Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Mistral SLE

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

SLE303
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: North Sails zeilen div, div boards van Mistral, F2, Fanatic, van den Berg

Re: Mistral SLE

Bericht door SLE303 » zo jan 05, 2014 7:38 pm

Nog een leuk plaatje SLE:
Bijlagen
SLE folder.png
SLE folder.png (93.65 KiB) 2847 keer bekeken

SLE303
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: North Sails zeilen div, div boards van Mistral, F2, Fanatic, van den Berg

Bericht door SLE303 » di jan 07, 2014 7:20 pm

Ik heb besloten mijn Ex world cup Lucienne Ernst H-444 Mistral SLE te koop te zetten omdat ik deze te weinig gebruik, de andere twee SLE boards die ik heb gaan niet weg.

link naar de advertentie:

advertentienr

Advertentie 764176505

http://www.marktplaats.nl/a/watersport- ... ousPage=lr

SLE303
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door SLE303 » di jan 07, 2014 7:30 pm

Dan nu een fototje van de beide Mistral SLE boards die ik koester:

Mooi verschil te zien in shape, kleine variant is de SLE 278 (Mistral Screamer Shape met iets meer lengte, veel scherpere rails)
en dan de SLE 303 met zijn speciale squashtail en onderzijde welke voorzien was van een vlak van ongeveer 60 cm waarop het board sneller kon planeren, zie het als een soort vierkant welke de bodemshape halverweg onderbreekt, heel apart.
Laatst gewijzigd door SLE303 op vr jun 06, 2014 9:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

SLE303
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door SLE303 » di jan 07, 2014 11:14 pm

Nog wat leuke info gered voordat het ooit weer van internet verdwijnt, zie deel 1:
Bijlagen
MistralSLE.png

SLE303
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door SLE303 » di jan 07, 2014 11:17 pm

En deel 2:

Hierop ontbreken dan dus nog de 278 (vrijwel gelijk aan de getoonde 280 in deel 1) en de 303 de kleine broer van de 311:
Bijlagen
Mistral SLE 2.jpg

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » wo jan 08, 2014 1:43 pm

Niet om bijdehand te doen ofzo, maar hoe kan iemand nu a.d.h.v. de foto's uit je marktplaatsadvertentie zien dat dit board zo bloedsnel is ? :P Oh ja, de kleur oranje zegt natuurlijk al genoeg! :lol: :+ :wink:

patrick91
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Angulo-RRD-GUN sails- JP speed

Bericht door patrick91 » wo jan 08, 2014 3:03 pm

Ik dacht om eerlijk te zijn hetzelfde :)

SLE303
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door SLE303 » wo jan 08, 2014 5:10 pm

eckerdt schreef:Niet om bijdehand te doen ofzo, maar hoe kan iemand nu a.d.h.v. de foto's uit je marktplaatsadvertentie zien dat dit board zo bloedsnel is ? :P Oh ja, de kleur oranje zegt natuurlijk al genoeg! :lol: :+ :wink:
Je hebt gelijk aangezien een foto een stilstaand beeld is wordt dat erg lastig inschatten (alhoewel je op deze foto absoluut wel kunt zien dat het board los komt), maar ik kan je verzekeren dat er weinig boards zijn die zo snel zijn als Mistral SLE boards, deze zijn ook bedoeld om zo hard mogelijk mee te gaan, werden daarom eind jaren 90 ook veel in het wedstrijd circuit toegepast oa door Lucienne Ernst, door Micah Buzianis (nog altijd actief in de World cup) en vele andere surfers. Het zijn geen freeride boards maar slalom racers. Net zoals bijvoorbeeld de Fanatic Falcon in de huidige tijd.

Ga maar eens naar het begin van dit forum gedeelte en je kunt zien dat ik niet de enige ben die deze mening heeft over de SLE.

Zijn er dan helemaal geen nadelen aan deze boards? Ja zeker wel; ze zijn heel gevoelig voor schade, bij een kleine beroering heb je vaak al een kleine schade op het board, overigens wel weer heel makkelijk te maken als je daar een beetje verstand van hebt. Ten tweede staan de voetbanden er ver naar buiten op de boards waardoor je daar wel meer ervaring voor moet hebben om goed voetband te varen.

Overigens, de oranje kleur is destijds in (1997-2000) door Mistral specifiek gekozen om te laten zien dat deze serie van SLE boards echt een speciale lijn van limited editions was SLE: Specialized Limited Edition tot '96 waren ze gewoon nog wit, boards werden als enige in de gehele lijn van Mistral ook niet in Oostenrijk gemaakt maar bij Cobra in Thailand, daar komen nu ook nog de meeste boards vandaan.

Vergelijk de SLE met de Thommen lijn van F2 (Peter Thommen) die boards waren allen na eerst ook in het wit later enkel geel van kleur voor herkenbaarheid, later kwamen daar ook andere gele F2 boards zoals de Axxis en Ride bij, weliswaar met Thommen Shape maar niet de "volbloed" Thommen racers welke vele malen duurder en hele andere sandwich technologie hadden.

Ik blijf erbij dat je hier qua snelheid weinig hebt wat in de buurt komt! Planeren doen moderne boards door hun breedte natuurlijk wel eerder!
8)

Groet Sjoerd!

robert67
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: 3 slalom/speed boards 58-68-85-cm en 4 slalom/race zeilen van 6.0-9.3

Bericht door robert67 » wo jan 08, 2014 7:24 pm

Met alle respect, als herintreder ben ik op een overgekochte nieuwe sle 303 begonnen, daar was ik erg tevreden over. Daarna overgegaan op een moderne thommen rs84 als grootste board, boards zijn niet te vergelijken, thommen doet de sle echt op alle onderdelen de das om. Vond moderne zeilen niet te varen op de sle.

Natuurlijk wel leuk die lange puntige oranje dingen, licht en stevig gebouwd.

SLE303
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door SLE303 » wo jan 08, 2014 10:10 pm

Hoi Robert,

De Thommens waar ik op doelde zijn veel oudere shapes dan jouw board. Ik bedoel in het vergelijk met de SLE de serie van de 270-305 die gele bananen met de cursieve tekst Thommen aan de zijkant waar je het carbon dan door zag schijnen, cool!

Vanzelfsprekend heeft de tijd intussen niet stilgestaan en hebben de boardshapers steeds weer nieuwe zaken ontwikkeld om het surfen bijvoorbeeld gemakkelijker, sneller of toegankelijker te maken zodat je vaak veel sneller de maximale prestaties uit je board weet te toveren. Een SLE 303 is aan de ene kant een best makkelijk varend board, je kunt er mooie snelle tacs op doen en je hebt volume zat, wat wel heel lastig gaat is gijpen door de erg scherpe rails. Ook vind ik de voetbanden verdomd lastig geplaast je hangt met je hakken bijna in het water en moet dus op flinke snelheid goed bij de les blijven om niet keihard op .... te gaan. Destijds werd de 303 variant ook gereviewd als een soort snelle raket waarmee je rechtuit lange rakken heel hard kunt varen, maar dus geen manouvre georienteerd board. Ik weet wel zeker dat die Thommen van jou veel beter gijpt. Toch blijf ik het harde course race board gevoel van de SLE 303 erg speciaal vinden, hij gaat knoerthard met een juiste set up van zeil en vin. Maar nogmaals er zullen zat boards zijn welke tegenwoordig veel beter varen, sneller zijn, snelheid makkelijker prijsgeven of je misschien nog wel een veel gaver vaargevoel geven, maar die ervaring heb ik zelf met de door mij geteste nieuwere boards in ieder geval nog niet gehad.

Ten aanzien van zeilen heb ik ervaring met de volgende modellen op de SLE 303 welke heel goed presteerden (het zijn dan ook geen hele nieuwe zeilen (ofwel uit hetzelfde tijdperk als het board of net daarna):

North Sails Spectro 3d 8.0 (3 cambers, race zeil destijds net onder de I.Q in het programma)
North Sails Trans Am 7.3 (geen cambers, freerace zeil)

Mooie boards die Thommen's volgens mij heeft Peter Thommen die samen met Bjorn Dunckerbeck bedacht en op de markt gebracht?
Surf je weer vaak als herintreder zijnde? Waar meestal? Ik zelf vaar meestal bij Stavoren en als ik minder tijd heb natuurlijk ook gewoon op het oude vertrouwde Veluwemeer, mooie tochtjes maken met de SLE van Harderwijk tot aan de dijk van Zeewolde en dan over het Wolderwijd richting Horst v.v. daarvoor is de SLE een geschikt board.

Groetjes Sjoerd

mistral4u
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door mistral4u » wo jan 08, 2014 10:35 pm

SLE303 schreef:... hoe vaart de SLE 278?
Ik heb slechts 6 sessies met de 278, maar het is een snelle en gezonde board.
Gisteren heb ik mijn eerste bezoek op een speedspot.
http://www.gps-speedsurfing.com/default ... 0&uid=4246

SLE303
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door SLE303 » wo jan 08, 2014 11:15 pm

Hé Mistral 4 U,

Mooie resultaten goede snelheid! Ik heb jouw Franse tekst ook aardig begrepen, is de les destijds toch niet voor niets geweest. Als het goed is geef je aan dat het board onder de omstandigheden die je hebt aangetroffen makkelijk in het gareel te houden bleef, dat is goed nieuws want ik heb ook zo'n SLE 278 en heb er nooit op gevaren. Planeert hij snel of moet hij eerst langzaam op gang komen??

Grt Sjoerd

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line » do jan 09, 2014 11:43 am

Kan die ouwe rommel eraf, wat een vervuiling van het forum :lol: :lol: :lol:

Nee geintje, mooie boards, en deze kunnen inderdaad heel snel gaan, zelf op Uitgeestermeer paar jaar terug nog met een oude custom F2 thommen 265 van Peter Volwater over de 74 km/h gegaan, maar verschil is dat het met de recente boards VEEL makkelijker net zo snel of zelfs sneller gaat, zelfde geld voor het gijpen, veel meer controle, rust, stabieler en met een veel groter wind en zeil bereik

Dus zullen we nu weer vooruit gaan kijken en niet meer achteruit ,hahaha :roll: :lol: 8) Die economie moet weer gaan draaien, dus er moet gestimuleerd worden om deze boards te vervangen voor de meer recente boards :) 8) :roll: dan kunnen we het CPB verslaan :lol:

mistral4u
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door mistral4u » do jan 09, 2014 3:53 pm

Natuurlijk beb je gelijk over recente boards.
Dit bericht is alleen voor sommige liefhebbers van een oude "Porsche 911"...
But what a pleasure to drive it ! 8)

SLE303
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door SLE303 » do jan 09, 2014 3:59 pm

Down the line schreef:Kan die ouwe rommel eraf, wat een vervuiling van het forum :lol: :lol: :lol:

Nee geintje, mooie boards, en deze kunnen inderdaad heel snel gaan, zelf op Uitgeestermeer paar jaar terug nog met een oude custom F2 thommen 265 van Peter Volwater over de 74 km/h gegaan, maar verschil is dat het met de recente boards VEEL makkelijker net zo snel of zelfs sneller gaat, zelfde geld voor het gijpen, veel meer controle, rust, stabieler en met een veel groter wind en zeil bereik

Dus zullen we nu weer vooruit gaan kijken en niet meer achteruit ,hahaha :roll: :lol: 8) Die economie moet weer gaan draaien, dus er moet gestimuleerd worden om deze boards te vervangen voor de meer recente boards :) 8) :roll: dan kunnen we het CPB verslaan :lol:
He down the line,

Jazeker je hebt gelijk geen stimulans voor de economie. Haha :D 8) :lol: Maar toch leuk te zien dat er ook nog liefhebbers van die oude boardjes zijn. Maar ben zeker met je eens dat het nieuwe materiaal zijn prestaties sneller prijsgeeft en daardoor misschien nog wel sneller is ook. Mooie sport hè dat windsurfen. Of je nu op oud of nieuw materiaal vaart we delen allemaal dezelfde passie, dit forum is altijd erg leuk om zo als je niet aan het surfen toe komt toch een beetje het gevoel vast te houden.

Groet, SLE 303

Wolffje
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou Manta 74, Fanatic Falcon 80, North Sails Warp 5.0 / 5.8 / 6.8 / 7.8

Bericht door Wolffje » vr jan 10, 2014 9:16 am

SLE303 schreef:De Thommens waar ik op doelde zijn veel oudere shapes dan jouw board. Ik bedoel in het vergelijk met de SLE de serie van de 270-305 die gele bananen met de cursieve tekst Thommen aan de zijkant waar je het carbon dan door zag schijnen, cool!
Ik heb nog zo'n "oudje" een 270 III. Geen ervaring met nieuwere shapes, dus kan geen vergelijk maken. Ik kan je wel vertellen dat die cursieve tekst niet het carbon van heb board laat zien, is gewoon een carbon look sticker ;-) Ik moet wel zeggen dat ik vaak aan het vechten ben om het board op het water te houden, terwijl ik dan de nieuwe boards met gemak zie varen. Maar dat kan natuurlijk ook aan het poppetje liggen.

SLE303
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door SLE303 » vr jan 10, 2014 6:26 pm

Wolffje schreef:
SLE303 schreef:De Thommens waar ik op doelde zijn veel oudere shapes dan jouw board. Ik bedoel in het vergelijk met de SLE de serie van de 270-305 die gele bananen met de cursieve tekst Thommen aan de zijkant waar je het carbon dan door zag schijnen, cool!
Ik heb nog zo'n "oudje" een 270 III. Geen ervaring met nieuwere shapes, dus kan geen vergelijk maken. Ik kan je wel vertellen dat die cursieve tekst niet het carbon van heb board laat zien, is gewoon een carbon look sticker ;-) Ik moet wel zeggen dat ik vaak aan het vechten ben om het board op het water te houden, terwijl ik dan de nieuwe boards met gemak zie varen. Maar dat kan natuurlijk ook aan het poppetje liggen.
He Wolf,

Aha, een carbon look sticker, ik dacht dat het echt een stukje ongespoten board was, waar dan het carbon doorheen schijnt net zoals bij sommige van den berg boards, maar het is dus gewoon een sticker :razz:

Leuke boardjes, ik denk alleen dat de 270 wel een van de allermoeilijkst te varen varianten is. De 290 en de 305 zullen veel eenvoudiger varen omdat ze een veel hoger volume en grotere breedte hebben. Maar die 270 kan je wel met een flinke storm als hardweer of als speedboard gebruiken daar is hij zeer geschikt voor.

grt Sjoerd

SLE303
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door SLE303 » vr jan 10, 2014 6:29 pm

Hoi Wolf,

Zie in je quiver lijstje dat je ook een North Sails Zeta 4,5 hebt, die heb ik zelf ook. Lekker zeiltje is dat (eigenlijk een Wave zeil) maar ook goed bruikbaar als hardweer zeil voor op vlak water. Ik heb de allerlaatste variant (daarna kwam de Voodoo hem aflossen) Die van mij is geel met oranje en volledig van diagonaal X Ply. Super sterk zeil. Ook al voorzien van het Virtual Trim System met de drie stipjes.

Grt Sjoerd

Worldxtreme
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: NED53
Teamrider: Importeur SAILLOFT
Surf spul: Patrik speed 43, PATRIK SL 115 & 87 SAILLOFT Ultimate & Mission
Contacteer:

Bericht door Worldxtreme » vr jan 10, 2014 9:45 pm

USM Strand Horst 2008
Mistral SLE 278

Ging toen niet erg snel.
Heb er als max zo rond de 65 per uur mee gevaren ( niet tijdens de USM) maar men haalde er ook wel de +70 mee
Bijlagen
image.jpg

SLE303
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door SLE303 » vr jan 10, 2014 10:06 pm

Worldxtreme schreef:USM Strand Horst 2008
Mistral SLE 278

Ging toen niet erg snel.
Heb er als max zo rond de 65 per uur mee gevaren ( niet tijdens de USM) maar men haalde er ook wel de +70 mee
Gave foto!! Je kunt er perfect de in mijn ogen prachtige shape van het board op zien!

Ik vind die 65 km/h toch nog een aardige snelheid hoor :clap: :clap:

Wat is jouw persoonlijke max record en op welk board?

Grt Sjoerd
Laatst gewijzigd door SLE303 op vr jan 10, 2014 10:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie