Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Speedspot "The Brace": Voorzichtigheid geboden!

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

gookie
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Avanti Tempest & Fanatic Falcon 44 tm 102

Re: Speedspot "The Brace": Voorzichtigheid geboden!

Bericht door gookie » ma mei 23, 2011 10:39 am

Het gaat niet over de Brace maar wel over voorzichtigheid.
Gisteren las ik een posting over het Kuitje, een "mooie en safe spot" staat er vermeld.
Dit zijn de surfers die er niet zouden moeten komen volgens mij. Het is namelijk 1 van de, zo niet de gevaarlijkste spot van Nederland. Verbrijzelde schouder als meest schrijnende argument en onlangs nog een redding helikopter die in het donker iemand van het o zo safe Kuitje moest komen redden, ondersteund door de reddingsbrigade.
De lijst met gesneuveld materiaal en beschadigde mensen is te lang om hier weer te geven.
Verder wordt er ook door speedsurfers alleen gevaren, wat ik gezien het tij en alle andere gevaren bizar vind.
Doe er mee wat je wilt, maar bij zoveel onnozelheid moest ik dit even kwijt.

Gauke de Vries

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Zeilnummer: NED-160
Teamrider: North Fanatic ION
Surf spul: North Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW » ma mei 23, 2011 10:54 am

Gauke,
De reacties zijn uit 2009, inmiddels is er wel eea bekent over de spot bij iedereen :D

TheoB
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Avanti, Flikka, Sonntag

Bericht door TheoB » ma mei 23, 2011 12:23 pm

Denk dat Gookie dat wel door heeft hoor, maar dat hij het topic even een duwtje geeft omdat hij het niet geheel onterecht belangrijk vind "voorzichtigheid" weer eens te benadrukken / onder de aandacht te brengen.

Marcel Braas
Freeride pro
Freeride pro
Zeilnummer: NED-112
Surf spul: mXr, ka sails

Bericht door Marcel Braas » ma mei 23, 2011 12:30 pm

Raymond, Gauke reageert op een reaktie bij een posting van gister op gps-speedsurfing.
Inmiddels is er wel meer bekend over de gevaren van de spot, maar blijft een feit dat de spot een gevaarlijke spot is en geen safe spot.
Paar weken terug heeft Martin nog zijn knie zwaar geblesseerd, hij loopt er nu nog kreupel van en kan niet optimaal surfen. Hij klapte op een mosselbank en zei zelf dat hij geluk heeft gehad, alles had wel afgescheurd kunnen zijn, waren zijn eigen woorden. Ook Martin surft er al vanaf 2008 en toch gebeurd het.

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door RaymondW » ma mei 23, 2011 2:26 pm

In dat geval snap ik zijn reactie, maar dan is het handig om naar de twee gevallen te verwijzen en niet na alleen een reactie te plaatsen op een posting op een andere site in een onderwerp waarvan de reacties twee jaar oud zijn.
Korte verwijzing of quote van gp3s was dan stukken duidelijker geweest...

Peter de Wit
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: NED-161
Teamrider: KATER-Fanatic-Select-AVANTI
Surf spul: Fanatic Falcon, Select, AVANTI M1x
Contacteer:

Bericht door Peter de Wit » ma mar 09, 2015 8:38 pm

Hoppa zaterdag 3 toppers in de problemen op ons wadden zeetje.... Geld nog steeds deze opmerkingen van Martin en vele anderen!

Nog onder belicht: kou doet rare dingen met je hersenpan.... paniek bij mensen die zelden in paniek raken en foute beslissingen maken door niet logish nadenken etc etc.

Er is ook geen goed en fout bij je spullen vasthouden of naar de kant zwemmen zonder met zwemvest het is allemaal waardeloos als je spullen het opgeven en dan is dat nog tot daar aan toe maar kramp/onderkoeling/letsel maken het heel moeilijk om weer ergens aan te spoelen.

Wanneer is meer de vraag dan of...

Slalomsurfer
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Slalomsurfer » di mar 10, 2015 8:43 pm

Wat mij betreft:
altijd reserve materiaal mee.
Nooit alleen op zee
Nooit je eigen vaarkunnen overschatten en de gevaren van stroming en onderkoeling onderschatten.

Hans Kleingeld
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Avanti Sails
Contacteer:

Bericht door Hans Kleingeld » di mar 10, 2015 10:35 pm

Met reservemateriaal kom je er niet. Als je je mast breekt ben je klaar en moet je terug zwemmen. De stroming en watertemperatuur kan scherprechter zijn. Een speedboard heeft weinig drijfvermogen en je kunt een keuze moment hebben dat je moet kiezen tussen het redden van jezelf en je setje.

Zaterdag hebben sommige mensen daadkrachtig gehandeld door om te zien naar mensen in de problemen en hun in veiligheid te brengen. Ik kon zelf naar de kant zwemmen en Patrick Obenleber heeft mijn setje teruggezwommen en gesurft. Voor mij een leerzame ervaring en ik heb een goed beeld gekregen hoe een weersverwachting er voor de Brace er in de praktijk uitzet. De wind was zelfs 10 graden ZW'lijker en 5 Kts harder in de vlagen dan verwacht en dan worden er weer hogere eisen gesteld aan surfer. Dit is geen spot voor de zwakken van hart en geest.

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave en superfreaks

Bericht door EdwinR » di mar 10, 2015 10:50 pm

Peter de Wit schreef:Hoppa zaterdag 3 toppers in de problemen op ons wadden zeetje.... Geld nog steeds deze opmerkingen van Martin en vele anderen!
Nog onder belicht: kou doet rare dingen met je hersenpan.... paniek bij mensen die zelden in paniek raken en foute beslissingen maken door niet logish nadenken etc etc.
Er is ook geen goed en fout bij je spullen vasthouden of naar de kant zwemmen zonder met zwemvest het is allemaal waardeloos als je spullen het opgeven en dan is dat nog tot daar aan toe maar kramp/onderkoeling/letsel maken het heel moeilijk om weer ergens aan te spoelen.
Wanneer is meer de vraag dan of...
Verhaal van één van de mensen die blijkbaar in de problemen is gekomen: http://www.gps-speedsurfing.com/default ... 153&uid=62

NB: Beetje lastig om op dit forum wel een opmerking over problemen te lezen maar verder niks. De link die ik post is misschien één van vele verhalen. Als je mensen dan echt wijzer wilt maken of wilt waarschuwen, doe dan het verhaal er bij.
En nee, mij zie je niet op De Brace, te weinig branding :wink:.

Hans Kleingeld
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Hans Kleingeld » wo mar 11, 2015 7:32 am

Dat was ik dus :oops: . Ik dus voor relatief safe gekozen 8) en ben niet de zee in gezwommen, maar naar de kant :)

Jibb
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: JP, Neil Pryde, AL360, Z-Fins

Bericht door Jibb » wo mar 11, 2015 2:56 pm

Afgelopen zaterdag was ik 1 van de aanwezigen op de Brace. Hieronder een toelichting om inzicht te geven hoe de omstandigheden waren.

Vooraf leek het erop dat de waterstand lager zou worden dan verwacht. We zijn dus relatief gezien wat vroeger gaan lopen, dit omdat een groot deel van het wad al droog lag. Gezien de windvoorspelling maakte iedereen de keuze voor een zeilmaat rond de 6.4. Bij de bank aangekomen leken de omstandigheden naar Brace begrippen voor mijn gevoel mild. Het water was al aardig gezakt en de wind was vrij constant maar niet echt hard. Zoals Hans aangaf wat ruimer dan verwacht. Dit was op de baan ook te merken, het was lastig druk houden in je zeil en je moest oppassen niet te oversheeten. De lucht temperatuur en het zonnetje maakten het aangenaam en zeker niet koud als je stond te wachten.

Omdat de baan er ruim bij lag was de aanloop technisch. Niet zozeer het stuk half wind aanvaren maar de slingshot de baan op was in het begin lastig. Hierbij was timing belangrijk, je moest letten op de combinatie wind, golven en op welk punt je de baan in stuurde. Ken je de spot niet en heb je moeite met diep downwind varen dan is het aanvaren het gevaarlijkste op de Brace.

Je komt door korte, steile golven van ca. 0,5 m aangevaren met snelheden rond de 50 a 55 km/u, vervolgens kom je in een strook water op ca. 10 - 15 m van de kant waar de golven weg zijn maar een 'ruwe' chop staat. Je hebt op dit punt 2 opties, vol in de ankers en bij de kant afstappen of je board ruim sturen, 50+ graden, en de baan op slingshotten. De versnelling die hierbij komt kijken vraagt je volste concentratie. Een foutje en je hebt een spinout of tailwalk icm. een dikke crash te pakken. Dit gebeurt geheel onverwachts en je moet aardig wat kunde hebben om een crash te voorkomen. Zo'n onverwachte klapper in het koude stromende water kan, zoals Peter terecht opmerkt, een paniek gevoel opwekken. Dit heeft Hans aan den lijve ondervonden en hem doen besluiten om zijn spullen te laten voor wat het was en terug te zwemmen naar de kant.

Zit je eenmaal op de baan dan moet je je volledig toeleggen op je run. Je moet je comfortabel voelen bij het feit dat je niet upwind kunt en omdat je met dik 70 km/u binnen 4 m van een zandbank vaart. Ga je iets te ver uit de kant dan kom je vol in de chop. Niet prettig op een smal board en hoge snelheid. Ook het afremmen kan lastig zijn, je stuurt iets ruimer gooit je zeil open bij hoge snelheid, je komt rechtop, trapt de tail van je board in het water en stuurt upwind naar de kant. Bedenk je goed dat je dit tijdens de run niet kan doen. Dikwijls zit er iemand achter je. De afstand is in de regel ruim genoeg om een crash te ontwijken maar halverwege je run stoppen is 'not done'.

Crash je toch dan zwem je op de Brace niet zomaar naar je setje toe. Ben je bij de pinken en heb je je setje zo te pakken dan heb je geen probleem. Maar 1 moment van onoplettendheid en je setje kan snel weg drijven door de stroming en aflandige wind. Kom je bij je setje dan is waterstarten in de vaargeul zeker geen pretje. Het is niet te vergelijken met binnenwater of open zee. Je krijgt iedere paar seconden een golf tegen jezelf en je setje aangesmeten. Denk vervolgens de kou erbij en Hans heeft afgelopen zaterdag een verstandig besluit genomen.

Wat betreft de andere mannen, beide zijn top speedsurfers en hebben veel ervaring op de Brace. Bij beide was de mast gebroken bij het startpunt. Dit punt ligt op ca. 100 m uit de kant en het water is knie tot borst diep. Ook hier heb je aardig wat golfslag en afhankelijk waar je staat kun je een paar meter verderop kopje onder gaan. Terug lopen naar de kant is geen optie! Beide hebben de keus gemaakt om het zeil af te tuigen en met hun spullen achter zich terug te zwemmen. Een van de mannen was halverwege dusdanig vermoeid dat het niet meer mogelijk was om op eigen kracht de kant te bereiken. Met hulp van anderen is hij toen naar de kant gesleept.

Wil je toch naar de Brace? Vraag je dan af of je aan de volgende punten voldoet:

- Je kan goed overweg met een < 54 cm speed/ slalom board icm. 6.4 of kleiner
- Je weet hoe je diep downwind (135 graden +) moet varen
- Je kan in lastige omstandigheden slingshotten
- Je kan met een speedboard waterstarten
- Je hebt regelmatig +70 km/u gepiekt en weet hoe je setje aanvoelt en hebt dan ook controle over je setje
- Je hebt op een binnenwater spot (bijv. Horst) al een aantal keren 65+ km/u AVG gevaren of hebt runs gemaakt rond de 70 km/u.
- Je kan overweg met veranderende omstandigheden (draaiende en/of sterk toenmende wind, plotselinge harde vlagen)

Bovenstaande punten zijn geen regel of wet maar het zijn punten waarvan ik denk dat binnen je kunnen moeten liggen wil je op de Brace varen. Het staat voor een ieder vrij om deze punten te interpreteren hoe hij/zij dat wil. Echter is je antwoord op 1 of meer van bovenstaande punten nee? Dan moet je je serieus afvragen of de Brace voor jou wel geschikt is!

Vraag desnoods iemand die al vaker op de Brace is geweest en jou vaarkunnen kent of het voor jou verstandig is om daar te gaan varen. Bedenk goed dat het in de eerste plaats je eigen verantwoordelijkheid is wanneer je daar gaat varen. Mocht je in de problemen raken en iemand moet je helpen bedenk dan goed dat je die persoon ook in de problemen kan helpen.

Denk dus goed na voordat je besluit naar de Brace te gaan!

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door RaymondW » do apr 07, 2016 10:40 am

In het afgelopen jaar heb ik verschillende keren mensen "meegenomen" waarbij ik vertrouwen had in hun kunnen.
Maar wel in een gecontroleerde opzet : maximaal 1 nieuweling per keer.
Verschillende mensen hebben kennis kunnen maken met De Brace op deze manier.

Na heel wat sessies waarbij er steeds iets niet klopte, te-veel water, te-veel wind, te-weinig wind etc etc
Kwam gisteren toch wel weer een keertje alles goed samen :)

Halewijn was mee als nieuweling en had direct de beste omstandigheden die je maar kan wensen.
Het is dan leuk om zijn verhaal te lezen:
https://gps-speedsurfing.com/?mnu=user& ... &uid=16990

Voor mensen die denken dat ze nu ook mee kunnen om hun PR te varen, lees het verhaal van Hans Kleingeld hierboven nog eens goed!

Verder wel veel PR's! :thumbup: 8)
https://gps-speedsurfing.com/?mnu=forum ... val=102264

Hans Kleingeld
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Hans Kleingeld » do apr 07, 2016 2:58 pm

RaymondW schreef:Voor mensen die denken dat ze nu ook mee kunnen om hun PR te varen, lees het verhaal van Hans Kleingeld hierboven nog eens goed!
Goede conditie, moed en regelmatig gesurft hebben is niet voldoende om daar veilig te kunnen varen. Overigens zit een ongeluk in een klein hoekje, want ook de echt goede surfers kunnen door pech/schade in grote problemen komen. Je hebt het dus niet geheel zelf in de hand.

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door RaymondW » do apr 07, 2016 3:11 pm

:thumbup:

Loop
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Eurofun
Surf spul: JP Speed / Neil Pryde Evo6-7, vinnen C3/IFins/Z / SUPs JP en zelfbouw quad

Bericht door Loop » do apr 07, 2016 5:40 pm

Goed om elkaar scherp te houden met bv deze topic.
Hetzelfde geldt ook voor diverse simpel en veilig lijkende speedspots in het zuidwesten van nl.
Blijven nadenken, elkaar ruimte geven en niet altijd over je grenzen heen willen gaan. Dus ook vertrouwd raken met hardcore speed condities.
Ik zie nog regelmatig mensen stevig crashen omdat ze niet ready zijn voor de condities, incl mezelf in te harde vlagen. Rustig je skills opbouwen.

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Boards & Severne Sails

Bericht door Halloween » wo apr 13, 2016 9:04 pm

Nu was ik dus als de nieuweling (thx again Ray!) mee en schijnbaar heb ik het getroffen. Aan de ene kant is dat wel weer jammer, want de volgende keer kan het dus alleen maar tegenvallen voor me en er zit nog zo veel meer in....

Nu ben ik wel redelijk een newbee in de speedscene, maar ik surf al een tijdje (30+ jaar) mee. En ik hou van extreem en van avontuur. Bv met WK 9/10 ga ik er nog op uit (dan wel wave en op het IJsselmeer). Al is het enkel maar voor de ervaring hoe nietig je eigenlijk bent...

Maar in de loop der tijd heb ik wel wat geleerd;

1) Onderschat nooit de natuur en de omstandigheden, je hebt er immers geen controle over!
2) Luister naar de mensen om je heen, ze zijn vaak je beste raadgevers!
3) Overschat nooit je eigen kunnen!
4) Overschat nooit je eigen materiaal!

En de laatste is voor mij wel een hele belangrijke, die volgens mij wel velen maken;
5) Ga nooit een laatste keer!

Of het nou met Speedsurfen is voor je laatste run, nog 1 keertje de zee op voor die dikke jump, nog 1 keertje van de berg af knallen....
Nee, je bent al moe, de krachten zijn niet meer 100% en de focus is er ook niet meer. 99 vd 100 keer maakt die laatste run niet meer de dag. Maar statistisch gezien gebeuren dan juist wel de meeste ongelukken. Durf op tijd te stoppen en laat je niet gek maken door iemand die (nog) fitter, beter, of gekker is dan jij!!! Kies voor je eigen veiligheid! Het is jouw lichaam, jouw leven! Nu klinkt dat laatste wel erg zwaar, maar om eerlijk te zijn klopt het wel. En zeker ook op een spot als The Brace.

The Brace, heb respect en als alles klopt krijgt je er een mooi avontuur voor terug!

Halewijn

ronaldstout1
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Simmer freewave 105, Barracuda 77, 84 en 92 en veel freerace spullen

Bericht door ronaldstout1 » do apr 14, 2016 6:44 pm

Halloween schreef:En de laatste is voor mij wel een hele belangrijke, die volgens mij wel velen maken;
5) Ga nooit een laatste keer!

Of het nou met Speedsurfen is voor je laatste run, nog 1 keertje de zee op voor die dikke jump, nog 1 keertje van de berg af knallen....
Nee, je bent al moe, de krachten zijn niet meer 100% en de focus is er ook niet meer. 99 vd 100 keer maakt die laatste run niet meer de dag. Maar statistisch gezien gebeuren dan juist wel de meeste ongelukken. Durf op tijd te stoppen en laat je niet gek maken door iemand die (nog) fitter, beter, of gekker is dan jij!!! Kies voor je eigen veiligheid! Het is jouw lichaam, jouw leven!
Helemaal mee eens! 90% van de schades en blessures zijn bij mij door de " nou nog 1x en dan stop ik er mee " momenten. Op het moment dat je denkt: nog 1x ..... Dan moet je eigenlijk kappen en genieten van de mooie sessie die je hebt gehad

Plaats reactie