Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Ervaring future fly dark horse en fmx invictus

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
JohanT
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: te veel

Ervaring future fly dark horse en fmx invictus

Bericht door JohanT »

Ik ben een beetje aan het rond kijken welk board merk ik zou nemen als vervanging van mijn RRD xfire boards. Ik heb eventjes gevaren op de fmx invictus 144 en vond dat board wel apart varen. Erg hoog op het water. Wie kan en wil zijn ervaringen delen van de future fly boards en de FMX slalom boards.

De Xfire boards hoeven niet weg maar ben benieuwd naar welke een eventuele vervanger zou kunnen zijn. De fmx vond ik wel interessant varen misschien wel erg technisch. De FF boards lijken mij er veel op de xfire boards en heb er nog geen natte ervaring mee.

TheoH
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Future Fly Boards, Gun Sails, Sonntag Fins

Re: Ervaring future fly dark horse en fmx invictus

Bericht door TheoH »

Als het om RRD en Future Fly gaat is met Wouter bij Oostvoorne aan de waterkant praten het beste. Hij voer RRD en nu Future Fly en kan je over die merken en de verschillen ertussen vast veel vertellen. Ik vaar ook Future Fly maar ben niet zo'n ervaren slalommer. Ten opzichte van mijn Manta's 2013 varen ze losser maar nog steeds gecontroleerd. En ze kunnen beter tegen een stootje, erg fijn want ik maak wel eens een klapper(tje). Ik ben er nog niet heel veel sneller mee gegaan.

Frank-363
Surfspullenverzamelaar
Surfspullenverzamelaar
Zeilnummer: ned-363
Surf spul: speed, slalom & wave NoveNove ChallengerSails Point7 Bull Sails

Bericht door Frank-363 »

Met de kleinere FMX'en gevaren en die vond ik juist heerlijk relaxed en super makkelijk in de chop, vooral de 94, terwijl ze toch vrij los en eigenlijk ongemerkt ook snel lopen.

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Blacksheep
Surf spul: Point-7 AVboards Proboom
Contacteer:

Bericht door oossie71 »

Ik heb ook met een FF (medium formaat) en het gemak en rust is me vooral opgevallen, de snelheid zit wel gevoed.

JohanT
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door JohanT »

Als ik het zo lees maakt het niet zo veel uit FF of fmx. Ik had bij de fmx 144 ook al gemerkt dat het board heel los liep, gelijk vanaf aan planeren op het water. Ik had wel in harde wind vlagen last van tail walken terwijl ik dat bij mijn RRD board bijna nooit heb.Ik heb Wouter de vries gesproken maar niet echt veel wijzer geworden. Ik moet zelf er nog eens mee zien te varen en bij voorkeur op dezelfde dag.

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door oossie71 »

kan ook de fincombi zijn dat die gaat Tailwalken.

JohanT
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door JohanT »

Kan natuurlijk ook de vin zijn. Board testen is altijd lastig omdat de vin boxen van verschillende boards vaak zoveel verschillen dat de vinnen niet in elk board passen. Ik heb de FMX 144 getest met een z slm44 vin met een s2 maui venom 8.4.
Setje vaarde rustig in de chop. Board leek over de chop heen te varen maar had veel moeite om hem in de vlagen op het water te houden en kon daardoor ook de vlagen niet benutten.
De Xfire 122 leek meer in beweging maar gapte wel beter maar dat kan ook zijn omdat ik al 2 jaar ervaring heb met de RRD.

Thlodewijk
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Naish assault, Naish galaxy, Naish starship, zeilen force 5, force 4, Naish wing 5.3/6.0

Bericht door Thlodewijk »

Wat ook een verschil is de rrd die je nu vaart heeft rond de 130 liter en de fmx 150 werkelijk volume scheelt ook nogal. Er is nu ook een 128 fmx wat meer kwa volume vergelijkbaar is. Je kan altijd Marco Vd leer contacten om te proef varen😁

JohanT
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door JohanT »

Ik heb al een keer een proefvaart gemaakt met Marco maar van 1 keer kun je weinig zeggen en Marco heeft ook een leven dus testen is niet altijd mogelijk. Ik ben ook benieuwd naar gebruikers ervaringen. De 128 is ook een optie maar ik denk dat de 144 de beste optie is voor zo min mogelijk wind met zeilen van 8.4 en 9.2m.

pompier
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Mistal. Sl 91 , 112,136 sp55. sp47 Carbon art 44 loft racing blades

Bericht door pompier »

heb nu de 107 en er nu 1 x op gevaren en dat is toch effe wennen ivm de mistrals welke ik vroeger had de ff loop supper los en was pff zoeken naar de juiste mastvoetpozitie in de harde vlagen had ik iets meer controle nodig mastvoet wat vooruit giek wan naar onder en wat een acceleratie en controle was eigenlijk direct grote liefde en heb nu de 122 er bij besteld je ziet en voelt dat deze boards goed gemaakt zijn en sterk niet het tipise cobra gevoel ze zijn supper stijf dus zeer reactief kan we wel voor stellen dat de iets lichter surfer er wat moeite mee heeft maar dan neem je toch een maatje kleiner ook aan het mailen met dargan voorinfo en deze is zeer behulpzaam er komt een nieuwe z vin voor er onder nieuw tipe welke schijnt enorm goed te zijn daarvan is tester voor z fin dus vertrouw op zijn oordeel vin tipe is nog niet in productie maar dus al besteld benieuwd naar de 122
Deze gebruikers waarderen pompier voor dit bericht:
tristan55555

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Patrik RRD Loft

Bericht door tristan55555 »

Waarom wil je iets anders dan de rrd? Is op zich wel een top board natuurlijk die xfire, zeker de v10.

De vraag is, wat wil je anders? Minder comfort en meer snelheidsgevoel? Of gewoon wat anders?

En ik ben zelf nieuwsgierig of die futurefly en fmx heel stijf en oncomfortabel over de chop gaan, of dat dat wel mee valt (op bijvoorbeeld het amstelmeer, dus niet een vlak horst)...
Laatst gewijzigd door tristan55555 op ma jul 27, 2020 9:39 am, 5 keer totaal gewijzigd.

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V4.0 KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis »

Zonder interpunctie heb ik het bericht 3 maal gelezen en denk het nu te snappen dat je blij bent met je plank? (ook zonder interpunctie)
Laatst gewijzigd door Nelis op ma jul 27, 2020 8:38 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Deze gebruikers waarderen Nelis voor dit bericht:
tristan55555

niels40+
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard Atom 110 en Naish Starship 90, KA Koyote en KA Kult: 8.2, 7.4, 6.6, 5.8, 4.7

Bericht door niels40+ »

Nelis schreef:Zonder interpunctie is heb ik het bericht 3 maal gelezen en denk het nu te snappen dat je blij bent met je plank?
Daar heb je wel een punt.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Deze gebruikers waarderen niels40+ voor dit bericht:
Nelis

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Xfire, FMX Invictus AvantiMachine M7, M8

Bericht door PieterW »

Ik vaar de FMX invictus 128 en was sceptisch over de stijfheid van de plank maar heb eerst test gevaren Ronald nog mijn dank hiervoor en was gelijk verkocht. Ik had dus de RRD 129 maar kon hier geen vriendjes mee worden van alles geprobeerd maar dat werd het niet. Na het test varen gelijk een nieuwe 128 gekocht en ik moet zeggen wat een verschil de stijfheid van deze plank merk je niet en vliegt over de chop met de 8.4 met lichtweer de platen er nog in als het harder gaat waaien of met de 7.7 platen eruit en knallen maar in ieder geval mijn plezier is weer terug met grote boards en overweeg ook de kleine maten te vervangen voor de invictus.
Nog een voordeel ze worden niet gemaakt bij cobra dus de levensduur zal langer zijn en niet vergeten nooit meer draaiende voetbanden 2 schroeven per plug dat zou iedereen moeten doen. Er staan wat filmpjes op Youtube over alle 2020 modellen FMX invictus de moeite waard

NED 321
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-321
Surf spul: Speeeeeed...zie profiel
Contacteer:

Bericht door NED 321 »

Hij is dyslectisch...

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Top pompier om je ervaring hier te delen, nuttige info zeker voor mij als geïnteresseerde in een 122.

Ik heb gisteren 65km op de futurefly 117 gevaren en was positief verrast. Ik had het board spijkerhard verwacht (al la patrik 130gbm 2019) maar dat viel heel erg mee. Het kan door de wat milde chop zijn gekomen, dus wil het nog wel is proberen met zuidwest op het amstelmeer.

Het board vaarde met zowel sonntag slx, tribal mk2 en finish first vinnen super makkelijk op de vin, dat is me met geen ander board zo vaak zo snel gelukt. Daarom een fijn gevoel van snelheid. Het board deed ook downwind heel vertrouwd aan en vloog lekker over de chop.

Qua topsnelheid ging ik ongeveer even hard als op mijn oude jp supersport 111 pro 2020 en patrik slalom 110 met het loft switchblade 7.8 zeil.

Ik overweeg nu de ff122 als lichtweerboard omdat het wat spannender vaart dan freerace in die saaie condities. Voor meer wind wordt het gewoon een supersport 111 pro 2021.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line »

Heb de 107 FF rakje mee gevaren. Fijn board

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Een fijn board? Dat zijn ze allemaal ;-). Iets wat je opviel tov andere boards (hoogtekopen, comfort, snelheid, moeilijkheid, etcetra)?

Viel mij vooral op dat ik met 3 vinnen goed ermee vaarde, board maakte het weinig uit leek het. En dat met een freerace zeiltje erop.
Laatst gewijzigd door tristan55555 op di sep 08, 2020 8:19 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Dat zijn ze niet allemaal en ook combi met je vin en zelfs zeil moet matchen. Een ander board deed dat niet

Ik heb 1 rakje gevaren half gepowerd met 7.0 , voelde goed aan. Meer kan ik er nog niet over zeggen, wil ik daar wel op ingaan dan moet ik er een uur mee varen

Flowmaster
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: veel

Bericht door Flowmaster »

FMX 88 in combi met een 26 Finish vaart werkelijk super kan ik zeggen.
Zeilgrote vanaf 4.7 tot 7.0, plaatjes eruit als het ruw is bevalt mij het best overigens.
Board voelt ligt en sterk aan en is ook bij veel wind/chop niet te stuiterig
Ik zou alleen bij mooi weer de zwarte bovenzijde uit de zon houden want je kan er een ei op bakken

pompier
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Mistal. Sl 91 , 112,136 sp55. sp47 Carbon art 44 loft racing blades

Bericht door pompier »

zoals hier eerder vermeld na de 107 dark horse futurefly nu ook de 122 in huis na 3 series met de 107 gelijk een 122 er bij besteld .
zo tevreden over het board ben ik dus . er zijn meerdere goeie planken op de markt maar mij gaat het over het totaal paketje .
op de eerste plaats is het het vaar gevoel maar daar a.v. de schaper is van meerdere merken en nu ook zijn eigen merk kan je voor meerdere merken kiezen en toch een vrij gelijkaardig vaargevoel hebben (rrd ; av ;ff ; enz )
op de tweede plaats is de kwalitijd en daar merk je toch een enorm verschil een rrd kan je bijna zeker van zijn dat ze zacht worden en beginnen barsten zelfs als ze nieuw zijn kan je het dek in duwen dat is met ff wel iets anders je voelt ziet hoor gewoon het verschil zeer duidelijk dat het geen planken zijn uit de coba fabriek
ten derde de ff zien er gewoon strak en racy uit
heb tot op heden nog maar 1 x op de 122 gevaren en dit in wind waar de 107 zeker goed was geweest en terug super aangenaam verast met een hurrycane rs7 39 er onder en gewoon voluit loopt super los en toch controle gaat zo makkelijk overal over het is een plank die een lach op je gezicht tovert .
loopt makkelijk hoog en accelereert zo goed als je down wind gaat dat de plank kleiner voelt dan dat ze werkelijk is .
komt zo makkelijk uit de gijp je wil gewoon niet van het water
het is duidelijk denk ik maar ik ben groot fan .
ik heb geen deal of dergelijke dus hoef dit niet te schrijven om iemand blij te maken
hoor ook bij andere ff gebruikers het zelfde
wat ik ook leuk vind is dat als je met arnon dagan mailt of abt dat hij tips geeft en uitleg geeft als je er om vraagt vb ivm vin keuze en dergelijke na wat meer sessies mes nog een verslagje
Deze gebruikers waarderen pompier voor dit bericht (totaal 2):
tristan55555Ron Gijzen

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Heeft er iemand te delen ervaringen over FutureFly 97 (62 breed)? Allicht in vergelijking met een falcon/JP/RRD van dezelfde breedte?

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Wat ik begreep een echte chopkiller in die maat. Voor gps speed langs een dammetje (of) met vlakker water misschien wat te plakkerig maar wie weet met de juiste vin

Een Falcon zal wat losser liggen

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Thanks, ik probeer altijd over de chop hard te gaan, of het laatste stukje wat dan soms vlakker is. Dijkjes/ondieptes eten vinnetjes. Ik zoek inderdaad wat voor chop voor onder mijn futurefly 122 en supersport 111.

En mocht ik nog een keer per ongeluk echt mooi vlak water tegenkomen (de Houw 1 keer per jaar) dan heb ik nog een Xfire 90/mxr vandenberg monster 60. 1 daarvan moet weg en vervang ik dus door een futurefly 97.

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door oossie71 »

ik zou beide weg doen!
zitten veel te dicht op de 97 van 62 breed.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Ja maar monster en Xfire zijn voor vlak water speed beter.

Heb al monster 56 gezocht maar niemand verkoopt zijn vandenberg/mxr monster helaas.

En kleinste race zeil blijft 6.3. Dus lekker houden zo en 1tje eruit.

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door oossie71 »

Die 6.3 gaat fantastisch op de FF!!!

Daarnaast zal je net zo hard gaan met de FF tov de MXR ;)

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Tip. Neem wat langer de tijd om aan materiaal te wennen.Je ruilt/wisselt of verkoopt veel te snel.

Materiaal wat je hebt moet prima werken op Amstelmeer met 6.3 en geen reden om te wisselen.

Met echt harde wind gaat men in praktijk toch wat vlakker water opzoeken omdat het midden op het meer bijna niet meer te doen is en weinig plezier geeft tenzij je echte slalom wedstrijdsurfer bent, en zelfs dan doe je dat niet voor je plezier. Met dat windbereik ga je niet voor je plezier met slalomspullen in de hoge chop varen. Zag ik ook weer vandaag op Uitgeestermeer

Zelfde geld voor je vinnen verkoop en je vooral niet door andere gek laten maken, de tijd nemen of het bij je past

Geef jezelf de tijd om te wennen en dat helpt je ook in je vaarniveau . Want al dat wisselen helpt je niet denk ik
Deze gebruikers waarderen Down the line voor dit bericht:
oossie71

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Hoi DownTheLine, niet alles wat ik verkoop is van mezelf hoor. En ik heb ook een aantal keren vinnen voor een board ingeruild gekregen (oa de 4 bijna nieuwe 2020 ZFins laatst) die ik ongevaren doorverkoop. Dus probeer het aantal vinnen beperkt te houden. Heb express de ZFins niet geprobeerd, stel je voor dat ze beter vaarden dan mijn eigen vinnen ;-).

Qua boards, ik vind het juist leuk met een kleine maatje over het midden van het meer te gaan, en met mijn 81 kg kan dat ook al vrij snel. En dan op een vlakker stuk (die zijn er meestal wel aan het begin of einde van het rakje) proberen hard te gaan. De XFire 90 deed het niet geweldig in flinke chop met zijn 59 breed. Daar is de XFire 98 (62 breed) ook eigenlijk geschikter voor begreep ik. Vandaar die FF97 erbij die hier ook voor gemaakt schijnt te zijn.

Ik heb het wel geprobeerd achter de dijkjes maar na twee nieuwe Busca vinnen kapot te hebben gevaren op een steen en naar buiten gewaaide houten balk (een enorm ding) ben ik er een beetje klaar mee. Ik voel me veiliger op de chop.

Plaats reactie