Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Raceboard 380cm

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
higusi
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: Raceboard 380cm

Bericht door higusi »

ik heb een lightning tushingham 9.4 van een ander jaartal. Dit is zeker een goed racezeil dat lang te controleren is met meer downhaul zodat er wat meer loose leech in komt. Minder downhaul zetten voor lightwind. 10 jaar geleden won je er nog races mee, nu zijn er natuurlijk snellere. Zeer degelijke afwerking en dikkere monofilm dat tegen een stootje kan maar voelt toch niet zwaar aan. ik denk 2 cambers. Gebruik hem als mijn aerolite op zijn max zit en gaat vervormen met verplaatsing van drukpunt tot gevolg. De tush blijft veel stabieler en dus langer door te varen.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX & Isonc101, Angulo Magnum 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 »

matchbox008 schreef:
zo jan 27, 2019 6:49 pm
t.. Lijkt me leuk om een op een op het Haringvliet of het Veerse Meer lange tochten te maken en van elkaar te leren. Wie voelt zich aangesproken, Bas misschien?
post t.z.t. die data maar. Misschien haak ik als Noordeling wel aan als de agenda het toelaat. Ben wel nieuwsgierig naar oud vs nieuw in de handen van een steeds slechter varende raceboarder. Heb denk ik sinds de milleniumwissel niet meer gelijktijdig met een andere raceboarder op het water gestaan.

Hydrograaf (Bas)
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: F2 Lightning WCE, SB Futura 114,, IQ custom 95, Naish Wave 86

Bericht door Hydrograaf (Bas) »

https://link.marktplaats.nl/m1372830984

Deze verkoper biedt ook een Equipe I aan als ik het goed heb.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX & Isonc101, Angulo Magnum 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 »

... vandaag weer genoten van een superlichtweer sessie na 3mnd 'winterslaap'. Afgelopen maanden bewust niet gesurft had er ff'n geen zin in en ook om een paar sinds september 'zeurende' pezen in m'n onderarm wat rust te geven.'

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door matchbox008 »

Beste Raceboarders,

Ik ben de garage aan het opruimen: Te koop voor de liefhebber:

Arrows Tomahawk 7.6 & North IQ 3plus 6.8. Prima camber zeilen voor old school raceboarding bijvoorbeeld. In nette staat, gaan nog een hele tijd mee.

Zie Marktplaats: https://link.marktplaats.nl/m1376395172

Vraagprijzen zijn bespreekbaar.

windydave
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: old school: three discipline, raceboard, slalom en wave

Bericht door windydave »

Beeld je in dat raceboarden een groepsport zou zijn

hoe zou dat eruit zien?

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: ka sail
Surf spul: KA: Race, Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug »

windydave schreef:
ma feb 18, 2019 10:26 pm

hoe zou dat eruit zien?
Dat kun je elke wedstrijd van Holland Windsurfing zien. Dat is best een groep...
Wil je er ook nog een teamsport van maken moet je gaan matchracen. Twee teams op het water en wie als eerste de laatste van zijn team over de finish heeft heeft gewonnen.

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Even nog in aanvulling op mijn eerde post:

Vergis je niet: dit zijn tight leach zeilen, ze planeren net zo snel aan als modernere zeilen van 8.5 - 9.5 m2 (mijn Gaastra GTX 9.3 bijvoorbeeld). alleen hebben ze een minder top-end bereik (behalve de arrows, die gaat maar door). Maar daar krijg je veel handing voordeel voor terug bij licht weer. De kenners weten dat natuurlijk, maar die weten ook dat deze zeilen goed gevaren moeten worden en in goede staat steeds zeldzamer worden.

Groet Joost

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

En Huug,

Er zijn (gelukkig) nog heel veel liefhebbers te vinden die de passie delen om om op een product te varen dat in de jaren negentig al redelijke uitontwikkeld was. Ik geloof en ondervind dat er redelijke wat liefhebbers zijn voor het raceboard en ik weet zeker dat die liefhebbers een groot plezier uit onze sport halen. groepssport of niet..

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Trouwens Huug, het is niet voor niets dat Bas rondje Texel gaat varen op een MOD. Er zijn maar weinig boards vandaag de dag waar je onder alle omstandigheden zo'n tocht als amateur kan varen.groet Joost

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Excuses, waar ik Huug zei in mijn voorgaande posts moet je Windydave lezen.. Die ouderdom toch..(sorry Huug).

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug »

matchbox008 schreef:
ma feb 18, 2019 11:27 pm
Excuses, waar ik Huug zei in mijn voorgaande posts moet je Windydave lezen.. Die ouderdom toch..(sorry Huug).
Speciaal daarvoor is er een edit knop bij elke post ;-)
Maar, no hard feelings :lol:

windydave
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door windydave »

Huug schreef:
ma feb 18, 2019 10:53 pm
windydave schreef:
ma feb 18, 2019 10:26 pm

hoe zou dat eruit zien?
Dat kun je elke wedstrijd van Holland Windsurfing zien. Dat is best een groep...
Wil je er ook nog een teamsport van maken moet je gaan matchracen. Twee teams op het water en wie als eerste de laatste van zijn team over de finish heeft heeft gewonnen.
Thanks,

idd dat is de manier dat we al jaren kennen! Zijn er andere invullingen?

oftewel, aan het eind van de geslaagde raceboard-dag, waar heb je het dan over aan de bar/bbq/tafel?

Hydrograaf (Bas)
Freeride pro
Freeride pro

Heb je voor de Holland windsurfing races eigenlijk een licentie nodig?

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug »

Hydrograaf (Bas) schreef:
di feb 19, 2019 3:45 pm
Heb je voor de Holland windsurfing races eigenlijk een licentie nodig?
Niet per se. Wel wordt een duidelijk leesbaar en uniek nummer in je zeil gewaardeerd door de bemanning van de start en de finish

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug »

windydave schreef:
di feb 19, 2019 12:09 pm
oftewel, aan het eind van de geslaagde raceboard-dag, waar heb je het dan over aan de bar/bbq/tafel?
Ik over die geniale manier hoe ik mij nog net voor vul maar in over de finish pompte...

windydave
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door windydave »

Huug schreef:
wo feb 20, 2019 11:03 am
windydave schreef:
di feb 19, 2019 12:09 pm
Ik over die geniale manier hoe ik mij nog net voor vul maar in over de finish pompte...
LOL!

geweldig! ik kan mij nog levendig een keer herinneren met een geleende imco begin jaren 90 op zee met wk6 en anderhalve meter golven en dat ik eindelijk met mijn relatief zwaar gewicht voordeel had over al die light-wind pompertjes...

Guido Jansen
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Guido Jansen »

Hallo allemaal,

Heeft iemand nog een usbox vin voor een one design liggen? Heb er nu een van 340 lang 352cm2. Zoek er een die wat groter is.

Groet

Guido

Hydrograaf (Bas)
Freeride pro
Freeride pro

Windsurfparts.nl heeft nog een G10 36 cm us. Veel groter heeft geen zin heb ik weleens begrepen. Ik gebruik hem ook.

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Dag Guido,

Ik heb nog een Carbon ART US Race Large liggen, die is 35 cm en 390 cm2. Had hem als reserve maar ik heb inmiddels genoeg in deze maat liggen. Ook heb ik nog een ART Race Blade 40 liggen (G10). Die is omgebouwd van Powerbox naar US, 40 cm en 345 cm2. Mogen samen weg voor 50 euro.

Ik vaar mijn Equipe meestal met een Carbon Equipe Race vin of met een Carbon Windsurfing Hawaii Pointer 14.5. Deze laatste vin is 35,5 cm en 450 cm2. Mijn ervaring is dat dat deze laatste vin al aan de grote kant is.

Groet Joost

Guido Jansen
Deur-surfer
Deur-surfer

Kan iemand mij uitleggen wat de relatie tussen gewicht van de surfer, vin oppervlak en zeil oppervlak is?
Kan me voorstellen dat meer gewicht achter het aangrijppunt (mastvoet) meer opwaartse lift van de vin vraagt, maar de invloed van het zeil is me niet duidelijk, behalve dan meer voorwaartse en zijwaartse kracht.

Vaar op een one design, 9.4m2 bij +-windkracht 4 en weeg 110kg.

Groet

Guido

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Hi Guido,

Jouw vraag is natuurlijk ook nogal raceboard en vooral MOD specifiek. Je hebt immers ook een zwaard tot je beschikking, maar ook een achterkant met relatief minder volume die wat smaller is. Mijn idee is dat groter dan 36 cm op een MOD niet zo veel zin heeft denk ik (maar ben beslist geen orakel op dit gebied en weeg daarbij zelf voor de vergelijking op dit moment 79 kg..), tenzij je met jouw gewicht (erg) grote zeilen bij weinig wind gaat varen misschien. De one-foot-off heeft ook ongeveer die breedte. De Windsurfing Hawaii vin waarmee ik af en toe vaar op mijn Equipe is bijna 36 cm maar heeft relatief een groot oppervlak (450 cm2) en een dik profiel. Die vin voelt fijn op mijn grotere zeilen bij licht weer maar heb wel het idee dat het soms wat in de weg zit qua aanspringen als het board wil gaan t.o.v. de Equipe Racevin.

Bovendien is de MOD gedimensioneerd op all-wind 7.4 OD zeilen en daarvoor zal wel een optimum in zijn bepaald bij het boardontwerp. Ik begrijp ook uit de literatuur dat een US box een niet veel grotere vin kan verdragen qua krachtenspel (Select bijvoorbeeld levert nog steeds US vinnen maar tot maximaal 36 cm), maar daar hoor ik tegenstrijdige berichten over van mensen die de bouwkwaliteit en verdraagzaamheid van skegboxen van de oude Mistrals roemen op dat gebied.

Echter: (ervan uitgaande dat je het standaard MOD zwaard hebt) wisselen naar een carbon Equipe lichtweer zwaard (groter) of het carbon standaard zwaard van de Equipe doet naar mijn gevoel meer als je vaart met > 7.4 zeilen dan kiezen voor een supergrote vin. Maar daar zullen de experts hier misschien wel een meer genuanceerde mening over hebben. Bovendien is daarbij een Equipe toch ook weer een stuk lichter dan een MOD in de vergelijking. Sorry Guido, voor nog meer variabelen in de vergelijking..

Je mag overigens wel een keer mijn carbon Equipe zwaard en/of het carbon lichtweer zwaard proberen om te testen of dat beter werkt voor je, spreken we een keer af om samen te varen (kan je meteen ook de 40 cm ART vin testen). Groet Joost

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door agr64 »

110kg vs 80kg is nog al een verschil en scheelt voor dezelfde performance meer dan 2 m2 aan zeil. Zelf ook rond 110kg in de tijd dat ik de Equipe en de OD had. Bij weinig wind een 10m2 (Gaastra Race ????) in combi met en het grotere carbon zwaard en een vin met veel oppervlak > 400cm2. Ik had als US box een witte Finworks die vooral heel breed was en een windsurfing hawai Pointer M van rond de 40cm en deze laatste was me in combi met een 8,0m2 wel eens te groot.

Guido Jansen
Deur-surfer
Deur-surfer

Bedankt voor jullie reacties.

Als ik het goed begrijp wordt het standaard zwaard te klein als je grotere zeilen gaat gebruiken. Wordt je dan te veel afgezet bij het hoogte lopen?

Ik verwacht niet dat ik met meer dan windkracht 4.5 ga surfen van wegen mijn 1 plank 1 zeil gedachte. Bij de 8.3 zakt de staart als ik (halve wind, zwaard in) planerend naar achteren loop, alle vaart gaat er uit.

Oplossing? Laat naar weten of het klopt.
Andere drukverdeling door anders op de plank te staan? Minder op achterste voet leunen?
Meer vin oppervlak, maar ook weer niet te veel?
Groter zeil? Heb inmiddels een 9.4
Eerst ruimer sturen en dan planerend oploeven?

Bedankt voor jullie reacties hoor, maar wil ook graag begrijpen wat er gebeurd en niet alleen maar iets doen omdat dat bij een ander werkt.

@matchbox008 ik surf op horst, waar surf jij? Kan zowiezo wel wat tips van een raceboard soortgenoot gebruiken.
Groet Guido.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door agr64 »

Groot zwaard is meer lichtweer optie en idd vaak gebruikt met groter zeil.

Zelf herken ik het afzinken van de achterkant niet als ik op alleen de vin ga planeren. In de praktijk is de situatie dan vaak zwaard in, track naar achteren, wat ruimer/afvallen en als eerste met de voorste voet richting de voorste voetband. Bij mij staat de voorste voet er dan in en staat de achterste in eerste instantie vlakbij de voorste voet. Board vaak ff'n de kans geven lekker te gaan planeren of ff'n helpen met wat pompslagen en dan de achterste voet in de voetband. Bedenk me nu wel dat ik de mastvoet op het raceboard wel meer druk geeft dan op het slalomboard.

Hydrograaf (Bas)
Freeride pro
Freeride pro

https://link.marktplaats.nl/m1379712558

Je moet er dus op tijd bij zijn... :crazy:

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Of 9.999.999 euro bieden.. Het moet niet gekker worden. Ik denk dat ik mijn Equipe ook te koop ga zetten, van de opbrengst koop ik dan een paar Phantoms, wat zeilen, carbon gieken en hou ik nog genoeg geld over om te rentenieren. Gek genoeg heeft er best lang een Equipe II CHS in Belgie te koop gestaan en dat board is in orde (geen zachte plekken i.i.g., wat toch een euvel was bij die boards) en heeft uiteindelijk minder opgebracht dan deze. Heb er nog een tijdje over getwijfeld om dat board te kopen maar bedacht me dat ik eigenlijk wat langer door wilde zoeken naar de XR uitvoering.

groet Joost

windydave
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door windydave »

ohh dit is toch ook wel echt geinig!

http://windsurferlt.com/

Afbeelding

jeugdsentiment voor een *aantal* onder ons......

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug »

Jeugdsentiment vergelijkbaar met dat van de nieuwe Kever, Mini en 500
Voor het echte 'retro gevoel' zou er een klassieke mastvoet bij moeten zitten die in je kruis klapt bij het optrekken 8)
Deze gebruikers waarderen Huug voor dit bericht:
Speedsurfer142

Moose
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Moose »

Zeker jeugdsentiment en ik zou best graag één willen hebben. Als klasse inmiddels best groot in een aantal landen. Ik lees hier en daar zelfs geruchten dat ze willen proberen om de nieuwe olympische klasse te worden i.p.v. de RS:X

Plaats reactie