Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Raceboard 380cm

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Re: Raceboard 380cm

Bericht door matchbox008 »

Bas, had je misschien een flinke klodder wier aan je (grote) vin en/of zwaard hangen? Dat kan ook bijzondere effecten geven.

windydave
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: old school: three discipline, raceboard, slalom en wave

Bericht door windydave »

afvallen onder veel power op een windsurfer onedesign? ronde rails.

er is een reden waarom ze uiteindelijk van die grote vierkante rails bij de echte raceboards zijn gaan voeren.

dit oud filmpje erg mooi voobeeld hoe dat in zn werk gaat:
Laatst gewijzigd door windydave op vr aug 21, 2020 10:40 am, 3 keer totaal gewijzigd.

JP-T1surfer
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door JP-T1surfer »

matchbox008 schreef: vr aug 21, 2020 9:22 am Bas, had je misschien een flinke klodder wier aan je (grote) vin en/of zwaard hangen? Dat kan ook bijzondere effecten geven.
ik zocht het inderdaad ook in die richting Bas want...hoor van diverse surfvrienden dat er de voorbije weken heel wat wier zit op O-Plaat edm.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX & Isonc101, Angulo Magnum 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 »

... en dan denk ik. Ik heb dit probleem niet. Sterker nog net als op de Formula wil het board aan de wind bij mij in een vlaag alleen maar hoger!

Wat doe ik anders? Bij mij in kruisrak mode altijd de masttrack zo snel mogelijk helemaal naar voren waardoor ik helemaal klaar ben voor de vla(a)g(en) denk ik of m'n 95+kg of het feit dat ik full race zeilen vaar ipv raceboard zeilen of ....

Laatste doe ik al sinds de geboorte van de OD! Heb zelfs de eerste Gaastra in 10m2 op de OD gevaren...

jabo1
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door jabo1 »

Tijdens een vlaag draait jouw schijnbare wind wat ruimer zodat je een paar graden hoger aan de wind kumt varen. Dus het is normaal dat jouw plank daarop reageert omdat je je board al vaart in max aan de windse set up.

jabo1
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door jabo1 »

Morgen even naar Herkingen met de course-racer. Mooie uitdaging…

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

@jabo1 ben benieuwd naar de setup die je voor ogen hebt op de phantom voor morgen. Geen mietjesweer op de dikke phantom in ieder geval! Check je koppeling bij voorbaat en probeer een borglijntje vast te maken naar je mastvoet. In soortgelijke omstandigheden heb ik het voor elkaar gekregen om de mastvoet uit de track te krijgen met een ferme katapult op de F2.

Wel gaaf hoor, blasten op de vin met het vliegdekschip!

Meet ook even de lengte van je armen voor en na het varen :D

gr MB

Kirpeknots
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Thommen Experience 165, Bic Techno 148, Mistral MOD 2000, Vandal Enemy 5.0, Vandal Mission 6.8/8.8

Bericht door Kirpeknots »

Ik neem de MOD 2000 morgen mee naar strand horst. Als de voorspelde windkracht 4 komt, dan kan ik lekker planeren met mijn 8.8 twincam zeil.

Ik heb de unifiber raceboard mastvoet met pees ook binnen. Dus die kan ik mooi testen in de Mistral track.

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Wist niet dat Unifiber ook die koppelingen heeft. Als ik naar het plaatje kijk denk ik met redelijke zekerheid dat de surfshop me in het voorjaar een Unifiber koppeling heeft verkocht als zijnde origineel Starboard..

gr mb

Hydrograaf (Bas)
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: F2 Lightning WCE, SB Futura 114,, IQ custom 95, Naish Wave 86

Bericht door Hydrograaf (Bas) »

jabo1 schreef: vr aug 21, 2020 12:50 pm Tijdens een vlaag draait jouw schijnbare wind wat ruimer zodat je een paar graden hoger aan de wind kumt varen. Dus het is normaal dat jouw plank daarop reageert omdat je je board al vaart in max aan de windse set up.
Dat klinkt logisch maw ik moet sneller anticiperen. Wier is het niet, dan zou ik er op andere koersen ook last van moeten hebben.

Neem een camera man/vrouw mee Jabo, ben erg benieuwd hoe het eruit gaat zien :whip:

jabo1
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door jabo1 »

Surfen gaat morgen niet door. Ik krijg het logistiek niet geplant.....

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

jammer, Had je er graag bij willen hebben morgen. Denk dat ik morgen naar Herkingen ga in de namiddag. Eerst met het longboard naar de Zevenhuizerplas (heb een date voor een mast) en daarna met het kleine spul naar Herkingen. Heb er zin in na al dat marginale gedoe van afgelopen week.

Had graag gezien hoe je de phantom naar de 25 knopen had gejaagd.

gr MB

jabo1
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door jabo1 »

Me too MB.
J

Moose
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Moose »

Kirpeknots schreef:Ik heb de unifiber raceboard mastvoet met pees ook binnen. Dus die kan ik mooi testen in de Mistral track.
Die wilde ik ook bestellen voor mijn raceboards maar werd mij door Ron van den Berg afgeraden. Dit omdat ze volgens hem te stijf zijn. Als je zeil dan naast je board in het water ligt komt er te veel kracht op de mastrail/de dolly te staan waardoor er slijtage/speling/breuk zal ontstaan. Bij een board zonder masttrack is dit geen probleem omdat je geen bewegende delen hebt. Geen idee in hoeverre dit grote problemen oplevert maar aangezien hij meer boards ter reparatie langs ziet komen dan ik neem ik het maar van hem aan.

Als alternatief heb ik nu een cardankoppeling die je meer zag in de jaren ‘90.

windydave
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door windydave »

Soms heb je dat je kaaaahbon zwaard beetje lastig in en uitklapt.
Soms is je zwaard gewoon oud een heeft ie krasjes en deukjes, wellicht ook wat reparaties gehad..
IMG_20200821_110412.jpg
dan kan je met wat huis-tuin-en-keuken spullen wat doen...
IMG_20200821_110507.jpg
met de surfwax beetje was erop wrijven , goed bij diepe krassen of oude reparaties smeren
IMG_20200821_110833.jpg
uitwrijven met doekje met beejte autoglym
IMG_20200821_110936.jpg
...

shiny shiny en glijdt lekker in en uit de rubbers.

pro-tip: gebruik de basecoat surfwax, die is wat harder en blijft dus wat langer in de krasjes zitten..

Frans
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX, Mistral Equipe II, NP V8 7.7 , NP V8 8.8

Bericht door Frans »

Lovend artikel gelezen in de Duitse Surf van september over de Unifiber Proteus . In de zelfde uitgave verslag van internationale Duitse Raceboard kampioenschappen waar Louis Morris eerste wordt met een..... Proteus. De eerste ervaringen zijn positief dus .

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX & Isonc101, Angulo Magnum 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 »

Nu nog wat berichten over de bouwkwaliteit, duurzaamheid (vooral track en zwaard) versus het andere merk. Want als die positief zijn dan is de kans groot dat ik er eentje in de toekomst ga bestellen en dan misschien wel als nog enige board.

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Denk eerlijk gezegd dat Morris een kampioenskandidaat is op zowat ieder raceboard. Kan me niet voorstellen dat een Proteus baanbrekend beter is tov een ander modern raceboard. De verschillen zijn jaren geleden al zo klein geworden dat het poppetje een veel grotere factor is.

Gek eigenlijk dat een Exocet RS 380 hier nooit voorbij komt. Als je zo'n apparaat uit een boardbag trekt wordt het stil op het strand. Dat ziet er niet meer uit als een surfplank, maar meer als een soort kruisraket met voetbanden. Toch ook een board met bewezen kwaliteiten.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door agr64 »

Eens,

Echter elk raceboard dat uit de boardbag komt trekt aandacht op een surfstrand is mijn ervaring. Idd de verschillen zullen klein zijn en het poppetje is de grootste (80%?) beperkende factor, echter ik vind het wel fijn dat er nu een andere grote speler is die ook een raceboard te koop heeft. De afgelopen tig jaar eigenlijk gedwongen bij .. te blijven, terwijl de prijs/levensduur alleen maar slechter is geworden.

Verder hoop ik stiekem dat er een robuustere versie gaat komen met de duurzaamheid en sterkte van de 1ste tuffskin's van .. daar kon je zonder problemen 10 seizoenen mee varen en ja ze zijn flink zwaarder maar daar merk je als recreant niks van op het water....

windydave
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door windydave »

matchbox008 schreef: zo aug 23, 2020 11:34 am
Gek eigenlijk dat een Exocet RS 380 hier nooit voorbij komt.
dingen zijn zeldzaam. toen ie uitkwam heb ik even gepoogd om er eentje te kopen. Lukte niet!! Importeur kon er niks (uiteindelijk brochure fotos gekregen) over vertellen en zelfs toen ik frankrijk belde konden ze mij geen levertijd aangeven!! Ach, toen kwam er een "fat" mega cat 380 op mn pad..

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Een nieuwe Phantom kan je ook niet zomaar even uit het rek trekken hoor. Moet je eens aan een Starboard dealer vragen, trekken ze wit weg en beginnen dan in vertwijfeling onduidelijke teksten te stamelen. Het beste idee is om rond Juli/Augustus met de dealer of importeur een bestelling te plaatsen voor de productie van het nieuwe modeljaar. Het grote nadeel/risico is dat als je een nieuw board koopt en er sprake is van een garantieclaim, ze vrijwel zeker geen vervanging kunnen regelen binnen een redelijke termijn (if-any..). De boards staan braaf in de brochure maar worden slechts mondjesmaat geproduceerd. De markt is immers heel beperkt. Ik geloof ook niet dat de Proteus eenvoudig in eigendom te verkrijgen zal zijn . Zal het eens aan de lokale Unifiber dealer vragen.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door agr64 »

Volgens de geruchten wordt de Proteus in Europa gemaakt en is Unifiber een NL bedrijf (toch ?) en hoop/verwacht ik daardoor wat kortere levertijden. Volgens mijn lokale dealer is er op dit moment zelfs minimale voorraad en wil ik zelf om diverse voornamelijk praktische redenen op dit moment nog niet tot aankoop overgaan.

Bij SB is idd een garantie geval waarbij een board moet worden vervangen een groot probleem weet ik inmiddels uit eigen ervaring.....

Moose
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Moose »

By Easy-Surf zijn er drie op voorraad. Ze zijn blijkbaar dus al leverbaar en niet alleen op bestelling.

windydave
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door windydave »

zijn er hier die ervaringen met huidige raceboards kunnen delen? ik ben wel benieuwd wat je voor zo'n slordige 3 mille aan raceboard geweld krijgt. Ik vaar zelf de 1997 "fat" mega cat 380 en deze is m.i. minder kritisch op techniek dan de equipe, vaart eigenlijk makkelijk en is goed uitgerust met grote rail pedaal en goed bedienbaar zwaard. Wat zou het voordeel zijn van een "next-gen" raceboard? Overigens fun varen en geen wedstrijden.

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Persoonlijke opinie: Niet zo schokkend t.o.v. een dikke Cat. Wel een mooie upgrade tov een Equipe/MOD/Lightning met name in licht/midden weer met 9.5 m2. De Equipe/MOD blijft wel erg fijn bij veel wind trouwens.

Als je de dikke Cat in de vingers hebt zou ik voor recreatief gebruik niet zo snel overstappen naar een nieuw board (of je huidige board moet "op" zijn). Ten opzichte van oudere shapes is de overstap naar een board meer meer volume wel een overweging. Wat mij betreft natuurlijk.

Gewicht van het poppetje tov het volume kan natuurlijk ook een ding zijn maar daar had ik zelf met 80 kg niet zo'n last van. Denk dat de dikke Cat aardig in de buurt komt van de phantom 380 (2009-2011) qua prestaties en de phantom 380 kan tegenwoordig ook nog heel goed meekomen (vooral aan de wind).

Bedenk ook dat nieuwe boards de houdbaarheid van een pak yoghurt benaderen. Ze zijn sexy maar knetterduur en super kwetsbaar. En dat terwijl de dikke Cat een degelijk board is met een vergelijkbaar gewicht. De "trade-off" kan zomaar met dure frustraties gepaard gaan, verwend als je toch al bent. :wink:

Boarderzone
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Angulo KA Tribal MUF Nautix
Surf spul: Angulo KA MUF Tribal
Contacteer:

Bericht door Boarderzone »

agr64 schreef: zo aug 23, 2020 6:21 pm Volgens de geruchten wordt de Proteus in Europa gemaakt en is Unifiber een NL bedrijf (toch ?) en hoop/verwacht ik daardoor wat kortere levertijden. Volgens mijn lokale dealer is er op dit moment zelfs minimale voorraad en wil ik zelf om diverse voornamelijk praktische redenen op dit moment nog niet tot aankoop overgaan.

Bij SB is idd een garantie geval waarbij een board moet worden vervangen een groot probleem weet ik inmiddels uit eigen ervaring.....
Equipe Trading heeft ze op voorraad en er zijn er nog een aantal in de maak.

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

@windydave een tip trouwens bij je vraag: lees het FD en gebruik de Kruidvat folder bij je klussen. :lol:

windydave
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door windydave »

matchbox008 schreef: zo aug 23, 2020 10:13 pm @windydave een tip trouwens bij je vraag: lees het FD en gebruik de Kruidvat folder bij je klussen. :lol:
LOL! tja de redactionele kwaliteit van FD is al lang niet meer wat het was he. :whip: :whip: :whip:

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door agr64 »

Boarderzone schreef: zo aug 23, 2020 10:05 pm
agr64 schreef: zo aug 23, 2020 6:21 pm Volgens de geruchten wordt de Proteus in Europa gemaakt en is Unifiber een NL bedrijf (toch ?) en hoop/verwacht ik daardoor wat kortere levertijden. Volgens mijn lokale dealer is er op dit moment zelfs minimale voorraad en wil ik zelf om diverse voornamelijk praktische redenen op dit moment nog niet tot aankoop overgaan.

Equipe Trading heeft ze op voorraad en er zijn er nog een aantal in de maak.
... Hans die info had ik al :D

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door agr64 »

windydave schreef: zo aug 23, 2020 8:18 pm zijn er hier die ervaringen met huidige raceboards kunnen delen? ik ben wel benieuwd wat je voor zo'n slordige 3 mille aan raceboard geweld krijgt. Ik vaar zelf de 1997 "fat" mega cat 380 en deze is m.i. minder kritisch op techniek dan de equipe, vaart eigenlijk makkelijk en is goed uitgerust met grote rail pedaal en goed bedienbaar zwaard. Wat zou het voordeel zijn van een "next-gen" raceboard? Overigens fun varen en geen wedstrijden.
... ben het eens met de eerdere reactie van matchbox008. Enige aanvulling zie m'n persoonlijke ervaring als recreant/amateur met de P299 bij materiaal getest.

Plaats reactie