:

Bericht door watermonster » wo jun 12, 2019 2:49 pm

Niet helemaal een antwoord op je vraag maar voor een Falcon 114 (breedte 71cm) en jouw gewicht van 72kg i.c.m. met een 7,8 vind ik een 39cm vin erg lang...ik zou eerder gaan voor een max 37 cm en voor die 8,4 dan de 39cm vin....alles daarboven is in mijn ogen veel te groot.

Ik heb nagenoeg hetzelfde board, weeg 79kg en vaar een mijn 7,9 met een 37cm vin en neig zelfs naar 36 cm te gaan (maar die heb ik niet;-)..)

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » wo jun 12, 2019 3:18 pm

watermonster schreef:
wo jun 12, 2019 2:49 pm
Niet helemaal een antwoord op je vraag maar voor een Falcon 114 (breedte 71cm) en jouw gewicht van 72kg i.c.m. met een 7,8 vind ik een 39cm vin erg lang...ik zou eerder gaan voor een max 37 cm en voor die 8,4 dan de 39cm vin....alles daarboven is in mijn ogen veel te groot.

Ik heb nagenoeg hetzelfde board, weeg 79kg en vaar een mijn 7,9 met een 37cm vin en neig zelfs naar 36 cm te gaan (maar die heb ik niet;-)..)
100% Eens, die grootste 2 vinnen zijn al helemaal veel te groot voor je set en passen beter bij een 85breed 140L.. 37cm is de maat voor de FF114 met 7.8.

Gezien je zulke enorme vinnen vaart denk ik dat het probleem in je techniek zit, je duwt waarschijnlijk te hard tegen de tail en daardoor kan je board niet goed loslopen, zeker met licht weer vaar je dan in standje ankers uit.

Gabber
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Pieterbijlwindsurfing
Surf spul: Angulo Magnum 95 / 115, GUN, Vector

Bericht door Gabber » do jun 13, 2019 8:22 am

Het is een interessantere vraag wat je verstaat onder met “minder wind” (aantal knopen). Als je niet goed gepowerd staat dan kun je blijven experimenteren, wat ook niets gaat uithalen. Met 72 kilo 114/71 breed en een 7.8 moet je met 14 knopen moet je dik gepowerd staan. Ik heb ongeveer een vergelijk ik weeg ca 77 /78 kilo. Ik denk dat je situaties bedoelt van ruim onder de 14 knopen. Het komt mij over dat je geen druk in zeil hebt, dus ook niet op je mastvoet en dus ook niet op je vin. Ik zou ook het vin advies van Watermonster volgen, mits je goed gepowerd staat.

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V4.0 KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » do jun 13, 2019 10:04 am

Aks ik mij goed herinner heeft topic starter ooit een draadje gestart (voor speed surfen) waar hij advies vroeg om een extra vin mee te nemen om zo weer upwind te komen. :think: Zonder je techniek en condities te kennen denk ik dat het advies hierboven je een vin kan besparen. Als je over flex van vinnen gaat praten dan zit je vaak al op een heel ander level.

Tip: Als je een go pro hebt, monteer deze dan eens op je giek kop / uiteinde ( of andere plek waar je houding te zien is) en deel deze beelden. Zo kunnen we allemaal zien of er al verbeterpunten . Succes!

Noldus
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: S2Maui Venom, JP Salom

Bericht door Noldus » vr jun 14, 2019 1:11 pm

Niet flauw bedoeld, maar denk idd dat je beter aan je techniek gaat werken.
Door jezelf helemaal stijf te maken en verder naar voren te hangen kun je je zeil ook verder naar voren kantelen terwijl je dezelfde hoek blijft varen met een loslopend board.
Door je zeil verder naar voren te kantelen hou je je zeil gevuld (=druk) en kun je met gestrekte armen je volle gewicht aan trapeze blijven hangen.

Succes!

P.s. Ik weeg 65kg, outhaul strakker trekken vergeet ik meestal maar geen problemen met hoogte lopen

Plaats reactie