Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Raceboard 380cm

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
coenstuurman
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: Raceboard 380cm

Bericht door coenstuurman » ma sep 17, 2018 11:11 am

Ik ben voor de van den berg raceboard nog op zoek naar de kunststof plaatjes die bij het zwaard horen. Heeft iemand misschien een foto en wat maten?

En ik zoek ook nog een bijbehorend mastvoetje (alpha toch?).

(De vorige eigenaar gebruikte het zwaard nooit en had een vaste baseplate in de mastrail)

Moose
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Raceboard 380cm

Bericht door Moose » ma sep 17, 2018 12:23 pm

coenstuurman schreef:Ik ben voor de van den berg raceboard nog op zoek naar de kunststof plaatjes die bij het zwaard horen. Heeft iemand misschien een foto en wat maten?

(De vorige eigenaar gebruikte het zwaard nooit en had een vaste baseplate in de mastrail)
Zal vanavond de maten van de plaatjes voor je opmeten. Foto zal ook lukken denk ik. Zwaard zit er nog wel bij?

Mastvoetje heb ik niet voor je. Geen idee eigenlijk of het een Alpha pin is. In ieder geval passen de pinnen van Bic, F2 , Mistral en Fanatic niet. Anders Ron vd Berg eens vragen.

coenstuurman
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door coenstuurman » ma sep 17, 2018 7:00 pm

Racer 3.80 Bic (Proto) perfecte staat
€ 350,00
http://link.marktplaats.nl/m1324098729? ... ialbuttons

jabo1
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door jabo1 » ma sep 17, 2018 7:41 pm

Bic Bamba dus....

Moose
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Raceboard 380cm

Bericht door Moose » ma sep 17, 2018 9:44 pm

Dat is een gewone Bic Bamba inderdaad. Geen proto. Nog met US Box dus uit 1990/91.

Prima board verder.
Laatst gewijzigd door Moose op ma sep 17, 2018 9:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Moose
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Raceboard 380cm

Bericht door Moose » ma sep 17, 2018 9:48 pm

coenstuurman schreef:Ik ben voor de van den berg raceboard nog op zoek naar de kunststof plaatjes die bij het zwaard horen. Heeft iemand misschien een foto en wat maten?

Hier de foto’s met de maten voor de nylon plaatjes voor het zwaard:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

coenstuurman
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door coenstuurman » do sep 20, 2018 2:44 pm

@Moose: Top! bedankt. Nu nog een stukje geschikt kunststof scoren.

coenstuurman
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door coenstuurman » do sep 20, 2018 2:46 pm

Wie weet waar ik een Tushingham 520 mast kan krijgen (voor een Demon VG7). Ik heb nu een X6 maar die heeft volgens mij geen soft top. Ik kan nu bijna geen loose leech in het zeil trekken.

JP-T1surfer
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door JP-T1surfer » do sep 20, 2018 3:32 pm

coenstuurman schreef:
do sep 20, 2018 2:46 pm
Wie weet waar ik een Tushingham 520 mast kan krijgen (voor een Demon VG7). Ik heb nu een X6 maar die heeft volgens mij geen soft top. Ik kan nu bijna geen loose leech in het zeil trekken.
Een Tushingham-zeil behoeft volgens mij net als een 'jonger NP-zeil en Attitude Sails' ook een Flex-topmast dus..een X6 FT zou in principe moeten werken.

Moose
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Moose » do sep 20, 2018 6:14 pm

coenstuurman schreef:@Moose: Top! bedankt. Nu nog een stukje geschikt kunststof scoren.
In de meeste grote steden is wel een kunststof groothandel te vinden. Hier kan je vaak wel een klein stukje Nylonplaat vinden. Even googlen.

Guido Jansen
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Guido Jansen » vr sep 21, 2018 7:42 pm

Hallo allemaal,
Dit jaar ben ik begonnen met surfen op mijn mistral one design. Ik kan steeds beter overweg met de plank en een 8.3 Gaastra Swift. De eerste keer planeren... Gaaf.
Nu dat planeren steeds vaker lukt probeer ik naar achteren te lopen richting de voetbanden. Naast dat het vrij lastig is om niet op het zwaard te staan begind het bord op te loeven en zakt de achterkant onder water. Ik weeg 110kg en sta met twee voeten aan de loef kant van het board, dus kan me voorstellen dat dat het probleem is. Zou de positie van de mast wat doen? Een groter zeil balanceerd mijn gewicht misschien meer?

Ik hoor graag jullie tips.
Guido

Hydrograaf (Bas)
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Hydrograaf (Bas) » za sep 22, 2018 10:31 am

Nu dat planeren steeds vaker lukt probeer ik naar achteren te lopen richting de voetbanden. Naast dat het vrij lastig is om niet op het zwaard te staan begind het bord op te loeven en zakt de achterkant onder water
Lees ff terug, blz 69 ongeveer,

Ik ga surfen, doei

jabo1
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door jabo1 » zo sep 23, 2018 3:44 pm

Guido,
Dat planeren, is dat met zwaard geheel ingeklapt en masttrack in de achterste positie? Als jij naar achteren loopt en de plank begint te loeven of zinkt, dan heb je gewoon nog niet voldoende snelheid! Ergo, te weinig wind.

Guido Jansen
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Guido Jansen » ma sep 24, 2018 7:00 pm

Planeren is inderdaad met opgetrokken zwaard, en was met halve wind. Ik heb de mastvoet ergens midden in staan. Ik heb al eens eerder voorspeld dat het heel goed aan mijn beperkte ervaring kan liggen, doe het waarschijnlijk gewoon verkeerd. Ik begrijp de techniek erachter niet (drukpunt, aangrijppunt op de plank, ed) en weet nu dus niet wat er fout gaat.
Vorige week woensdag op horst gesurft, was meen ik 4+ en te veel om het zeil te kunnen houden en kwam om die reden niet in de buurt van de achterkant. Tot windkracht 4 gaat het OK, kan planeren, maar zoals gezecht bij het naar achteren lopen zakt de staart in het water en (mogelijk) omdat ik met twee voeten uit het midden sta loef ik op. Als je halve of aan de wind planneerd, sta je dan nog steeds met je achterste been gebogen en je voorste gestrekt?

Guido Jansen
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Guido Jansen » ma sep 24, 2018 7:02 pm

De mastvoet staat trouwens ergens halverwege op het bord.

Hydrograaf (Bas)
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Hydrograaf (Bas) » ma sep 24, 2018 8:47 pm

Het is toch een kwestie van (gebrek aan) techniek denk ik. Vraag es iemand achter je te varen die kan kijken wat je precies doet. Mogelijk haal je bij het naar achterstappen onbewust de druk uit je zeil. Laat voorlopig je zwaard half uit, dat geeft meer stabiliteit. Loop pas naar achter als je goed in planee bent, in de trapeze hangt en dan voetje voor voetje. De plank moet recht op het water blijven en dan moet je idd ook nog es kijken waar jeje voeten neer gaat zetten :)

Stap terug als je merkt dat je langzamer gaat en of gaat loefen.
Hoe ruimer je vaart hoe verder je de mastvoet meeneemt naar achter. Uit de trapeze schuif ik mastvoet meteen op 1/4 van voren omdat daar het meeste volume zit. De mastvoet helemaal achterin heb ik nog niet vaak gedaan

Ik ben 85 kilo, vaar nu een paar maanden op de OD en vaar niet kleiner dan 7.9 maar meestal 9.5 m2. De achterste voetband heb ik niet eens gemonteerd.
Als je techniek is verbeterd kun je ook nog een grotere vin overwegen

Ps: heb je geen bewegende mastvoet dan ben je zo wie zo beperkt.

Veel plezier met ontdekken:)

Guido Jansen
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Guido Jansen » ma sep 24, 2018 10:22 pm

Bedankt voor de tips. Gebrek aan ervaring/techniek lijkt me zeer waarschijnlijk :)

De volgende keer heb ik wat om te oefenen haha. Wordt de mastvoet trouwens met een elastiek naar voren getrokken? Er zit een haakje aan de mastvoet en er steekt een elastisch koord uit de track.
Tot welke wind kan jij de 9.5 gebruiken Hydrograaf?

windydave
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: old school: three discipline, raceboard, slalom en wave

Bericht door windydave » di sep 25, 2018 4:37 pm

beetje youtuben op raceboard filmpjes...

o.a. deze golden oldie van Peter Hart mag dan wel over oldskool racen gaan, er zitten veel goeie techniek voorbeelden in het beeldmateriaal.

https://www.youtube.com/watch?v=51STls1iQvg

bijv. op 23:00 over aan de wind techniek, 38:00 ruim varen achter in de banden

Je kan op een raceboard een groot zeil heel lang houden als je de techniek beheerst en je zeil goed begrijpt en onder (trim) controle hebt. Ik zou een beginnende raceboarder aanraden 1 enkel zeil te gebruiken en niet iedere keer met een ander zeil te varen. Hoeft niet per-se een wedstrijd zeil of groot 9.5m zeil te zijn, als je maar voldoende zeildruk kan krijgen bij minimale omstandigheden en het kan houden tot 4/5bft dan zal je consequent leren trimmen en tunen. Uithaler trim is eigenlijk wel vrijwel onmisbaar, ook als je een freeride zeil gebruikt.

jabo1
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door jabo1 » di sep 25, 2018 5:04 pm

Guido Jansen schreef:
ma sep 24, 2018 10:22 pm
Wordt de mastvoet trouwens met een elastiek naar voren getrokken? Er zit een haakje aan de mastvoet en er steekt een elastisch koord uit de track.
Is een beveiliging; mocht de mastvoet op het water uit de masttrack komen dan blijven plank en zeil bij elkaar. Nu kun je die mastvoet in de plank vastzetten met verschillende kracht. Je kunt de zwarte lipje vlakleggen met het dek, dan heb je 500N (=50Kg) vasthoudkracht. ofwel nog verder naar beneden doordrukken dan zit het echt vast.
Dat heeft mijn F2 ook en is gemaakt als er eens een beginner met been of voet tussen mast en plank geklemd raakt.
J

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic Duotone ION
Surf spul: Vanalles :-)
Contacteer:

Bericht door Mark » di sep 25, 2018 5:25 pm

Leuke video @windydave, die kende ik nog niet, good memories! :clap:

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » di sep 25, 2018 5:38 pm

Krijg alweer zin om zo downwind te blazen wanneer ik de video zie.

Op de foto Guy Cribb waar ik nog samen mee geraced heb:
RaceboardDownwind.PNG

Hydrograaf (Bas)
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Hydrograaf (Bas) » wo sep 26, 2018 11:33 am

mooie posts hier :thumbup:
Tot welke wind kan jij de 9.5 gebruiken Hydrograaf?
Ik denk dat voor mij na 14 knoop de lol er wel af is. Het valt me op dat ik meer spierpijn krijg van 2 uurtjes coursen dan 4 uur op een kleine freeride. Je bent zo druk bezig: uithaler, trapezetouwen, mastvoet afstellen, het gaat allemaal nog niet vanzelf.Maar ook ben nog bezig het zeil te leren kennen.
Laatst gewijzigd door Hydrograaf (Bas) op wo sep 26, 2018 1:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 » wo sep 26, 2018 12:43 pm

.... ik ervaar ook dat de fysieke belasting ( zelfs bij weinig wind) veel groter is. Naast de dikke lol op het raceboard bij weinig wind is het bij mij ook een meer dan prima conditie training. Zeker in het begin van het seizoen.

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » wo sep 26, 2018 12:48 pm

Zeker, in de wintermaanden, of op een mooie zomerdag, is het raceboard ook ideaal om mooie tochten te maken.
Op mijn homespot Kraaijenbergse Plassen bijvoorbeeld, kun je meerdere plassen verkennen en zelfs even de Maas op.

"to boldly go where no one has gone before" :cheer:

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 » wo sep 26, 2018 8:07 pm

Mark schreef:
wo sep 26, 2018 12:48 pm
Zeker, in de wintermaanden, of op een mooie zomerdag, is het raceboard ook ideaal om mooie tochten te maken.
Op mijn homespot Kraaijenbergse Plassen bijvoorbeeld, kun je meerdere plassen verkennen en zelfs even de Maas op.

... idd bij kou heel veel langer geen koude voeten en tijdens een toertochtje onderweg een kopje koffie ergens op een terras.

JP-T1surfer
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door JP-T1surfer » wo sep 26, 2018 10:35 pm

Is ook bij mij al héél veel jaren DE ideale lichtweer-combi om zelfs bij een 2 a 3 BF toch nog een mooie en actieve (en dus ontspannende) surfdag te hebben.
Alhoewel ik de voorbije jaren met de aanschaf van een lichtweerslalom 145/85, duidelijk sneller=bij minder wind kan planeren dan vroeger met enkel een 125/75-board, blijft een raceboard met zwaard en mastrail altijd inzetbaar, biedt inderdaad zoveel meer mogelijkheden om ondermeer leuke toertochten te maken,te cruisen, long-distance te varen én..dus ook aan de conditie te werken.

Er valt inderdaad ook veel meer af te stellen, te tunen en...ook dat maakt het net nog eens extra leuk en uitdagend.

windydave
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: old school: three discipline, raceboard, slalom en wave

Bericht door windydave » vr sep 28, 2018 12:13 pm

Mark schreef:
wo sep 26, 2018 12:48 pm

Nieuwjaarsdag tochtje Scheveningen om de nieuwjaarsduikers aan te moedigen? Zou wel grappig zijn om met een aantal raceboarders goe in beeld te staan terwijl de cameras al die zwemmers in beeld brengen...

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door agr64 » vr sep 28, 2018 5:16 pm

JP-T1surfer schreef:
wo sep 26, 2018 10:35 pm
Is ook bij mij al héél veel jaren DE ideale lichtweer-combi om zelfs bij een 2 a 3 BF toch nog een mooie en actieve (en dus ontspannende) surfdag te hebben.
Alhoewel ik de voorbije jaren met de aanschaf van een lichtweerslalom 145/85, duidelijk sneller=bij minder wind kan planeren dan vroeger met enkel een 125/75-board, blijft een raceboard met zwaard en mastrail altijd inzetbaar, biedt inderdaad zoveel meer mogelijkheden om ondermeer leuke toertochten te maken,te cruisen, long-distance te varen én..dus ook aan de conditie te werken.

Er valt inderdaad ook veel meer af te stellen, te tunen en...ook dat maakt het net nog eens extra leuk en uitdagend.
Voor mij is het gevoel hangende in de trapeze en soms nog niet eens in de aandewinds voetbanden staande op vlak water vanaf 2Bfr sinds de geboorte van de OD de reden dat ik blijf raceboarden. Sterker nog ik vind dat leuker dan op het grensje planeren met een Formula of ander speciaal lichtweer board.

Hydrograaf (Bas)
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Hydrograaf (Bas) » za sep 29, 2018 5:26 pm

Nieuwjaarsdag tochtje Scheveningen om de nieuwjaarsduikers aan te moedigen? Zou wel grappig zijn om met een aantal raceboarders goe in beeld te staan terwijl de cameras al die zwemmers in beeld brengen...
Bedoel je dan ook in zwembroek zonder pak? :eek:

Guido Jansen
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Guido Jansen » di okt 02, 2018 12:26 pm

Vorige week woensdag naar horst gegaan +-4bf.Wat aanvankelijk begon met twee catapults(masttrack smeren met silicone, en daar vervolgns door uitglijden :crazy: ) werd uiteindelijk een geweldige dag. Beste dag van mijn seizoen :lol: :lol: Dit jaar op mijn veertigste begonnen met een lesje en een paar keer huren, one design gekocht met een voor toen relatief groot zeil(8.3). Vorige week voor het eerst beheerst (ontspannen,niet krampachtig) halve wind heen en weer. Giek kan wel wat verder omhoog, later inhaken, planeren, beetje pompen beter planeren, meer hangen, anders hangen,ruime wind gestuurd, hey dit gaat harder :cheer: :cheer: vanalles kunnen proberen. Regelmatig was te horen hoe mede surfers genoten van de wind, er werd flink ge yeha'd en ge hoehoehoe'd. Vermoedelijk was dit de laatste dag van mijn seizoen, maar oh wat is dit een gave sport!!!!!!

Plaats reactie