jp super light wind 90 V154
Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen
- surfbuddie-7
- Funboarder in spe
- Berichten: 119
- Lid geworden op: zo feb 01, 2004 8:19 pm
Re: jp super light wind 90 V154
he matrix bij 80 kg denk ik meer aan een fanatic ray 145 = 80 cm breed
zodra ik met 9.0 overpowerd vaar op de j-p 165 2012 pak ik mijn ftc ray 145 2012
zodra ik met 9.0 overpowerd vaar op de j-p 165 2012 pak ik mijn ftc ray 145 2012
-
- Freeride pro
- Berichten: 326
- Lid geworden op: zo jan 18, 2004 11:16 pm
- Teamrider: Kater Avanti Select Unifiber
- Surf spul: Fanatic boards, Select vinnen, Avanti sails, Unifiber spullen
Re: jp super light wind 90 V154
Wanneer is een JP SLW echt zinvol? Wanneer je heel hoog aan de wind wil varen, eventueel in combinatie met (heel) grote lappen. Als het hoog aan de wind varen niet belangrijk is, geeft een SLW achtige plank nog maar een klein voordeel in aanplaneren t.o.v een 85 breed board.
Het zeilbereik van een 90 breed board is 8,5 of groter. Een SLW met een 8,5 varen gaat nog prima. Kleiner is niet aan te bevelen
Het zeilbereik van een 90 breed board is 8,5 of groter. Een SLW met een 8,5 varen gaat nog prima. Kleiner is niet aan te bevelen
-
- Deur-surfer
- Berichten: 52
- Lid geworden op: za sep 17, 2011 8:29 pm
- Surf spul: jp slw angulo magnum 115L 95L f2 missile fanactic freewave zeilen gun vector gaastra poison
Re: jp super light wind 90 V154
Hallo,
is het voordeel alleen voor het aanplaneren zo klein dan ivm met een 85 cm board welk board is een goede optie ipv de slw
zit te denken aan een slw van 2014 de grote
wil er zeilen opvaren van de 8 t/m 9,5 m2
gr leon
is het voordeel alleen voor het aanplaneren zo klein dan ivm met een 85 cm board welk board is een goede optie ipv de slw
zit te denken aan een slw van 2014 de grote
wil er zeilen opvaren van de 8 t/m 9,5 m2
gr leon
- AlexS
- Worldcupper wannabe
- Berichten: 402
- Lid geworden op: wo aug 04, 2010 10:14 pm
- Surf spul: RRD FSW 104, Firemove 120, JP SuperLightWind 165. NeilPryde 4.0m2 tot 10m2
Re: jp super light wind 90 V154
het licht ook aan je gewicht en je surf nivo. Ik had een rrd firemove 140 van 90cm breed maar ben overgestapt op de JP SLW 165 deze geeft mij net even meer drijfvermogen met mijn 110kg en planeer ik passief sneller aan met mjn 10m H2 racing.
-
- Deur-surfer
- Berichten: 52
- Lid geworden op: za sep 17, 2011 8:29 pm
- Surf spul: jp slw angulo magnum 115L 95L f2 missile fanactic freewave zeilen gun vector gaastra poison
Re: jp super light wind 90 V154
Hallo
vaar nu isonic 133 liter ben 97 kg
waar het mij om gaat is dat ik meer uren kan maken op het water
surf 30 jaar met hier en daar een kleine onderbreking
gr leon
vaar nu isonic 133 liter ben 97 kg
waar het mij om gaat is dat ik meer uren kan maken op het water
surf 30 jaar met hier en daar een kleine onderbreking
gr leon
- AlexS
- Worldcupper wannabe
- Berichten: 402
- Lid geworden op: wo aug 04, 2010 10:14 pm
- Surf spul: RRD FSW 104, Firemove 120, JP SuperLightWind 165. NeilPryde 4.0m2 tot 10m2
Re: jp super light wind 90 V154
Als je lekker vaart op je isonic 133 dan kun je eventueel de SB Ultrasonic lightwind overwegen hoor je ook goede verhalen over is 93cm breed en 147 liter. Volgens Duitse test moet je deze wel actief aanplaneren wat met de JP SLW 165 niet hoeft. Mijn ervaring als je dan voor groot gaat pak dan met 100Kg een paar liter extra maar dat is persoonlijk en mijn surf nivo beperking.
Ps. de JP slw's van 2014 in pro versie word nieuw rond de 1350,- verkocht als je goed zoekt

- AlexS
- Worldcupper wannabe
- Berichten: 402
- Lid geworden op: wo aug 04, 2010 10:14 pm
- Surf spul: RRD FSW 104, Firemove 120, JP SuperLightWind 165. NeilPryde 4.0m2 tot 10m2
Re: jp super light wind 90 V154
ik zit net nog even op de SB website te kijken en voor 2015 is de utrasonic nog breder geworden is nu 95cm bij 147liter
- WsurfMarc
- Worldcupper wannabe
- Berichten: 526
- Lid geworden op: do jul 15, 2010 12:12 pm
Re: jp super light wind 90 V154
Ik heb zelf de eerste Ultrasonic (93 breed) van 2011. Een bord dat ik waarschijnlijk nooit meer weg doe. Zo goed is het.
Ik heb vaak de 2 borden (93 breed <-> 85 breed) vergeleken in identiek dezelfde omstandigheden op dezelfde dag en hetzelfde zeil (rond de 9.0).
Voor mij zit het grote verschil in de oploefkracht bij minimale condities. En dan heb ik het niet over superscherpe Formula racks varen, maar gewoon ervoor zorgen dat wanneer je in de windgaten wat afvalt (om te blijven planeren), je daarna bij weer wat meer wind scherper kunt varen om hoogte terug te winnen zodanig dat je gemakkelijk kunt terugkeren naar je beginpunt.
In het aanplaneren zit ook wel een licht verschil maar dat kan gecompenseerd worden door een goede pomptechniek. Het verschil wordt wel groter naarmate je gewicht toeneemt.
Op gebied van topsnelheid zal de 85 het halen, maar de 93 zal het volgens mij steeds halen in een slalom-8 race rond 2 boeien. Ik spreek over de zeer lichte condities, wel te verstaan (10-15 kopen).
Ik heb vaak de 2 borden (93 breed <-> 85 breed) vergeleken in identiek dezelfde omstandigheden op dezelfde dag en hetzelfde zeil (rond de 9.0).
Voor mij zit het grote verschil in de oploefkracht bij minimale condities. En dan heb ik het niet over superscherpe Formula racks varen, maar gewoon ervoor zorgen dat wanneer je in de windgaten wat afvalt (om te blijven planeren), je daarna bij weer wat meer wind scherper kunt varen om hoogte terug te winnen zodanig dat je gemakkelijk kunt terugkeren naar je beginpunt.
In het aanplaneren zit ook wel een licht verschil maar dat kan gecompenseerd worden door een goede pomptechniek. Het verschil wordt wel groter naarmate je gewicht toeneemt.
Op gebied van topsnelheid zal de 85 het halen, maar de 93 zal het volgens mij steeds halen in een slalom-8 race rond 2 boeien. Ik spreek over de zeer lichte condities, wel te verstaan (10-15 kopen).
- Surfdreams
- Deur-surfer
- Berichten: 22
- Lid geworden op: vr dec 20, 2013 1:36 pm
- Surf spul: Tabou, JP, Gun
Re: jp super light wind 90 V154
Vorige jaar als herintreder (88kg) na 18 jr als eerste investering een JP SLW 165 Gold 2014 aangeschaft. En ik kan iedereen, die veel TOW nastreeft en dus ook bij lichtere windcondities actief bezig wil zijn, dit board(type) aanbevelen. Het planeert passief en snel aan en loopt uitstekend door bij windgaten. Van de bijna 80 sessies in 2014 op mijn homespot de choppy Kabbelaarsbank heb ik in 85% van de sessies met veel plezier gebruik gemaakt van mijn superlightwind. Ik vaar van 9 tot 15kn met een NP H2 racing 10m2 2014 /Select S1 63cm en vanaf 15 tot 19kn met een NP H2 racing 7,7m2 2014 / standaard JP carbon 56cm. Ook bij 5 Beaufort vaart het board in zeer choppy omstandigheden nog verbazingwekkend comfortabel en gecontroleerd. Mijn topspeed ligt in the chop op 53km per uur en op GPS speedsurfing.nl zijn er al cracks die met deze 165 liter bijna de 60 km per uur met een 51cm vin aantikken. Dus voor mij ligt er met dit board nog een uitdaging.... 

Laatst gewijzigd door Surfdreams op za nov 22, 2014 4:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- AlexS
- Worldcupper wannabe
- Berichten: 402
- Lid geworden op: wo aug 04, 2010 10:14 pm
- Surf spul: RRD FSW 104, Firemove 120, JP SuperLightWind 165. NeilPryde 4.0m2 tot 10m2
- ekanis
- Worldcupper wannabe
- Berichten: 476
- Lid geworden op: do aug 19, 2004 12:07 am
- Surf spul: JP | Neilpryde | Select
Re: jp super light wind 90 V154
Ietsje verder doorvaren met Zuid tot Brouwershaven en dan achter de dammetjes, mooi spiegeltje dan, ook boven de 50Km/h gehaald met de LW en H2r 9,3m.
- WsurfMarc
- Worldcupper wannabe
- Berichten: 526
- Lid geworden op: do jul 15, 2010 12:12 pm
- ekanis
- Worldcupper wannabe
- Berichten: 476
- Lid geworden op: do aug 19, 2004 12:07 am
- Surf spul: JP | Neilpryde | Select
Re: jp super light wind 90 V154
Richting stampersplaat inderdaad. Ik geloof dat dit eilandje 'dwars in de weg heet' en dat is net voorbij Jachthaven Den osse en huisjes aan het water (De Zaete) van Landal Port Greve en je komt dat uit bij de Stampersplaat. Je vaart dan aan de Noordkant hiervan en daar is een heel mooi stenen dijkje wat met Zuid mooi vlak is en perfect te varen met de JP LW (en diep genoeg voor 70CM).
Kijk hier maar even (inzoemen Brouwershaven)
http://routes.vvvzeeland.nl/en/vakantie ... -bruinisse
Kijk hier maar even (inzoemen Brouwershaven)
http://routes.vvvzeeland.nl/en/vakantie ... -bruinisse
- Surfdreams
- Deur-surfer
- Berichten: 22
- Lid geworden op: vr dec 20, 2013 1:36 pm
- Surf spul: Tabou, JP, Gun
Re: jp super light wind 90 V154
Bedankt voor tip @ekanis. Ik kwam bij zuid regelmatig bij dit eiland. Alleen bleef ik aan de zuidkant vanwege onbekendheid met de waterdieptes daar (bang voor de bekende Japanse oesterpilaren). Ik zal nu bij zuid eens aan de noordkant gaan surfen en daar op die voor mij nog onbekende locatie eens mijn record met mijn SLW proberen te verbreken.
- WsurfMarc
- Worldcupper wannabe
- Berichten: 526
- Lid geworden op: do jul 15, 2010 12:12 pm
Re: jp super light wind 90 V154
Ja, bedankt voor de tips, Ekanis.
Ik heb de indruk dat je daar altijd wel "groot" moet varen omdat bij zuid en ter hoogte van Den Osse de wind wel een pak minder is.
Zuiderwind heeft zowiezo al een grote variatie in sterkte.
Ik heb de indruk dat je daar altijd wel "groot" moet varen omdat bij zuid en ter hoogte van Den Osse de wind wel een pak minder is.
Zuiderwind heeft zowiezo al een grote variatie in sterkte.
- california
- Deur-surfer
- Berichten: 12
- Lid geworden op: vr nov 28, 2014 9:21 pm
Re: jp super light wind 90 V154
hallo aan iedereen hier ,heb me nu eindelijk geregistreerd op het Forum Maar lees hier al geruime tijd mee.
Na 10 jaar gestopt te zijn met windsurfen ben ik sinds September 2011 terug maniakaal bezig met men oude Hobby.
ik vaar ondertussen sinds Juni op een jp slw 90 pro 2014 (aangekocht via iemand van het forum trouwens)
enkele bevindingen: ikzelf 1,86 - 37jaar oud en 68kg (dit geef ik even mee omdat deze gegevens ,vooral gewicht wel veel invloed hebben op het vaargedrag van een board.
lokatie is een lokaal Meer ten zuiden van antwerpen van 30ha met vlagerige wind
Voor mij planeert dit board ongeloofelijk snel,ik heb zelfs geen 3 beaufort nodig in combinatie met een 9,0 savage van gaastra
en originele 56cm vin
bij 4 beaufort een 8,2 hellcat ook een super combinatie voor mij met de 56cm vin
Aangezien ik op een Binnenmeer vaar en zoveel mogelijk opp van het water wil benutten ben ik op zoek gegaan naar een iets langere vin om echt scherp aan de wind te kunnen varen ,ik kan nu gemakkelijk de koersen van een formulaboard volgen .
het betreft een 60cm RSX vin (tip had ik gekregen van 1 van de snelste nederlandse speedsurfers
)
Op het gps speedsurfing Forum heb ik ook al enkele mooie snelheden teruggevonden met een slw en originele vin ,dus de komende maanden ga ik eens kijken welke snelheid ik er kan uithalen op het binnenwater
ik heb ook nog een rs racing mk III in 7,0 Maar die heb ik nog niet getest met de slw ->te klein?
wel ga ik mij deze week nog een gaastra Phantom aanschaffen in 7,8 voor de slw ->ideaal met Meer wind denk ik en zou mij Meer snelheid moeten geven dan met de hellcat 8,2
Na 10 jaar gestopt te zijn met windsurfen ben ik sinds September 2011 terug maniakaal bezig met men oude Hobby.
ik vaar ondertussen sinds Juni op een jp slw 90 pro 2014 (aangekocht via iemand van het forum trouwens)
enkele bevindingen: ikzelf 1,86 - 37jaar oud en 68kg (dit geef ik even mee omdat deze gegevens ,vooral gewicht wel veel invloed hebben op het vaargedrag van een board.
lokatie is een lokaal Meer ten zuiden van antwerpen van 30ha met vlagerige wind
Voor mij planeert dit board ongeloofelijk snel,ik heb zelfs geen 3 beaufort nodig in combinatie met een 9,0 savage van gaastra
en originele 56cm vin
bij 4 beaufort een 8,2 hellcat ook een super combinatie voor mij met de 56cm vin
Aangezien ik op een Binnenmeer vaar en zoveel mogelijk opp van het water wil benutten ben ik op zoek gegaan naar een iets langere vin om echt scherp aan de wind te kunnen varen ,ik kan nu gemakkelijk de koersen van een formulaboard volgen .
het betreft een 60cm RSX vin (tip had ik gekregen van 1 van de snelste nederlandse speedsurfers

Op het gps speedsurfing Forum heb ik ook al enkele mooie snelheden teruggevonden met een slw en originele vin ,dus de komende maanden ga ik eens kijken welke snelheid ik er kan uithalen op het binnenwater

ik heb ook nog een rs racing mk III in 7,0 Maar die heb ik nog niet getest met de slw ->te klein?
wel ga ik mij deze week nog een gaastra Phantom aanschaffen in 7,8 voor de slw ->ideaal met Meer wind denk ik en zou mij Meer snelheid moeten geven dan met de hellcat 8,2
- Wisecoonie
- Die-hard windsurfer
- Berichten: 889
- Lid geworden op: do mei 12, 2005 10:29 am
- Surf spul: JP SLW90 | Exocet WarpSL + RSS 10, Loft 8.5 | Manta/Cross + Loft 7.3, Naish 6.4, North 5.3, 4.7, 4.2
Re: jp super light wind 90 V154
Dan heb jij een andere SLW90 dan ik of worden de knopen in Antwerpen anders gemeten dan in de rest van de Beneluxcalifornia schreef:Voor mij planeert dit board ongeloofelijk snel,ik heb zelfs geen 3 beaufort nodig

Even ernstig nu... bij minder dan 3 BF en zelfs met je gewicht lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat je zou aanplaneren met een 9.0

De SLW90 is een "planeerwonder" (mits je hem actief aanpompt wegens die relatief korte lengte, de SLW92 of het nieuwe model is dat euvel verholpen) maar laten we niet overdrijven

- california
- Deur-surfer
- Berichten: 12
- Lid geworden op: vr nov 28, 2014 9:21 pm
Re: jp super light wind 90 V154
handgemeten net onder de 10 knopen wind heb ik dan (op de oever )
vlaag is mischien iets meer op het midden van het water ,kan wel kloppen ja
net op de grens van 3 beaufort is dat dan?
vlaag is mischien iets meer op het midden van het water ,kan wel kloppen ja
net op de grens van 3 beaufort is dat dan?
- Wisecoonie
- Die-hard windsurfer
- Berichten: 889
- Lid geworden op: do mei 12, 2005 10:29 am
- Surf spul: JP SLW90 | Exocet WarpSL + RSS 10, Loft 8.5 | Manta/Cross + Loft 7.3, Naish 6.4, North 5.3, 4.7, 4.2
Re: jp super light wind 90 V154
3 BF = 6 tot 9 knopen
4 BF = 10 tot 14 knopen
Je zal wellicht in plané zijn geraakt bij een vlaagje van een kleine 4 BF, zo'n 10 knopen. Dat lijkt me waarschijnlijker. Maar zodra je in plané bent, belet een shape als de SLW uiteraard niet dat je blijft planeren in windgaten van 3 BF, zolang je maar het volgende vlaagje kan meepikken om opnieuw snelheid op te bouwen of je je lichaamshouding of vaarkoers aanpast. Zodra de wind wegvalt, ga ik bvb. iets minder doorhangen en laat ik het zeil ietsje vieren, zodat het klaar is om de volgende vlaag mee te pikken en desnoods val ik iets af om snelheid te behouden. Light wind varen is vooral tactisch en op het scherp op de snee varen, dat vind ik er zo leuk aan
Bij 5 BF en meer geraakt iedereen wel in plané, dat is geen kunst 
4 BF = 10 tot 14 knopen
Je zal wellicht in plané zijn geraakt bij een vlaagje van een kleine 4 BF, zo'n 10 knopen. Dat lijkt me waarschijnlijker. Maar zodra je in plané bent, belet een shape als de SLW uiteraard niet dat je blijft planeren in windgaten van 3 BF, zolang je maar het volgende vlaagje kan meepikken om opnieuw snelheid op te bouwen of je je lichaamshouding of vaarkoers aanpast. Zodra de wind wegvalt, ga ik bvb. iets minder doorhangen en laat ik het zeil ietsje vieren, zodat het klaar is om de volgende vlaag mee te pikken en desnoods val ik iets af om snelheid te behouden. Light wind varen is vooral tactisch en op het scherp op de snee varen, dat vind ik er zo leuk aan


-
- Windsurf guru
- Berichten: 1935
- Lid geworden op: do mar 11, 2004 9:34 am
- Surf spul: Zie profiel
Re: jp super light wind 90 V154
Inmiddels is de eerste gebruikerservaring van het nieuwe 2015 model opgedoken:
http://www.seabreeze.com.au/forums/Wind ... wind-Gold/
http://www.seabreeze.com.au/forums/Wind ... wind-Gold/
- matrix
- Funboarder in spe
- Berichten: 108
- Lid geworden op: vr mei 14, 2010 10:04 am
- Surf spul: Lekker free race en genieten
Re: jp super light wind 90 V154
Leuk om te lezen
Je leest er niet veel over.
Keer een test tussen de ultra Sonic en de super light wind?
Iemand een linkje.
Groet
Je leest er niet veel over.
Keer een test tussen de ultra Sonic en de super light wind?
Iemand een linkje.
Groet
-
- Windsurf guru
- Berichten: 1935
- Lid geworden op: do mar 11, 2004 9:34 am
- Surf spul: Zie profiel
Re: jp super light wind 90 V154
Gespot bij Keppler, de nieuwe JP SuperLightwind van 2017:
http://www.surfkeppler.de/JP-Super-Ligh ... ion-2017_1
http://www.surfkeppler.de/JP-Super-Ligh ... ion-2017_1
-
- Deur-surfer
- Berichten: 3
- Lid geworden op: wo aug 24, 2016 11:04 pm
- Surf spul: JP Super Lightwind 154, Starboard Futura 144, Gunsails Booster 8,0 & 9,5 m2
Re: jp super light wind 90 V154
Misschien nog wel beter:76-er schreef:Gespot bij Keppler, de nieuwe JP SuperLightwind van 2017:
http://www.surfkeppler.de/JP-Super-Ligh ... ion-2017_1
http://www.surfkeppler.de/JP-Super-Lightwind-168-2016_1
-
- Deur-surfer
- Berichten: 3
- Lid geworden op: wo aug 24, 2016 11:04 pm
- Surf spul: JP Super Lightwind 154, Starboard Futura 144, Gunsails Booster 8,0 & 9,5 m2
Re: jp super light wind 90 V154
Zie de Duitse Surf van augustus 2016!matrix schreef:Leuk om te lezen
Je leest er niet veel over.
Keer een test tussen de ultra Sonic en de super light wind?
Iemand een linkje.
Groet
- Surfrider
- Elite windsurfer
- Berichten: 7134
- Lid geworden op: wo jul 24, 2002 9:46 am
- Zeilnummer: NED-118
- Surf spul: Ruim voldoende
- Contacteer:
Re: jp super light wind 90 V154
Wow, de shape is voor het eerst echt flink aangepast, ik ben benieuwd (al moet ik de eerste meters nog varen op mijn SLW 90)76-er schreef:Gespot bij Keppler, de nieuwe JP SuperLightwind van 2017:
http://www.surfkeppler.de/JP-Super-Ligh ... ion-2017_1
-
- Windsurf guru
- Berichten: 1935
- Lid geworden op: do mar 11, 2004 9:34 am
- Surf spul: Zie profiel
Re: jp super light wind 90 V154
Beter goed gejat dan slecht verzonnen moet Werner Gnigler hebben gedacht. Het verlaagde voordek, de vorm van de tail, we zien het al jaren bij de concurrentie. Het zelfde concept wordt ook toegepast bij de Slaloms en Supersports van komend jaar.

Intussen is de beschrijving van de nieuwe SLW opgedoken op de site van ASAP-Direct uit Hong Kong:
NEW LIGHTWIND ACCELERATION
The all new Super Lightwind will blow your mind as it gets going in almost no wind, reaches top speed immediately and is comfortable and easy to sail for a high performance freeride board of this size.
Werner Gnigler’s 4th generation of the Super Lightwind combines shape details from his latest Slalom, Super Sport and Formula development.
It is 10 cm shorter now and feels clearly more compact! Equipped with a wide nose and a parallel outline through the mid section giving it the maximum planing surface.
Double concaves in the bottom under the straps create maximum lift and acceleration. The long, flat waterline helps to push the board onto the plane. The efficient bottom shape provides a super lively and electrifying riding sensation.
The new cut-outs create basically two outlines for the board. The wide one in the deck gives you a very powerful stance and you can push your board to maximum speed. The narrow one in the bottom reduces the wetted surface area and the enormous amount of pressure produced by modern fins can release easily. Therefore, the board feels stable and forgiving even on fast downwind runs. The much smoother and controlled ride encourages the rider to push for unlimited speed. The cut-outs also create thin rails -which makes it is easier to rail up the board at high speeds and carve through the jibe.
Due to the reduced width, volume and dynamic lift of the tail, initiating the jibe requires less effort and guiding this wide board on its rail though the turn is clearly easier.
The concave deck lowers the mast base and reduces the swing weight in the nose area. It also allows the rider to keep the rig more upright, which creates more down force to keep the board nicely trimmed on all courses.
The new deck shape delivers great comfort as the higher standing position offers better leverage, creating more fin pressure for instant acceleration and top end performance. The advanced rider will prefer the outboard footstraps which are further back while the intermediate rider will enjoy the more inboard and further forward position which makes it very easy to get in and out of the straps
The new Super Lightwind gets planing even earlier and is substantially faster than its predecessor. Additionally it is much smoother to ride and easier to control. The reduced wetted bottom surface creates the ‘lighter feel’ of a smaller board and a lively, thrilling ride. You have to try to it believe how much fun you can have in almost no wind.
235 lang en 92 breed dus. Gewichten van 9.8, 8.9 en 8.3kg voor de 3 bouwwijzen.
https://www.asap-direct.com/index.php?p ... ng=english

Intussen is de beschrijving van de nieuwe SLW opgedoken op de site van ASAP-Direct uit Hong Kong:
NEW LIGHTWIND ACCELERATION
The all new Super Lightwind will blow your mind as it gets going in almost no wind, reaches top speed immediately and is comfortable and easy to sail for a high performance freeride board of this size.
Werner Gnigler’s 4th generation of the Super Lightwind combines shape details from his latest Slalom, Super Sport and Formula development.
It is 10 cm shorter now and feels clearly more compact! Equipped with a wide nose and a parallel outline through the mid section giving it the maximum planing surface.
Double concaves in the bottom under the straps create maximum lift and acceleration. The long, flat waterline helps to push the board onto the plane. The efficient bottom shape provides a super lively and electrifying riding sensation.
The new cut-outs create basically two outlines for the board. The wide one in the deck gives you a very powerful stance and you can push your board to maximum speed. The narrow one in the bottom reduces the wetted surface area and the enormous amount of pressure produced by modern fins can release easily. Therefore, the board feels stable and forgiving even on fast downwind runs. The much smoother and controlled ride encourages the rider to push for unlimited speed. The cut-outs also create thin rails -which makes it is easier to rail up the board at high speeds and carve through the jibe.
Due to the reduced width, volume and dynamic lift of the tail, initiating the jibe requires less effort and guiding this wide board on its rail though the turn is clearly easier.
The concave deck lowers the mast base and reduces the swing weight in the nose area. It also allows the rider to keep the rig more upright, which creates more down force to keep the board nicely trimmed on all courses.
The new deck shape delivers great comfort as the higher standing position offers better leverage, creating more fin pressure for instant acceleration and top end performance. The advanced rider will prefer the outboard footstraps which are further back while the intermediate rider will enjoy the more inboard and further forward position which makes it very easy to get in and out of the straps
The new Super Lightwind gets planing even earlier and is substantially faster than its predecessor. Additionally it is much smoother to ride and easier to control. The reduced wetted bottom surface creates the ‘lighter feel’ of a smaller board and a lively, thrilling ride. You have to try to it believe how much fun you can have in almost no wind.
235 lang en 92 breed dus. Gewichten van 9.8, 8.9 en 8.3kg voor de 3 bouwwijzen.
https://www.asap-direct.com/index.php?p ... ng=english
- Surfrider
- Elite windsurfer
- Berichten: 7134
- Lid geworden op: wo jul 24, 2002 9:46 am
- Zeilnummer: NED-118
- Surf spul: Ruim voldoende
- Contacteer:
Re: jp super light wind 90 V154
Hoe is je ervaring met de RS:X vin?california schreef: Aangezien ik op een Binnenmeer vaar en zoveel mogelijk opp van het water wil benutten ben ik op zoek gegaan naar een iets langere vin om echt scherp aan de wind te kunnen varen ,ik kan nu gemakkelijk de koersen van een formulaboard volgen .
het betreft een 60cm RSX vin (tip had ik gekregen van 1 van de snelste nederlandse speedsurfers)
Heeft iemand de RS:X 66 wel eens geprobeerd?
-
- Worldcupper wannabe
- Berichten: 416
- Lid geworden op: wo dec 07, 2005 1:48 pm
Re: jp super light wind 90 V154
Heeft iemand de RS:X 66 wel eens geprobeerd?
ja maar...de rider is niet zo een ervaren lichtweer-aanplaneerder en categorie Heavy-w. Volgens mijn weten heeft hij deze vin nog steeds en..is proefvaren misschien mogelijk Robert: mail me
ja maar...de rider is niet zo een ervaren lichtweer-aanplaneerder en categorie Heavy-w. Volgens mijn weten heeft hij deze vin nog steeds en..is proefvaren misschien mogelijk Robert: mail me
- agr64
- Worldcupper wannabe
- Berichten: 478
- Lid geworden op: wo feb 25, 2015 10:30 am
- Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0
Re: jp super light wind 90 V154
Vaar zelf de rs:x 60cm onder m'n 2015 US147 vaak in combi met mijn 10.0 en vind het een heel fijn varende vin die vooral geen onverwachte 'nukken' heeft. Ik heb eigenlijk geen idee of de rs:x vin beter is dan de standaard 58cm Drake of de zeer oude 64 cm drake/deb die ik ook veelvuldig onder mijn US vaar (eerste vooral met 9.2 en de laatste met 10.8 ). Alle genoemde vinnen vind ik lekker/gecontroleerd varen met de zeilen waar ik ze het meeste voor gebruik.
Zal de volgende keer eens opletten met welke vin (en zeil) ik het hoogste kan varen...
Zal de volgende keer eens opletten met welke vin (en zeil) ik het hoogste kan varen...
- Down the line
- Hardcore windsurfer
- Berichten: 4355
- Lid geworden op: wo jan 07, 2004 8:57 pm
- Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed
Re: jp super light wind 90 V154
JP slalom 2016 bodem lijkt wel heel erg op starboard, maar ook die leken weer erg op RRD76-er schreef:Beter goed gejat dan slecht verzonnen moet Werner Gnigler hebben gedacht. Het verlaagde voordek, de vorm van de tail, we zien het al jaren bij de concurrentie. Het zelfde concept wordt ook toegepast bij de Slaloms en Supersports van komend jaar.
Intussen is de beschrijving van de nieuwe SLW opgedoken op de site van ASAP-Direct uit Hong Kong:
NEW LIGHTWIND ACCELERATION
The all new Super Lightwind will blow your mind as it gets going in almost no wind, reaches top speed immediately and is comfortable and easy to sail for a high performance freeride board of this size.
Werner Gnigler’s 4th generation of the Super Lightwind combines shape details from his latest Slalom, Super Sport and Formula development.
It is 10 cm shorter now and feels clearly more compact! Equipped with a wide nose and a parallel outline through the mid section giving it the maximum planing surface.
Double concaves in the bottom under the straps create maximum lift and acceleration. The long, flat waterline helps to push the board onto the plane. The efficient bottom shape provides a super lively and electrifying riding sensation.
The new cut-outs create basically two outlines for the board. The wide one in the deck gives you a very powerful stance and you can push your board to maximum speed. The narrow one in the bottom reduces the wetted surface area and the enormous amount of pressure produced by modern fins can release easily. Therefore, the board feels stable and forgiving even on fast downwind runs. The much smoother and controlled ride encourages the rider to push for unlimited speed. The cut-outs also create thin rails -which makes it is easier to rail up the board at high speeds and carve through the jibe.
Due to the reduced width, volume and dynamic lift of the tail, initiating the jibe requires less effort and guiding this wide board on its rail though the turn is clearly easier.
The concave deck lowers the mast base and reduces the swing weight in the nose area. It also allows the rider to keep the rig more upright, which creates more down force to keep the board nicely trimmed on all courses.
The new deck shape delivers great comfort as the higher standing position offers better leverage, creating more fin pressure for instant acceleration and top end performance. The advanced rider will prefer the outboard footstraps which are further back while the intermediate rider will enjoy the more inboard and further forward position which makes it very easy to get in and out of the straps
The new Super Lightwind gets planing even earlier and is substantially faster than its predecessor. Additionally it is much smoother to ride and easier to control. The reduced wetted bottom surface creates the ‘lighter feel’ of a smaller board and a lively, thrilling ride. You have to try to it believe how much fun you can have in almost no wind.
235 lang en 92 breed dus. Gewichten van 9.8, 8.9 en 8.3kg voor de 3 bouwwijzen.
https://www.asap-direct.com/index.php?p ... ng=english
Kan je nu al zeggen dat gijpen en eind snelheid beter zullen zijn