Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Raceboard 380cm

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
NielsvdB
Windsurf guru
Windsurf guru
Teamrider: Mausails Vector Fins

Raceboard 380cm

Bericht door NielsvdB » vr apr 03, 2009 10:23 am

Erg benieuwd naar de raceboard surfers die er nog zijn op dit forum. Starboard heeft in 2009 de phantom race 380 en een kleiner broertje. Mistral heeft ook nog de equipe in zijn product lijn en exocet de Warp X 380.

Het leuke van deze boards vind ik dat ze met weinig wind toch nog vooruit gaan, ik heb ook een formula deze is met een 10.8 ook leuk om toch te planeren met weinig wind. De ultra cat gaat in de zomer vaak mee als board om anderen mee te laten spelenvaren. 4.7 erop met windkracht 3, wanneer ik er zelf op klim verbaast het mij elke keer weer dat je dan best lekker vooruit komt (niet planeren natuurlijk). De real trip in makkum in 2008 had zo weinig wind, dat long distance aangevoerd werd door oude 380cm raceboards, upwind varen met meer wind blijf ik altijd leuk vinden om te doen met een race board.

Zelf heb ik nog steeds een Fanatic Lite Cat 3.80m, 67cm, 230 (?)L, zou rond de 13kg moeten wegen, Carbon zwaard 70cm. Ergens begin jaren 90 gebouwd volgens mij. Ben nog erg benieuwd wat ik max als zeilmaat kan varen op een dergelijk oud board. Oorspronkelijk meestal met een 7.5 oid volgens mij. Binnenkort is met gps varen en de 7 of 8.5m2 varen.

Wie pakt er zo nu en dan nog wel een raceboard (old school) of heeft er een nieuwer model?

http://www.raceboard.org.uk/
Laatst gewijzigd door NielsvdB op vr apr 03, 2009 10:59 am, 5 keer totaal gewijzigd.

Herman Dailybits
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Zeilnummer: B-58
Surf spul: Ray 125, AHD SL1 95 & SL1 80 - NP RSS
Contacteer:

Re: Raceboard 380cm

Bericht door Herman Dailybits » vr apr 03, 2009 10:48 am

Ik heb nu een fanatic ultra cat liggen (voorheen een lightning gehad).

Die nieuwe raceboards zijn dan wel leuk, maar de prijs.... (ik dacht dat de winkelprijs van de starboard 380 op een 1900€ of meer komt)!

Mijn raceboard ligt onder mijn carport en komt maar een paar keer per jaar op het water (bvb.: long distance wedstrijd oranjeplaat - dam voorbij schotsman - oranjeplaat 5/7/2009 en de afgelopen jaren op the mission).

Leuk voor windloze wedstrijden.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » vr apr 03, 2009 10:57 am

Leuk om te lezen. Verbaasd mij dat de raceboards weer geintroduceerd zijn/worden. Straks de rondbodems? In vergelijking met ander materiaal dat dateert tussen '90 en '00 leveren dit soort raceboards toch altijd nog meer op. Is dat omdat dit toch een goed alternatief biedt voor beginnende surfers met een klein budget of omdat herintreders toch weer op klassiekers willen varen?

Een goed raceboard kan met te weinig wind nog altijd sneller zijn dan niet-planerende formulaboards. Voor de rest houden de voordelen dan ook zo'n beetje op... Vind het nog altijd geweldig om deze boards te zien varen. Veelal met een 'ouwe knar' met een 7.5 meter erop die met een big smile menigeen eruit surft :)

NielsvdB
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door NielsvdB » vr apr 03, 2009 11:00 am

Het vaart domweg totaal anders dat is al leuk vind ik zelf. Heb nu een trailer voor mijn materiaal waar de Fanatic cat mooi inpast, dus zal hem nu ook eens wat vaker voor de fun pakken wanneer de wind een keer het af laat weten :)
Laatst gewijzigd door NielsvdB op vr apr 03, 2009 11:14 am, 1 keer totaal gewijzigd.

MarcoBa
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Sailloft
Contacteer:

Bericht door MarcoBa » vr apr 03, 2009 11:06 am

Raceboards zijn echt geweldig en altijd veel plezier op gehad. Gevaren op o.a. Hifly, Bic, Mistral en F2. Mijn laatste was een vandenberg race. Een paar jaar geleden nog verkocht voor 120 euro ;(

Het op de rail varen met zwaardje uit was altijd leuk, en niet te vergeten het ruim knallen (met slalom snelheden).
Heb nog wat leuke video's van Bringdal op de Tiga Race met de toenmalige NP wcrace zeiltjes.

Deejoe
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: F2 Guerilla 68L, Fanatic AllWave, KA
Contacteer:

Bericht door Deejoe » vr apr 03, 2009 12:14 pm

Ik had zo'n Tiga, met al die kleurtjes.
Later een Fanatic Mega Cat die was echt heel snel.

Old skool
Freeride pro
Freeride pro
Zeilnummer: H---

Bericht door Old skool » vr apr 03, 2009 9:50 pm

Voor de liefhebbers: De Tiga met kleurtjes (zie filmpje) en de F2 Race WCE,waarvan er één in mijn schuur ligt :)

Afbeelding

http://www.stableroad.com/videos/movingtargetrace.htm

8)

Marcel
Beheerder
Beheerder
Surf spul: Fanatic / North Sails
Contacteer:

Bericht door Marcel » vr apr 03, 2009 10:11 pm

Leuk topic,
zijn er nog (meer) mensen met foto's van hun raceboards?

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » vr apr 03, 2009 10:33 pm

In 1990 kochten mijn lief en ik twee Mistral One Designs, happy ever after, inmiddels heb de hand kunnen leggen op een Ultra Cat uit die periode. Het voordeel: altijd varen. Het nadeel, als het echt waait is het allemaal wat minder snel.
Sinds de Raceboardklasse de max zeilmaat heeft opgerekt van 7,5, via 9,0 naar 9,5 m2 kan ik mijn 8,8 ook in wedstrijden in zetten en ik zoek nu naar een geschikte 9,5 m2.
Het is een wijdverbreide misvatting dat je voor elke wind het optimale board zou moeten hebben om een beetje mee te kunnen. Raceboardwedstrijden gaan veel meer over vaardigheden van de surfer dan over materiaal.
Ik speel wel eens met de gedachte om een moderne variant, van exocet of *board aan te schaffen, maar da's wel een heel ferme investering, en (had ik al gezegd) het resultaat bij Raceboard zit toch vooral in de surfer zelf. Zolang vrijwel elke @#$% me met een even oude Mistral OD en een vooroorlogse 7,4 mij met mijn 8,8 fluitend zoek vaart, moet ik aan mijn techniek werken, investeren kan altijd nog.
Een actiefoto staat hier

gulden
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Slalom & Wave

Bericht door gulden » za apr 04, 2009 7:09 pm

Erg leuk topic! Ik heb toevallig voor 3 weken terug een oude Equipe gekocht. Wij varen binnen de vereniging (www.wsvg.nl) 7 competitie wedstrijden per jaar. Ik voer voorheen altijd lesboards (hifly 330 nog wat ) maar dat is dit seizoen niet meer toe gestaan. Dus toen moest ik zelf opzoek naar een board voor die wedstrijden. We varen namelijk altijd ongeacht de wind en dus ook vaak in nonplanning condities en dan zijn die oude race boards gewoon echt het snelst (er is op het moment nog 1 iemand die op een race board vaart en hij wint altijd, het is geloof ik een race cat met zo'n groot carbon zwaard ;( ) Dus toen ik zelf een board aan moest gaan schaffen was de keuze snel gemaakt; er moest een race board komen...

Ik heb er nou 2x opgevaren en elke keer in condities dat ik niet het water op ging om te planeren, maar die dingen heb je best snel op een leuke snelheid en dan is het nog best geinig varen. Het draaien was weer even wennen, maar ondertussen kan ik weer strak om de boeien gijpen en overstag-gaan. Ik verwacht dat ik komend jaar wel vaker uit school even met een grote lap op dat board gaan cruisen :) je moet toch wat :P .

Morgen de eerste competitie wedstrijd, ik ben benieuwd wat ik uit kan richting met dat board ten opzichte van die andere...

Old skool
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Old skool » za apr 04, 2009 7:18 pm

Kunnen die mensen die een raceboard hebben hiervan een foto plaatsen,ben wel benieuwd namelijk.
Helaas zijn er in het noorden (Groningen) weinig mogelijkheden voor sparring partners / en in competitie verband bij een vereniging bijvoorbeeld. Maar wie weet, Laat u horen / zien :)

For comparison traditional old style raceboards:
Waarvan sommige vandaag de dag prijzig en zeer moeilijk aan te komen zoals de AHD race 380 en de F2 Race 380.
Als iemand wat heeft liggen houd ik mij aanbevolen :D

http://www.dwsv.net/News_2007/hybrid_an ... ards_2.htm

Downunder is het longboard gebeuren zeer populair: Leuke website met veel info over longboard windsurfing.
http://www.lbwindsurfing.com/
Laatst gewijzigd door Old skool op za apr 04, 2009 7:28 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

gulden
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Slalom & Wave

Bericht door gulden » za apr 04, 2009 7:25 pm

Ik zal morgen even een foto knippen :) (de print is niet meer helemaal top, maar ach het gaat om wat er onder zit toch?) Tips over hoe je het best zo'n board kunt varen zijn trouwens altijd welkom, ik heb volgens mij een stuk minder ervaring op die boards dan de rest hier :oops: .

jacco1
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door jacco1 » zo apr 05, 2009 3:47 pm

Ik heb nog een paar oude 3.70 lange boards liggen met klapzwaard en voetbanden.
Ik weet niet of er verschil zit in raceboards of die dingen die ik heb qua snelheid.
Het zijn o.a. een ten Cate Spacer en een Mistral Maui .
Vroeger noemden ze dat funboards ofzo
Ik vaar er wel eens mee met warm weer als het weinig waait , je kunt er lekker mee rond dobberen en ze dobberen harder en lekkerder met een oude "stoffen" 6.0 dan een formula board met 11 meter.
Kost niks die dingen , je kunt ze nog eens uitlenen en het ziet er niet zo belachelijk uit als een formula :9 ,ook leuk om een tochtje mee te maken , met zo'n zwaard kun je lekker hoog aan de wind.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » zo apr 05, 2009 7:56 pm

Oxbow schreef:Heeft iemand al eens met de nieuwe F2 Lighting gevaren
Ja, ik, RJ heeft 'm een poosje gehad en ik heb 'm wel eens mogen gebruiken. Hij heeft een poosje op de nominatie gestaan om mijn Mistral One Design te vervangen, maar daar is het nooit van gekomen. Het is geen klassiek raceboard, met licht weer zijn die gewoon superieur. Als het gaat waaien dan ziet de wereld er heel anders uit, dan loopt de nieuwe lightning zijn voorganger op alle koersen helemaal weg.
Ik vond het een leuk board.

strada
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: starboard futura 155, futura 133, starboard blend.

Bericht door strada » zo apr 05, 2009 8:10 pm

valt een f-2 phoenix ook in de categorie race boards cq longboards ?

spridget
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door spridget » zo apr 05, 2009 8:46 pm

ik heb nog een cobra 385 race liggen incl boardbag iemand interesse ??

kostte destijds veel geld dikke 3500 guldens

Old skool
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Old skool » zo apr 05, 2009 9:59 pm

spridget schreef:ik heb nog een cobra 385 race liggen incl boardbag iemand interesse ??

kostte destijds veel geld dikke 3500 guldens
Je hebt een pb ben wel nieuwsgierig...

De F2 Lightning van Pieter72 is ook zeker een mooi exemplaar, ze zijn er dus nogwel.

tiddo
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door tiddo » ma apr 13, 2009 2:29 pm

ik vaar een equipe uit '89 met helaas een pintail, de one design heeft geloof ik dat goed opgelost mt een wat wijdere kont, waardoor ie sneller planeert. ik dacht erover de equipe uit elkaar te halen en om te bouwen als formula board, maar ben blij dat ik dat niet gedaan heb; laatst kwam er een zeilboot langs met een formula en die equipe deed t veel beter hier. ik wil heel graag een nieuwere equipe, of f2 ligntning/vandenberg i.o.d., maar heb hier twee vrienden met kona 10.5 en moet zeggen die zijn net zo snel, maar wendbaarder en hier, waar we ocean swell hebben beter geschikt want je kan ermee golfrijden..maar dat allemaal gezegd blijf ik een raceboard toch altijd iets g**ler vinden...

NielsvdB
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door NielsvdB » di apr 14, 2009 9:39 am

Zo de foto's van afgelopen zomer, rest voetbandjes erop gezet oude eraf, moet er nog 4 hebben zitten ze er allemaal weer op..wie weet uit welk jaar deze is? Het is de Lite Cat wat is het verschil met de ultra cat? Boardje heb ik al een flink aantal jaren en vooral gebruikt voor de zomer sessies...wat tot voorkort (tot 2008) mijn enige surfmomenten waren..sinds 10 jaar zomersessies nu weer vol bezig.

Afbeelding

Zomer 2008 met fikse temperaturen een aantal vrienden en vriendin even een surf les. Zelfs met de 4.7 en weinig wind kom je nog best vooruit 8)

Afbeelding

Nu ik een trailer heb voor mijn surfspul waar ook de lite cat in past, zal ik er zelf ook weer wat vaker op gaan varen en hem ook eens pakken met de 7m, ben benieuwd of het wil met de 8.4. De ultra cat heeft wel een smal kontje..
Laatst gewijzigd door NielsvdB op di apr 14, 2009 10:13 am, 3 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie