Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Raceboard 380cm

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

jabo1
Freeride pro
Freeride pro

Re: Raceboard 380cm

Bericht door jabo1 »

Ik durf dat te hopen. Dan kan er misschien eens getest worden.

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door matchbox008 »

@Boarderzone , ik heb je een bericht gestuurd.

Gr MB

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Longboard vrienden,

Wie heeft er nog een 1990-2000 zeil liggen in de maat 8/8.5. Ik denk bijvoorbeeld aan een UP Race 8.2 of iets vergelijkbaars. Een V8 uit die periode is ook goed. Alle voorstellen zijn welkom, een meer recenter zeil is ook zeker welkom. Het zeil mag eruitzien alsof de ratten eraan geknaagd hebben, zolang ik het maar een paar keer kan optuigen en varen zonder dat ik aangeklaagd word voor een milieu delict. Ben gewoon benieuwd hoe de LT met een maatje groter vaart. En wil vooral experimenteren met een groter zeil met veel low-end. Ik denk eerlijk gezegd dat dat wel goedkomt op dat board maar moet even oppassen met de centen en zoek een sympathiek aanbod van een liefhebber voor een liefhebber.

gr MB

Post4richard
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Post4richard »

Hallo,

Na jaren afwezig op het water, is het aanmaken van een account op dit forum misschien wel stap richting het strand ;-).
Ik (49jr / 1.9m / 85kg) overweeg een old-school race board te kopen (equipe, cat, lightning of iets dergelijks) om ook al met een beetje wind het ruime sop te kunnen kiezen. Ik ben ooit op een Dufour Wing gestart en een Fanatic Bee geëindigd. Dat is nu zo’n 25jr geleden. Op vakanties wel eens wat gehuurd, met de laatste keer vorige jaar op Bonaire. Maar dat was om m’n dochters in deze mooie sport te introduceren. Nu heeft de jongste van 13 de smaak een beetje te pakken gekregen, zeker na het O’Neill kamp van vorige week in Zeeland. Tijdens onze aanstaande vakantie in Kroatië zal ik ook zeker proberen om wat te huren en ga ik mijn dochter nog wat enthousiaster maken.
Nu is mijn vraag of je op een 380-racer ook als beginnende tiener lol kunt hebben met een beetje wind, een klein tuigje, mast naar voren, zwaard uit, etc. Of zijn die zo instabiel dat de lol er snel af is ? Ik wil dus eigenlijk niet meteen 2 planken kopen, maar het enthousiasme verder aanwakkeren deze zomer en er zelf ook plezier op kunnen hebben.
Ik ben benieuwd 😉
Laatst gewijzigd door Post4richard op di jul 14, 2020 8:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Zeker als je vooral met lichte/matige wind het water op wil gaan een goede keuze. Bedenk wel dat die boards niet geheel ongeschikt zijn als leerplatform maar daar eigenlijk niet voor bedoeld zijn. Een raceboard is gemaakt om zowel (hoog) aan de wind als downwind hard te varen en heeft daarvoor een chauffeur nodig om de boel in het gareel te houden. Zaken als een zwaard dat ingeklapt uit het dek steekt, een hoop voetbanden en een beperkte breedte tov de lengte kunnen de leercurve wat in de weg zitten maar het kan zeker. Overstag gaan en gijpen gaat ook anders dan op een meer gematigd board. Raceboards willen vooral hard rechtuit gaan en zijn gevoelig voor de juiste zwaardpositie en positie van de mastvoet in de track. Als je bereid bent te investeren in een wat gecompliceerde leercurve dan zal de beloning zijn dat je met zo'n board (met name met lichter weer) altijd kan varen, je op plekken kan komen waar je anders niet komt en vooral langere afstanden en tochten kan doen. En niet te vergeten bij lichter weer bijna alles voorbij vaart. Nadeel is wel dat als het virus je te pakken krijgt, je al snel gaat investeren in grote zeilen en andere kostbare overwegingen.

gr MB

windydave
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: old school: three discipline, raceboard, slalom en wave

Bericht door windydave »

Post4richard schreef:
di jul 14, 2020 7:46 pm

Nu is mijn vraag of je op een 380-racer ook als beginnende tiener lol kunt hebben met een beetje wind, een klein tuigje, mast naar voren, zwaard uit, etc.
tieners leren snel, de beslissende factor zal motivatie zijn maar dat was het ook in de jaren 80 toen we allemaal met zware zeilen op oude deuren en smalle planken stonden...

Ron Gijzen
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Futura 117, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3, 4.7 & 4.2

Bericht door Ron Gijzen »

Ik zou toch een paar honderd knaken extra uitgeven voor een ~15 jaar oude freerider van ~120 liter.
Dan kun je samen het water op (veel leuker!) en je dochter kan zelfstandig haar board in en uit het water halen, en ook beter besturen op het water. Geeft veel voldoening denk ik als je zelfstandig kunt opereren in plaats van steeds hulp van pappie nodig te hebben.
Vraag me ook af hoe moeilijk het is voor een puber van 50(?)kg met weinig ervaring om een lang en zwaar raceboard van richting te doen veranderen. Ik denk dat ze zich meer passagier dan kapitein zal voelen.
Bovendien, als het wat harder waait kun je er zelf ook op knallen.

Post4richard
Deur-surfer
Deur-surfer

Leuk en bedankt voor de eerste reacties.
De Dufour Wing was ook een lastige plank om het op te leren met die grote gladde badkuip aan de achterkant. Met een uitgelebberd zeil en zo’ wiebelende giek werd het er niet makkelijker op ;-).
Op dit moment staan er wel een paar leuke race sets op MP te koop. Nu ik daar zo’n paar dagen aan het rondsnuffelen ben, verbaast het me wel wat voor prijzen er nog gevraagd worden voor 25-35jr oude planken. Mijn Bee ging in ‘95 voor minder weg !
Anyway, nog een aanvullende vraag; is het beter om er een ‘kindertuig’ voor dochterlief bij aan te schaffen of zou ze ook met een ‘storm tuigje’ uit de voeten kunnen ? Met het oude en nieuwe spul door elkaar, zie ik “door de zeilen het water niet mee” 😬

Ron Gijzen
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Futura 117, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3, 4.7 & 4.2

Bericht door Ron Gijzen »

Met 'stormtuig' bedoel je denk ik bv een wave-zeil van 3.5-4.5m2 bedoeld om met 20-30 knopen mee te planeren.
Dat is niet geweldig voor je dochter bij 10 knopen omdat zo'n zeil flink wat latten heeft en bij weinig wind dus totaal geen profiel krijgt (geen bolling) dus weinig voortstuwing en onnodig zwaar is. Je wilt een zeil van ~4m2 met weinig (bv 1) latten en weinig spanning. Typische les-zeiltjes eigenlijk. Daarbij liefst ook een lichte giek en mast, niet een giek bedoeld voor 7m zeilen die volledig is ingeschoven en dan eigenlijk ook nog te lang is, en een dikke mast die een meter door de top van het zeil heen steekt. Vaart voor jou zelf ook fijner als er maar 8 knopen wind is.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: ka sail
Surf spul: KA: Race, Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug »

Een klein -volwassen- zeil is seieus zwaarder dan een kinder setje met het zelfde oppervlak. Als ze het kan hanteren vaart het beter, maar daar komt wel een beetje kracht bij kijken.

Post4richard
Deur-surfer
Deur-surfer

Ron Gijzen schreef:
wo jul 15, 2020 10:37 am
Ik zou toch een paar honderd knaken extra uitgeven voor een ~15 jaar oude freerider van ~120 liter.
Dat ‘moderne’ board gaat er wel komen als de kriebels over zijn gegaan in de echte hang-loose.
Ik denk dat het onder begeleiding oefenen juist veel leuker is dan in je eentje klooien terwijl pappie zelf over het water raced. Deze winter dan een freeboard kopen en volgend voorjaar samen varen is dan een mooie voorspelling.

Hydrograaf (Bas)
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: F2 Lightning WCE, SB Futura 114,, IQ custom 95, Naish Wave 86

Bericht door Hydrograaf (Bas) »

Ik heb onlangs mijn broer meegenomen die 30 jaar niet meer had gesurft , op de Lightning gezet met een 6.7. Die voer meteen planerend weg kraaiend als een tevreden baby.

Hij dacht gelijk ook dat hij niets was verleerd dus ff geruild en hij weg op de Futura 114L met een 7.8. Dat was toch andere koek en hij ruilde snel weer terug :)

Ik heb geen surfende kinderen maar ik denk dat het een algemene vergissing van is van herintredende vaders dat hij en zijn kinderen hetzelfde materiaal kunnen gebruiken. Kinderen zijn licht, zullen snel planeren en daar veel lol uithalen. Dan moet je denk ik geen Boeing 747 onder je voeten hebben.
Misschien geldt dat niet voor het 1e seizoen als je leert heen en weer varen en overstag gaan.

Hydrograaf (Bas)
Freeride pro
Freeride pro

Aan de andere kant wordt de Windsurfer LT ook als lesboard in gezet en die is 366 lang. Mocht je een raceboard gaan gebruiken dan zou ik wel het 1e seizoen de voetbanden eraf schroeven. Een goede plank heeft een zwaard van carbon. Daar moet je zuinig op zijn want die zijn niet of erg moeilijk te vervangen.
Ook zou ik de mastvoet/rail fixeren in 1 stand. Op de meeste raceboards kun je mastrailknop fixeren in een beveiligende stand. Ook hier geldt dat eenmaal stuk de boel erg lastig te vervangen is.

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Ik heb bewust om de suggestie van een LT gelaveerd omdat ik niet het risico wil lopen op het "daar komt ie weer met de LT" syndroom.. Is wel zeker meer geschikt dan een raceboard maar niet voordelig 2e hands te vinden.

Er zijn natuurlijk wel meer budgetoplossingen te bedenken die prima werken voor een lichte kapitein om een eerste seizoen te proeven aan de sport met potentie voor lichter weer. Een Mistral Tarifa bijvoorbeeld.

Post4richard
Deur-surfer
Deur-surfer

http://link.marktplaats.nl/m1575955843? ... nt=app_ios

Board lijkt wel redelijk OK, maar de rest ...😳

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Zou het board laten liggen. Voetband en masttrack systeem is niet standaard en geen onderdelen meer voor te krijgen. Zwaard is ook een groot probleem als ie er niet bij zit. Staat een Mistral Pandera op MP. Dat is een betere optie denk ik.

https://link.marktplaats.nl/m1576365629

Leuk board om te varen, soort van vermagerd raceboard.

Post4richard
Deur-surfer
Deur-surfer

Pandera en Tarifa zijn dus iets korter en breder, maar wel voldoende volume. Hiermee dus meer allround ?
Navraag leert dat de Lightning met zwaard en mastvoet wordt geleverd.

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Dit type Lightning (1986?) heeft een masttrack/zwaard systeem (Dash?) dat maar kort werd gebruikt. Als het kapot gaat of niet compleet is dan kan je er niet veel meer mee en onderdelen zijn onvindbaar. Als je er 4 voetbanden op wil zetten dan ben je zomaar 70 euro kwijt, los van het feit dat je het bevestigingssysteem waarschijnlijk niet meer kunt vinden en zelf iets zal moeten knutselen. De latere versies hebben ook een veel beter zwaard en meer volume.

Zou er niet te veel energie in stoppen.

Pandera zit tussen de Equipe en de Tarifa in qua lengte en volume en is een heel aardig compromis. De pandera zou voor mij meer punten scoren dan bovenstaande Lightning met jouw overwegingen.

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Dit type Lightning (1986?) heeft een masttrack/zwaard systeem (Dash?) dat maar kort werd gebruikt. Als het kapot gaat of niet compleet is dan kan je er niet veel meer mee en onderdelen zijn onvindbaar. Als je er 4 voetbanden op wil zetten dan ben je zomaar 70 euro kwijt, los van het feit dat je het bevestigingssysteem waarschijnlijk niet meer kunt vinden en zelf iets zal moeten knutselen. De latere versies hebben ook een veel beter zwaard en meer volume.

Zou er niet te veel energie in stoppen.

Pandera zit tussen de Equipe en de Tarifa in qua lengte en volume en is een heel aardig compromis. De pandera zou voor mij meer punten scoren dan bovenstaande Lightning met jouw overwegingen.

Hydrograaf (Bas)
Freeride pro
Freeride pro

150 voor die lightning is echt te veel! Ik heb vorig jaar een perfecte Mistral one design verkocht voor dezelfde prijs. Ook aan een herintreder met startend kind trouwens.

Koop je troep zonder restwaarde dan ben je vaak duurder uit dan als je wat meer uitgeeft aan courante spullen plus je hebt er meer plezier van.

Als je raceboard intypt op marktplaats zie een oa Equipe en een oude lightning. Ook allebei te duur. De equipe is naar mijn idee nog 100 waard afhankelijk wat er precies met de zwaardkast aan de hand is. De lightning is geen raceboard maar een gepimpt beginnersboard uit de jaren 80. Je ziet ook een Fanatic. Die is wel wat waard, daar wordt ook op geboden.

Als ik mijn Lightning los zou verkopen (zie vorige pagina) dan zou ik er rond de 350 voor vragen. Daar heb ik hem vorig jaar ook voor gekocht.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt »

Alternatief zou nog kunnen zijn om een board tussen de 3.10 en 3.25 te kopen met zwaard zoals de BIC Rumba , Fanatic Snake, Mistral (new) Malibu , F2 Phoenix e.d. maar das eigenlijk beetje vloeken onder de raceboarders en ook op MP nog steeds erg gewild voor een jaren ‘90 board.

Post4richard
Deur-surfer
Deur-surfer

Super fijn dit forum ! Er begint steeds meer af te vallen en zoeken op MP wordt steeds makkelijker 😎.
Op de Pandera is ondertussen €125 geboden. De Lighting laat ik links liggen (de verkoopster getipt het bod van €150 te nemen 😬).
Zie wel dat het hard gaat op MP; wat ik net als favoriet had aangemerkt, staat nu alweer op gereserveerd. Ondertussen ook naar wat nieuwe modellen aan het kijken.
Dank allemaal. Als ik weer twijfel, meldt ik me weer en ondertussen sta ik open voor tips en links.

Post4richard
Deur-surfer
Deur-surfer

eckerdt schreef:
wo jul 15, 2020 3:53 pm
Alternatief zou nog kunnen zijn om een board tussen de 3.10 en 3.25 te kopen met zwaard zoals de BIC Rumba , Fanatic Snake, Mistral (new) Malibu , F2 Phoenix e.d. maar das eigenlijk beetje vloeken onder de raceboarders en ook op MP nog steeds erg gewild voor een jaren ‘90 board.
Of een BIC Veloce 328 voor dochterlief en er een los board voor mezelf bij kopen ?

https://link.marktplaats.nl/m1576464428 ... nt=app_ios

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Even terug naar het raceboard topic: Ik heb nog een Mistral mastvoet liggen met Boge joint en universele pin voor de Mistral track van 1990 en later. Past ook op de F2 of Starboard track. Iemand nog op zoek hier of behoefte aan een reserve? Er zit een borgplaatje onder voor het borg elastiek.

Gr MB

Kirpeknots
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Thommen Experience 165, Bic Techno 148, Mistral MOD 2000, Vandal Enemy 5.0, Vandal Mission 6.8/8.8

Bericht door Kirpeknots »

matchbox008 schreef:
wo jul 15, 2020 5:19 pm
Even terug naar het raceboard topic: Ik heb nog een Mistral mastvoet liggen met Boge joint en universele pin voor de Mistral track van 1990 en later. Past ook op de F2 of Starboard track. Iemand nog op zoek hier of behoefte aan een reserve? Er zit een borgplaatje onder voor het borg elastiek.

Gr MB
Die zoek ik. Ik stuur wel even een pm

Planee
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: freestyle 100 liter, mistral syncro 76 liter. 4.2 voodoo, 4,5 en 5,0 hero,5.7 ice. Xantos 295

Bericht door Planee »

matchbox008 schreef:
di jul 14, 2020 6:47 pm
Longboard vrienden,

Wie heeft er nog een 1990-2000 zeil liggen in de maat 8/8.5. Ik denk bijvoorbeeld aan een UP Race 8.2 of iets vergelijkbaars. Een V8 uit die periode is ook goed. Alle voorstellen zijn welkom, een meer recenter zeil is ook zeker welkom. Het zeil mag eruitzien alsof de ratten eraan geknaagd hebben, zolang ik het maar een paar keer kan optuigen en varen zonder dat ik aangeklaagd word voor een milieu delict. Ben gewoon benieuwd hoe de LT met een maatje groter vaart. En wil vooral experimenteren met een groter zeil met veel low-end. Ik denk eerlijk gezegd dat dat wel goedkomt op dat board maar moet even oppassen met de centen en zoek een sympathiek aanbod van een liefhebber voor een liefhebber.

gr MB
Is 7,0 ook een optie? Heb een weinig gebruikte Gaastra 7,0 air foil beschikbaar. Moest helaas zijn 380 one design verkopen ivm ruimte gebruik en dit zeil ligt nu al een tijd ongebruikt in de bus. https://link.marktplaats.nl/m1578178577..
Al ingeschreven voor oude deuren cup?

Hydrograaf (Bas)
Freeride pro
Freeride pro

Ook geplaatst in surfmaatje:

Het ziet er naar uit dat het morgen een mooie raceboard dag gaat worden. Ik denk er zelf over naar de Grevelingendam te gaan. Maar een tochtje over de Oosterschelde lijkt me ook wel spannend, bijvoorbeeld vanaf Kattendijke.

Zijn er belangstellenden?

Hydrograaf (Bas)
Freeride pro
Freeride pro

Voor velen van jullie misschien al volstrekt logisch en bekend maar ik heb gisteren ontdekt dat door veel druk te geven op de achterste voet het board veel makkelijker op de rail gaat :)

Verder echt heerlijk gevaren. Vanwege een nog niet bekende corona test- uitslag toch maar op het Veerse Meer gebleven. Uitslag was negatief gelukkig voor nu. Maar verder een lekker lopend windje. Lange rakken kunnen maken met de 9.5 waar ik steeds meer vrienden mee wordt. Vrijwel de hele dag in planee maar tot de voorste voetbanden.

Ik heb afwisselend met een brede 34 vin gevaren of met een 44 cm slalom vin maar ik kan niet echt een verschil ontdekken. Wat zou jullie voorkeur zijn?

Kirpeknots
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Thommen Experience 165, Bic Techno 148, Mistral MOD 2000, Vandal Enemy 5.0, Vandal Mission 6.8/8.8

Vandaag een 2e One Design 2000 via mp gekocht voor onderdelen. Deze heeft het originele zwaard nog, een aantal voetbanden en de originele zwaard kast gasket. Ik ben toch niet helemaal tevreden over mijn zelfbouw gasket. Dus ik schroef alles over op mijn mod 2000. Geen idee wat ik daarna met die andere mod 2000 ga doen.

Kirpeknots
Freeride pro
Freeride pro

De standaard mod 2000/2004 vin is ook 34cm. 325cm2. Maar de one design klasse heeft wel een smallere tail dan de meeste raceboards en werd in de wedstrijdklasse met kleinere zeilen gevaren. Ik denk dus dat jij groter zou moeten. Een 40cm pointer vin of zo.

Plaats reactie