Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Welke vin op Strand Horst bij winterstand?

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
STORM!
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Bijna compleet

Welke vin op Strand Horst bij winterstand?

Bericht door STORM! » ma dec 22, 2014 12:52 pm

Afgelopen zaterdag (20-12-2014) lekker gevaren op strand Horst.
Setup: Falcon 99L [2012] + Hot Sails GPS 6.6 [2014] vin: Select Devil 25cm / Unifiber wiervin 28cm

Aangezien het winterstand is en er wat wierhopen (dit jaar weinig) rondzwerven, durfde ik niet volledig los te gaan met de devil vin. Ook de verhalen rond de zandhopen als gevolg van de noodvaargeul droegen hier hun steentje aan bij.
Er was dus een angst aanwezig dat ik er genadig hard af zou klappen. Heb toen even het board gewisseld naar 111L met een wiervin van 28cm. Deze maat is eigenlijk te groot voor de 6.6. Kort erna weer terug naar de 99L, met dezelfde wiervin. Ondanks dat ik me er veiliger bij voelde is deze vin uiteraard ongeschikt en dat merkte je in het steigeren van het board en minder hoge eindsnelheid.

Graag wil ik wat advies welke wiervin (voor speed-achtigte praktijken) er nu geschikt is voor de falcon99L + de Hot Sails GPS 6.6
Dan ga ik ondertussen werken aan dat angstgevoel tussen mijn oren.

Jibb
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: JP, Neil Pryde, AL360, Z-Fins

Re: Welke vin op Strand Horst bij winterstand?

Bericht door Jibb » wo dec 24, 2014 12:07 pm

Het handigste is om vanaf eind oktober deze link KLIK KLIK te bekijken. Hier kun je de waterstand voor Horst zien.

Gisteren zat de waterstand rond de -28. Ik kon toen probleemloos varen met een rechte 30 cm vin tot een meter of 50 onder de kant. Surfmaat van mij voer zelfs tot hetzelfde punt met een rechte 34 cm vin. Pas wanneer de waterstand onder de -35 gaat zijn vinnen langer dan 30 cm niet meer aan te raden als je tot de kant wil terug varen. Je moet dan wel tot einde van het dammetje lopen om op te stappen maar daarna hoef je je nergens meer zorgen om te maken. Vorig jaar tijdens de oktober stormen ging het waterpeil naar -65 dan is zelfs met een 20 cm vin niet meer fatsoenlijk te varen. Echter bij -55 kon je zelfs met een 20 cm tot ongeveer 100 m onder de kant komen.

Voor zover ik begrepen heb zijn alle zandhopen een week of 2 geleden verwijderd met een graafmachine. Daarbij hebben meerdere mensen in het water gestaan om alle bulten te markeren. Over wierhopen hoef je je verder uit de kant geen zorgen te maken. Daar ben ik ze niet tegen gekomen. Alleen bij Harderwijk voor de strandjes ben ik een paar hopen vlak onder de kant tegen gekomen.

In de regel kun je dus aanhouden dat wanneer de waterstand de -35 niet bereikt je overal probleemloos met een 25 cm Devil of een 28 wiervin kan varen. Overigens hebben de wiervinnen bij winterpeil weinig effect. Dit komt omdat er geen wier meer is en hier en daar nog een grote bult. Ook op zo'n grote bult loop je met een wiervin vast. De bulten zijn van een dusdanige massa en omvang daar gaat geen vin doorheen, ongeacht de rake.

christiaan1111
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Teamrider: Ka Sail
Surf spul: KA Sail, KA board Team member DFS.nl

Bericht door christiaan1111 » wo dec 24, 2014 2:00 pm

Als eerste; De waterstand van de week was nou niet echt een winterpijl te noemen. Heerlijk :)
De bulten zijn grotendeels weggehaald, maar er zwerven nog wel her en der eentje rond. Ze kunnen niet alles controleren natuurlijk.
Maar als je voor het nieuwe gebied van de vogels wegblijft is er helemaal niets aan de hand. Ervoor en daarachter is niets veranderd.

Wat is een goede wiervin?
Uit eigen ervaring kan ik alleen maar de mXr op dit moment. Zelfs als er geen wier is of soms zelfs op dieper water wil ik deze vin wel eens gebruiken onder mijn Manta 59 breed. Veel controle en 0 spinout op verschillende koersen.

Opperhoofd
Forum Opperhoofd
Forum Opperhoofd
Surf spul: 99NoveNove Slalom, MauiSails TR-X

Bericht door Opperhoofd » wo dec 24, 2014 9:35 pm

Voor ondiep water condities bij de randmeren, Wolderwijd en het Veluwemeer, heb ik MxR UFO Wide vinnen. Voor de Falcon 101 een 32 en voor de Falcon 89 een 28. Ondiep waterpeil in de winter vermijd ik, daar heb ik een hekel aan. Dus je zal me daar zelden zien tussen eind oktober en eind maart. Maar soms zijn er van die dagen dat het prima kan zoals van de week. Dat terzijde.

Voor wieromstandigheden is de rake 30 net voldoende om wat wier te lozen als je al planeert. Met opstappen ben je wel de sjaak, in de gijpjes vaart houden en doorvaren dus. In de winter loopt dit niet zo hard vast als een rechte vin.

De UFO Wide 40 zou ook kunnen, al weet ik niet hoe dat vaart. De Wide 30 in een maatje groter dan aanbevolen vind ik prima varen. Wiervinnen is niet aan mij besteed.

Ries
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Starboard Futura 101/121 C, Severne NCX 5.5, 6.5 en 8.0m

Bericht door Ries » wo dec 24, 2014 10:54 pm

christiaan1111 schreef:Als eerste; De waterstand van de week was nou niet echt een winterpijl te noemen. Heerlijk :)
De bulten zijn grotendeels weggehaald, maar er zwerven nog wel her en der eentje rond. Ze kunnen niet alles controleren natuurlijk.
Maar als je voor het nieuwe gebied van de vogels wegblijft is er helemaal niets aan de hand. Ervoor en daarachter is niets veranderd.

Wat is een goede wiervin?
Uit eigen ervaring kan ik alleen maar de mXr op dit moment. Zelfs als er geen wier is of soms zelfs op dieper water wil ik deze vin wel eens gebruiken onder mijn Manta 59 breed. Veel controle en 0 spinout op verschillende koersen.
Welke maten vaar je bij welk volume, Christiaan?

christiaan1111
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door christiaan1111 » do dec 25, 2014 9:13 am

Ik heb de 28 en 30 voor onder de Manta 59 (86 liter)
en een 32 voor onder de mXr Monster

Ries
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Starboard Futura 101/121 C, Severne NCX 5.5, 6.5 en 8.0m

Bericht door Ries » do dec 25, 2014 9:45 am

Dank voor de info.

STORM!
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door STORM! » zo jan 04, 2015 9:10 pm

christiaan1111 schreef:
Ik heb de 28 en 30 voor onder de Manta 59 (86 liter)
en een 32 voor onder de mXr Monster
Bedankt voor de reacties.
Valt de mXr UFO onder de wiervinnen of alleen de wide versie en de 10%?
Ik zal eens op zoek gaan naar wat geschikts.

christiaan1111
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door christiaan1111 » zo jan 04, 2015 9:27 pm

Boris:

Kan er veel over vertellen maar de meeste info vind je op http://www.mxrwindsurfing.com/finoverview/

Robert Seinen
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Loft Racing Blade/Patrik Diethelm boards

Bericht door Robert Seinen » ma jan 05, 2015 10:27 pm

Afgelopen zaterdag gewoon de hele middag met een 36 cm rechte vin gevaren, ondanks dat het winterpeil was, zonder problemen, tot aan de kan doorvaren, voor het strandje net na de grote parkeerplaats.

STORM!
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door STORM! » di jan 06, 2015 4:21 pm

36cm? Wow, vind ik wel gewaagd... Ik weet van voorgaande jaren dat ik met een 32 in de winter wel eens de bodem aantikte. Dat was wel voor bij het bredere strand. Tegenwoordig stap ik ook bij het 1e grasveld op. De zwanen hebben het daar mooi uitgebaggerd.
Het winterpeil valt dit jaar idd mee, en zeker met deze windrichtingen wordt het water weer mooi opgestuwd.
Ik heb vorig jaar tijdens een van de november stormen op het Veluwemeer gevaren met Oost, supervlak, maar ook meteen een stuk ondieper. 28cm schaafde redelijk vaak over de bodem.
A.S. zaterdag een nieuwe kans, zal dan eens met de select gold 31cm / devil 25 gaan varen, Als het niet te choppy wordt, ik neem voor de zekerheid de tabou 3S mee. Wordt een feest iig.

christiaan1111
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door christiaan1111 » di jan 06, 2015 7:02 pm

Boris,

De waterstand op moment is niet echt een winterpeil hoor.
Zie de actuele waterstand op : http://www.rijkswaterstaat.nl/apps/geos ... JO&net=LMW

Robert voer afgelopen weekend met een 36 vin met een waterstand van +/- -25
Normaal is een winterpeil van -40 niet uitzonderlijk, en met een goede zuider storm is een - 60 ook dan normaal.

Gezien de windrichting komend weekend word het water opgestuwd richting SH, dus zal een 31 cm vin zeker niet een probleem zijn

Robert Seinen
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Robert Seinen » wo jan 07, 2015 1:08 pm

STORM! schreef:36cm? Wow, vind ik wel gewaagd...
Helemaal niet!!!! Ik doe dit elke winter zonder problemen, af en toe wordt je gewoon moe van dat gezeik over vinlengtes op Horst in de winter, als iedereen nu gewoon eens dat linkje van rijkswaterstaat in de gaten houd, dat al honderden keren hier op het forum gezet is, dan hoeft niet elke najaar en winter 1000x dezelfde vraag gesteld te worden over vinlengte op Horst, met als resultaat 1001x hetzelfde antwoord, om gek van te worden soms! En anders gewoon naar Horst, vinnen x,van rond de 36 cm kan je altijd wel varen in de winter, alleen de ene keer moet je wat verder lopen dan de andere keer!

@Christiaan, Normaal winterpeil is -20 tot -25, alles daar onder komt door stuwing van de wind.
Laatst gewijzigd door Robert Seinen op wo jan 07, 2015 5:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jibb
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Jibb » wo jan 07, 2015 2:57 pm

CYNICAL MODE ON
+1 Robert
Blijkbaar luistert men liever naar een moderator of iemand die 'gesponsord' wordt. Men wil volgens mij niet naar de snelle mannen op Horst luisteren die de spot als hun broekzak kennen en precies weten wat ze doen :wink:
CYNICAL MODE OFF

Wat mij nog het meeste verbaast is dat iedereen roept dat een wiervin op Horst nodig is en je geen rechte of lange vinnen kan varen tijdens het wierseizoen en winterpeil. Kijk naar de diverse dagrankings op GPS Speedsurfing en je zal zien dat de snelle mannen op Horst gewoon met rechte en lange vinnen varen het hele jaar door. Zoals in mijn eerste reactie d.d. 24 dec aangegeven en voorzien van link KLIK KLIK kwestie van het waterpeil checken voor je gaat varen en je weet genoeg.

Dus:

WIER
Tot eind mei heb je bijna geen wier. Zo rond half juni tot eind juni bereikt het wier het hoogste punt en houdt dit tot eind juli vast. Vanaf augustus kun je al duidelijk merken dat het wier aan het afnemen is en vanaf begin september is het 'probleem' opgelost.

Je hebt het dus over een periode van 1 a 1,5 maand dat het wier duidelijk aanwezig is. Zelfs dan zie je geen van de snelle mannen met wiervinnen varen. Dit omdat het simpel weg niet nodig is! Alles valt of staat met actief wegvaren. Dus niet als een zandzak op je board stappen bij de kant maar even een vlaagje afwachten, 2 passen met je board mee lopen, je board opspringen en meteen iets downwind sturen. Dit voorkomt dat je board wegzakt en je wier mee pakt. Nu is bovenstaande geen garantie voor geen wier aan je vin. Ook ik heb tijdens een sessie wel een paar keer een plukje wier aan de vin. Maar die 3 of 4x per sessie vind ik geen probleem en wegen meer dan op tegen de nadelen van een wiervin.

Na september vormt het wier bulten maar die zijn van een dusdanige dikte en massa dat zelfs een wiervin daar geen uitkomst biedt. De bulten zijn vaak zo groot en dicht dat je probleemloos erop kunt gaan staan. Wiervin of niet als je zo'n bult tegenkomt ga je op je plaat!

WATERPEIL
Het zomer peil zit normaal tussen de 0 en + 10. Winterpeil zit, zoals Robert aangeeft, op -20 tot -25. Je kan dan tot vlak voor de kant varen met rechte vinnen tot 36 cm. Met 40 cm vin even tot het eind van het dammetje lopen en je kan ook varen.

Door stuwing van de wind kan het peil zakken naar -35 tot -40. Dit is vrij normaal bij een goede 5 tot 6 bft ZW wind. Op dat moment kun je voor de kant niet meer wegvaren met lange vinnen. Met vinnen tot 30 cm is bij -35 gewoon te varen, bij -40 zul je tot einde dammetje moeten lopen.

Een stand van -60 is uitzondering. In de 24 jaar dat ik op Horst vaar en de 10+ jaar dat ik in de winter doorvaar op Horst kan ik het aantal keren waterpeil -45 of meer op mijn beide handen tellen. -60 of meer heb ik 1 keer meegemaakt. Dat was 28 oktober 2013 met een ZZW storm met 30 tot 35 kn basiswind en vlagen van 50 kn. Voor het hoogte punt van de storm zat het peil rond de -50. Op het moment dat de storm echt zijn volle kracht, 45 kn basis en vlagen 60+, bereikte was er niet meer te varen. Het was bijna een uur lang een complete white out waarbij het oppervlakte water werd wegbeblazen. Na dit uur was het waterpeil -65, varen met een 20 cm vin was niet meer te doen.

http://www.gps-speedsurfing.com/default ... &val=59721

Opperhoofd
Forum Opperhoofd
Forum Opperhoofd
Surf spul: 99NoveNove Slalom, MauiSails TR-X

Bericht door Opperhoofd » wo jan 07, 2015 3:35 pm

De streefwaterstanden zijn anders dan hier wordt vermeld. Zie Peilbeheer in het IJsselmeergebied Al is deze wel wat gedateerd, wellicht is er een recentere bron?

Rechte vinnen zijn bij Horst vaak sneller dan wiervinnen, vandaar dat je in de dagrankings dat soort vinnen bovenaan ziet staan. Het is goed om het uurgemiddelde, totale sessie tijd en afgelegde afstand ook te bekijken. Maw, ben je bereid regelmatig een stukje te lopen (doorvaren in het vlakke ondiepe en niet meer kunnen starten) of te wachten (wel snel in de vlagen maar te klein om veel te planeren)

En wbt wiervinnen in de zomer. Ik heb van een niet nader te noemen persoon eens gehoord "Als je een wiervin nodig hebt vaar je te langzaam" :lol:

Hacksurfer
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Goya JP Fanatic Starboard Ezzy Sails & masts Chinook MFC Unifiber

Bericht door Hacksurfer » wo jan 07, 2015 3:46 pm

Mee eens! Vaar hele jaar door met normale vinnen, wiervinnen paar jaar geleden er helemaal uitgedaan. Zomers met Rocket 135 tot 44 cm freeracevin. In het ergste geval een aantal keer wierhappen en van je vin halen.

Afgelopen weken met 24 cm tot 29 cm wave-freemove vinnen op verschillende boards gevaren. Opstappen misschien tot maximaal 50 meter uit de kant op Horst. Weet niet of dit een redelijk gunstige winter is wat betreft het waterpeil.

Bij zuidwester stormen wijk ik uit naar strand Nulde overigens, is stukje dieper.

Robert Seinen
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Robert Seinen » wo jan 07, 2015 5:08 pm

Opperhoofd schreef:De streefwaterstanden zijn anders dan hier wordt vermeld. Zie Peilbeheer in het IJsselmeergebied Al is deze wel wat gedateerd, wellicht is er een recentere bron?
Ok misschien is het normale winterpeil -30, maar het valt mij alle jaren gewoon op, dat bij rustig weer het water vaak rond de -20 tot -25 zit, vandaar dat ik dat dacht. Maar maakt ook niet uit, 1000x dezelfde vraag is in mijn ogen niet nodig.

Armand M4M
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Armand M4M » wo jan 07, 2015 6:39 pm

Kan een modje hier misschien een sticky van maken in surfmaatje en spots ofzo?

Iets van: Welke vin op Strand Horst bij winterstand en wiertijd?

Mee eens dat het enorm irritant is dat dezelfde vraag steeds weer terug komt! :evil:

Surfmaatje voor Strand Horst - eigenlijk ook zo'n onzin posting. Als er dikke wind voorspeld wordt, is er echt wel volk ... zelfs bij geen wind is er al volk :P

Ook ik vaar bijna altijd met een rechte vin in de winter, meestal 33cm bij 4bft (ben lichtgewicht en kan vrij klein spul varen). Ik kan dan met gemak tot de kant doorvaren.

Vorig jaar een set mxr wiervinnen aangeschaft. 22, 26 ,32. De 32 heb ik na een maand alweer weg gedaan. Vind het gewoon niet lekker varen (rare houding, drukpunt te ver naar achteren, board wil lastig upwind). De 26 heb ik uiteindelijk ook verkocht vanwege het vaargevoel en omdat met 33 recht ook prima te varen valt. Ik koos dan vaak toch voor de rechte vin en de weedspeed bleef in de kar. (overigens wel een prima vin voor speed .. downwind overpowerd prima incontrol!

De enige wiervin die ik nu nog heb is 22 mxr weedspeed voor onder mn speedboard en kleine slalomboard. Reden: geeft enorm veel controle bij harde wind. Lift is minder als recht maar toch geeft ie dat nog wel. De vin is zo klein dat het eigenlijk een beetje op een widebasevin lijkt met wat meer rake :9

e.r.
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: severne reflex r8 ,jp slalom , sonntag slx en gps6

Bericht door e.r. » wo jan 14, 2015 7:25 am

dat sticky is wel een goed idee .
ik snap de frustratie van de vraag ,
ik heb hem zelf ook veel gesteld , als niet standaard horstganger ,
er zijn altijd mensen die voor de 1e keer , of sinds lange tijd naar horst komen ,
en die meestal alleen maar lange vinnen in hun assortiment hebben ,
en er er uiteraard zuinig op zijn .
en het is niet altijd makkelijk info erover te vinden , tussen de mega antwoorden .
ik zelf heb ook mijn vinnenrange aan horst aangepast ,
vorig jaar de 32 ec ,28 en de 24 mxr wiervin aangeschaft ,
ik weeg zelf 83 kilo , met de 32 ec vaar ik heerlijk met mijn 8,6 en 117 liter combi ,op diep water met een 44/42 cm
de 28 , gebruik met de 7.0 en de 24 met 6,2
ik heb ook 3 gewone vinnen , 29,31,33 ,waar ik op diep water meestal door de chop met grotere vinnen vaar ,
kan op horst op het vlakkere water (meestal) wat kleiner gevaren worden .
nog even over surfmaatje , mooi voorbeeld weer , dat iemand gewoon een keer komt varen , en kijkt of er bekenden of andere mensen komen ,en om er na de sessie lekker over terug te kletsen .
heb hierdoor ook vele nieuwe mensen leren kennen .
tot slot ,veel fun , en misschien tot op het water .

grt

erwin

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » zo feb 09, 2020 8:52 pm

Iemand enig idee of er de komende 2 dagen te surfen valt gezien het waterpeil icm de pittige wind?

claus3
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: rrd xfire 114, witchcraft chakra 95, reflex6, ncx, ezzy

Bericht door claus3 » zo feb 09, 2020 10:25 pm

ik zag zojuist bij Nijkerk oost (https://waterinfo.rws.nl) -71 NAP dat wil zeggen dikker 40 cm afwaaiing t.o.v. normale -30 wat het nu meestal is . Bij het strand wat meer oostelijk ligt is dat dan ca 20 cm minder water dan normaal. De wind neemt komende dagen af en daarmee verdwijnt het grootste risico op hoge waterstanden. Wel draait de wind wat naar west. Inprincipe verwacht ik komende dagen licht verlaagde waterstand bij Horst zeg 5-10 cm minder dan normaal. De vraag is echter of RWS nog veel water gaat aflaten naar Nijkerkernauw en of er met het gemaal Lovink nog veel bij komt.

Met het peil dat normaal is in de winter vind ik een 38 vin eigenlijk al niet meer te doen en vaar daarom normaal gesproken met 32 wiervin of liever kleiner. Volgens mij staat er komende dagen voldoende wind om met klein zeil en kleine vin te varen en dat is dus mijn keuze. In mijn geval 4.2-5.8 zeil en 17cm vin.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door eckerdt » ma feb 10, 2020 4:15 pm

Inmiddels -45 NAP. Dat zou te doen moeten zijn.

claus3
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door claus3 » ma feb 10, 2020 8:00 pm

Ja klopt, ik was er vandaag en het was niet ondieper dan anders, 31 vin had wel gekund maar 17 vin met 4.2 was meer dan ik kon dichttrekken (27-37 knt).

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line » di feb 11, 2020 7:44 pm

1.5 week terug met 28 cm rechte vin. 31 had ook gekund. Je moet alleen met beide vinmatem wel eerst iets van 200 meter lopen

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door eckerdt » di feb 11, 2020 8:09 pm

Maar toen was er geen storm geweest. Geloof dat het bij -55 NAP wel erg tricky gaat worden..,

Robert Seinen
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Robert Seinen » wo feb 12, 2020 12:47 pm

Op vrijdag 31 januari heb ik met een waterstand van -35 gewoon met een 36 cm rechte vin gevaren, en dat ging prima. Even een eindje uit de kant lopen, en dan kan je met die waterstand gewoon prima varen.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door eckerdt » wo feb 12, 2020 8:07 pm

Tuurlijk is -35 NAP goed te doen. De vraag is waar de grens ligt, bijvoorbeeld met het oog op komend weekend. Is er afgelopen storm nog iemand naar Horst geweest?

Jibb
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Jibb » do feb 13, 2020 2:02 pm

Ja, en mijn post van 7 januari 2015 geldt nog steeds.

Afgelopen zondag ging ik iets na 10.00 het water op met waterstand -50. Toen was er met 20 cm vin nog te varen. Wel tot einde dam lopen om te kunnen starten. Mannen met ca 30 cm vinnen kwamen op dat moment terug omdat het te ondiep werd. Na 12en werd het voor mij ook te ondiep en kwamen er teveel wierbulten om nog enigzins veilig te varen. De waterstand zat toen rond de -60.

Je zou dus kunnen stellen dat het ‘relatief veilig’ blijft bij de volgende dieptes:

Waterstand -35, vinnen tot 40 cm
Waterstand -45, vinnen tot 30 cm
Waterstand -55, vinnen tot 20 cm

Uiteraard geldt bij bovenstaande wel dat je tot einde dam moet lopen om weg te kunnen varen en je niet dichter dan de palen tot de kant kunt varen.

claus3
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door claus3 » do feb 13, 2020 6:33 pm

Ja, handig zo'n tabelletje voor west en west-zuidwestenwind.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door eckerdt » za feb 15, 2020 8:19 pm

Tis nu -54 NAP en zal alleen maar toenemen lijkt mij. Dat gaat em voor mij morgen niet worden met 21 cm. vinnetje denk ik.

Plaats reactie