Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

vin voor Angulo 135

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
Flying Dutchman
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: M 47, vd Berg speed 55, I-Sonic107, Magnum135, EVO IV 5.8, EVOII 6.2, VAPOR 7.1/7.9/8.6, Sonntag
Contacteer:

vin voor Angulo 135

Bericht door Flying Dutchman » vr jul 12, 2019 12:00 pm

Vin voor Angulo 135 met GA 8.6m! wie heeft er tips?

Na veel testwerk toch maar even sparren op het forum.
Ik heb een Angulo 135 met GA Vapor 2015. Boardje loopt lekker los voor zo'n grote boot maar ik denk dat het echt sneller kan. goede vinnen zijn duur dus ik heb wat marktplaats werk verricht en getest.

Dit zijn mijn bevindingen. Gestart met twee Sonntag SLS 47 en 49cm. (niet verwarren met SLP) Dat lijkt lang maar het zijn dunne vinnen met een slank profiel dus de low-end was niet goed. Vooral upwind een klein drama. Vaak kon ik slechts moeizaam halve wind terug. Bij meer wind werd dat slechts marginaal beter. wel snel..
Dus een Vmax 45cm en een 47cm geprobeerd. Die vind ik matig. ik moet ze erg groot varen anders heb ik veel spinout. Als je ze groot vaart zijn ze zwaar op de benen en niet snel.
Ook een Ifins nano geprobeerd. Dat kwam in de goede richting. goed en snel aanplaneren. veel grip, goed upwind. MAar downwind een plakkend board, heel veel druk op de achterste voet. niet snel downwind hierdoor.

Als ik de downhaul in het zeil extra aantrek levert dat wel iets voordeel op downwind maar de nadelen voor aanplaneren en upwind power zijn zo groot dat ik dan beter met 7.9m kan varen. Dus dat helpt niet.

Nu vaar ik dus rond met mijn good old Select RS7-43cm....
Aanplaneren top
Upwind top
Cross wind top
Snelheid goed (cross wind goed. downwind geen acceleratie)
Downwind te veel plakkend board en te veel back foot pressure. Zo hard kan ik niet duwen.
ik ga de vin een tikje rake geven om meer nose lift te krijgen.

Iemand nog tips?

Jibb
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: JP, Neil Pryde, AL360, Z-Fins

Re: vin voor Angulo 135

Bericht door Jibb » vr jul 12, 2019 2:25 pm

Vaar een 29 Nano onder de Magnum 85. Herkenbaar beeld, de Nano drukt de neus naar beneden zeker als het wat choppy wordt. Heb ook een Fightclub voor de Magnum die laat het board downwind wel mooi los lopen.

Nu is een Fightclub een G10 vin en die wil je niet onder een Magnum 135 hebben. Je zou daarom kunnen kijken of je een Z-Fins SLM of SF kunt krijgen. De SF is meer op vlak water gericht de SLM op choppy condities.

Ik voer onder mijn JP Slalom’s altijd de C3 Sting II wat de voorloper van de Fightclub is. Daar liep de JP 68 en 71 mooi los mee downwind. De SF is up en halfwind vergelijkbaar met de Nano de SLM moet je upwind iets meer werken voor mijn gevoel. Downwind en in de opbouw naar het downwind rak maken de Z’s het verschil. De SF is meteen heel snel maar heeft moeite met chop en overpowered. Let je niet op dan heb je zo een tailwalk. De SLM is echter bombproof. Veel controle, je kunt lekker tegen de vin aantrappen en hij is nog eens snel ook.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line » vr jul 12, 2019 6:18 pm

Probeer de Finish speed- slalom layup. Op binnenwater met wat chop super ruime wind. Licht precies in de goede hoek los om door te acceleren. Halve wind ook super. Aan de wind is de vin goed. Super vin kwa afwerking en vaareigenschappen en puur Nederlands product

Verder zou wat meer rake in je eigen vin voordeel moeten opleveren ruime wind

Zelf heb ik de SLS 43 cm ingekort tot 41 cm voor mijn Isonic 107 en Ray 111 en heb nu betere lichtweer eigenschappen met 7.7 en vaar met de vin nu ook stuk langer door zodat hij goed aansluit op mijn Finish Fast 36 cm speed slalom layup voor als het doorwaait voor 7.7 of 7.1

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon140 Magnum135 Falcon120 Ray111 Vector9.2 Vapor8.6 GSR7.9 Hornet 7.2 Helcat6.2

Bericht door Kanarie » vr jul 12, 2019 8:18 pm

Ik heb onder de magnum135 vooral veel gevaren met een standaard Select vin 49 en 47cm.
Op zich varen beide prima, upwind ging op zich prima, maar het échte losse gevoel nooit gekregen.
Het leek over er meer in moest zitten, maar ik kreeg het er niet uit.

Toevallig vorige week een Sonntag SLX46cm eronder geprikt en dat liep al een stuk lekkerder. Hij is losser en planeert makkelijker aan.
Upwind liep hij ook een stuk makkelijker. Ook geen ene keer een spinout gehad, wat ik soms nog wel wil hebben in de chop van de Grevelingen. Nu kan ik nog lastig over één dagje varen oordelen, maar het was één van de betere sessies ooit voor mij.

Ik vaar met 9.2 Vector (2017) en 8.6 Vapor (2016) op dit board.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 » vr jul 12, 2019 9:16 pm

... durf het bijna niet te roepen maar bij mij met GA Vapor's 8.6 ('15), 9.2('14) of 9.6('14) simpele G10 BPF's type R 45cm 47,5cm of 50cm.

Flying Dutchman
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: M 47, vd Berg speed 55, I-Sonic107, Magnum135, EVO IV 5.8, EVOII 6.2, VAPOR 7.1/7.9/8.6, Sonntag
Contacteer:

Bericht door Flying Dutchman » vr jul 12, 2019 10:05 pm

Dank voor alle snelle eerste reacties.
Ik heb er wat ideeën bij gekregen hierdoor.
Sonntag uiteraard. Daar heb ik er al een paar van.
De SLX zal goed passen. Ik zag een 44 SLR te koop. Die zal ik eens proberen te kopen.
De BPF type R heb ik getest met de 107. Voor mij werkt die vin niet.
De Finish Fin heb ik in 37 Speed Slalom. voor de 107. Fijne vin...
Wel duur 😎.
Ik denk een 44 Speed Slalom zou wellicht goed kunnen werken.
Zfins. Die ga ik eens zoekn op marktplaats

Rizzo
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Gun GS-R en Angulo Magnum

Bericht door Rizzo » vr jul 12, 2019 10:14 pm

De Finish Fins in speed slalom lay up werkten goed bij de 132 Magnum. Deze is onlangs ingeruild voor een 135, maar nog niet kunnen proberen. De vinnen zijn 45 en 43 lang. Daarnaast ook een zfins zag 48 s--, super voor minimale condities, maar vond hem niet zo fijn bij 9,5 overpowered.

Plaats reactie