Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

[Boards] AHD Diamond 54 1999

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
m.vrugtman
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Mistral/NP
Contacteer:

[Boards] AHD Diamond 54 1999

Bericht door m.vrugtman »

Na wat rond gekeken en gevraagd te hebben zou ik toch wat meer info willen hebben over dit board.. ook van de pro's (martin ed)

de bedoeling is om dit boardje te gaan varen met een 6.2 rs4 speedseeker
om speed attempts te doen.. en het slalommen weer op te pakken
ik heb van een aantal mensen al wat gehoord maar ben toch benieuwd naar andere recencie's

°ƒâ€š°‚· AHD Diamond 54 (1999)

Lengte: 262 cm
Breedte: 54 cm
Volume: 83 liter

Gewicht: 6,2 kg

Geschikte zeilmaten: 4.5 - 6.3

Vinbox type: Tuttle box
Standaard vin:
Slalom 30

Bezoek de website van AHD

Afbeelding

Robke
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: slalom georiënteerd

Bericht door Robke »

Had jij ook niet onlangs een thommen 275 uit 2001 gekocht ???

Voor wat de AHD betreft, het blijkt dat de diamond race 54 en de grotere broer 58, minder volume hebben dan de gegevens doen vermoeden. De 54 valt dus in dezelfde categorie als bijvoorbeeld een thommen 260/265 (zie ook AHD forum).

Een bekende van de Gevelingendam heeft een thommen 260, weegt ca. 100 kilo en vaart er 1 tot 2 keer per jaar mee (ruime 8 is noodzakelijk).
Ik sprak onlangs een francoos die zijn 54 heeft ingeruild voor het kleinere versie van de GT62 (GT 58 ??) en hij vond deze beter en vooral harder varen.

Hij gaat dus hard maar heeft dus ook veel wind nodig. Maarja, als je minder dan 90 kg. weegt en met een speedseeker 6.4 gaat varen, ga je ook pas het water op als het lekker doorwaait. Dus voor die dagen moet het goed zitten. Gaan dus..................................................................

Frank-363
Surfspullenverzamelaar
Surfspullenverzamelaar
Zeilnummer: ned-363
Surf spul: speed, slalom & wave NoveNove ChallengerSails Point7 Bull Sails

Bericht door Frank-363 »

Lijkt me dat je met die combi wel erg snel kunt zijn, maar in beperkt inzet bereik (veel wind en redelijk vlak water) en zoals Martin al eens eerder heeft aangegeven is dan controle erg belangrijk. Als controle een belangrijke goede eigenschap is volgens je bronnen is hij te overwegen.

Persoonlijk zou ik overwegen om ipv alleen een 6.2 RS4 2 RS3 of RS Racings (al dan niet gebruikt) aan te schaffen (bv 5.8 en 7.2 oid) zodat je een veel breder windbereik kunt pakken en dan met een 100 liter slalomboardje.
Op deze manier kun veel meer uren op je slalom set maken, en ook voor speed en slalom geld dat je TOW met het betreffende materiaal een erg belangrijke factor is voor het nivo van je prestaties...

Martin van Meurs
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: 62
Teamrider: mXr-windsurfing
Surf spul: mXr-windsurfing

Bericht door Martin van Meurs »

Hoi witchcraft,

Ik heb helaas geen ervaring met dit boardje. Volgens mij vaart submarine op zo'n type board, of vaart hij op een GT?
Ik denk, afgaande op de foto's die ik ken van het board dat het een wat nerveuze plank is met zeer hoog snelheidspotentieel. Volgens mij is de tail erg dun, wat weer zal helpen bij de controle.
Wie weet hebben andere luitjes meer ervaring met het board.

Submarine Action
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: PD, Quatro, Loft

n

Bericht door Submarine Action »

Ik vaar nu met een ahd SL 54 en 58.

Door de jaren heen is er qua ontwerp weinig veranderd met deze types.Elk jaar werden ze wel wat lichter. Het mooie is dat ze dat ook gewoon erkennen bij AHD. Niets vernieuwends wel lichter. Wel is het zo dat op het moment dat de GT's kwamen ze breder werden en ook korter. Toen veranderde er wat meer.

Varen op de 54 in vergelijking met de GT62 is radicaler. Bij een GT heb je heel erg veel controle, terwijl je met de 54 je best moet doen om het setje op het water te houden. Het vaart licht en losjes op het water. Qua snelheid......het board kent maar een gezicht. Het is of gaan of zinken. De versnelling is niet normaal. Ik moet wel zeggen dat ik nog steeds bezig ben om de ideale trim te vinden. Dat is lastig omdat je uren op deze plank in nederland niet heel veel zal zijn. Behalve als het jaar zo blijft dan.....Hiervoor had ik een custom Copello( bijna geen scoop, rocker.) Dit vaarde ook hard, maar was veel moeilijker te controleren. Dat board was toen te technisch voor mij denk ik. De 54 is dus makkelijk te varen(voor een slalom) en goed te controleren. Maar de vraag is een beetje of ik dit een jaar geleden zou zeggen. Als je nog nooit op zo'n dergelijk plankje gevaren hebt kan het tegenvallen, zeker met je gewicht. Voor mij is het nu erg goed!

De 58 heb ik erbij gekocht om met iets lichter weer nog hard te gaan. Bijkomend voordeel is dat hij uit dezelfde serie is, ik hoef dus weinig te veranderen, het gevoel is hetzelfde.
Dit zou ik ook andere speed/slalom surfers willen aanraden.....als je iets gevonden hebt wat goed vaart, waarom dan niet uit dezelfde serie nog een board kopen? Dat scheelt een hoop trimmen en opnieuw uitvinden van het wiel. Tenminste als je het geld hebt natuurlijk.
Als je nog vragen hebt kun je ook een PB sturen.

m.vrugtman
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

ik weeg nu tegen de 90 kg..

ik heb simpelweg voor de 6.2 gekozen omdat de grootste maat is die op mn x9 wave 430 past en op x9 crossover giek, gezien ik ook geen geld heb voor groter mast en giek

verder had ik vroeger een 6.6 race/slalom zeil np vx3.. waar het inzet berijk met mn 110 kg (was dik vroeger) heel erg groot was dus met mn 90 kg en 6.2 en kleiner boardje moet dat ook heeel groot zijn

voor het 6.2 weer is kan ik altijd nog op mn freestyle set lekker varen..

ik heb er ff over geproken met mn baas ron van den berg.. die zegt dat die ahd een heel mooi board is voor speed pogingen.. omdat ie lekker vlak is mn 2de optie zou dan zijn

een ace full slalom 270 FULL SLALOM 270 51 cm 85 liter 6,2 kg die is zichtbaar een slagje groter dan de ahd.. maar de ahd ziet er kwa shape net ff wat beter uit wat bredere tail.. maar daar heb ik geen ervaringen van

wat ik gehoord heb van de ahd is dat de controle goed is en het een potienteel heeft om echt knijterhard te gaan

Submarine Action
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: PD, Quatro, Loft

j

Bericht door Submarine Action »

Je moet die 54 echt zien als een + 20 knopen board met de 6.2 erbij. Wat ik al zei, veel zul je er niet op kunnen varen, maar als je erop vaart wordt het veel speed!
Voor mij net een ander verhaal met 68 kilo.
Gezien de range van de rs3, verwacht ik dat je met die 6.2 relatief snel kunt varen. Succes met de aankoop.

Mubler
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Naish, Prolimit

Bericht door Mubler »

Heb je dat board al gekocht? Een vriend van me heeft een splinternieuwe Ahd D53 gekocht bij Rob's Caribbean. En ze hadden er nog meer!! :) Prijs weet ik niet meer precies. D54 ligt er ook nog nieuw. Geloof dat ze bij AHD de laatste 'echte' slalom boards hebben gekocht. ff sparen en dan koop ik ook maar een D53. Als die er dan nog is. Want dat zijn wel de boardjes voor de hoge snelheden.. Heb zelf ooit een D58 gehad en die was al super..

m.vrugtman
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Nee plan viel in het water toen de np rs4's niet door gingen..
rs3 was ook een goede optie.. maar dat is zeker geen rs4 :evil:

Paul68
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Woody Custom 105L. Dollar Boards 85L. Fanatic Hawk 99L. Point-7 Sado 4.0 t/m 5.9.

Re: [Boards] AHD Diamond 54 1999

Bericht door Paul68 »

Het is een oud draadje, maar is dit een aardig board om dit naast m'n fanatic hawk 275 cm 99l te varen met meer wind? weeg 72 kg en hoe doet hij het in de chop.

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Xfire, FMX Invictus AvantiMachine M7, M8

Bericht door PieterW »

Ik heb er vroeger ook een gehad op vlakwater een raket in de chop beduidend minder

Paul68
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Woody Custom 105L. Dollar Boards 85L. Fanatic Hawk 99L. Point-7 Sado 4.0 t/m 5.9.

Bericht door Paul68 »

Is hij dan moeilijk te controleren of loopt hij dan minder hard? en hoe is het board met gijpen, merk dat m'n hawk het liefst rechtuit gaat. Wil,
het board gebruiken naast m'n wave boards van 105 en 85 liter en de hawk voor speed.

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Xfire, FMX Invictus AvantiMachine M7, M8

Bericht door PieterW »

Board wordt moeilijker te controleren gaat dan ook minder snel gijpt wel goed als je de gijp goed inzet. Ik zie dat je tegen de 90 kg weegt dat is wel in je voordeel dan kun je lang door knallen de trim is erg belangrijk bij dit board even met de mastvoet spelen scheelt een hoop.

Paul68
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Paul68 »

@ Pieter, dank je voor je uitleg! weeg juist een beetje minder 72 kg is het dan ook nog te doen of wordt het dan vliegen. Grootste zeil is een powerwave 5.9 sado.

Plaats reactie